Sivu 1/2
Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 09:51
Kirjoittaja salkkari
Moikka
Mistäs johtuu ku auton ääni tuntuu hiukan "nuhaselta" ja paukkuu kun päästää kaasusta nopeasti? Kone on 351c 2v kansilla, kireämmällä nokalla ja 600 holley. Laitoin imusarjan ja kaasarin väliin sen korotus palan, et voiko siitä johtua? Ja asensin imusarjan orkkis pelti tiivisteen, et voiko siin olla jotain? Ei vuoda ainakaan päällepäin.
Sit se pahempi ongelma, ku aina vaan tuntuu noi lämmöt nousevan niin helposti. Syyläri on jo niin iso kuin mahtuu ja yllä olevat yritykset on tehty.
Sisälämmitys kierto on pois käytöstä =letku taitettu. Voiko se tehdä ongelmia?
kuva konehuoneesta jos auttaa:
https://www.dropbox.com/s/gpff8jnprtviy ... 5896_o.jpg
Lisäys: vaihdelaatikko C4
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 10:29
Kirjoittaja Topias74
Laita ihmeessä tuohon lämppärin kiertoon ennemmin u-mutka että se neste pääsee virtaamaan edes pelkän lenkin, nythän se nestekierto on tulpattu. Ei sitä mun käsityksen mukaan saa tulpata, vaan juuri tekemällä esim. sellainen u-lenkki, että neste pääsee virtaamaan, voi haitata koneen muutakin nestekiertoa. En tiedä vaikuttaako lämpöihin, voi vaikuttaakin!
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 12:36
Kirjoittaja salkkari
Oon miettiny samaa lähes koko ajan, se on ollu noin koko ajan ja lämpö ongelmia ollu aina, varsinkin näin kuumalla ilmalla. ollu vaan aina muita syitä mitä korjannu (pakosarjan ja imusarjan vuotoja, säätöjä). Perän välityskin on huono, 80km/h =3000rpm jota pystyy just ja just ajaa.
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 13:47
Kirjoittaja Topias74
No tee nyt ainakin ekaks se korjaus, ja seuraa putooko lämmöt!
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 14:25
Kirjoittaja salkkari
Mikäs olis sellainen maksimi lämpötila matka ajossa/pidempään ettei hajoa mitään? Ja mikä sellainen milloin kannattaa pysähtyä jäähdyttelee?
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 15:47
Kirjoittaja tomeri
Ja termostaatti on kunnossa, pystyisikö sen ottamaan vaikka kokeeksi kokonaan pois?
Jäähdytysneste/vesi seos n. 50/50?
Kovin samankaltaisten juttujen kanssa pähkäilen oman 289 manuaalin kanssa, kone voi vetästä itsensä kiehumispisteeseen melko lyhyellä kauppamatkalla satunnaisesti ja vesipumpulta lähtevän ohuemman letkun juuresta pääsee joskus paineet karkaamaan. Samoin kierrokset tuntuvat olevan korkealla maantiellä, nelosella vetelee jo kaupungissa. Pilipalikierroslukumittari jo hankittuna testikäyttöön, siitä tullee väliaikainen asennus loppuelämäksi.
Onko sinulla joku jälkiasenuslämpömittari? Minulla ei ole sitä ilmanohjainpeltiä jäähdyttimen propellin ympärillä, se saattaisi ainakin kaupunkiajossa tehostaa jäädytystä. Samoin termostaattiohjattu sähköinen propelli voisi auttaa.Lämpöongelmat taitaa olla silti hiukan ominaisuus näissä vanhemmissa peleissä...
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 16:31
Kirjoittaja salkkari
Enemmän noi lämpöongelmat vaivaa matka ajossa, tai jos hiukan revittelee enemmän.
Seos on vähän laimeampi, varmaan 20-30% glygolia. Mittaria en silleen epäile ku koneen huomaa/tuntee et on kuuma, jos lämmöt 100asteen lähellä (anturi ollu mun ajan aina kiinni ja mittari taitaa olla biltema laatua). Joku paska biltema/motonet tuuletin onkin siinä, ei ole paljoa tilaa laittaa paksua tuuletinta, koneen ja syylärin välissä about 5cm.
Nyt eka ajattelin aukasta ton sisälämmittimen linjan ja jos löytys joku lauhdutin siihen väliin viel niin pitäs ainakin auttaa.
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 17:21
Kirjoittaja Arto65FB
Onko keittänyt vai miten olet lämpöongelmat todennut? Mikä lämpömittari?
salkkari kirjoitti:Enemmän noi lämpöongelmat vaivaa matka-ajossa, tai jos hiukan revittelee enemmän.
Hyvä vika: syylari tukossa tai alavesiletku menee ruttuun. Tai no, ei ehkä hyvä vika, kun on kuitenkin uuden näköinen syylari.
Onko neste kovin ruosteista? Kuinka tukkoinen syylari on? Onko syylarin pillien päät puhtaat vai pientä murua täynnä? Jaa no, tuossahan onkin säiliöt kyljissä eikä päällä. Minkälainen alavesiletku?
Säätövika? Paljonko on ennakot, perus-, täys- ja alipaine-ennakko? Ennen säätöä, onko dampperin merkit tarkistettu, voi olla vulkanointi pettänyt ja ulkokehä heittää.
Huono vika: jostain pääsee painetta järjestelmään,
Kiehauttaako enemmänkin vettä ulos?
Sisätilan lämppärin puute ei ole ratkaiseva puute, kun kilpureissakaan ei usein ole sellaista ja niitä revitetään vähän enemmänkin. Cleven vesikiertoa en muista, niin en osaa sanoa, kuinka tuo pikkuletku pitäisi olla, joku C-asiantuntija vastatkoon.
Lämpöongelmat eivät ole omainaisuus vaan jostain viasta aiheutuva seuraus. Ne viat on vain löydettävä.
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 22:39
Kirjoittaja Pertti
Olen samaa mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa, ettei lämppärin kiertoa saa tukkia.
Lenkki paluupuolelle, niin pysyy "hullunkierto" päällä.
Omassa virittämättömässä 289:ssä lämpömittari käy ennen ekaa termarin aukeamista 210F ja sitten pysyy jossakin 190 paikkeilla. Mittari on joku tarvikesunpro mekaaninen, mutta toimii loogisesti noin.
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 19 Heinä 2014, 12:37
Kirjoittaja tomeri
Anteeksi jankutukseni, mutten ainakaan huomannut vielä kommenttia termarin kunnosta? Se selittäisi minun mielestä edullisella tavalla ongelman
(arkikulkimessa oli päinvastainen ongelma, ei tahtonut lämmetä ja päästömittauksessa joutui inssi hetken lämmitelemään konetta, että sai rajoihin. Termostaatti näytti ihan hyvältä, mutta vaihdolla korjaantui ongelma).
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 19 Heinä 2014, 17:03
Kirjoittaja salkkari
Nyt avasin sen lenkin, tosin letku on niin taittunu et varmasti ei mee kunnolla vesi läpi. Kävin ajelemassa ja lämmöt kaupunkiajossa ja 10km 80-100km/h ajossa lämmöt ei noussu yli 90, lopussa ku revittelin niin kävi 97ssä.
Ajon jälkeen katsoin kone huoneeseen niin oli taas pursunut imusarjan tiiviste (se orkkis sarjan kumi) yhdestä kohtaan ulos ja hiukan öljyä tullu. Voiko se kerätä liikaa painetta öljytilaan? vai miks noin tapahtuu? Tämän takia jo kerran imusarjan tiivisteet vaihtanu.
Niin syyläri on uusi ja termari myös. on about puhdas vesi ja on pari vuotta sitten puhdistus aineella vedetty läpi ja huuhdeltu sen jälkeen. Nyt tuli mieleen et kerran pakkaspropun vaihtaessa löysin sisältä yhden vanhan pakkaspropun (joku edellinen vaan työntäny vanhan sisään) joten voihan siel olla niit enemmänkin.
auto oli säädettävänä pari vuotta sitten Espoossa, en nimeä enää muista mut moarin toisella puolella ikea. On kyl muuttanu jonnekin muualle. en sen jälkeen ole säätöjä tarkistanu tosin ei autolla paljoa ole ajettu sen jälkeen, silloin toinen pakosarja vuosi (sai laitettua vaan perus säädöt millä pitäs toimia), joten uudelleen säätö voi olla paikallaan.
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 19 Heinä 2014, 19:54
Kirjoittaja Topias74
Tsekkaa että koneen huohotus systeemi toimii ja on avoin, ettei sen takia tiivisteet pullaha ulos!
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 19 Heinä 2014, 22:32
Kirjoittaja Pertti
Hetkinen, jos mitään käsitän...
Jos imusarjan tiivisteen pullahtaminen liittyy vesiongelmiin, näkyy höyrypilvi varmasti ja neste haisee.
Tuo kampikammion paine saattaisi olla parempi syy.
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 19 Heinä 2014, 22:57
Kirjoittaja salkkari
Jotenkin tuntuis et lämpö ongelmat nimenomaan tulee jostain muusta syystä kuin vesi (isompi ja uus syyläri ja vesi korkista katsoen kiertää hyvin 76asteen jälkeen milloin termari aukee). Tai tottakai kaikki vaikuttaa kaikkeen, mut toi tiivisteen uudelleen pullahtaminen ja eiks tossa paikassa nimenomaan ole yljynpaine takana? Mikä vois aiheuttaa sinne niin kovan paineen? vai onko imusarja mahdollisesti epäsopiva/kiero tohon lohkoon? us partsissa ei ollu myydä kilpa osana imusarjan tiivistettä tohon imusarjaan (paitsi tilaustuotteena).
Re: Nuhanen ääni ja lämpö ongelmia
Lähetetty: 21 Heinä 2014, 11:22
Kirjoittaja SamiM
Pari asiaa
- Termari on Clevessä omansa, mikä tahansa sopivan kokoinen ei käy, sillä termarin täytyy auetessaan sulkea/kuristaa alapuolellaan oleva ohikiertoreikä, jotta neste kiertää kunnolla jäähdyttimen kautta, katso kuvat alla.
- Lämppärin kierron sulkemisella ei ole merkitystä, koska ainakin ilmastoinnilla varustetussa Mussessa lämppärin menovesiletkussa on alipainekäyttöinen venttiili, joka sulkee vesikierron kun lämppäri laitetaan cool-asentoon. Itse asiassa lämppärinkierto päästää kuumaa nestettä jäähdytyksen ohi vesipumpun imupuolelle.
- Kuumana käynti ja laihalle menevän putkessa paukuttelu saattaisivat olla oireita imusarjavuodosta. Imarin voi tiivistää myös tiivisteliimalla esim. Loctite ultra copper tai ultra black, ohut kerros imukanavien, pakokaasukanavien ja ruuvinreikien ympäri. Tiivistesarjoissa tulevat päätytiivisteet eivät pysy paikallaan, kannattaa korvata ne myös tiivisteliimalla. 6-8 mm paksu palko puhtaaseen ja kuivaan/öljyttömään pintaan ylettäen myös lohko/kansi-liitoskohtaan siten, että imusarja puristaa palon kasaan kun se kiristetään paikalleen. Edelbrockin 7265 tiivisteet on todettu myös asiallisiksi.
- flektin pitää käynnistyä riittävän aikaisin lämpöjen noustessa, että se ehtii poistaa lämpöä tarvittaessa