Moottorin tärinä?
Moottorin tärinä?
Moottorin tärinää pitäis arvuutella että mistä johtuu? Mottihan tasapainotettiin liikkuvilta osiltaan silloin keväällä kun kone oli levällään. Mutta se kumminkin täristää noin 2100 kierroksen kohdalla jo kasaamisesta lähtien. Eikä osat ole kasattu ainakaan väärin kun kaikissa osissa oli merkit mihin asentoon tulee ja sillein kasasin! Se on nyt ärsyttävästi just 100kmh kohdalla matka-ajossa, nyt kun vaihdoin sen välityksen tiuhempaan! Olisko mahdollista että dampperi olisi pyörähtänyt jo koneistamolla, vai mikä olisi syynä? Vai onko koneistamon virhe, mittaraportti tuli mukana, ja sen mukaan kaikki on ok.
Re: Moottorin tärinä?
Dampperin puntitus ei ole ulkokehällä, eli se ei aiheuta ongelmaa. Tietty, jos ulkokehällä on jotain painotusta tai alkuperäistä häikkää, voi tulla jotain, jos ulkokehä pyörähtää.Topias74 kirjoitti:Olisko mahdollista että dampperi olisi pyörähtänyt jo koneistamolla, vai mikä olisi syynä? Vai onko koneistamon virhe, mittaraportti tuli mukana, ja sen mukaan kaikki on ok.
Voisiko kuitenkin olla muusta voimansiirrosta, jos tärinä on vain 100km/h vauhdissa. Et maininnut mitään kierroksista. Jos olisi motista kiinni, niin eikö se pitäisi huomata kierroksien mukaan eri vaihteilla.
Re: Moottorin tärinä?
Juu eli tärinä tulee jo paikallaan kaasuttaessa ei tarvii auton liikkua. Ja ajossa joka vaihteella tuossa 2100rpm:n kohdalla.
Re: Moottorin tärinä?
dampperi voisi hyvinkin olla antautunut.
jos paikallaan, ei välttämättä heti huomaa.
ottaa pois, ni vot, helppoa todeta kuntoisuus.
ps. mulla käyttämätön 50oz jos tarvetta.
jos paikallaan, ei välttämättä heti huomaa.
ottaa pois, ni vot, helppoa todeta kuntoisuus.
ps. mulla käyttämätön 50oz jos tarvetta.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Moottorin tärinä?
Epäilyttää myös että olisi moottorin sisäisen tasapainon ongelma. Täriseekö kytkin pohjassa, eli kun kytkin levy ei pyöri? Jos ei niin vika voi periaattessa olla vain asetelmassa tai moottorin sisällä. Levystähän on voinut lähteä pala?
Ei pitäis noilla kierroksilla moottorin sisäisiä painoja edes saada niin pieleen, että tärisisi tuolla kierrosalueella jo. Onko dampperi sama kuin aiemmin, ja paljonko painotuksessa poistettiin materiaalia?
Ei pitäis noilla kierroksilla moottorin sisäisiä painoja edes saada niin pieleen, että tärisisi tuolla kierrosalueella jo. Onko dampperi sama kuin aiemmin, ja paljonko painotuksessa poistettiin materiaalia?
Re: Moottorin tärinä?
Syy moottorin avaukseen silloin oli se kampuran 3-4mm päittäisvälys, eli kampura meni vaihtoon, en muista täristikö se silloin. Moottorissa sama dampperi kuin ennenkin, siihen on nyt porattu pieni monttu, vauhtipyörä on kuin reikäjuusto, porattu sieltä täältä, enkä muista oliko uuteen kampuraan kuinka paljon porattu. Moottorihan on alakerraltaan vakio lukuunottamatta Eaglen i-profiili veivejä ja Iconin takomäntiä. Siis päin veetähän se painotus meni kun nyt en voi vaihtaa periaatteessa uutta vauhtipyörää ollenkaan muuta kuin taas purkamalla koko moottori!
Täytyy huomenna testata se tärinä kytkin pohjassa ja kattoo ajoituslampulla näkyykö 10 asteen ajoitus merkki kohdillaan vai ollenkaan! Ei millään jaksais ruveta tässä vaiheessa purkamaan mottia!
Se on sitten taas syksy tai talvi kun uudestaan kasassa!


Re: Moottorin tärinä?
Niin ja kun tietäis että missä se epätasapaino nyt on? Onko se kampurassa vai vauhtipyörässä vai joku muu? 

-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Moottorin tärinä?
Halvimmalla/helpoimmalla pääsisit kun vaihdat sen damberin. Minä lähtisin siitä. Mulla -94 avossa damperi meni vaihtoon kun autolle/moottorille tuli 100 tkm täyteen... 

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: Moottorin tärinä?
Taitaa kohta olla viisainta säästää rahaa ja tilata valmiiks tasapainoitettu stroukkisarja! 

Re: Moottorin tärinä?
Säästämisellä tarkoitetaan ottamista pois jostain muualta, että saadaan auton rassuuseen pääomaa! Joo ei sitä ylimääräistä rahaa kerry työtä tekemällä! Paitsi tietty jos ei oo niin perkuleen kova palkka että ei kerkee kuluttaa kun taas tulee lisää tilille.....
Re: Moottorin tärinä?
Missähän semmosia tärinämittareita on? tai semmosen löytäis lainaan tai käyttäis mittauksessa?
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Moottorin tärinä?
Ei oo tarkotus kaivaa asiaa turhaa, mutta jos tuossa on painotettu myös dampperi ja se on sittemmin pyörähtänyt, mihin verraten saadaan uusi dampperi painotettua samanlailla. Jotenkin tätä lukiessa on kiitollinen, että oma on sisäisesti painotettu.
Tsemppiä auton kanssa. Kyllä se välillä ketuttaa kun kaikki aika ja raha menee näihin.
Nimimerkillä: bensapaineen säätimen kalvo vuotaa eikä säätimessä ole muuta kuin merkki: Paxton. Mallia ei missään, ilmeisesti Aeromotiven tekemä, mutta mistä mallista varaosa? Ei olis kallis osa, mutta aikaa menee etsimiseen. Just ku pääsi sunnuntaina lenkin ajamaan ja taas telakalla...
Tsemppiä auton kanssa. Kyllä se välillä ketuttaa kun kaikki aika ja raha menee näihin.
Nimimerkillä: bensapaineen säätimen kalvo vuotaa eikä säätimessä ole muuta kuin merkki: Paxton. Mallia ei missään, ilmeisesti Aeromotiven tekemä, mutta mistä mallista varaosa? Ei olis kallis osa, mutta aikaa menee etsimiseen. Just ku pääsi sunnuntaina lenkin ajamaan ja taas telakalla...
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
Re: Moottorin tärinä?
Epäilisin tärinän kokonaistason kertovan asiasta konkreettista, menee enemmänkin hakuammunnaksi johtuen kahden eri koneen välisistä eroista. En toki sano etteikö tuolla jotain saisikin selville, kokonaistason trendiseuranta on yleisesti kunnonvalvonnassa käytetty tapa pitempiaikaiseen valvontaan. Hetkellisesti varsinkin ilman aikaisempia mittaustuloksia ja kokemusta koneen värähtelykäyttäytymisestä ja yhteydestä mitattuihin tasoihin se ei kuitenkaan ole kovin hyödyllinen. Parempaan lopputulokseen pääsee värähtelyanalysaattorilla, jolla saadaan laskettua taajuusspektri ja siten koneen ominaistaajuuksien amplitudien kautta pääteltyä paremmin mistä tärinä mahdollisesti tulee. Töissä moista tullut käytettyä. Kiihtyvyyden yksikkö on mm/s^2 ja nopeuden on mm/s. Jälkimmäistä käytetään yleisimmin. Anturit ovat kiihtyvyysantureita, joiden signaalista nopeusarvo saadaan laskemalla.kaara91 kirjoitti:Meillä olisi tämmöinen yksinkertainen moottoreiden ja puhaltimien kokonaistason tärinöiden seurantaan vuoroporukoille tarkoitettu laite. Mittaa kiihtyvyyttä mm/s. Koska tuut käymään, niin mitataan. Eikös teillä ole töissä vastaavaa laitetta kunnossapitoporukoilla lainaksi.
Oliskohan tasapainotuksen tehneellä koneistamolla tähän mitään näkemystä sen normaalin "ota irti ja tuo niin katotaan eri laskuun" lisäksi. Eikös paineasetelmat ole kuitenkin painotettu sen verran että normaalisti ei pitäisi häiritsevää tärinää esiintyä? Ja nyt paikallaan on käytetty asetelma mikäli oikein muistan. Mitä tuota Topiaksen yksilöä tuli tunnusteltua niin tuntuu ettei pelkän paineasetelman pienestä valmistustoleransseihin mahtuvasta epätasapainosta pitäisi noin voimakasta tärinää aiheutua. Dampperin tarkastelusta on minustakin syytä lähteä liikkeelle.
Re: Moottorin tärinä?
Menee huomiseen se tarkastelu, ajoituslamppu onkin velipojalla lainassa! Tein sit ohimennen entisen cd-soittimen paikalle peitelevyn johon tuli pari reikää mittareille, mm laajakaistalle! 

Re: Moottorin tärinä?
Syttyä katottu ajoituslampulla ja näytti epäselvää heiluntaa 5-10 asteen välillä. Eli ei ole dampperi pyörähtänyt, mutta samalla pikkusen käänsin sitä syttyä vähän lähemmäs sitä 10 astetta, ja tuntui ainakin lähtevän paremmin käyntiin, herkemmin ja ilman kaasun koskemista! Pitää suunnitella ja tutkia vielä sitä tärinää, jos se sittenkin tulis jostain esim. kytkimestä, sehän vaihtui samalla, kun koneremonttikin tehtiin, ja se oli erään tyypin autosta vähän käytetty paketti. Konekin kyllä heiluu jonkin verran myös tyhjäkäynnillä, vaan kuuluuko se asiaan näin vähän virittyihin koneisiin?
Huomenna jatkuu...
