Sivu 1/1

347 vikisee ?????

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 22:04
Kirjoittaja koppis
Moro.

Nyt tartteis noviisi jelppiä
Kyseessä -88 lohkoon tehty 347, joka vikisee ja mekkala tihenee kierrosten mukana.
Vikinä kuullostais tulevan koneen etuosasta vesipumpun tienoilta.
Apulaitehihnat käytetty irti ja silti n. 20sek kylmänä käynnistyksen jälkeen on vihaisia pikkutipuja pellin alla.
Öljynä on ed. om. käyttänyt kendall 20w50.

Mistähän alkais tonkimaan, ideoita otetaan vastaan avoimin mielin.

Kiitos takakäteen

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 22:07
Kirjoittaja Topias74
Ettei missään ole vaan imuvuotoa? Se aiheuttaa kyllä vinkumista!

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 22:28
Kirjoittaja koppis
kaara91 kirjoitti:Onko ääni ollut vai tullut yhtä-äkkiä. Jakopää vois, jos ottaa kiinni. Ettei tuu jakajasta.
Musse ollu mulla kuukauden päivät ja kyllä vikinä on ollu ostosta asti.
Mutta nyt kun tarkemmin ajattelee niin käytin sen säädettävänä, niin tuntuis et sen jälkeen ääni voimistui ( voi olla myös korvien välissä) joten sehän viittais jakajaan .
Voisko ääntelyn lähteenä olla jakajan akselsson?

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 23:05
Kirjoittaja koppis
Tässä tapauksessa se vaan kuuluu koko ajan, ja meneepi hermoon ja luuytimeen.
Tartteis tehrä jotain...

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 23:08
Kirjoittaja Galaxie61
pois pompannu työntötanko/keinuvipu pitää kanssa pikkulinnun ääntä. tuli todettua viimeviikolla.

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 00:08
Kirjoittaja Fastback
koppis kirjoitti:347, joka vikisee ja mekkala tihenee kierrosten mukana

Kiitos takakäteen
Pienelle moottorille vikinä ja kierrosten mukaan tihenevä mekkala ovat lajityypillille normaaliä ääntä. Eikä tartte kiittää. :mrgreen: Sori, mää en vaa voinu olla sanomatta tätä ääneen....

Todellisuudessa voisi kannattaa tarkastaa ne venttiilikoppien aluset, että onko tönärit toimistossaan kuten kuuluu, ovatko hihnat tarpeeksi kireällä ja voihan se vesipumppukin ääntää.

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 00:15
Kirjoittaja MrFairlane
koppis kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Onko ääni ollut vai tullut yhtä-äkkiä. Jakopää vois, jos ottaa kiinni. Ettei tuu jakajasta.
Musse ollu mulla kuukauden päivät ja kyllä vikinä on ollu ostosta asti.
Mutta nyt kun tarkemmin ajattelee niin käytin sen säädettävänä, niin tuntuis et sen jälkeen ääni voimistui ( voi olla myös korvien välissä) joten sehän viittais jakajaan .
Voisko ääntelyn lähteenä olla jakajan akselsson?

Mulla oli toi jakajan akseli mikä kitisi. Sen huomaa kyllä kun ottaa jakajasta kiinni ja vähän heiluttaa niin äänen pitäisi muuttua. Fordillakin kehitys on mennyt eteenpäin: Jakajasta on jätetty kaikki rasvausta edistävät keksinnöt pois mitä oli vielä kuuskytluvulla käytössä.

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 07 Elo 2013, 20:15
Kirjoittaja koppis
Juu, jakaja se on kun vikiseepi.
Voiko olla että jakaja on liian tiukka öljypumpun akselille (päittäisvälys)?

Jos tässä nyt jakaja pitää laittaa vaihtoon niin....
Autossa on HyFire boxi.
Ja jakaja on mallory 5055101H, http://www.summitracing.com/parts/maa-5055101

Mikäs olis hyvä vaihtoehto kokoonpano (lue, toiminta varma). tai mikä olis hyvä jakaja ko. boksin kanssa?
vai jakaja osiksi ja kokeilla saisko ehjättyä.

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 07 Elo 2013, 20:39
Kirjoittaja Make67
Jakaja-murheitten kanssa aikoinaan painineena, sanoisin: jakaja MSD ja boksi MSD. Tämän kun itse toteutin, ongelmat kaikkosi. Sama tarina kaverilla kans kireessä 347:ssa...

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 08 Elo 2013, 09:09
Kirjoittaja Arto65FB
Varmaanhan venakopat on ollut auki jo, niin nähty siellä olevan palikoiden paikallaan. Vähän aikaa sitten näin motin, jossa guideplaten sivu oli murtunut ja vippa oli 1/3 venan ja 2/3 retainerin päällä.

Onhan jakajan kansi myös ollut auki, ettei siellä mitään hassua ole. Onko jakaja ollut irti, näkyykö rattaassa mitään outoa kulumaa. Minkälainen öljypumppu noille öljyille? Entäs jakajan rattaan asennuskorkeus.

Itse olen tykännyt Performance Distributorin Heippa-mallista DUI, ei yhtään sytkäongelmaa viimeisten 12-13 vuoden aikana.
http://www.performancedistributors.com/fordssdui.htm
Kuulostaako kalliilta, ehkä mutta ei tarvi mitään muuta, ei puolaa, ei bokseja. Tulee valmiiksi ennakkokurvattuna, kun antaa koneen ja muun speksit. 12V solenoidilta kylkeen ja menoks.

Niiden sivuilta löyty myös tuollaista
http://www.performancedistributors.com/fordgearwear.htm


Melko jäykät öljyt rullakoneeseen muuten, ellei sitten ole jatkuvaan kovaan ajoon tarkoitettu.

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 08 Elo 2013, 15:40
Kirjoittaja Topias74
Melko jäykät öljyt????? Mitä suosittelet? Mulla omassa 94 rullakoneessa 5w30 öölit, ja itsekin olen miettinyt että onko vähän liian lirut! :roll:

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 08 Elo 2013, 21:12
Kirjoittaja MrFairlane
Tuossa orkkis jakajanakselissa ei ole sitä öljykierrettä, mikä oli noissa vanhemmissa jakajissa, joten ei kai öljyn viskositeetillä ole juuri tekemistä tuon kitinän kanssa ellei sitten satu huohottamaan läpi.

Nimim. Taas vinkuu kun vedin pari kuukautta sitten vai purkkirasvaa siihen akseliin.
Seuraavaksi poraan sen öljyreijän aihion auki laitan siihen rasvanipan prkl.

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 09 Elo 2013, 09:44
Kirjoittaja SamiM
Jakajan akselille on öljyreikä etummaisen nokkalaakerin paikan kautta, tuo nokkalaakeri pitää olla kahdella öljyreiällä ja öljyuralla varustettu ja myös asentaa oikeaan asentoon, jotta jakajalle menevään reikään pääsee öljy. Onko laakeri tullut väärään asentoon tai paikalle tullut jopa väärän mallinen ilman öljyuraa oleva, jolloin öljyn pääsy jakajan akselille estyy?

http://www.mustangmonthly.com/techartic ... to_32.html

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 10 Elo 2013, 16:02
Kirjoittaja koppis
Arto65FB kirjoitti:Varmaanhan venakopat on ollut auki jo, niin nähty siellä olevan palikoiden paikallaan. Vähän aikaa sitten näin motin, jossa guideplaten sivu oli murtunut ja vippa oli 1/3 venan ja 2/3 retainerin päällä.

Onhan jakajan kansi myös ollut auki, ettei siellä mitään hassua ole. Onko jakaja ollut irti, näkyykö rattaassa mitään outoa kulumaa. Minkälainen öljypumppu noille öljyille? Entäs jakajan rattaan asennuskorkeus.

Itse olen tykännyt Performance Distributorin Heippa-mallista DUI, ei yhtään sytkäongelmaa viimeisten 12-13 vuoden aikana.
http://www.performancedistributors.com/fordssdui.htm
Kuulostaako kalliilta, ehkä mutta ei tarvi mitään muuta, ei puolaa, ei bokseja. Tulee valmiiksi ennakkokurvattuna, kun antaa koneen ja muun speksit. 12V solenoidilta kylkeen ja menoks.

Niiden sivuilta löyty myös tuollaista
http://www.performancedistributors.com/fordgearwear.htm


Melko jäykät öljyt rullakoneeseen muuten, ellei sitten ole jatkuvaan kovaan ajoon tarkoitettu.
Mites toi ennakko tossa jakajassa, onks se oltava alipaineella? Vai toimiiko pelkällä mekaanisella?

Re: 347 vikisee ?????

Lähetetty: 11 Elo 2013, 09:15
Kirjoittaja Arto65FB
Toimii pelkällä mekaanisellakin ja toimii ilman mekaanistakin. Vakuumin tarkoitus on säästää vähän bensaa osakaasulla. Mekaaninen antaa taas seokselle aikaa palaa kierrosten noustessa.