Sivu 1/2

Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 18 Heinä 2013, 09:08
Kirjoittaja IDA
Tuleeko -67 rautakantisen 289 koneen bensan sekaan laittaa lyijynkorviketta.
Kone on rempattu amerikassa, mutta ei ole tietoa mitä kansille/venttiileille on tehty.

Yritin myyjältä kysyä, mutta sanoi että kone on jollakin pajalla tehty, eikä hänellä ole tietoa sen tarkemmin.
Myyjä oli ikääntyvä sotaveteraani, eikä varsinainen automies.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 18 Heinä 2013, 09:11
Kirjoittaja Make67
-98 tankkiin ja lisäainetta(lyijynkorviketta) myös jos ei varmuutta. Pakoventtiilit ainakin kuolee jos pitkään ajaa ilman lisäainetta jollei kansien seetirenkasduunia nykybensalle ole tehty.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 26 Heinä 2013, 12:02
Kirjoittaja MrFairlane
Ei kai vanha matalaviritteinen maamoottori nyt sentään ysikasia vaadi?

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 26 Heinä 2013, 12:57
Kirjoittaja Make67
No juu, näitä on erilaisia... Mun matalaviritteinen tartti kyllä ysikasia. Jälkikäynti ja "tehottomuus" vaivas ysivitosella kovastikin. Ysikasilla ei näitä murheita. Ja taas, vain omiin kokemuksiin viitaten.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 28 Heinä 2013, 14:03
Kirjoittaja musse1967
itse aloitin kanssa tuon lisäaineen käytön kun varmuutta ei ole miten mosa on jenkkilän päässä tehty. 351w motti kyseessä ja 98 ajelen.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 28 Heinä 2013, 19:31
Kirjoittaja janne260
MrFairlane kirjoitti:Ei kai vanha matalaviritteinen maamoottori nyt sentään ysikasia vaadi?
Eihän se oktaaneita vaadi, mutta kun tuntuu että tuo 98:n 5%:kin alkoholia jo haurastuttaa letkuja ja tiivisteitä, niin 10% ei ainakaan paranna tilannetta.

Ja jos ei tietoa seeteistä ole niin ilman muuta lisämyrkkyä tankkiin.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 29 Heinä 2013, 00:32
Kirjoittaja Pertti
Kyllä minä ainakin pidän korviketta halpana, jos vaihtoehtona on valurautaan koneistettujen istukkapintojen syöpyminen.
Käytän siis poppakonstiainetta varmuuden vuoksi, jos vaikka olisi edes vähän vaikutusta.
Hinta ei kuitenkaan päätä huimaa ohjeen mukaan käytettynä.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 29 Heinä 2013, 23:02
Kirjoittaja ROKI
Vähillä ajoilla on sama onko suojaainetta tai ei. Itse olen sellainen kokeilu ( hullu ) kapinallinen, joka kokeilee kaikkea kiellettyä. Tähän asti on mennyt ihan hyvin kokeilut, vaikkakin suurin osa näiden kattiloiden omistajista on asioista erimieltä. Vaan eihän sitä tiedä jos ei uskalla kokeilla, itteä ei pelota leikkiä tulella tai vaikkapa räjähdyksellä, eihän sitä tiedä millon posahtaa. Mutta kokeilkaapa samaa sekoitusta kattiloissanne, kuin minä jo kahtena kesänä olen tehnyt, ajan 50/50 suhteella Bensa-Etanooli sekoituksella. 95e 30L- Re 85 30L, hyvin palaa, uusi pata tulee polttamaan RE 85 pääasiallisesti muita litkuja sitten kun ei viinnaa ole kaupan.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 02 Elo 2013, 22:52
Kirjoittaja ROKI
Jo vain ja taas mennään, kun tuo pata ei sittenkään hajonnut (viellä) tahkon reissulla niin nyt sitten yritetään nurmeksen rompe päiville. Ja edelleen etanooli sotkulla kuten tahkon reisu, pelaa muuten aikas hyvin vaikkakin kolinat on ennallaan, vuan ei se mittään koliskoon.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 03 Elo 2013, 08:16
Kirjoittaja musse1967
eipä nuo näytä jenkkilässäkään käyttävän mitään suoja-aineita kun kuulemma siinä vaiheessa alkaa vaikuttamaan vasta kun km alkaa olemaan 500 0000km motilla takana...mahtaako suomessa kenenkään mussessa olla tuollaisia lukemia :D

jenkki foorumilta kyselin niin sanoivat että täysin rahan haaskausta koko touhu.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 03 Elo 2013, 10:32
Kirjoittaja Pertti
musse1967 kirjoitti:eipä nuo näytä jenkkilässäkään käyttävän mitään suoja-aineita kun kuulemma siinä vaiheessa alkaa vaikuttamaan vasta kun km alkaa olemaan 500 0000km motilla takana...mahtaako suomessa kenenkään mussessa olla tuollaisia lukemia :D

jenkki foorumilta kyselin niin sanoivat että täysin rahan haaskausta koko touhu.
Amerikkalaisessa rautakantisessa moottoripyörässä meni yhden kesän ajoilla, n.5000 km, lyijyttömällä ei-viinapensalla imuventtiilit ja istukat huonoon kuntoon. Molemmat olivat kuin pistepultilla ympäriinsä naputeltu. Venttiilit olivat manleyn "hyvät" ylikoon normilaatuiset ja istukkapinnat kairattiin niille.
Muuta syytä ilmiöön ei keksitty, kuin alkuvuosien lyijytön pensa (sitä terraa ei meillä käytetty). Aikaisemmin lyijyllisellä ei venttiiliongelmia ollut.

Että amerikkalaisista foorumeista huolimatta laitan litkua sekaan ja jätän sitten vaikka kumin polton väliin, jos alkaa tuntua lisäainepullo kalliilta :twisted:

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 03 Elo 2013, 13:06
Kirjoittaja Make67
Pertti kirjoitti:
musse1967 kirjoitti:eipä nuo näytä jenkkilässäkään käyttävän mitään suoja-aineita kun kuulemma siinä vaiheessa alkaa vaikuttamaan vasta kun km alkaa olemaan 500 0000km motilla takana...mahtaako suomessa kenenkään mussessa olla tuollaisia lukemia :D

jenkki foorumilta kyselin niin sanoivat että täysin rahan haaskausta koko touhu.


Että amerikkalaisista foorumeista huolimatta laitan litkua sekaan ja jätän sitten vaikka kumin polton väliin, jos alkaa tuntua lisäainepullo kalliilta :twisted:
AAMEN!

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 03 Elo 2013, 14:39
Kirjoittaja musse1967
no kukin taaplaa tavallaan, eiköhän se oo jokaisen oma asia mihin uskoo ja mitä haluaa kotteroonsa laittaa :D

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 03 Elo 2013, 23:47
Kirjoittaja ROKI
Yhdyn kaaran juttuihin , lisä aine hörinät on vain hölmöjen rahastusta.

Re: Lyijynkorviketta vai ei?

Lähetetty: 05 Elo 2013, 11:06
Kirjoittaja Mexico65
Jokainen käyttäköön mitä polttoainetta tahansa ja lisäaineistokoon sen tai ei.

Mutta totuus on;
Ettei bensa E95 tai E98 moottoria voi noin vain muuttaa E85 toimivaksi, ettei koneen toiminta muuttuisi.
Ettei vanha karkaisematon pakoistukan seeti kestä pitkään ilman lisäainetta.

En muista milloin Fordi alkoi karkaista pakoseetin joskus 80 luvulla tai sen lopulla.
Huom! Jos on karkaistu seeti ja vaihdat esim. isomman pakoventtiilin, niin karkaistu osuus poistuu kannesta koneistuksessa -> lisäaineista bensa tai asennuta terässeetirengas pakopuolelle.

Koska aika usein vierailen kansi koneistamossa, niin olen tarpeeksi nähnyt kansia joissa pakoventtiilit ovat kaivautuneet syvälle kanteen kun ei ole käytetty lisäainetta.

PS. onhan tuo E85 / E95 lotraaminenkin hieman kyseenalaista puuhastelua.

http://mgaguru.com/mgtech/engine/ch101.htm

http://www.squarebirds.org/vbulletin/sh ... hp?p=72225