AFR's Big-Block Ford Cylinder Heads

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

AFR's Big-Block Ford Cylinder Heads

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Viimein AFR:ltäkin on tullut kannet 385-sarjalaisiin. Jos rakentaisin isolohkoa, niin olisi aika potentiaalinen vaihtoehto!

http://www.carcraft.com/techarticles/14 ... der_heads/
Mach1 -71
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: AFR's Big-Block Ford Cylinder Heads

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Juu-u, näista on spekuloitu jo aika pitkään BBF forumeilla ja viima semassa olivat jo näytillä. Tunnelma oli vähän jakaantunutta, mutta mun mielestä tervetulleet kannet. AFR:llä on aika paljon tulossa erilaisia versioita ko. kansista ja noi korotetut pakokanavat näyttävät aika herkuilta. Yksi tapa olisi tehdä noilla, mutta esim. SCJ 429 alukantta saa suomesta täydellisinä pari hintaan 1900 euroa niin niin, se on sitten enää uskon asia haluta tollaiset AFR:t. Kumminkin hienoa, että myös AFR:llä ollaan tajuttu että 429/460 nauttii suurta suosiota emämaassaan.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: AFR's Big-Block Ford Cylinder Heads

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

pilattu vääränmallisilla imukanavilla. :ban:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: AFR's Big-Block Ford Cylinder Heads

Viesti Kirjoittaja Fastback »

puhtaasti AFR;n businesta, eli kansille omat uniikit imusarjat - eli lisää myyntiä tavoitteena. Sinällään ei mitään järkeä koneen toiminnan kannalta, koska eliminoidaan vino pino markkinoilla jo olevia imusarjoja pois. Sinällään en edes usko kansien tuovan mitään uutta tai ennennäkemätöntä Ford 429/460 koneille - siis jotain mitä ei vielä ole tai ole saatavilla. Ai joo, tollaisia retangular imukanavia ei muuten ollut vielä... :nenu: :nenu: :nenu:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: AFR's Big-Block Ford Cylinder Heads

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

alkuperäisessä imukanavassa ei ole mitään vikaa, ainut parennus noissa on viisaan olonen pakokanava ja sen korkeus kansitasosta.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: AFR's Big-Block Ford Cylinder Heads

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Kun puhtaasti virtauslukemia katsoo (toki aina kokonaisuus ratkaisee), niin ei minusta olisi vaikeaa tehdä ostopäätöstä AFR:n eduksi ja jättää SCJ:t tai P51:t hyllyyn. Jos Jomppapomppa dynotti 460 muulistaan P51:llä reilun 680 kopukkaa, niin noilla AFR:illä kirmattaisiin piiiiiitkälti yli 700.
Mach1 -71
Avatar
sininenIII
Hiljaisempi
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Touko 2007, 04:04
Auto: 1973 Ford Gran Torino Sport, 2d sportsroof
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: AFR's Big-Block Ford Cylinder Heads

Viesti Kirjoittaja sininenIII »

Uusimmassa Carcraftissa juttua noista kansista:
http://www.carcraft.com/techarticles/14 ... der_heads/
1973 Ford Gran Torino Sport, 2d sportsroof
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: AFR's Big-Block Ford Cylinder Heads

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Virtauslukujen tuijottaminen on vaarallista ja epäilen ettei muuten 700 hv raja AFR:lla puhkeaisi. Minun kohdalla AFR:t jäisivät hyllyyn kunnes ovat todistettu toimiviksi oikeassa moottorissa. Virtausluku jos on jumala, niin ei kannata AFR:iin rahojaan tuhlata. Etsi C&C tai vanhat SVO A441 tai B441 kannet niin työntää 460 cid motissa pitkälle yli 1000 hv - kansista ei jää kiinni. Kaasen Jomppa kun selkeästi on tuttu, niin Kaase ei käytä virtauspenkkiä kovinkaan paljon. Kaasen sanoin, otetaan kolmet kannet jotka virtaavat huipussaan esim. 410 cfm, niin samoilla peruskamoilla ykkösmotti työntää 750 hv, kakkosmotti 800 hv ja kolmas 900 hv. Virtausarvojen tuijottaminen voi johtaa aikamoisiin pettymyksiin. Esimerkiksi Kaasen P51:ä virtausarvoja jos katsoo, niin ne virtaavat erinomaisesti jo matalilta nostoilta. Venttiili viihtyy tuolla keskinostoilla paljon pidempään mitä huippunostossa. Kuten 302tt sanot - kokonaisuus ratkaisee, ei huippuvirtaus.

Flow Chart as Delivered @ 28" Superflow 600
P51
Intake .
100 105
.200 175
.300 258
.400 330
.500 375

.600 395
.700 401

260cfm jo 0,300" nostolla, se enempi mitä monessa pikkulohkossa. 0,400" nostolla jo 330 cfm... enemmän kuin monessa isolohkossa...

Exhaust
.100 103
.200 137
.300 170
.400 199
.500 223
.600 242
.700 251

Pakopuoli on "tukkoinen" tai oikeastaan erinomainen, ainoa ongelma on tiukka alasveto perus CJ kannessa - kiitos Henry Fordin jousitorni fetissin. Nostetulla pakokanavalla tilanne olisi toinen, esim. jo 0,700" kanavan nostolla päästäisiin +300 cfm lukemiin ja pakosarja ongelmiin. Esim. mun kotterossa ei pakosarjoja voi nostaa milliäkään ylemmäksi ilman ettei kolise jousitorniin. Aina kun tehdään jotain speciaalia niin sarjat täytyy sepittää itse, se on sitten siinä vaiheessa ihan sama onko pakosarjan laippa Ford vai BBC, paitsi että BBC koneille saa huomattavan paljon tee-se-itse peltisarjat settejä joist voi sitten räkiä kasaan mieleisensä käärmeenpesät tai kuukkerinellit.

Mitä tulee Carcraftin = Chevycrab juttuun, niin jo on suomeksi sanottuna perseestä revitty artikkeli. AFR:n kansia verrataan ensimmäisen sukupolven A429 Cobra Jet kansiin… ja voi voi kun ovat hyvät niihin verrattuna. Artikkeli on pelkkää mainoskamaa - sama kun vertaisi uutta Audia 20 vuotta vanhaan Talbottiin, johan siinä voisi joitain ylistyssanoja tulla Audillekin. Jotenkin artikkelista on unohdettu tuoreemmat SCJ kannet (joihin vain ohuelti viitataan) ja Kaasen P51:t ovat ohitettu tyystin. Nykyinen P51 on erinomainen kansi. Bluethunderilla on olemassa vastaava Cobra Jet kansi, jonka pakopuoli yltää vastaaviin lukuihin näiden uusien AFR:n kanssa ja on basic layoutiltaan CJ tason kansi. Korotetulla pakopuolella Bluethunderit jylläävät +300 cfm, eli ei mitään uutta. Ilmeisesti nämä AFR kannet ovat suunnattu oem CJ, A429, SCJ, P51 Kaase, Edelbrock ja Bluethunderin kansille kilpailijoiksi.

Täytyy samalla sanoa, että AFR:n satsaus 429/460 sarjan moottoreihin on hienoa - saadaan lisää mahdollisuuksia koneen rakentajille. AFR on kuuleman mukaan käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa näihin kansiin, joten kyllä sieltä jotain kivaa voidaan saada. Mun mielestä jos tarttisi jytyt kannet hankkia, niin ne eivät olisi AFR:t vaan A460 Trick Flow:t, ne ovat omilla luvuillaan esim. AFR nähden. Mielenkiinnolla tosin odotan mitä ensimmäiset AFR kantiset 429/460 koneet tuottavat jerkkua. Näitä kansia on vielä turha himoita, arviolta 2015 alkuvuodesta saadaan ensimmäiset setit jälleenmyyjille.

Minussa AFR:t eivät aiheuta mitään riemunkiljahduksia ennen kuin ovat kyntensä näyttäneet ja tässä valossa valitsisin Jon Kaasen P51:t jos tarvitsisi saada Cobra Jet layoutin kansi, jos ei niin sitten Fordin hemiä tai A460 kantta.

Täältä lisätietoa:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... p?t=926370
ja täältä:
http://www.460ford.com/forum/showthread ... 21&page=14
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin