Efi 5.0 käynti ongelma.
Efi 5.0 käynti ongelma.
Ko moottori on -88 thunderissa ja vika seuraava:
-Kylmä käynnistys takkuilee, tyhjä käynti aaltoilee ja useamman starttauksen jälkeen jää käymään, mutta kone käy hiukan vaeltamalla.
-kone meinaa nakuttaa yläkierroksilla? (egr?)
-Tasakierroksilla käy kuin kuuluukin.
-Sytytys säädetty 10 astetta BTC
-läppäkotelo puhdistettu ja egr myös, imusarja näyttäisi olevan aika musta ja karstainen myös.
-Tulpat ja sytkä laitteet uusittu.
Olisiko tällaisesta avattua topikkia? tai muuten tietoa, kokemuksia.
Jukka
-Kylmä käynnistys takkuilee, tyhjä käynti aaltoilee ja useamman starttauksen jälkeen jää käymään, mutta kone käy hiukan vaeltamalla.
-kone meinaa nakuttaa yläkierroksilla? (egr?)
-Tasakierroksilla käy kuin kuuluukin.
-Sytytys säädetty 10 astetta BTC
-läppäkotelo puhdistettu ja egr myös, imusarja näyttäisi olevan aika musta ja karstainen myös.
-Tulpat ja sytkä laitteet uusittu.
Olisiko tällaisesta avattua topikkia? tai muuten tietoa, kokemuksia.
Jukka
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Oletkos lukenut vikakoodeja? Jos et ole niin lukaise aluksi jos vaikka ilmoittelisi jotain.
Jos vaiva kerran ilmenee vain kylmänä niin voisikohan olla ongelma rikastuksessa. Rikkinäinen EEC:n lämpöanturi voisi olla silloin todennäköinen syyllinen (moottorissahan on kaksi erillistä lämpöanturia, toinen ECU:lle, toinen lämpömittarille). Hyvin tyypillinen vikakohde sitäpaitsi. Jos ei tunnista koneen lämpötilaa oikein, ei myöskään osaa säätää seosta tilanten mukaan. Jos taas epäilet EGR:llä olevan jotain tekoa asian kanssa niin ota koko keksintö pois käytöstä kokeeksi. EGR-venttiilihän saa ohjauksen joko sähköllä tai alipaineella, piuha tai letku irti niin ei ainakaan se sotke toimintaa.
Myös rikkinäinen tai vajaatoiminen lambda-anturi voi aiheuttaa monenlaisia mystisiä käyntihäyriöitä. Pakokaasumittaus kertoo myös omaa kieltänsä koneen toiminnasta, rikkinäinen lambda ainakin näkyy heti kohonneina päästöarvoina. Vaikka jo vanha auto onkin, niin kunnossa ollessaan pitää mennä heittämällä alle vähäpäästöisten päästörajojen.
BTW kiva ja persoonallinen autovalinta sulla, ei näitä fox-Birdejä liikaa harrastajillakaan tunnu pyörivän
Onko kenties punainen Savon suunnalla myynnissä aikaisemmin talvella ollut yksilö?
Jos vaiva kerran ilmenee vain kylmänä niin voisikohan olla ongelma rikastuksessa. Rikkinäinen EEC:n lämpöanturi voisi olla silloin todennäköinen syyllinen (moottorissahan on kaksi erillistä lämpöanturia, toinen ECU:lle, toinen lämpömittarille). Hyvin tyypillinen vikakohde sitäpaitsi. Jos ei tunnista koneen lämpötilaa oikein, ei myöskään osaa säätää seosta tilanten mukaan. Jos taas epäilet EGR:llä olevan jotain tekoa asian kanssa niin ota koko keksintö pois käytöstä kokeeksi. EGR-venttiilihän saa ohjauksen joko sähköllä tai alipaineella, piuha tai letku irti niin ei ainakaan se sotke toimintaa.
Myös rikkinäinen tai vajaatoiminen lambda-anturi voi aiheuttaa monenlaisia mystisiä käyntihäyriöitä. Pakokaasumittaus kertoo myös omaa kieltänsä koneen toiminnasta, rikkinäinen lambda ainakin näkyy heti kohonneina päästöarvoina. Vaikka jo vanha auto onkin, niin kunnossa ollessaan pitää mennä heittämällä alle vähäpäästöisten päästörajojen.
BTW kiva ja persoonallinen autovalinta sulla, ei näitä fox-Birdejä liikaa harrastajillakaan tunnu pyörivän

Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Kiitokset vinkistä ja katsotaan päästöt ekana. Tuossa muutama kuva autosta:-) On aika persoonallinen auto kyllä ja itse tykästyin heti autoon ja kun ei sitä sopu hintaista mustia löytynyt niin päätin tällaisen ostaa:-) onhan tuo kuitenkin valepuvussa oleva musti...
Jukka
Jukka
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Mistäs tästä pirssistä voi nuo vikakoodit lukea ja onko suositusta millaisella kapulalla/läppäri ohjelma?
Auto nypyttää ilkeästi kun ajaa normi vauhtia, kierrosten ollessa 1200 rpm ja tyhjäkäynnillä edelleen tupsahtelee...
Jukka
Auto nypyttää ilkeästi kun ajaa normi vauhtia, kierrosten ollessa 1200 rpm ja tyhjäkäynnillä edelleen tupsahtelee...
Jukka
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Sieltä vasemman iskaritornin tietämiltä se liitin Thunderbirdissäkin löytyy (ainakin Turbossa iskaritornin ja akun välimaastossa). Lukulaitteeksi riittää hyppylanka (esim. paperiliitin) millä yhdistät kaksi liittimien napaa ja Check Engine-valo vilkuttaa koodit. Tsekkaa ohjeet http://oldfuelinjection.com/ , sieltä kun scrollaat alaspäin niin löytyy "How to run self test" ja perästä koodit.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Ohjeet löytyy sieltä kiitos, mutta tuossa kuvassa kammassa 5 pinniä ja thunderissa 3, joista yhteen pinniin menee kaksi johtoa, sti johto samanlainen eli yksi liitin/pinni.
Nyt kun oikeat johdot yhdistäisi vain:-)
Jukka
Nyt kun oikeat johdot yhdistäisi vain:-)
Jukka
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Mä en ole us-fordeissa muuta nähnyt kuin tuo linkin kuvan mukainen. Oliko se kiinni kansipalassa jossa teksti eec-iv ?
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Kansipala oli lähtenyt jo omille teilleen. Liittimet on kyllä samanlaisia mutta thunderissa vähemmän johtoja.
Jukka
Jukka
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Näin on minunkin autossa, osa ison liittimen pinneistä on tyhjiä ja johonkin tulee kaksi piuhaa. Yhdistä hyppylangalla pienen liittimen pinni isomman liittimen "ylärivin" (missä vain kaksi pinniä) oikean puoleiseen niin avaimen käännön jälkeen ECU siirtyy testitilaan. Tässä vielä toinen hyvä linkki aiheeseenTurboTbird- sivuilta. http://turbotbird.com/techinfo/Retrievi ... _codes.htm
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Ok, kiitos. Ihmettelin aluksi kun ei tuo engine valo syttynyt ollenkaan edes virtoja päälle laittaessa ja syy selvisi,...näppärä kaveri oli korjannut sen poistamalla lampun kantoineen,... voi noita poikia sanoisin. Eipä mitään nyt valo pelaa ja testi alkaa laten ohjeitten mukaan.
Mielenkiintoista luettavaa oli nuo englannin kielen sivut ko aiheesta
Täytyy tuo välipalikka tilata testerille että saa testerin kiinni suoraan tuohon ecun töpseliin... Näytti 39e maksavan.
Jukka
Mielenkiintoista luettavaa oli nuo englannin kielen sivut ko aiheesta

Täytyy tuo välipalikka tilata testerille että saa testerin kiinni suoraan tuohon ecun töpseliin... Näytti 39e maksavan.
Jukka
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
KOEO testi eli avain käännetynä virta päälle antaa normin koodin 11 ja sitten tulee 63 ja 31 peräkkäin kahdesti.Tps toinen vika ja PFE tai EVP alle rajaarvon.
Tehdäänkö tuo moottori käynnissä oleva testi samoilla liitännöillä? vai kuinka se olisi syytä tehdä?
Jukka
Tehdäänkö tuo moottori käynnissä oleva testi samoilla liitännöillä? vai kuinka se olisi syytä tehdä?
Jukka
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
EGR ja tps on kylläkin käytetty auki käynnissä ollessa ja sen vuoksi noista tuli koodit:-)
Jukka
Jukka
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Samat liitännät käytössä KOER (kone käynnissä) testiin. Ohjeiden mukaan vaan kone käymään samoilla hyppylangan kytkennöillä.kekkonen68 kirjoitti:KOEO testi eli avain käännetynä virta päälle antaa normin koodin 11 ja sitten tulee 63 ja 31 peräkkäin kahdesti.Tps toinen vika ja PFE tai EVP alle rajaarvon.
Tehdäänkö tuo moottori käynnissä oleva testi samoilla liitännöillä? vai kuinka se olisi syytä tehdä?
Jukka
Tuo ensimmäinen 11 tarkoitaa että KOER testi on läpäisty ilman havaittuja virheitä. Sen perään tauon jälkeen (yksi merkkilampun välähdys testin muuttumisen merkkinä) tulleet kaksi koodia 63 ja 31 taas ovat continuous memory- testin tulokset. Eli pidemmältä ajalta muistiin ajon aikana jääneet koodit. Ne saa nollattua kun CM-testin ollessa päällä nappaa hyppylangan irti liittimistä. Voi säätöjen ja korjausten jäkeen varmistaa ettei vanhat koodit jää kummitelemaan.
TPS on kanssa monenmoisten pikku käyntihäiriöiden aiheuttaja vikaantuessaan, sieltä yleensä kuluu kosketus huonoksi juuri tyhjäkäynnin ja kaasun "kruisailuasennon" väliltä. Mulla jätti aikanaan tyhjäkäynnin "kantamaan" eli kierrokset jäi satunnaisesti 2000 rpm tienoolle ja palasi normaaliin joskus reilun kaasuttelun kanssa tai sitten vasta koneen sammutettua. Jos päädyt sitä vaihtamaan niin varmista onko se ns. säädettävä malli (saman vuosimallin 2,3 Tbirdissä on). Eli potikka pitää säätää (ts. asentaa hahlossaan oikealle kohdalle) siten että jännite napojen väliillä on n 0,9 volttia kaasuläpän ollessa kiinni. Ohjeita tähänkin ja moneen muuhun fox-Birdien juttuihin löytää todella paljon http://www.turbotbird.com ja sieltä tech info ja FAQ osastot
Viimeksi muokannut Late, 23 Huhti 2013, 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Efi 5.0 käynti ongelma.
Ja itse itsellenikin vastaten. Ei ole V8-birdissä säädettävää TPS:ää, se on näköjään noiden neloskoneisten juttu. Eli suoraan paikalleenruuvattava tapaus, sama kikkare kuin kaikissa muissakin tuon ajan V8-Fordeissa.
MAF:ia tai muutakaan varsinaista ilmamäärämittaria ei vielä tämän ikäisistä löydy, EEC laskee ilmamäärää imusarjan painetunnistimella.
MAF:ia tai muutakaan varsinaista ilmamäärämittaria ei vielä tämän ikäisistä löydy, EEC laskee ilmamäärää imusarjan painetunnistimella.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO