Virtauslukujen tuijottaminen on vaarallista ja epäilen ettei muuten 700 hv raja AFR:lla puhkeaisi. Minun kohdalla AFR:t jäisivät hyllyyn kunnes ovat todistettu toimiviksi oikeassa moottorissa. Virtausluku jos on jumala, niin ei kannata AFR:iin rahojaan tuhlata. Etsi C&C tai vanhat SVO A441 tai B441 kannet niin työntää 460 cid motissa pitkälle yli 1000 hv - kansista ei jää kiinni. Kaasen Jomppa kun selkeästi on tuttu, niin Kaase ei käytä virtauspenkkiä kovinkaan paljon. Kaasen sanoin, otetaan kolmet kannet jotka virtaavat huipussaan esim. 410 cfm, niin samoilla peruskamoilla ykkösmotti työntää 750 hv, kakkosmotti 800 hv ja kolmas 900 hv. Virtausarvojen tuijottaminen voi johtaa aikamoisiin pettymyksiin. Esimerkiksi Kaasen P51:ä virtausarvoja jos katsoo, niin ne virtaavat erinomaisesti jo matalilta nostoilta. Venttiili viihtyy tuolla keskinostoilla paljon pidempään mitä huippunostossa. Kuten 302tt sanot - kokonaisuus ratkaisee, ei huippuvirtaus.
Flow Chart as Delivered @ 28" Superflow 600
P51
Intake .
100 105
.200 175
.300 258
.400 330
.500 375
.600 395
.700 401
260cfm jo 0,300" nostolla, se enempi mitä monessa pikkulohkossa. 0,400" nostolla jo 330 cfm... enemmän kuin monessa isolohkossa...
Exhaust
.100 103
.200 137
.300 170
.400 199
.500 223
.600 242
.700 251
Pakopuoli on "tukkoinen" tai oikeastaan erinomainen, ainoa ongelma on tiukka alasveto perus CJ kannessa - kiitos Henry Fordin jousitorni fetissin. Nostetulla pakokanavalla tilanne olisi toinen, esim. jo 0,700" kanavan nostolla päästäisiin +300 cfm lukemiin ja pakosarja ongelmiin. Esim. mun kotterossa ei pakosarjoja voi nostaa milliäkään ylemmäksi ilman ettei kolise jousitorniin. Aina kun tehdään jotain speciaalia niin sarjat täytyy sepittää itse, se on sitten siinä vaiheessa ihan sama onko pakosarjan laippa Ford vai BBC, paitsi että BBC koneille saa huomattavan paljon tee-se-itse peltisarjat settejä joist voi sitten räkiä kasaan mieleisensä käärmeenpesät tai kuukkerinellit.
Mitä tulee Carcraftin = Chevycrab juttuun, niin jo on suomeksi sanottuna perseestä revitty artikkeli. AFR:n kansia verrataan ensimmäisen sukupolven A429 Cobra Jet kansiin… ja voi voi kun ovat hyvät niihin verrattuna. Artikkeli on pelkkää mainoskamaa - sama kun vertaisi uutta Audia 20 vuotta vanhaan Talbottiin, johan siinä voisi joitain ylistyssanoja tulla Audillekin. Jotenkin artikkelista on unohdettu tuoreemmat SCJ kannet (joihin vain ohuelti viitataan) ja Kaasen P51:t ovat ohitettu tyystin. Nykyinen P51 on erinomainen kansi. Bluethunderilla on olemassa vastaava Cobra Jet kansi, jonka pakopuoli yltää vastaaviin lukuihin näiden uusien AFR:n kanssa ja on basic layoutiltaan CJ tason kansi. Korotetulla pakopuolella Bluethunderit jylläävät +300 cfm, eli ei mitään uutta. Ilmeisesti nämä AFR kannet ovat suunnattu oem CJ, A429, SCJ, P51 Kaase, Edelbrock ja Bluethunderin kansille kilpailijoiksi.
Täytyy samalla sanoa, että AFR:n satsaus 429/460 sarjan moottoreihin on hienoa - saadaan lisää mahdollisuuksia koneen rakentajille. AFR on kuuleman mukaan käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa näihin kansiin, joten kyllä sieltä jotain kivaa voidaan saada. Mun mielestä jos tarttisi jytyt kannet hankkia, niin ne eivät olisi AFR:t vaan A460 Trick Flow:t, ne ovat omilla luvuillaan esim. AFR nähden. Mielenkiinnolla tosin odotan mitä ensimmäiset AFR kantiset 429/460 koneet tuottavat jerkkua. Näitä kansia on vielä turha himoita, arviolta 2015 alkuvuodesta saadaan ensimmäiset setit jälleenmyyjille.
Minussa AFR:t eivät aiheuta mitään riemunkiljahduksia ennen kuin ovat kyntensä näyttäneet ja tässä valossa valitsisin Jon Kaasen P51:t jos tarvitsisi saada Cobra Jet layoutin kansi, jos ei niin sitten Fordin hemiä tai A460 kantta.
Täältä lisätietoa:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... p?t=926370
ja täältä:
http://www.460ford.com/forum/showthread ... 21&page=14