Heips!
Osaako joku kertoa mistä nuo vikakoodit aiheutuu. Tuli tänään 4 kertaa käynnistäessä, ei kertaakaan ajossa. Kuittasin illalla vikakoodin ja ajoin >50 km vaihtelevasti: välillä täysillä repien, välillä pitkään tasakaasulla: ei vikakoodia. AFR-loggeri näytti pääosin 14,7% (alimmillaan 12,2 ja ylimmillään 15,2). Eli ei ainakaan ajossa tunnu laihalta. Onko toi joku harmiton häikkä käynnistyshetkellä vaiko paskaa anturissa?
Auto on 2008 GT/CS + Ford Racing Whipplen remmi
P0171 & P0174
- TTS
- Hiljaisempi
- Viestit: 28
- Liittynyt: 17 Kesä 2009, 11:25
- Auto: GT/CS 2008 Whipple Supercharged
- Paikkakunta: Nousiainen
P0171 & P0174
-Teppo-
- Pekka Perkeles
- Hiljaisempi
- Viestit: 12
- Liittynyt: 06 Touko 2013, 20:50
- Auto: Letukka
- Paikkakunta: Kauhava
Re: P0171 & P0174
Logiikka tuossa vikakoodissa lienee suunnilleen seuraava.
Moottoria startatessa eivät kapeakaistalambdat ole käytössä. Periaatteessa on aivan sama mikä seossuhde startatessa on, siitä ei noita vikakoodeja tule. No sit kun tietyt raja-arvot täyttyvät (tyypillisesti moottorin jäähdytysnesteen lämpötila, kapealaistalambdojen valmius), moottori siirtyy lambdaohjaukseen. So far so good.
Normaaliajossa auton tietsikka säätää seosta jatkuvasti kapeakaistalambdojen palautteen perusteella. En tiedä Fordin boksin "rajoja", mut GM:n boksissa tietsikka säätää seosta enimmillään 50 prossaa (joista 25% on ns. pitkäaikainen keskiarvo [LTFT] ja toiset 25% sit lähes reaaliaikainen säätö [STFT]).
Tyypillistä on, että tietsikka säätää seosta normaaliajossa 5%...15% välillä. Joskus enemmän, joskus vähemmän.
GM:n autoissa olen nähnyt tapauksia, joissa MAFfin edestä on poistettu verkko, jolloin MAF näyttää väärin. Tällöin auton tietsikka saattaa joutua korjaamaan seosta tyhjäkäynnin tuntumassa 50%, joka on tuo aiemmin mainitsemani raja-arvo. Ja jos näin käy, nuo vikakoodit aktivoituvat joko jo ajossa, tai seuraavassa startissa.
Tässä sinun tapauksessasi auton tietsikka on korjannut (rikastanut) seosta maksimimäärän ja siltikään AFR 14.7:1 (tai Fordeissa lambda 1.0) ei ole toteutunut ja siksi vikakoodit ovat aktivoituneet. Ongelma on moottorin kummallakin puolella, eli ei viittaa yksittäisen sylinterin tai vaikkapa pakosarjavuodon suuntaan.
Tuossa sinun tapauksessasi kannattaisi seurata miten bensatrimmit (LTFT/STFT) käyttäytyvät normaaliajossa.
Moottoria startatessa eivät kapeakaistalambdat ole käytössä. Periaatteessa on aivan sama mikä seossuhde startatessa on, siitä ei noita vikakoodeja tule. No sit kun tietyt raja-arvot täyttyvät (tyypillisesti moottorin jäähdytysnesteen lämpötila, kapealaistalambdojen valmius), moottori siirtyy lambdaohjaukseen. So far so good.
Normaaliajossa auton tietsikka säätää seosta jatkuvasti kapeakaistalambdojen palautteen perusteella. En tiedä Fordin boksin "rajoja", mut GM:n boksissa tietsikka säätää seosta enimmillään 50 prossaa (joista 25% on ns. pitkäaikainen keskiarvo [LTFT] ja toiset 25% sit lähes reaaliaikainen säätö [STFT]).
Tyypillistä on, että tietsikka säätää seosta normaaliajossa 5%...15% välillä. Joskus enemmän, joskus vähemmän.
GM:n autoissa olen nähnyt tapauksia, joissa MAFfin edestä on poistettu verkko, jolloin MAF näyttää väärin. Tällöin auton tietsikka saattaa joutua korjaamaan seosta tyhjäkäynnin tuntumassa 50%, joka on tuo aiemmin mainitsemani raja-arvo. Ja jos näin käy, nuo vikakoodit aktivoituvat joko jo ajossa, tai seuraavassa startissa.
Tässä sinun tapauksessasi auton tietsikka on korjannut (rikastanut) seosta maksimimäärän ja siltikään AFR 14.7:1 (tai Fordeissa lambda 1.0) ei ole toteutunut ja siksi vikakoodit ovat aktivoituneet. Ongelma on moottorin kummallakin puolella, eli ei viittaa yksittäisen sylinterin tai vaikkapa pakosarjavuodon suuntaan.
Tuossa sinun tapauksessasi kannattaisi seurata miten bensatrimmit (LTFT/STFT) käyttäytyvät normaaliajossa.
- Pekka Perkeles
- Hiljaisempi
- Viestit: 12
- Liittynyt: 06 Touko 2013, 20:50
- Auto: Letukka
- Paikkakunta: Kauhava
Re: P0171 & P0174
Ehkä olennainen unohtui, eli miten vikaa voisi etsiä kotikonstein.
Jos jokin imusarjaan menevä huohotinletku on löysällä tai irti (esim. kampikammion huohotusjärjestelmä) tarkoittaa se sitä, että imusarjaan/moottoriin päätyy ilmaa ohi MAFfin. Ja jos/kun ilmaa menee enemmän kuin mitä MAF kertoo, kapeakaistalambdat raportoivat toteutuneen seossuhteen lähes reaaliaikaisesti auton tietsikalle, joka alkaa lisäämään bensaa (STFT ja LTFT kasvavat). Pieni imuvuoto tyhjäkäynnillä voi riittää siihen, että 50% (tai mikä se raja Fordissa onkaan) ylittyy ja siksi noi koodit tulee.
Tarkista siis kaikki letkut jotka tulevat/menevät imusarjaan. Starttipilottiakin voisi kokeilla suihkuttaa imusarjan lähettyville, vaikka tuskin noin uudessa autossa tiivisteet vuotaa.
Jos jokin imusarjaan menevä huohotinletku on löysällä tai irti (esim. kampikammion huohotusjärjestelmä) tarkoittaa se sitä, että imusarjaan/moottoriin päätyy ilmaa ohi MAFfin. Ja jos/kun ilmaa menee enemmän kuin mitä MAF kertoo, kapeakaistalambdat raportoivat toteutuneen seossuhteen lähes reaaliaikaisesti auton tietsikalle, joka alkaa lisäämään bensaa (STFT ja LTFT kasvavat). Pieni imuvuoto tyhjäkäynnillä voi riittää siihen, että 50% (tai mikä se raja Fordissa onkaan) ylittyy ja siksi noi koodit tulee.
Tarkista siis kaikki letkut jotka tulevat/menevät imusarjaan. Starttipilottiakin voisi kokeilla suihkuttaa imusarjan lähettyville, vaikka tuskin noin uudessa autossa tiivisteet vuotaa.
- TTS
- Hiljaisempi
- Viestit: 28
- Liittynyt: 17 Kesä 2009, 11:25
- Auto: GT/CS 2008 Whipple Supercharged
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: P0171 & P0174
Ei löytynyt vuotoja, mutta ei ole tullut kertaakaan häiriöitäkään tuon jälkeen. Auto on kuitenkin päivittäisessä käytössä. Seosmittari olut kokoajan kiinni ja seokset olleet ihan OK. Tarkkailen noita STFT & LTFT arvoja kunhan löydän ne tuosta testeristä.
-Teppo-