PRO TOURING EARLY

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
juke302
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Joulu 2009, 20:03
Paikkakunta: Vaasa

PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja juke302 »

Morjensta veijarit,

Alkaa vissiin oleen ylimääräistä aikaa kun alkaa taas noi työkalut tallis oleen joutilaina....

Asiaan: Mitenkä suomen lainsäädäntö sallii Earlyn alustan muutokset...Tarkoitan totaalimuutoksia...Kaikki alkuperäinen helvettiin ja koko setti eteen ja taakse uusiksi...
esim. tuo HEIDTS PRO-G Independent Suspension kit
Meneekö tää prosenttileikiksi vai...Kun konekin ja lodju olis tarkoitus päivittää tälle päivälle
Etukelkka kaikkine hässäköineen nopeammalle ohjaukselle jne.
Projekti oli pitkä ja kivulias mutta pointti olis se et saa kilpiin... :twisted:


nm.
Onko tässä mitään järkeä.....don´t answer this question
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Poikkeusluvan hakemiseksi menee, jos jäykän akselin muuttaa erillisjousitetuksi. En tiedä, kuinka helpolla myöntävät sitten tuolle poikkeuslupia. Kannattanee keskustella ensin Trafin kanssa asiasta.
Mach1 -71
Avatar
juke302
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Joulu 2009, 20:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja juke302 »

Joo vähän tällaista olin vähän antanut itselleni ymmärtää, mutta ajattelin kysäistä täältä että onko jollakulla jokin kultainen avain tähän asiaan..
Siispä parempi pysyä perinteisimmillä linjoilla....
kiitoksia vain
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja 302TT »

No ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Caprin poikkeuslupahakemuksen kohdalla huomasin, että aluksi vastaus oli jyrkkä ei ja "ei noille ollut tapana antaa lupia", mutta jonkun aikaa kun haasteltiin ja perustelin muutoksia, niin alkoi löytyä yhteisymmärrystä ja suositteli laittamaan hakemuksen. Katotaan miten asian kanssa käy.

Kokoa hyviä, asiallisia perusteluja akseliston muutokselle. Eikö moni taka-akselin muutossarja käytä alkuperäisiä kiinnityskohtia? Lisäksi varmasti auttaa se, että ovat tehdastekoisia ja muissa maissa niitä käytetäänja ovat sallittuja tieliikenteeseen tarkoitetuissa ajoneuvoissa.
Mach1 -71
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Parina viimevuonna on Natikoiden nopeimpiin earlyihin lukeutunut parikin '67 HT autoa. Kummatkin ovat jäykillä taka-akseleilla ja lehtijousilla. Etupäässä ainakin toisessa on perinteiset ylä- ja alatukivarret, tosin mallia putki. Eikä taida mexico mussekaan juuri pursuta aftermarket kittejä.

Tämän tiedon valossa ajattelin kysyä, että onko tarkoitus olla nopea vaiko hippopippo? Ihan vaan ajatuksena. Kivaahan noita herkkuja on toki ostella...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
juke302
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Joulu 2009, 20:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja juke302 »

No joo asialla tietysti monta puolta, radan nopeinta musta ei saa vaikka antaisitte päivän eteen...
Mutta rakentamin on kivaa on se sit hippopippoo tai muuten vain ajettavuuden parantamista, kunhan on oikeasti tehnyt autolle jotain
mikä on tehnyt sen edes jollain tavoin paremmaksi ja mä oon aina tykänny olla erilainen...mennään sit bensalla tai puurolla :twisted:

Kiitosta vain kaikille kantaa ottaneille, joo eiköhän tuo kolina tallissa taas kohta ole vakio...muodossa tai toisessa...

Jos joku haluaa ostaa sohvan..voisin vaikka myydä 8)
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

juke302 kirjoitti:No joo asialla tietysti monta puolta, radan nopeinta musta ei saa vaikka antaisitte päivän eteen...
Mutta rakentamin on kivaa on se sit hippopippoo tai muuten vain ajettavuuden parantamista, kunhan on oikeasti tehnyt autolle jotain
mikä on tehnyt sen edes jollain tavoin paremmaksi ja mä oon aina tykänny olla erilainen...mennään sit bensalla tai puurolla :twisted:

Kiitosta vain kaikille kantaa ottaneille, joo eiköhän tuo kolina tallissa taas kohta ole vakio...muodossa tai toisessa...

Jos joku haluaa ostaa sohvan..voisin vaikka myydä 8)
Tähän on pyritty! Jos kuskin nopeus ei riitä, on parempi olla ainakin katu-uskottava!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Earlyn alustaan voi panostaa monella tapaa, Jotkut muutokset ovat hyviä, joissakin palaa vaan rahaa. Itse olen uusinut alustaa sitä mukaa, kun orgis pettää alta. TCP:n manuaaliräkki oli ehkä isoin muutos, silloisilla (2001) hinnoilla olisi kannattanut ottaa säädettävä power assisted versio.

Ensin ehkä mieti mitä haluat siltä earlyltä? Natikoiden nopeinta? Roadsport V8 kilpuria? Kyllä täällä sulle virtuaalirakennetaan sellainen early kun haluat.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
juke302
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Joulu 2009, 20:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja juke302 »

All right, kiitoksia ohjeista ja opastuksista niin ylellä kuin yv:näkin...
Sen verran täytyy valottaa, että ensimmäinen etappi päästy eteenpäin, ny jäskättää niin pirusti et mitä se rekka tai pukki tuo et päästään sorvin ääreen 8)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Ne aftermarket kikkareet eivät välttämättä paranna ajo-ominaisuuksia, jos perustyötä ei tehdä kunnolla. Eli kulmat ja säädöt kohdalleen, ehjät puslat, oikeat iskunvaimentimet ja jos säädettävät niin oikein säädettyinä. Yhtäläisesti vakioalusta oikein hierottuna & säädettynä tuottaa parempia ajo-ominaisuuksia ja nopeita autoja, kuten nyt esim. Turkååsin ’67 HT todisti Ford Natikoiden nopeimmalla mutkarata-ajalla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Nyt on pakko kommentoida et ei se turkoosi ollu nopein early ennen ku pistivät sliksit alle :twisted:
Siinä toiseks nopeimmassa earlyssä on Heidt'sin etuakselisto ja erohan oli (siis ennen kumien vaihtoa) ihan hirmuinen. Ainakin 0.01 sek :lol:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja Fastback »

pete74 kirjoitti:Nyt on pakko kommentoida et ei se turkoosi ollu nopein early ennen ku pistivät sliksit alle :twisted:
Siinä toiseks nopeimmassa earlyssä on Heidt'sin etuakselisto ja erohan oli (siis ennen kumien vaihtoa) ihan hirmuinen. Ainakin 0.01 sek :lol:
Mikäli tajuan viestisi oikein, niin monen tonnin heidts ratkaisu saavutti siis 0,01s paremman ajan mitä vakiotyylinen ratkaisu?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Ei vaan näissä on muitakin vaihtoehtoja kun ne shelbyn +40v sitten tekemät parannukset.... Varsinkin jos otsikkona on Pro Touring Early.
Eli mulle tuli halvimmaks omiin tavotteisiin toi keula, makso alle 3000. Tuli tilaa konehuoneeseen, sain tehostetun hammastangon ja sitä ei myöskään pidetä minään ihmeellisenä ajo-ominaisuuksiltaan, ainakaan jos vertaa johonkin TCP yms. valmistajien tuotteisiin. Ja katsastus oli yllättävän helppo, kerroin millä lisäaineella ja menetelmällä hitsasin tavarat kiinni jotka joku yritys on tollaseen autoon suunnitellu. Pitäis olla läpihuutojuttu monellakin katsastus asemalla, kun on asioista perillä oleva henkilökunta.
Eri luetteloista voi laskee mitä tulis maksamaan jos vaikka etuakselistosta pitää kaikki uusia ja ei halua pistää sitä halvinta kuraa vaan esim. käyttää vaikka sellasia iskareita joita ei tarvii heti kahden vuoden päästä vaihtaa.
Sitten kun siihen haaveillaan nopeempaa ohjausta ja vähän jäykempiä puslia niin mä pääsin laskuissa aika äkkiä yli 2 tonnin.
ps. mä pystyn vaihtaan tulpat vartissa ilman kiroilua (tän saa ottaa vaikka v...uiluna jos siltä tuntuu)
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

pete74 kirjoitti:Ei vaan näissä on muitakin vaihtoehtoja kun ne shelbyn +40v sitten tekemät parannukset.... Varsinkin jos otsikkona on Pro Touring Early.
Eli mulle tuli halvimmaks omiin tavotteisiin toi keula, makso alle 3000. Tuli tilaa konehuoneeseen, sain tehostetun hammastangon ja sitä ei myöskään pidetä minään ihmeellisenä ajo-ominaisuuksiltaan, ainakaan jos vertaa johonkin TCP yms. valmistajien tuotteisiin. Ja katsastus oli yllättävän helppo, kerroin millä lisäaineella ja menetelmällä hitsasin tavarat kiinni jotka joku yritys on tollaseen autoon suunnitellu. Pitäis olla läpihuutojuttu monellakin katsastus asemalla, kun on asioista perillä oleva henkilökunta.
Eri luetteloista voi laskee mitä tulis maksamaan jos vaikka etuakselistosta pitää kaikki uusia ja ei halua pistää sitä halvinta kuraa vaan esim. käyttää vaikka sellasia iskareita joita ei tarvii heti kahden vuoden päästä vaihtaa.
Sitten kun siihen haaveillaan nopeempaa ohjausta ja vähän jäykempiä puslia niin mä pääsin laskuissa aika äkkiä yli 2 tonnin.
ps. mä pystyn vaihtaan tulpat vartissa ilman kiroilua (tän saa ottaa vaikka v...uiluna jos siltä tuntuu)
:tuuletus: :peukku: Pinnat kotiin erilaisesta ratkaisusta!! Itse olen samaan pyrkinyt, joskus jopa onnistunutkin :lol: . Vakiokikkareet kulmiin, isolohko pellin alle ja auto talliin seisomaan?? Oishan sekin erikoista, ehkä!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: PRO TOURING EARLY

Viesti Kirjoittaja Fastback »

pete74 kirjoitti:Ei vaan näissä on muitakin vaihtoehtoja kun ne shelbyn +40v sitten tekemät parannukset.... Varsinkin jos otsikkona on Pro Touring Early.
Eli mulle tuli halvimmaks omiin tavotteisiin toi keula, makso alle 3000. Tuli tilaa konehuoneeseen, sain tehostetun hammastangon ja sitä ei myöskään pidetä minään ihmeellisenä ajo-ominaisuuksiltaan, ainakaan jos vertaa johonkin TCP yms. valmistajien tuotteisiin. Ja katsastus oli yllättävän helppo, kerroin millä lisäaineella ja menetelmällä hitsasin tavarat kiinni jotka joku yritys on tollaseen autoon suunnitellu. Pitäis olla läpihuutojuttu monellakin katsastus asemalla, kun on asioista perillä oleva henkilökunta.
Eri luetteloista voi laskee mitä tulis maksamaan jos vaikka etuakselistosta pitää kaikki uusia ja ei halua pistää sitä halvinta kuraa vaan esim. käyttää vaikka sellasia iskareita joita ei tarvii heti kahden vuoden päästä vaihtaa.
Sitten kun siihen haaveillaan nopeempaa ohjausta ja vähän jäykempiä puslia niin mä pääsin laskuissa aika äkkiä yli 2 tonnin.
ps. mä pystyn vaihtaan tulpat vartissa ilman kiroilua (tän saa ottaa vaikka v...uiluna jos siltä tuntuu)
Ok, ajo-ominaisuuksien kanssa ollaan siis samalla aaltopituudella. Mustang II tyylinen ratkaisu tuo todellakin tilaa konehuoneeseen, se on leveiden koneiden kanssa iloinen asia ja mahdollistaa järkevien pakosarjojen tekemisen. Yritin vain sanoa, että ei tarvita eksoottista hippopippoa kun nopeutta saadaan perinteisin konstein - tämä on lähes sama asia, että jengi investoi ruiskuja vanhoihin kippoihinsa, kun ei kaasarilla saada perusasioita kuntoon - niin ei se ruisku ole oikotie onneen, myös sen kanssa tarvitsee saada perusteet kuntoon.

Ei sen puoleen, se mikä on järkevintä ei ole aina kivointa - esim. minä tykkään rakentaa ja suunnitella jatkuvasti katiskaa etiäpäin. Jos autostani olis alunperin tehty jäykistelevä käytöksinen mutkarata auto, niin alla olisi myös aftermarket keula ja taika takapää.

Ei Homer sullakaan mennyt vielä 12s rikki vaikka oli panostusta aikaslailla?!??? Vai oliks se panostusta pro köyrinkiin kun on niin porno takajousitus?? :lol:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin