seos menee rikkaalle
seos menee rikkaalle
moro
Osaisiko arvon herrat neuvoa asiassa.
Mulla on veneessä -93 mussen 5.0 ho johon vaihdettu weiand street warrior imari sekä edel 500cfm kaasari.
Sytkänä toimii malloryn hei jakaja.
Ongelmana on kone toimii mainiosti neljään tonniin rpm, mutta sen jälkeen menee kovin rikkaalle.
Matkavauhdissa 2500-3000 rpm lambda on noin 14.0-14.3
Pakosarjaan laitettu laajakaista lambda ja sen mukaan neljän tonnin jälkeen näyttää mittari 10.0afr.
Maksimi kiekat asettuu sinne 4900 paikkeille ja kone tuntuu toimivan ihan ok mutta mittari näyttää rikasta.
Suuttimiakin on koitettu vaihdella pienempään ilman apua.
Niin ja kaasarin päällä on spectren carb hat joten ilmankin pitäis riittää, myös ryyppylätkäkin on katsottu.
Tosin kansissa oli pakoventtiilit hieman lopussa mutta ne kuitenkin läpättiin käyttökuntoon.
Voisko se tehdä tollaista oiretta kierroksilla???
Osaisiko arvon herrat neuvoa asiassa.
Mulla on veneessä -93 mussen 5.0 ho johon vaihdettu weiand street warrior imari sekä edel 500cfm kaasari.
Sytkänä toimii malloryn hei jakaja.
Ongelmana on kone toimii mainiosti neljään tonniin rpm, mutta sen jälkeen menee kovin rikkaalle.
Matkavauhdissa 2500-3000 rpm lambda on noin 14.0-14.3
Pakosarjaan laitettu laajakaista lambda ja sen mukaan neljän tonnin jälkeen näyttää mittari 10.0afr.
Maksimi kiekat asettuu sinne 4900 paikkeille ja kone tuntuu toimivan ihan ok mutta mittari näyttää rikasta.
Suuttimiakin on koitettu vaihdella pienempään ilman apua.
Niin ja kaasarin päällä on spectren carb hat joten ilmankin pitäis riittää, myös ryyppylätkäkin on katsottu.
Tosin kansissa oli pakoventtiilit hieman lopussa mutta ne kuitenkin läpättiin käyttökuntoon.
Voisko se tehdä tollaista oiretta kierroksilla???
Re: seos menee rikkaalle
Oisko tuo kaasari vähän pieni?
Re: seos menee rikkaalle
Toi kaasarikin kävi mielessä, mutta laskennallisesti pitäis riittää reilusti.
Miten sitten on todellisuudessa kaasarin koon määritys?
Voiko kaasarin ja imusarjan keskenäinen toimivuus vaikuttaa.
Niin ja bensapumppuna fordin mekaaninen ja tulppina autoliten 4.
Kaasarin alla mulla 4-reikäinen 1" spacer, joka osoittautui muutaman kokeilun jälkeen ylivoimaisesti parhaaksi.
Miten sitten on todellisuudessa kaasarin koon määritys?
Voiko kaasarin ja imusarjan keskenäinen toimivuus vaikuttaa.
Niin ja bensapumppuna fordin mekaaninen ja tulppina autoliten 4.
Kaasarin alla mulla 4-reikäinen 1" spacer, joka osoittautui muutaman kokeilun jälkeen ylivoimaisesti parhaaksi.
Re: seos menee rikkaalle
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... manual.pdf
Mitään noista Edeleistä ymmärrä, mutta linkissä puhutaan metering rod -tikuista. Paljonko on
Mitään noista Edeleistä ymmärrä, mutta linkissä puhutaan metering rod -tikuista. Paljonko on
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: seos menee rikkaalle
Googlen hakusanalla edelbrockin säätäminen löytyi suomennettua tietoa myös.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: seos menee rikkaalle
Hommasin ton kaasarin mukana säätösarjan ja suuttimia, neuloja ja jousia tullut vaihdeltua.
Ensiöpuolella pitäis seos olla ok, mutta toisiopuolella menee rikkaalle vaikka suuttimet jo pienimmät mahdolliset.
Ilmasuuttimia noissa ei ilmeisesti ole? Mutta ilmeisesti toisioiden avautuessa seokset alkaa mennä rikkaalle.
Neljässätonnissa afr on jo 12-12.5 ja siitä eteenpäin painuu kympin pintaan( Ei mittari taida enempää näyttääkään)
Voiko tohon olla muuta syyllistä kuin kaasari ja säätäjä?
Ensiöpuolella pitäis seos olla ok, mutta toisiopuolella menee rikkaalle vaikka suuttimet jo pienimmät mahdolliset.
Ilmasuuttimia noissa ei ilmeisesti ole? Mutta ilmeisesti toisioiden avautuessa seokset alkaa mennä rikkaalle.
Neljässätonnissa afr on jo 12-12.5 ja siitä eteenpäin painuu kympin pintaan( Ei mittari taida enempää näyttääkään)
Voiko tohon olla muuta syyllistä kuin kaasari ja säätäjä?
Re: seos menee rikkaalle
Jep. Täytyy ensikesänä jatkaa suutinrumbaa josko siitä seos laihenis. Meinaa vaan usko loppua lahduttajalla.
Täytyy samalla tarkastella näkyskö kaasarissa mitään poikkeavaa.
Tietysti jos löytäs jotkut paremmin virtaavaat kannet niin sais taas koko kokoonpanon laitta uusiks. Tekis mieli laittaa joku tuplapumppu joskaan ilman säätämistä ei siinäkään pääse.
Täytyy samalla tarkastella näkyskö kaasarissa mitään poikkeavaa.
Tietysti jos löytäs jotkut paremmin virtaavaat kannet niin sais taas koko kokoonpanon laitta uusiks. Tekis mieli laittaa joku tuplapumppu joskaan ilman säätämistä ei siinäkään pääse.
Re: seos menee rikkaalle
Näinhän se on. Nyt jolla menee sen 43kt ja 50kt ylitys tartteis varmaan100 heppaa lisää reilun 1500 kg veneessä.
Alunperin koneena oli tosin 200hp omc(ford 302). Nyttemmin toi mussen rullanokallinen ho, jolla tuli vanhaan väsyneeseen kivasti eroa.
Tuo nykyinen kone on porattu ja laakeroitu, mutta koneen laitossa tuli sen verta kiire että piti kannet saada äkiä päälle ja vesille. Jäi sittemmin miettimään kunnostanko vanhat vai etsinkö jotkin kunnostetut gt-40p kannet josta sais tulpat vaihdettua ilman pakosarjojen irroitusta.
Säätäminen jä virittäminen on vaan niin kivaa, etenkin jos tulokset on positiivisia.
Nuo ameriikan moottorit on vaan mainiot venekäytössä, kun kaverin uusi flipper 670 mercyryn 250hp perämoottorilla kuluttaa saman kuin tuo mun vastaan kokoinen jenkki ja ainoastaan huipuissa häviää noin solmun verran, että silleen noi vehkeet on kehittynyt muutamassa vuosikymmenessä. Tuolla laajakaistalambdalla säätämällä seokset säästi 5-7 litraa tunnissa matkavauhdissa.
Alunperin koneena oli tosin 200hp omc(ford 302). Nyttemmin toi mussen rullanokallinen ho, jolla tuli vanhaan väsyneeseen kivasti eroa.
Tuo nykyinen kone on porattu ja laakeroitu, mutta koneen laitossa tuli sen verta kiire että piti kannet saada äkiä päälle ja vesille. Jäi sittemmin miettimään kunnostanko vanhat vai etsinkö jotkin kunnostetut gt-40p kannet josta sais tulpat vaihdettua ilman pakosarjojen irroitusta.
Säätäminen jä virittäminen on vaan niin kivaa, etenkin jos tulokset on positiivisia.
Nuo ameriikan moottorit on vaan mainiot venekäytössä, kun kaverin uusi flipper 670 mercyryn 250hp perämoottorilla kuluttaa saman kuin tuo mun vastaan kokoinen jenkki ja ainoastaan huipuissa häviää noin solmun verran, että silleen noi vehkeet on kehittynyt muutamassa vuosikymmenessä. Tuolla laajakaistalambdalla säätämällä seokset säästi 5-7 litraa tunnissa matkavauhdissa.
Re: seos menee rikkaalle
Joo toi efi oli alkuperäinen suunnitelma kun mussen koneen hommasin, mutta imusarja ei mahtunut venepakosarjojen väliin.
Siinä valitsin helpomman ja nopeamman tien, kaasari ja siihen imusarja sekä joku virranjakaja.
On käynyt mielessä porata suuttimet johonkin perus imariin ja jne...mutta vaati hieman viitseliäisyyttä ja aikaa.
Siinä valitsin helpomman ja nopeamman tien, kaasari ja siihen imusarja sekä joku virranjakaja.
On käynyt mielessä porata suuttimet johonkin perus imariin ja jne...mutta vaati hieman viitseliäisyyttä ja aikaa.
- MrFairlane
- Aktiivi
- Viestit: 138
- Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17
Re: seos menee rikkaalle
Mites TBI? Suuttimet, TPS, paineensäädin ja MAP-lähtö samassa paketissa.Corsair kirjoitti:Joo toi efi oli alkuperäinen suunnitelma kun mussen koneen hommasin, mutta imusarja ei mahtunut venepakosarjojen väliin.
Siinä valitsin helpomman ja nopeamman tien, kaasari ja siihen imusarja sekä joku virranjakaja.
On käynyt mielessä porata suuttimet johonkin perus imariin ja jne...mutta vaati hieman viitseliäisyyttä ja aikaa.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Re: seos menee rikkaalle
Jep. Ton edel/carter folosofian tulostin.
Tommonen 4bbl throttle body suuttimilla olis , kiva mutta ikävän kalliita.
joskus jäi jemmaan 8 kpl volvo s40 t4 suuttimet, niistä pitäis bensaa tulla mun käyttöön.
Noi olis kiva saada käyttöön
Tommonen 4bbl throttle body suuttimilla olis , kiva mutta ikävän kalliita.
joskus jäi jemmaan 8 kpl volvo s40 t4 suuttimet, niistä pitäis bensaa tulla mun käyttöön.
Noi olis kiva saada käyttöön