Sivu 1/1
Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 02 Maalis 2013, 17:23
Kirjoittaja Pertti
Mustasta kone"pellistä" on lakka kesinyt paikoitellen irti.
Miten edetä, kun aikomus on akryylilakka laittaa pelkästään konepeittoon, muu auto on maaliltaan suht ok.
Pitääkö vanha lakka saada varmuudeksi kokonaan pois?
Onko joku maalimerkki sellainen, ettei varmasti kiehu vanhan pinnoitteen päällä?
Onko mahdollisesti läpivärjätty kuttaperkka vai otanko suosiolla mustaa massaakin, kun kumminkin menee hioessa puhki.
Muoviprimerin varmaan vaatii ennen muita aineita.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 04 Maalis 2013, 23:50
Kirjoittaja ROKI
Ai että mää vai, no jos sitten. Yleisin syy on mielestäni maalausvirhe, tai sitten materiaali on epäkuranttia tavaraa. Monestikkin syy on liian pitkä haihdutus bc sävyllä, pinta menee kiinni liian kuivaksi lakka ei enää sula siihen sävypohjaan kiinni. Siitä johtuen se lakka rupee kesimään jossain vaiheessa irti, aurinko ja kelinvaihtelut nopeuttaa sitä prosessia. Itse olen törmännyt lukemattomia kertoja näihin ongelmiin vuosien varrella, muuta konstia ei ole kuin hioa kaikki entiset lakat ja mielellään värikerros pois pohjamaaliin asti. Maalauskammiossa ruiskutusvälit pidän 10minuutin välein kerkee haihtua riittävästi koskien bc sävyjä, vesipohjaisella maalatessa välit on pidempiä. Liukkari pohjaisilla maalatessa kammiossa riittää 10 minsaa haihdutus väli, jos ei ole ilmanvaihtoa huonetilassa niin 15-20 minsaa väli, ei kerkee pinta mennä kiinne ennen lakkausta. Toiset maalarit voi olaa eri mieltä, mutta olen tehnyt näi jo reilu 30 vuotta tällä reseptillä ja se toimii, pitäs viellä muutama vuosi harrastella sitten tämä ajanjakso on LOPPU.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 04 Maalis 2013, 23:58
Kirjoittaja ROKI
Viellä pieni välipala, ei kai sulla ole muovinen konepelti kun kuttaperkasta puhuit,maalinpäälle ei missän nimessä muovin tartunta aineta.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 05 Maalis 2013, 10:09
Kirjoittaja Pertti
ROKI kirjoitti:Viellä pieni välipala, ei kai sulla ole muovinen konepelti kun kuttaperkasta puhuit,maalinpäälle ei missän nimessä muovin tartunta aineta.
Joo, kyllä se jotakin komposiittimateriaalia vissiin on (kaikissa?) ja siksi epäilinkin, että mahtaisiko olla läpivärjätty. Täytyy vähän sisäpuolelta rapsutella, sillähän se selviää.
Pellin kanssa olen joskus jopa onnistunutkin, mutta silloin on yleensä lähdetty alusta.
Tässä uudenaikaisessa autossa olisi tarkoitus siistiä nuo lakattomat paikat ja sitten koko peltiin lakka pintaan. Siksi kyselin, onko mahdollisesti jonkun merkkiset mömmöt, jotka sopivat tuon alkuperäisen maalin ja lakan kanssa.
Kokeilemalla senkin tietysti saa selvitettyä, mutta josko joku olisi jo valmiiksi oppirahat maksanut.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 06 Maalis 2013, 22:29
Kirjoittaja ROKI
Mikäs tämä sinun väkkäräsi on niinko mallimerkkiään, kun mielestäni yhessäkään sarjatotantoisessa. Henkilö autossa ei ole muovista konepeittoa, paitte corvetessa eikä sekään ole muovia vaan lasikuitua.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 06 Maalis 2013, 23:32
Kirjoittaja Pertti
Se on tuo otsikon mallinen, vuoden -95 v6 japsimalli.
-99 eteenpäin komposiittipelti on edessä ja takana tuon pääsivun historiikin mukaan, mutta ei tuohon meidänkään keulaan magneetti tartu. Rautaa se ei ole. Takakansi kyllä on normi peltinen.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 07 Maalis 2013, 07:11
Kirjoittaja Firebolt
Joko raitojen muutos on menossa?

kyllä taitaa mennä uusiks koko pelti, jenkkien maalit on perinteisesti ollu aika heikosti sopeutuvia muiden maalien kanssa... Ainaki mun edellisessä oli.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 07 Maalis 2013, 18:45
Kirjoittaja Pertti
Firebolt kirjoitti:Joko raitojen muutos on menossa?

kyllä taitaa mennä uusiks koko pelti, jenkkien maalit on perinteisesti ollu aika heikosti sopeutuvia muiden maalien kanssa... Ainaki mun edellisessä oli.
Terveisiä vaan sinne jonnekkin...
Raidat ja pelti saa odottaa kesää, auto on nyt joka päivä menossa.
Kun tiet sulaa ja suolat kuivaa otetaan vanha ajoon.
Sitten ajan kanssa tai jotain...
Harrikan värit on olleet aika hyviä päällemaalattavia, kunhan jättää paukkupullot kauppaan.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 07 Maalis 2013, 22:54
Kirjoittaja Firebolt
Joo harrikan maalit on hyviä, ja muutenki pyörissä on jenkkien osalta laatu paljon parempaa kun autoissa. Maaleista enemmän tietävät vois selittää ton että mitä toi pohjamaali ny olikaan nimeltään, epoksit kesi pois kokonaan niinku olis maalinpoistoainetta käyttäny.

Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 08 Maalis 2013, 21:38
Kirjoittaja ROKI
Jenkit käytti aiemmin termoplastista akryylimaalia, siihen ei kelpaa päälle kuin saman kalperin maali. Keinoharti oli samanlaista paskaa, kyllä niden kummankin paskamaalin kanssa on tullut tehtyä töitä. Helpoin tapa on testata kelpaako 2k maali kyseiseen maalattavaan, temppu on helppo, rätti kastetaan tinneriin ja pyyhitään sillä vanhaa maalia, jos liukiaa tai nousee kurtulle ei voi maalata 2k maaleilla. Kaikki on hiottava pois pohjamaalia myöten, nytpä luultavasti tiedän, että autossasi on muottiin puristettu lasikuitu kitti sotkusta valmistettu kuitu kansi, on sellasta vaaleeta tavaraa. Joudut luultavasti hiomaan kaik pois, mutta pojustaa se pitää ehdottomasti epoksipohjamaalilla koska lasikuidulle se on parasta. Epoksi pitää antaa kuivaa kunnolla ja siten hioa pinta auki, ja ruiskuttaa varsinainen hiontapohja maali. Sitten vesissä hionta ja sen päälle vasta pinta maali.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 00:11
Kirjoittaja Pertti
Kiitokset Rokille, tuota juuri pelkäsin.
No, töitähän se vaan teettää vähän enemmän.
Eipä konepelti ainakaan ruostu, vaikka jättäis lakkaamattakin, kumminkin käyttöautosta on kyse.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 20:09
Kirjoittaja ROKI
Juu ei se ole niin vaarallista, kunhan pohjamaali säilyy ehjänä. se pitää kosteuden poissa lasikuidusta se on nimittäin kuoleman isku lasikuitu osille, kuitu rupee hapristumaan ja jos näin pääsee käymään, niin joutuu hiomaan kaiken pois ja laminoimaan hapertuneen osan alustalähtien. Hiukan työläämpi vaihe, sitäkin on tullut tehtyä kun korjailin josku välihommina lasikuitu veneitä, en kylläkään enää. Mutta näillä mennään.
Re: Konepeiton lakkaus sn95
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 20:40
Kirjoittaja Antti66HT
Tiukka asiaa Rokilta. Näissä vanhoissa varsinkin on nuo thermoplastit kiusana. oma on ovia vaille puhallettu, ja ovesta kiuhui vanhat maalit kuprulle pari vuotta maalaamisen jälkeen.