Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Alkulähtökohta -73 351 2v cleve.
Tarkoitus ainakin tällähetkellä pitää kone alkuperäisenä, tai siis lohko ja repiä siitä irti mitä saa ja samalla jollain tapaa pitää myös ajettavuus. Ajatuksia?
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 19 Loka 2012, 21:59
Kirjoittaja CFR-759
Voisit varovasti kysellä mitä Maalismaa Bros. esim ovat tehneet Clevelle aikanaan. Samin kanssahan jo
pääsit jutulle tuossa hetki takaperin. Niin ja tietenkin riippuu kuinka paljon muutoksia olet valmis tekeen.
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 19 Loka 2012, 22:28
Kirjoittaja mussekakkonen
ei ainakaan 4v kansia tarvii mihkään men vaihtelemaan,,jos asiaan osaa panostaa,,700-800hp lähtee,,hei hei,,
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 19 Loka 2012, 22:29
Kirjoittaja Drummer
Tuommoinen aussien Arrow uustuotantolohko eikä mitään Wheezer-muunnelmia Hinta-arvio n. 3000 taalaa, tiedä sitten milloin noita oikeesti saa ostettua, down under-poijjaat noista kasailevat jo koneita.
Onkohan kellään tiedossa ruuvvilla olevaa koska mulla olis sellanen -03 mallin cobrasta ja haluan käyttää sitä hyväkseni?
Ruisku tulee myös tietysti samassa yhteydessä käyttöön.
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 19 Loka 2012, 23:59
Kirjoittaja mutkanen
Tuo ruunan paska ei kuulosta kovinkaan hyvältä eli onko tuo lohko oikeasti niin syvältä vai pystyykö sen säilyttää jollain tavalla?
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 20 Loka 2012, 00:17
Kirjoittaja Drummer
Ei lohko mikään huono ole, jos on vaan ehjä eikä liikaa porailtu. Aikamoisia tehoja ottavat irti ihan 2-pulttisella alakerralla, tietysti joku holtti pitää olla mukana, kyse on kuitenkin 40+ vuotta vanhasta raudasta. Tosiaan Maalismaa Bros. tietää melkoisesti, ja tuo 351C foorumi on erinomaisen hyvä paikka tiedonjanoiselle, pelkkää Cleve-asiaa http://www.network54.com/Forum/119419/
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 20 Loka 2012, 16:01
Kirjoittaja SamiM
mutkanen kirjoitti:Alkulähtökohta -73 351 2v cleve.
Tarkoitus ainakin tällähetkellä pitää kone alkuperäisenä, tai siis lohko ja repiä siitä irti mitä saa ja samalla jollain tapaa pitää myös ajettavuus. Ajatuksia?
Onko lähtökohta Mustangissasi paikallaan oleva moottori? Jos on, niin se on 4V. Lohko kestää hyvin sen mitä siitä on aikanaankin otettu eli aika paljon, joten lohko ei ole syvältä millään mittapuulla. Oikein pitää toki asiat tehdä.
Jos entisestä säilyy vain lohko/alakerta, niin avainsana on Trick Flow ja noihin sanoihin sopivat muut osat.
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 20 Loka 2012, 18:57
Kirjoittaja Antti66HT
Toi clevu lohkohan kestää kyllä. Kierroksiakin voi lisätä, kunhan huolehtii öljynkierron toimivuudesta. Soisittelisin teosta: How to build Ford SB, Cleveland. Löytyy esim. Alfameriltä. mielenkiintoinen kirja, vaikkaikin tietysti osin vanhentunut, mutta löytyy reseptit pikes peak koneista perus virityksiin...
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 21 Loka 2012, 08:58
Kirjoittaja mutkanen
Elikkäs eka homma ottaa kone nokalta ja palasiks jotta näkis lohkon kunnon, kannattaiskohan se tarkistuttaa oikeen pintaa syvemmältä ja kukahan sen vois asiantuntevasti tarkistaa Sittenhän sen tietää jos lohkolla ei tee mittään niin suunnitelmatkin laitetaan uusiksi.
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 21 Loka 2012, 21:35
Kirjoittaja Fastback
Käsittääkseni vakio '03 Cobran ahdin tukee n. 600 hv asti 281 cid koneessa. Tämä rajoittaa jo jonkun verran käyttöä ja jos siellä on 2v kannet niin ahtoa peliin. Trickflow tai CHi kansilla tulee kombinaatiosta riippuen ahtimen tuotto vastaan, vapari trickflow kansista on otettu pohojanmaallakin tuo kaaran ilmoittamat 550hv. Mielelläni olen väärässä, mutta jos tarkoitus on käyttää juuri tuota ahdinta, niin menisin noilla vakiokansilla rempattuna tosin. Silti pitää punnita, että mitä maksaa kansien täydellinen remontti (koneistukset, uudet osat, porttaus) suhteessa uusiin kansiin ja mitä hyötyä voisit tuolla ahtimella saavuttaa aftermarket kansista. Pienellä budjetilla orggis kannet ja ahtoa, niin kyllä se kaasu kulkee imupuolelle, sitten pitäisi keskittyä pakopuolen toimintaan, sillä harvoin ahtaminen on ongelma, lähinnä kaasujen riittävän rivakka poisto on ongelma.
Omat laitteet eivät ole niin extremeä, mutta jos nyt tarttis Clevelandi rakentaa, niin minä unohtaisin nämä Trickflowt yms "iisi biisi kannet" ja siirtyisin suoraan CHI kansiin, tässä olisi mega kannet:
Niin mietityttää tosiaan että jos myis ruuvin pois ja käyttäis nekin rahat kansiin tai pysyis alkuperäsessä suunnitelmassa. Epäilyttää vaan tuo cleven kierrosten kesto eipä sillä että onko hienompaa ääntä kun kasi kiertää korkeelta ja kovaa mutta kun on vaan sellanen mututunto ettei ne oo kauhean pitkäikäsiä koneita, saatan olla kyllä pahasti väärässä.
Jos vaan antaisi jonkun asiasta tietävän tehdä alkuperäiset kannet, ruuvi päälle ja saisi toivottavasti heti alakierroksilta asti murjovan maamoottorin
Teki niin tai näin niin sehän on varma että rahaa palaa mutta senhän takia töissä käydään ja kyllä niitä varmasti huonompiakin käyttökohteita löytyy ja onpahan hyvä syy taas kesän odotteluun kun uutta palikkaa saa kulkineeseen.
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 23 Loka 2012, 05:23
Kirjoittaja Galaxie61
olen ollu siinä uskossa että tuo just kestää kierroksia. omia kokemuksia ei kulläkään ole.
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 23 Loka 2012, 09:54
Kirjoittaja SamiM
mutkanen kirjoitti:Niin mietityttää tosiaan että jos myis ruuvin pois ja käyttäis nekin rahat kansiin tai pysyis alkuperäsessä suunnitelmassa. Epäilyttää vaan tuo cleven kierrosten kesto eipä sillä että onko hienompaa ääntä kun kasi kiertää korkeelta ja kovaa mutta kun on vaan sellanen mututunto ettei ne oo kauhean pitkäikäsiä koneita, saatan olla kyllä pahasti väärässä.
Jos vaan antaisi jonkun asiasta tietävän tehdä alkuperäiset kannet, ruuvi päälle ja saisi toivottavasti heti alakierroksilta asti murjovan maamoottorin
Teki niin tai näin niin sehän on varma että rahaa palaa mutta senhän takia töissä käydään ja kyllä niitä varmasti huonompiakin käyttökohteita löytyy ja onpahan hyvä syy taas kesän odotteluun kun uutta palikkaa saa kulkineeseen.
Siinä olet oikeassa, että vakiona Cleve ei ole kierrosten kestävä, orkkis venttiilikoneisto on tehty maks. 5500 kierrokselle.
Mikäli aiot säilyttää alussa mainitsemasi ajettavuuden, niin ei silloin kovin korkealle kiertävää Clevelandia voi rakentaa. Menisi se ajettavuus sitten pilalle, kun pitää olla kepittämässä koko ajan sopivaa pykälää, jotta kierrokset pysyy vetoalueella. Eli 6000 kierrokseen asti mielestäni riittää kierroskestävyys olla, sillä huipputehokin jää tod. näk. tuon alle jos ei huimistelemaan aleta (ja ilmeisesti ei aleta koska kyseessä kuitenkin katuauto?). Ja sehän löytyy helposti, venttiilikoneistoon kunnolliset venttiilit, retainerit, lukot, jouset, rullakeinut ja tönärit/ohjarilevyt, niin ei ole ongelma. Vai oliko haaveissa mennä lähelle 7000 rpm?
Alkuperäisillä kiertokangilla & kampiakselilla on prepattuna aika uskomaton kiertämisen kestävyys...
Re: 351 clevelandistä hevoset irralleen!
Lähetetty: 23 Loka 2012, 11:57
Kirjoittaja Drummer
Kestosta en tiedä kun ei vielä niin paljoa ole maileja kertynyt nykyisellä kombolla, mut päälle kuudentonnin kiekuu ihan näpäkästi Jätä se ruuvi pois, ja pistä muuten vähän nykyaikaa peliin, rullanokka nostajineen ja päälle rullavipat, Trickflown kansia voin suositella vaikka joku niitä taitaa helppona ratkaisuna pitääkin (miks tehdä asioista vaikeempia kuin tarvii olla ) ja alakerralle tasapainotus ettei turhia värinöitä ilmene.
Kierrosrajoitin unohtui ekaks 5500 kierroksen kohdalle, ihmettelin kun liikkeelle lähtiessä sutii kolmella ekalla vaihteella mut sit alkaa prötäämään... Aika nopeesti nappas kierrokset, sit älysin nostaa rajoitinta ja nyt jo oma järki sanoo milloin pitää hellittää