C4 ja kutoskone, ongelma?
C4 ja kutoskone, ongelma?
Osaisko joku tietäjä neuvoa, ennen kuin nostan koneen takaisin paikalleen.
Talven aikana on remontoitu sekä C4 laatikko että 200cid kone. Nyt kun kasailen tuossa pakettia, alkoi mietityttämään yksi pieni (tai iso?) asia. Liitteenä on kuva, jossa näkyy turbiini startin aukosta. Ja kun katsoo tarkemmin, ymmärtää että turbiinin pultin ja koneessa kiinni olevan peltilevyn väliin ei jää tilaa yhtään. Kun konetta pyörittää käsin, ottaa turbiinin pulttien päät kiinni ko. levyyn... No ei ehkä ihan koko ajan, mutta joka tapauksessa välillä näin käy.
Kukahan kertoisi, pitäisikö tuossa välissä olla tilaa kuinka paljon? Vai onko tuo normaalia, että tilaa ei oikeastaan jää? Kun ei näin noviisina viitsisi laittaa konetta paikalleen, ja sitten todeta että kuulupas pirunmoinen meteli tuolta laatikon päästä.
Onko mahdollista, että koneen asennuksessa (joka tehty koneistamolla) on laitettu jotain niin väärin, että tuo peltilevy on asennettu jollain tapaa liian lähelle konetta? Näissä kutoskoneissahan on tuo hammasratas kiinni turbiinissa. Kun laitoin turbiinin vaihdelaatikkoon, meni se syvälle, kuten mielestäni kuuluukin. Nyt kun tuo peltilevy on "kaukana" koneessa, jouduin ottamaan turbiinia takaisinpäin, jotta sain sen kiinni ko. levyyn.
Onkohan tässä joku ongelma? Vai laitanko vaan paikalleen ja pienet hankaukset menee ajan kanssa kohdilleen?
Talven aikana on remontoitu sekä C4 laatikko että 200cid kone. Nyt kun kasailen tuossa pakettia, alkoi mietityttämään yksi pieni (tai iso?) asia. Liitteenä on kuva, jossa näkyy turbiini startin aukosta. Ja kun katsoo tarkemmin, ymmärtää että turbiinin pultin ja koneessa kiinni olevan peltilevyn väliin ei jää tilaa yhtään. Kun konetta pyörittää käsin, ottaa turbiinin pulttien päät kiinni ko. levyyn... No ei ehkä ihan koko ajan, mutta joka tapauksessa välillä näin käy.
Kukahan kertoisi, pitäisikö tuossa välissä olla tilaa kuinka paljon? Vai onko tuo normaalia, että tilaa ei oikeastaan jää? Kun ei näin noviisina viitsisi laittaa konetta paikalleen, ja sitten todeta että kuulupas pirunmoinen meteli tuolta laatikon päästä.
Onko mahdollista, että koneen asennuksessa (joka tehty koneistamolla) on laitettu jotain niin väärin, että tuo peltilevy on asennettu jollain tapaa liian lähelle konetta? Näissä kutoskoneissahan on tuo hammasratas kiinni turbiinissa. Kun laitoin turbiinin vaihdelaatikkoon, meni se syvälle, kuten mielestäni kuuluukin. Nyt kun tuo peltilevy on "kaukana" koneessa, jouduin ottamaan turbiinia takaisinpäin, jotta sain sen kiinni ko. levyyn.
Onkohan tässä joku ongelma? Vai laitanko vaan paikalleen ja pienet hankaukset menee ajan kanssa kohdilleen?
65 HT A-Code
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: C4 ja kutoskone, ongelma?
Omaa konetta yhdistäessä (c4 + 302 lohko) lueskelin turbiinin mukana tullutta ohjetta.
Samaa infoa mm.
http://atfspeed.com/component/content/a ... ation.html
Eli turbiinin pitää vapaasti liikkua pituussuunnassa minimissään 1/8 tuumaa ( 3,18 mm) ja maksimissaan 3/16 tuumaa (4,76 mm).
Mittaa siis tuo turbiinin pituussuunnan vapaaliike ennen muttereiden kiinnitystä.
Ohjeessa on neuvottu lisäämään prikkoja väliin jos vapaaliike on liian pitkä.
Jos välystä ei ole, niin lämpötilalaajenemisen yhteydessä tuhoutuu laatikon pumppu. Jos välystä on liikaa, niin turbiinin pää ei ole tarpeeksi syvällä laatikossa ja tulee taas erilainen rikkoontuminen kun ei ole riittävästi kosketuspintaa siirtämään voimia pumpulle ja vetoakselille.
Eli tuo sinun tilanne saattaa vaatia vain sopivasti prikkoja turbiinin ja vetolevyn väliin. Älä kuitenkaan laita liikaa prikkoja, eli vapaaliike minimissään 3,18 mm.
Ja jos turbiinissa on tyhjennysproppu, niin pitää jäädä vetolevyssä olevan reiän kohdalle.
Samaa infoa mm.
http://atfspeed.com/component/content/a ... ation.html
Eli turbiinin pitää vapaasti liikkua pituussuunnassa minimissään 1/8 tuumaa ( 3,18 mm) ja maksimissaan 3/16 tuumaa (4,76 mm).
Mittaa siis tuo turbiinin pituussuunnan vapaaliike ennen muttereiden kiinnitystä.
Ohjeessa on neuvottu lisäämään prikkoja väliin jos vapaaliike on liian pitkä.
Jos välystä ei ole, niin lämpötilalaajenemisen yhteydessä tuhoutuu laatikon pumppu. Jos välystä on liikaa, niin turbiinin pää ei ole tarpeeksi syvällä laatikossa ja tulee taas erilainen rikkoontuminen kun ei ole riittävästi kosketuspintaa siirtämään voimia pumpulle ja vetoakselille.
Eli tuo sinun tilanne saattaa vaatia vain sopivasti prikkoja turbiinin ja vetolevyn väliin. Älä kuitenkaan laita liikaa prikkoja, eli vapaaliike minimissään 3,18 mm.
Ja jos turbiinissa on tyhjennysproppu, niin pitää jäädä vetolevyssä olevan reiän kohdalle.
- NooB
- Mega-addikti
- Viestit: 552
- Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
- Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
- Paikkakunta: Ulvila
Re: C4 ja kutoskone, ongelma?
Onko vetolevy johon turbiini tulee kiinni uusi ja suora? Tuo rako on aivan liian pieni sinulla. Onko sinulla shimmi levy joka kuuluu asettaa kampiakselin ja vetolevyn väliin?
Kuvassa kutosen vetolevy. Soita mulle 0400790859

Kuvassa kutosen vetolevy. Soita mulle 0400790859
Re: C4 ja kutoskone, ongelma?
Rami, ajattelinkin heti soitella sinulle, mutta en viitsinyt näin pääsiäisen pyhinä häiritä. Arvelin, että sinulta saa tähänkin ongelmaan parhaan tiedon, eli soittelen sulle vielä. Mutta tässä nyt uusi kuva tähänkin viestiketjuun, joka avaa tilannetta vähän lisää. Ammattimiehelle tässä tuskin on mitään ongelmaa, mutta voi kai olla että joku toinenkin noviisi näitä juttuja miettii, eli:
Kuvassa näkyy laatikko, ja siinä kiinni oleva turbiini. Tuon syvemmälle sitä ei saa. Koneessa näkyy vetolevy, sekä sen takana oleva levy, johon tulee kiinni esim. startti. Jos laitan laatikon kiinni koneesen, jäävät turbiinin pultit vetolevyn reunan tasalle niin, että niihin ei saa kiinni muttereita. Joudun siis vetämään turbiinia eteenpäin. Jos kiristän mutterit kiinni, nousee turbiini luonnollisesti koko pultin matkan (noin 12 mm). Tuon jälkeen pulttien kannat ottavat kiinni vetolevyn takana olevaan peltilevyyn, eli homma ei pelaa.
Hommahan on kunnossa, jos laitan prikkoja turbiinin pultin juureen (kuten kuvassa yhdessä pultissa näkyy) pari kappaletta (n. 5 mm), jolloin pultit eivät yllä mutterin ulkopuolelle. Mutteri kyllä mahtuu pyörimään, osumatta vetolevyn takana olevaan levyyn. Ymmärtääkseni vetolevy on suora, ja on samanlainen kuin tuossa Noobin kuvassa.
Olisiko asia näin yksinkertainen? Kummastuttaa hieman se, että kun aikanaan otin laatikon irti koneesta, ei turbiinin pulteissa mitään prikkoja ollut... Siltikin turbiini mahtui pyörimään. Tosin koneesta meni kampiakselin laakeri, ja asentajan mukaan konetta asennettaessa joku prikka oli laitettu koneen ulkopuolelle, kun olisi pitänyt olla sisäpuolella (??????). Tästä syystä turbiini oli "painanut" kampiakselia ja rikkonut laakerin.
Noh... kuvasta nyt ainakin näkyy tämänhetkinen tilanne. Romut kasaan ja maalia pintaan, siinä on tavoite jotta pääsis Mustangilla ajelemaan.
Kuvassa näkyy laatikko, ja siinä kiinni oleva turbiini. Tuon syvemmälle sitä ei saa. Koneessa näkyy vetolevy, sekä sen takana oleva levy, johon tulee kiinni esim. startti. Jos laitan laatikon kiinni koneesen, jäävät turbiinin pultit vetolevyn reunan tasalle niin, että niihin ei saa kiinni muttereita. Joudun siis vetämään turbiinia eteenpäin. Jos kiristän mutterit kiinni, nousee turbiini luonnollisesti koko pultin matkan (noin 12 mm). Tuon jälkeen pulttien kannat ottavat kiinni vetolevyn takana olevaan peltilevyyn, eli homma ei pelaa.
Hommahan on kunnossa, jos laitan prikkoja turbiinin pultin juureen (kuten kuvassa yhdessä pultissa näkyy) pari kappaletta (n. 5 mm), jolloin pultit eivät yllä mutterin ulkopuolelle. Mutteri kyllä mahtuu pyörimään, osumatta vetolevyn takana olevaan levyyn. Ymmärtääkseni vetolevy on suora, ja on samanlainen kuin tuossa Noobin kuvassa.
Olisiko asia näin yksinkertainen? Kummastuttaa hieman se, että kun aikanaan otin laatikon irti koneesta, ei turbiinin pulteissa mitään prikkoja ollut... Siltikin turbiini mahtui pyörimään. Tosin koneesta meni kampiakselin laakeri, ja asentajan mukaan konetta asennettaessa joku prikka oli laitettu koneen ulkopuolelle, kun olisi pitänyt olla sisäpuolella (??????). Tästä syystä turbiini oli "painanut" kampiakselia ja rikkonut laakerin.

Noh... kuvasta nyt ainakin näkyy tämänhetkinen tilanne. Romut kasaan ja maalia pintaan, siinä on tavoite jotta pääsis Mustangilla ajelemaan.
65 HT A-Code
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: C4 ja kutoskone, ongelma?
Laitan vielä tähän ketjuun tuon Hughes turbiiniasennusohjeistuksen (skannailin ja muutin pdf-muotoon, en löytänyt tuota tuollaisenaan netistä).
- NooB
- Mega-addikti
- Viestit: 552
- Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
- Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
- Paikkakunta: Ulvila
Re: C4 ja kutoskone, ongelma?
Tuliko tähän selvyyttä?
Re: C4 ja kutoskone, ongelma?
Päivitetäänpäs tämäkin, nyt kun asia on viimein saatu kohdilleen. Erinäisten kohellusten jälkeen Mustang on tallissa, ja käy ja kukkuu todella hienosti. Viimein!
Kone kävi korjaamolla kolme kertaa. Perusvika oli että kun koneen sai pyörimään, vuoti se moottoriöljyä kampiakselin päästä vaihdelaatikon puolelle. Alun pitäen kone oli laitettu viime syksynä, mutta ajamaan sillä ei päässyt koko kesänä tuon öljyvuodon takia. Korjaamo aukaisi koneen viimein kokonaan uudelleen, ja vaihtoi viime syksynä vaihdettujen stefojen ym. tilalle uudet. Ja vuoto loppui. Eli vuosi sitten laitetut osat olivat paskaa... Ja tuon toteamiseen meni siis kokonainen vuosi. Jippii.
Tällä kerralla vaihdettiin myös vetolevy, jolloin turbiinin pultit mahtuivat kohdilleen hyvin. Eli vetolevy oli ilmeisesti kuitenkin sopivasti kiero, vaikka sitä ei silmällä erottanutkaan. Noob oli siis jälleen oikeassa, olisi kannattanut vetolevy laittaa heti uusiks.
Jospa sitten ensi kesänä pääsisi jo ajelemaan... Kone ja laatikko rempattu, eikä kai enää voi mitään ongelmia tulla, eihän???
Kone kävi korjaamolla kolme kertaa. Perusvika oli että kun koneen sai pyörimään, vuoti se moottoriöljyä kampiakselin päästä vaihdelaatikon puolelle. Alun pitäen kone oli laitettu viime syksynä, mutta ajamaan sillä ei päässyt koko kesänä tuon öljyvuodon takia. Korjaamo aukaisi koneen viimein kokonaan uudelleen, ja vaihtoi viime syksynä vaihdettujen stefojen ym. tilalle uudet. Ja vuoto loppui. Eli vuosi sitten laitetut osat olivat paskaa... Ja tuon toteamiseen meni siis kokonainen vuosi. Jippii.
Tällä kerralla vaihdettiin myös vetolevy, jolloin turbiinin pultit mahtuivat kohdilleen hyvin. Eli vetolevy oli ilmeisesti kuitenkin sopivasti kiero, vaikka sitä ei silmällä erottanutkaan. Noob oli siis jälleen oikeassa, olisi kannattanut vetolevy laittaa heti uusiks.
Jospa sitten ensi kesänä pääsisi jo ajelemaan... Kone ja laatikko rempattu, eikä kai enää voi mitään ongelmia tulla, eihän???
65 HT A-Code