Kaasarin vaihtoa Holleyksi on tullut harkittua, mutta ei taida oikein onnistua imaria vaihtamatta, sillä spread bore imarin takia vaatisi adapterin joka nostaa kaasaria about tuuman ylöspäin. Muuten ok, mutta kun on tuo ram-air konepelti...
70-71 429 CJ:n Quadrajet-kaasarin oikea suutinkoko?
- CJ 71-72
- Aktiivi
- Viestit: 49
- Liittynyt: 29 Syys 2011, 20:30
- Auto: 72 Ford Mustang Mach1 351CJ (emännän)
71 Ford Torino GT Sportsroof 429CJ-R
70 Dodge Challenger 440 - Paikkakunta: Jalasjärvi
70-71 429 CJ:n Quadrajet-kaasarin oikea suutinkoko?
Apua, sattuisiko kukaan tietämään minkäkokoiset ensiösuuttimet & venttiilit 429 CJ:n 715cfm Rochester Quadrajetissä pitäis olla? Alkuperäinen 4MV-mallin kaasarin tilalle on jenkeissä pultattu koodien (17056206) perusteella '76 Corvetten Quadrajet M4MC (muutettu sähköryypylle). Kiihdyttäessä en huomaa ongelmia mutta tasakaasulla nykii ja tuntuu kuin ei saisi tarpeeksi soppaa. Ja tulppien perusteella moottori käy erittäin laihalla.
Kaasarin vaihtoa Holleyksi on tullut harkittua, mutta ei taida oikein onnistua imaria vaihtamatta, sillä spread bore imarin takia vaatisi adapterin joka nostaa kaasaria about tuuman ylöspäin. Muuten ok, mutta kun on tuo ram-air konepelti...
Kaasarin vaihtoa Holleyksi on tullut harkittua, mutta ei taida oikein onnistua imaria vaihtamatta, sillä spread bore imarin takia vaatisi adapterin joka nostaa kaasaria about tuuman ylöspäin. Muuten ok, mutta kun on tuo ram-air konepelti...
V8-talli Jalasjärvi
- CJ 71-72
- Aktiivi
- Viestit: 49
- Liittynyt: 29 Syys 2011, 20:30
- Auto: 72 Ford Mustang Mach1 351CJ (emännän)
71 Ford Torino GT Sportsroof 429CJ-R
70 Dodge Challenger 440 - Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: 70-71 429 CJ:n Quadrajet-kaasarin oikea suutinkoko?
Kiitos vastauksesta. Niin, siinähän se juju onkin eli kaasarin kunnostaja ei tarkistanut suuttimien kokoa, joten homma on vähän hakusessa. Ei kait tässä voi oikein muuta kun avata kaasari ja tarkistaa tuo ja tilata vasta sen jälkeen pykälää tai kahta(?) suuremmat suuttimet. Entäs ne neulaventtiilit, nekin pitänee vaihtaa suuttimia suurennettaessa?
V8-talli Jalasjärvi
- CJ 71-72
- Aktiivi
- Viestit: 49
- Liittynyt: 29 Syys 2011, 20:30
- Auto: 72 Ford Mustang Mach1 351CJ (emännän)
71 Ford Torino GT Sportsroof 429CJ-R
70 Dodge Challenger 440 - Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: 70-71 429 CJ:n Quadrajet-kaasarin oikea suutinkoko?
En tarkoita kohokammion sulkuventtiiliä, vaan ensiöpuolen kahta neulaventtiiliä (main/primary metering rods), jotka käsittääkseni säätelevät ainakin Quadrajetissä imusarjan alipaineen mukaan kuinka paljon polttoainetta pääsuuttimen läpi pääsee. Eli tyhjäkäynnillä neulaventtiilit melkein sulkevat pääsuuttimet ja kaasua painettaessa alipaineen vähentyessä jousikuormitteinen neulaventtiili kohoaa sallien suuremman polttoainemäärän virtauksen suuttimien läpi. Näin mä sen olen yrittänyt päätellä nettiä ja Fordin shop manuaalia tutkimalla.... 
V8-talli Jalasjärvi
- CJ 71-72
- Aktiivi
- Viestit: 49
- Liittynyt: 29 Syys 2011, 20:30
- Auto: 72 Ford Mustang Mach1 351CJ (emännän)
71 Ford Torino GT Sportsroof 429CJ-R
70 Dodge Challenger 440 - Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: 70-71 429 CJ:n Quadrajet-kaasarin oikea suutinkoko?
Ok, kiitti vinkeistä. Quadrajetissä ei taida olla tyhjäkäyntisuuttimia, mutta ensiökurkuissa on säätöruuvit joilla saa säädettyä seosta (sama asia mutta tehty eri tavalla). Joka tapauksessa tyhjäkäyntiseokset pitäis olla alipainemittarin perusteella aika kohdillaan jo. Laitoin OD:lla Quadrajet gurulle kyssärin menemään. Katsotaan josko tästä tulis vielä soiva peli.
V8-talli Jalasjärvi
- CJ 71-72
- Aktiivi
- Viestit: 49
- Liittynyt: 29 Syys 2011, 20:30
- Auto: 72 Ford Mustang Mach1 351CJ (emännän)
71 Ford Torino GT Sportsroof 429CJ-R
70 Dodge Challenger 440 - Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: 70-71 429 CJ:n Quadrajet-kaasarin oikea suutinkoko?
No niin, nyt on tuskainen kaasari-projekti mennyt taas askeleen johonkin suuntaan; kaasari on aukastu ja suuttimet & neulaventtiilit tutkittu. Kaasarissa tällä hetkellä 76:set ensiösuuttimet & 48K neulaventtiilit. Ko. kaasarin on mitä ilmeisimmin tehtaalta lähtenyt 77 suuttimilla joten ei pitäis olla kovin pielessä, tosin mielenkiintoiseksi tämän tekee se että 429CJ:n alkup. kaasarissa on ilmeisesti ollut pienemmät eli 72:set ensiösuuttimet & 50B neulaventtiilit. Nyt näyttäis siltä että tuossa nykyisessä kaasarissa on ensiöpuolen ilmakanavat liian suuret ja niitä ei voi pienentää. Ilmeisesti se laihalla käymisen syy on ainakin osaltaan juuri noissa ilmakanavissa, koska ko. kaasari on tarkoitettu '76 pakokaasupäästöjen limitoimaan 350cid Corvetteen. No, kuten Kaara91:nen ehdotti kokeillaan nyt suurentaa noita ensiösuuttimia ja samalla tutkailla vaihtoehtoja myös neulaventtiileille. Saas nähdä tuleeko tästä sopasta toimivaa pakettia... olis kiva päästä vaikka Botniaringille sunnuntaina. 
V8-talli Jalasjärvi
- CJ 71-72
- Aktiivi
- Viestit: 49
- Liittynyt: 29 Syys 2011, 20:30
- Auto: 72 Ford Mustang Mach1 351CJ (emännän)
71 Ford Torino GT Sportsroof 429CJ-R
70 Dodge Challenger 440 - Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: 70-71 429 CJ:n Quadrajet-kaasarin oikea suutinkoko?
No niin, nyt kiekuu Torinon käärmesmoottori niin ku pitääkin! Kaasariin vaihettiin ensiösuuttimiksi pykälää suuremmat, eli 77:t ja samalla pienennittin ensiöpuolen neulaventtiilit alkuperäisistä 040:sta 037:ksi. Kaasari paikalleen ja baanalle => kulku melkein ok mutta edelleen tasakaasulla pientä nyppimistä. Tulppien väri muuttui kuitenkin välittömästi vitivalkoisesta vaaleanruskeaksi, eli nyt saa ainakin soppaa tarpeeksi! Lopullinen fiksaus oli siinä että kun sain kauan metsästetyn alkup. ajoitusmerkin lohkoon kiinni, niin huomattiin että amerikan poikien tee-se-itse pointteri näytti päin peetä ja tietenkin ajoitus myös hemmetisti ennakolla ---> ajoitus kohdilleen ja kokeilemaan uudestaan: Avot, jo pelittää ja kiekuu ilman mitään nypyytystä. VIHDOINKIN!!!
Kiitos kaaralle jelpistä & henkisestä tuesta.
Kiitos kaaralle jelpistä & henkisestä tuesta.
V8-talli Jalasjärvi