Konepeiton lakkaus sn95

On sulla muodot Mustangin...
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mustasta kone"pellistä" on lakka kesinyt paikoitellen irti.
Miten edetä, kun aikomus on akryylilakka laittaa pelkästään konepeittoon, muu auto on maaliltaan suht ok.

Pitääkö vanha lakka saada varmuudeksi kokonaan pois?
Onko joku maalimerkki sellainen, ettei varmasti kiehu vanhan pinnoitteen päällä?
Onko mahdollisesti läpivärjätty kuttaperkka vai otanko suosiolla mustaa massaakin, kun kumminkin menee hioessa puhki.
Muoviprimerin varmaan vaatii ennen muita aineita.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Ai että mää vai, no jos sitten. Yleisin syy on mielestäni maalausvirhe, tai sitten materiaali on epäkuranttia tavaraa. Monestikkin syy on liian pitkä haihdutus bc sävyllä, pinta menee kiinni liian kuivaksi lakka ei enää sula siihen sävypohjaan kiinni. Siitä johtuen se lakka rupee kesimään jossain vaiheessa irti, aurinko ja kelinvaihtelut nopeuttaa sitä prosessia. Itse olen törmännyt lukemattomia kertoja näihin ongelmiin vuosien varrella, muuta konstia ei ole kuin hioa kaikki entiset lakat ja mielellään värikerros pois pohjamaaliin asti. Maalauskammiossa ruiskutusvälit pidän 10minuutin välein kerkee haihtua riittävästi koskien bc sävyjä, vesipohjaisella maalatessa välit on pidempiä. Liukkari pohjaisilla maalatessa kammiossa riittää 10 minsaa haihdutus väli, jos ei ole ilmanvaihtoa huonetilassa niin 15-20 minsaa väli, ei kerkee pinta mennä kiinne ennen lakkausta. Toiset maalarit voi olaa eri mieltä, mutta olen tehnyt näi jo reilu 30 vuotta tällä reseptillä ja se toimii, pitäs viellä muutama vuosi harrastella sitten tämä ajanjakso on LOPPU.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Viellä pieni välipala, ei kai sulla ole muovinen konepelti kun kuttaperkasta puhuit,maalinpäälle ei missän nimessä muovin tartunta aineta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja Pertti »

ROKI kirjoitti:Viellä pieni välipala, ei kai sulla ole muovinen konepelti kun kuttaperkasta puhuit,maalinpäälle ei missän nimessä muovin tartunta aineta.
Joo, kyllä se jotakin komposiittimateriaalia vissiin on (kaikissa?) ja siksi epäilinkin, että mahtaisiko olla läpivärjätty. Täytyy vähän sisäpuolelta rapsutella, sillähän se selviää.
Pellin kanssa olen joskus jopa onnistunutkin, mutta silloin on yleensä lähdetty alusta.
Tässä uudenaikaisessa autossa olisi tarkoitus siistiä nuo lakattomat paikat ja sitten koko peltiin lakka pintaan. Siksi kyselin, onko mahdollisesti jonkun merkkiset mömmöt, jotka sopivat tuon alkuperäisen maalin ja lakan kanssa.
Kokeilemalla senkin tietysti saa selvitettyä, mutta josko joku olisi jo valmiiksi oppirahat maksanut.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Mikäs tämä sinun väkkäräsi on niinko mallimerkkiään, kun mielestäni yhessäkään sarjatotantoisessa. Henkilö autossa ei ole muovista konepeittoa, paitte corvetessa eikä sekään ole muovia vaan lasikuitua.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se on tuo otsikon mallinen, vuoden -95 v6 japsimalli.
-99 eteenpäin komposiittipelti on edessä ja takana tuon pääsivun historiikin mukaan, mutta ei tuohon meidänkään keulaan magneetti tartu. Rautaa se ei ole. Takakansi kyllä on normi peltinen.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Joko raitojen muutos on menossa? ;) kyllä taitaa mennä uusiks koko pelti, jenkkien maalit on perinteisesti ollu aika heikosti sopeutuvia muiden maalien kanssa... Ainaki mun edellisessä oli.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Firebolt kirjoitti:Joko raitojen muutos on menossa? ;) kyllä taitaa mennä uusiks koko pelti, jenkkien maalit on perinteisesti ollu aika heikosti sopeutuvia muiden maalien kanssa... Ainaki mun edellisessä oli.
Terveisiä vaan sinne jonnekkin...

Raidat ja pelti saa odottaa kesää, auto on nyt joka päivä menossa.
Kun tiet sulaa ja suolat kuivaa otetaan vanha ajoon.
Sitten ajan kanssa tai jotain...

Harrikan värit on olleet aika hyviä päällemaalattavia, kunhan jättää paukkupullot kauppaan.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Joo harrikan maalit on hyviä, ja muutenki pyörissä on jenkkien osalta laatu paljon parempaa kun autoissa. Maaleista enemmän tietävät vois selittää ton että mitä toi pohjamaali ny olikaan nimeltään, epoksit kesi pois kokonaan niinku olis maalinpoistoainetta käyttäny. :|
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Jenkit käytti aiemmin termoplastista akryylimaalia, siihen ei kelpaa päälle kuin saman kalperin maali. Keinoharti oli samanlaista paskaa, kyllä niden kummankin paskamaalin kanssa on tullut tehtyä töitä. Helpoin tapa on testata kelpaako 2k maali kyseiseen maalattavaan, temppu on helppo, rätti kastetaan tinneriin ja pyyhitään sillä vanhaa maalia, jos liukiaa tai nousee kurtulle ei voi maalata 2k maaleilla. Kaikki on hiottava pois pohjamaalia myöten, nytpä luultavasti tiedän, että autossasi on muottiin puristettu lasikuitu kitti sotkusta valmistettu kuitu kansi, on sellasta vaaleeta tavaraa. Joudut luultavasti hiomaan kaik pois, mutta pojustaa se pitää ehdottomasti epoksipohjamaalilla koska lasikuidulle se on parasta. Epoksi pitää antaa kuivaa kunnolla ja siten hioa pinta auki, ja ruiskuttaa varsinainen hiontapohja maali. Sitten vesissä hionta ja sen päälle vasta pinta maali.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiitokset Rokille, tuota juuri pelkäsin.
No, töitähän se vaan teettää vähän enemmän.
Eipä konepelti ainakaan ruostu, vaikka jättäis lakkaamattakin, kumminkin käyttöautosta on kyse.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Juu ei se ole niin vaarallista, kunhan pohjamaali säilyy ehjänä. se pitää kosteuden poissa lasikuidusta se on nimittäin kuoleman isku lasikuitu osille, kuitu rupee hapristumaan ja jos näin pääsee käymään, niin joutuu hiomaan kaiken pois ja laminoimaan hapertuneen osan alustalähtien. Hiukan työläämpi vaihe, sitäkin on tullut tehtyä kun korjailin josku välihommina lasikuitu veneitä, en kylläkään enää. Mutta näillä mennään.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Konepeiton lakkaus sn95

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Tiukka asiaa Rokilta. Näissä vanhoissa varsinkin on nuo thermoplastit kiusana. oma on ovia vaille puhallettu, ja ovesta kiuhui vanhat maalit kuprulle pari vuotta maalaamisen jälkeen.
Vastaa Viestiin