Ohjaustehostin 67-68 musseen?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
IDA
Aktiivi

Ohjaustehostin 67-68 musseen?

Viesti Kirjoittaja IDA »

Olen ostamassa Mustangia, ja joissakin ei ole ohjaustehostinta.
Onko kuinka hankala ja kallis temppu laittaa jälkeenpäin tehostin, ja mistä sellaisen saa edullisimmin hankittua?
Firebolt
Superpölöttäjä
Auto: Autoton

Re: Ohjaustehostin 67-68 musseen?

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Helpommalla pääset kun hommaat valmiiks tehostimella olevan, ellei iso ratti häiritte ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
IDA
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja IDA »

Ahaa. Ei siis ole parin tunnin bolt-on juttu? Mitä kaikkea joutuisi vaihtamaan ja hankkimaan?

Edit:

Löysinkin itse netistä ohjeet. Ei vaikeaa, jos vain löytää jostain osat. Saattaa jonkin verran tulla kustannuksia, jollei löydy joltakin vanhoja osia joutilaana?

Convert 1967-1970 Mustangs from Manual to Power Steering:
Since the 6-cylinder and V8 equipped cars used the same steering linkages, this is an easier conversion than for the earlier model Mustangs. The only thing to keep in mind is the implementation in 1970 of larger diameter studs on the Tie Rod ends. Using linkages from Fairlanes, Torinos, Mavericks and Granadas may look similar and physically bolt up, they are not the same and will cause geometry and alignment problems.
To do this properly you will need the following parts from a 1967-1970 Mustang donor car:
a) Centerlink with Removable Control Valve/Ball Stud Assembly
b) Idler Arm and Pitman Arm
c) Hydraulic Power Cylinder with Short Hoses, and Frame Mount Bracket with all attaching bolts and hardware
d) Pump with all mounting brackets, bolts and hardware
e) Both pump hoses along with the support bracket and insulator that secures them to the frame rail
f) Double-groove Water Pump Pulley
g) Crankshaft Pulley
h) Two threaded frame inserts for the frame mount bracket
Notes and Substitutions:
a) When using a 1967-1969 Centerlink, you must use 1967-1969 Inner Tie Rod Ends. When using a 1970 Centerlink, you must use 1970 Inner Tie Rod ends.
b) Originally, the 1967 Mustang Control Valve/Ball Stud Assembly used a valve housing with a 1/4" pressure port. All 1968 and later Mustangs and Fords used a 5/16" pressure port. If you use a 1968-1970 Control Valve/Ball Stud Assembly on a 1967 Mustang, use the 1968 Mustang pressure hose.
c) All 1967-1970 Mustang Power Cylinders are the same, as are the frame mount brackets. You can also use 1965-1966 Mustang frame brackets and early Maverick brackets.
d) The control valve doesn't care what pump is providing the hydraulic pressure. It is possible to use the pump and mounting brackets from another car in a conversion. A common setup is using the pump and brakets from a 1967-1970 Mustang/Falcon/Fairlane with a 289/302 engine. Just keep in mind that original application pump hoses may no longer correctly fit the pump of be the correct length, and special hoses may need to be made.
e) The power steering pump is powered by the second-from-the-back pulley on the crankshaft and runs over the water pump. A double-groove pulley is required if you do not already have one on your car.
f) Likewise, you may need the donor car crankshaft pulley if your car doesn't have the proper pulley to run the accessories.
g) The frame bracket inserts are not found in Mustangs that did not come with factory power steering, but the holes for them are already there. Since these are not removable from the donor car, you must purchase new ones to install.
h) Always check the alignment of the pump pulley with the other pulleys on the engine. Ford often used different pump pulleys depending on other accessories used on the engine. While these were generally pulleys of a different diameter, some pulleys had different depths and alignments
OT-HT68
Aktiivi
Auto: 1968 HT, 302, C4

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

Mä hankin omaan 68 HT:een Borgesonin kitin jonka annoin pajalle laitettavaksi kun ei itsellä ole kuin taloyhtiön hallipaikka... Kaveri otti homman aamulla työn alle ja soitti yhdentoista maissa että nyt on valmista. Oli kuulemma ollut tosi helppo laittaa ja kehui myös tuntumaa, itse olen myös ollut tyytyväinen.
IDA
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja IDA »

OT-HT68 kirjoitti:Mä hankin omaan 68 HT:een Borgesonin kitin jonka annoin pajalle laitettavaksi kun ei itsellä ole kuin taloyhtiön hallipaikka... Kaveri otti homman aamulla työn alle ja soitti yhdentoista maissa että nyt on valmista. Oli kuulemma ollut tosi helppo laittaa ja kehui myös tuntumaa, itse olen myös ollut tyytyväinen.
Ok. Muistatko paljonko tuo maksoi, ja mistä sen tilasit?

67 mallissa on erilainen rattiputki kuin 68 mallin, joka menee törmäyksessä kasaan, eli se pitänee huomioida JOS ylipäänsä tarvitsee mitään tehostinswappeja alkaa tekemään.
Toivon siis löytäväni auton jossa on tehostin.
SamiM
Aina äänessä

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Linkin takana juttu jossa asennetaan Borgeson-simpukka '67 Mustangiin. Tässä tapauksessa autoon on asennettu aiemmin '68-'69 kokoonpainuva rattiputki.
Mustang Monthly: How To Install Integral Power Steering Gear

'67 kitissä tulee mukana akseli ja nivel.
Cal Mustang 1965- early 67 integral power steering kit
IDA
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja IDA »

Ok. Kiitos linkistä.
No, ei tuo mikään törkeä hinta ole, jos samalla tulee sitten ohjaus muutenkin tarkaksi ja miellyttäväksi.

Laitan linkin talteen ja katson millainen auto löytyy.
302TT
Mega-addikti

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Tai sitten heivaa simpukan huitin jortainiin ja hankkii hammastankösöteemit, esim: http://www.unisteer.com/seach_by_vehicl ... block.html
Mach1 -71
mikkok
Aktiivi
Auto: 1955 kupla supercharged
1956 lincoln premiere
1972 kupla
1996 GT Convertible
…ja pari käyttistä

Viesti Kirjoittaja mikkok »

Lyheneekö millään näillä seteillä ohjaus? Minua ainakin häiritsee enemmän ratin kierrosten määrä laidasta laitaan kuin se että tehostamaton ohjaus olisi jotenkin jäykkä!!
- shine can never replace attitude -
SamiM
Aina äänessä

Viesti Kirjoittaja SamiM »

mikkok kirjoitti:Lyheneekö millään näillä seteillä ohjaus? Minua ainakin häiritsee enemmän ratin kierrosten määrä laidasta laitaan kuin se että tehostamaton ohjaus olisi jotenkin jäykkä!!
Kyllä, orkkis 19:1, Borgeson 16:1
juke302
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja juke302 »

Hei, onkos tuosta Unisteerin paketista kokemusta?...

Mulle tarjottiin toista joka oli yli tuplat kalliimpi....grrr
juke302
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja juke302 »

302TT kirjoitti:Tai sitten heivaa simpukan huitin jortainiin ja hankkii hammastankösöteemit, esim: http://www.unisteer.com/seach_by_vehicl ... block.html

Homer65
Over The Top
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Eipä tosta mitään pahaa sanottavaa ole löytynyt. Itellä tehostettuna ja puolta edukkaampi kun TCP. No jaa, kääntösäde jää ehkä turhan isoksi, haittaa lähinnä slaalomissa!! Tekevät pe..le niin syheröisiä, kun eivät muuten pärjää?? :backtotopic: . Lähes bolt on, ainakin -65een!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
OT-HT68
Aktiivi
Auto: 1968 HT, 302, C4

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

IDA kirjoitti:Ok. Muistatko paljonko tuo maksoi, ja mistä sen tilasit?

67 mallissa on erilainen rattiputki kuin 68 mallin, joka menee törmäyksessä kasaan, eli se pitänee huomioida JOS ylipäänsä tarvitsee mitään tehostinswappeja alkaa tekemään.
Toivon siis löytäväni auton jossa on tehostin.
Mun taisi tulla Mustangsunlimitedilta, mutta tätähän myy suunnilleen jokainen putiikki ja hinta taitaa pyöriä tonnin molemmin puolin. 68:ssa voi "naputella" ohjausakselin lyhyemmäksi, mutta 67:ssa joutuu lyhentämään akselin, tai jos se tulee setin mukana niin sitten vaihdetaan lyhyempi tilalle.
302TT
Mega-addikti

Viesti Kirjoittaja 302TT »

juke302 kirjoitti:
302TT kirjoitti:Tai sitten heivaa simpukan huitin jortainiin ja hankkii hammastankösöteemit, esim: http://www.unisteer.com/seach_by_vehicl ... block.html

Ihan ok. Tosin jonkun verran joutui hieromaan hammastangon kiinnikeadapteria, että sai istumaan kiinni runkoon.
Mach1 -71
Vastaa Viestiin