Sivu 1/2
Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 17 Syys 2013, 09:43
Kirjoittaja sepi55
Moi,minä taas kyselen,koska tämä on eka jenkki mulla,niin haluun samalla oppia tuntemaan autoa.Eli Musse II-75,kone 302 ja laatikko c4.Eli kymysys:Missä vika,kun vaihteet menee ihan hyvin päälle paikallaan,paitsi pakki joskus konahtaa,rauhallisesti kun lähtee ajamaan nin ihan hyvin vaihtaa,mut jos painaa vähänki kovempaa kaasua niin meinaa tukehtua ja sit pientä yskimistä ja sit mennään.Aikaisemmin on täällä todettu,et kaasari on liian iso,750 holley,suositeltiin 600sta.Vaikuttaako kaasarin koko tähän vaivaan.Vaikuttais siltä et olis pensan saanti vaikeuksia.Vai mikä neuvoksi?
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 17 Syys 2013, 22:38
Kirjoittaja fairlane
tommoset oireet tulee myös kun kiihdytyspumppu ei pelitä
iso kaasutin pieni kone lyöt äkkiä kaasun pohjaan imut loppuu eikä jaksa imee pensaa sekaan stumpaa laihalle
ja jos vielä kiihdytys pumppu ei ruikkase niin se on siinä,tommoseen koneeseen saa ämpärillä kaataa pensaa että se siihen tukehtuu.
vielä kun olis joku yksitaso imusarja niin ai että ihanasti poksahtelee

Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 18 Syys 2013, 16:17
Kirjoittaja Nelkku
Lähinnä kaasirin kokoon mielipidettä. Kone on 289 ja C4 loota. Minulle yksi asiantuntia suositteli Holleyn 600 kaasaria.
Kävin Leppäsen veljeksiä moikkaamassa ja olivat sitä mieltä, että liian iso. US Partsilta suositeltiin Edelbrock 1404 500 cfm.
Ilmeisesti noilla alakieroksilla pienempi pelittää paremmin.Kone muuten vakio peltisarjat, toinen noka ja rullanostimet on aikomus laittaa talvella.
Kävin jo hakemassa 600:n. mutta kannattaako toi vielä vaihtaa 500:n. ?
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 18 Syys 2013, 23:22
Kirjoittaja javi64
Komppaan Kaaraa ja oon sitä mieltä että vaihto pienenpään kaasariin voisi auttaa.Kyllähän myös toi nykyinen kannattaisi avata ja tutkaista onko likaa/kuluneisuutta.Pitkän ajamattomuuden vuoksi voi kaasarissa olla töhnää ja kiihdytyspumpun kalvo venunut.
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 19 Syys 2013, 17:34
Kirjoittaja Nelkku
Heitin oman kysymykseni tähän Sepin aloitamaan ketjuun, koska varmaan painitaan samojen kysymysten kanssa.
Tässä kun on tullut kyseltyä eri asiantuntioiden mielipiteitä, niin olen tullut siihen johtopäätökseen,että
herkästi valitaan liian suuri kaasutin. Löysin netistä hyvän Juho Könkkölän tekemän artikelin mikä vielä vahvisti mielipidetäni.
http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm
Mitä mieltä virittäjät ja terottajat onko Juhon laskentakaavassa ideaa?
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 19 Syys 2013, 19:37
Kirjoittaja Galaxie61
mä en usko noihin kaavoihin ollenkaan. 750 olis niitten mukaan sopiva mun 435 ci kokoseen koneeseen, mutta auto on semmosella nopee kun lehmä makuulta.
nyt niitä on 2 eikä ole vedossa valittamista.
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 19 Syys 2013, 21:01
Kirjoittaja Arto65FB
Justiinsa kaikenlaisia kaavoja opettaneena täytyy sanoa, että kaavat on työkaluja. Jollei niiden taustoja ja oletuksia ymmärrä, niin tappiota tulee kun käyttää "oikeaa" kaavaa väärässä paikassa. Minun PutJetissä (LoPo 289) 650DP antoi enemmän vääntöä kuin 600Vac Holley. 750Vac oli kuitenkin vielä huonompi.
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 19 Syys 2013, 21:32
Kirjoittaja Galaxie61
Arto65FB kirjoitti:Justiinsa kaikenlaisia kaavoja opettaneena täytyy sanoa, että kaavat on työkaluja. Jollei niiden taustoja ja oletuksia ymmärrä, niin tappiota tulee kun käyttää "oikeaa" kaavaa väärässä paikassa. Minun PutJetissä (LoPo 289) 650DP antoi enemmän vääntöä kuin 600Vac Holley. 750Vac oli kuitenkin vielä huonompi.
kyllä niitä kaavoja käytti mun puolesta oppineemmat miehet. mä ymmärrän asioita ilman kaavoja.
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 20 Syys 2013, 23:52
Kirjoittaja Arto65FB
Galaxie61 kirjoitti:Arto65FB kirjoitti:Justiinsa kaikenlaisia kaavoja opettaneena täytyy sanoa, että kaavat on työkaluja. Jollei niiden taustoja ja oletuksia ymmärrä, niin tappiota tulee kun käyttää "oikeaa" kaavaa väärässä paikassa. Minun PutJetissä (LoPo 289) 650DP antoi enemmän vääntöä kuin 600Vac Holley. 750Vac oli kuitenkin vielä huonompi.
kyllä niitä kaavoja käytti mun puolesta oppineemmat miehet. mä ymmärrän asioita ilman kaavoja.
Just tätä tarkoitin, hyvällä kokemuksella ollaan useimmiten alueella kuin väärällä "oikean" kaavan käytöllä.
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 21 Syys 2013, 20:50
Kirjoittaja Nelkku
Kokemattoman on helppo lähteä jostain liikkeelle, ettei tarvi putiikista ostaa jokaista kokoa.
Tossa on mielenkiintoinen juttu Hott Rodista
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... e_buildup/
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 21 Syys 2013, 21:54
Kirjoittaja Fastback
Tai sitten se toinen puoli, onko kaasari liian suuri?
http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... ewall.html
tai sitten tämä:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=9&t=5486
2 dominaattoria 2200 cfm ja 302 cid ja fordin omalta sylttytehtaalta, tuskin sitä edes on liian suurta kaasutinta, se vaan pitää saada toimimaan.

Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 21 Syys 2013, 22:33
Kirjoittaja Fastback
1,050 cfm 1,690" venturi ja 2,000 läpän halkaisija
1,150 cfm 1,830" venturi ja 2,000 läpän halkaisija
1250 cfm 1,880" venturi 2,125 läpän halkaisija
Käy täältä kurkkimassa.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 21 Syys 2013, 22:44
Kirjoittaja Fastback
http://dambest.com/carbs/
veikkaanpa että pieneksi jää näidenkin kanssa, ei aina pelkkä halkaisija vaikuta - ei ole aina ihan yksinkertaisia juttuja. Tarttis vähän tietää myös mitä on kurkkujen alla. Tuollainen jaettu kaasari olisi hyvin sijoitettavissa siten että kurkku olisi aina imukanavan kohdalla. Hinnat vaan vähän karkaavat, mutta olisi se piristävästi erilainen.
Galaxie61:n 2x750cfm on oiva esimerkki siitä, miten tuollaisen saa toimimaan halutessaan.
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 04 Loka 2013, 23:24
Kirjoittaja GT-350
351
Re: Laatikko,kaasari vai joku muu?
Lähetetty: 05 Loka 2013, 14:45
Kirjoittaja jls
Kun pelti mahtuu kiinni, en alkais pajottaan konetta alaspäin ellei se ihan makaa pakosarjojen päällä. 351w swappisarjat istuu kyllä koneen kylkeen melko lähelle ellei sellaiset ole jo. Jos se rupelli häiritsee, vaihtaisin sähköiseen ja kovaa ajoa.
Ei paha ylläri kun kuvittelee koneen olevan 302 ja se onkin 351.