Sivu 1/2
Kansiongelmia?
Lähetetty: 23 Kesä 2012, 23:55
Kirjoittaja Pete85
Terve,
Cougarini alkoi tuossa eräänä päivänä oireilemaan. Käynti oli epätasaista ja tehot hukassa.
Vaihdettuani tulpat ja tulpanjohdot sekä tarkistettuani sytytyksen ja alipainejärjestelmät, totesin että vika voisi olla kenties palanut venttiili.
Pari päivää sitten mittasin sylinterien puristuspaineet. Sylinterit 5-8 näyttivät n. 8bar 0,1barin sisällä kaikki. Sylinteri nro.1 näytti 2bar ja sylinteri 2 noin 4bar.
No eipä tarvinnut enempää mittailla...
Sain kannen pois ja totesin silmämääräisesti ja nyrkkituntumalla, että venttiileissä ei olisi mitään vikaa, pitivät jopa bensan venttiililautasen yläpuolella vuotamatta lävitseen.
Mutta mutta kansipahvi näytti tarkemman syynäyksen jälkeen olevan viallinen. Mutta koska en ole varma onko tuo palanen sylinterien 1-2 väliltä ollut pois koko oireilun ajan vai irtosiko se tiivistettä irroittaessani ajattelin kuitenkin viedä kannet koneistajalle vai mitä olette mieltä?
Ps. Liitteenä myös muutama kuva sylinterien 1-4 kannesta
Kiitos
-Pete
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 23 Kesä 2012, 23:57
Kirjoittaja Pete85
Vielä jos joku tietää luotettavan ja hyvän koneistajan Porin läheisyydestä (n.100km) niin suositelkaa ihmeessä

Ja hyvää juhannusta kaikille!!
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 24 Kesä 2012, 11:16
Kirjoittaja 1223
Koneistamo Kreula porissa tekee asiallista jälkeä.
Pete85 kirjoitti:Vielä jos joku tietää luotettavan ja hyvän koneistajan Porin läheisyydestä (n.100km) niin suositelkaa ihmeessä

Ja hyvää juhannusta kaikille!!
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 24 Kesä 2012, 22:51
Kirjoittaja Fastback
Kansien vasemman puoleinen pakoventtiili paistaa kirkkaana silmään. Vettä on mennyt lävitse jonkin verran. Kansien plaanaus, ehkä puristuspainetesti ja venttiilien läppäys eli onkohan ventiilin istukkaan hionta se virallinen termi? Läppäyksen jokainen koneistamo tuntee ja taitaa maksaa 1-2 e per venttiili riippuen koneistamosta, eli ei välttämättä säästön paikka, senkun laittaa koneistamon tekemään.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 25 Kesä 2012, 12:22
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:Kansien vasemman puoleinen pakoventtiili paistaa kirkkaana silmään. Vettä on mennyt lävitse jonkin verran. Kansien plaanaus, ehkä puristuspainetesti ja venttiilien läppäys eli onkohan ventiilin istukkaan hionta se virallinen termi? Läppäyksen jokainen koneistamo tuntee ja taitaa maksaa 1-2 e per venttiili riippuen koneistamosta, eli ei välttämättä säästön paikka, senkun laittaa koneistamon tekemään.
tuo alleviivattu on tehty jo ensimmäisen viestin mukaan. mutta jos epäilyttää niin koneistamo voi tarkastaa että onko kansissa halkeamia ..
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 25 Kesä 2012, 17:18
Kirjoittaja Pete85
Laitetaampas lisää hieman suurempia kuvia, kas tässä. Lisäilen muutaman vielä tänä ehtoona kunhan pääsen tallille asti
Ps. Tilasin jo uuden yläpään tiivistesarjan, nostajat ja venttiilienvarsikumit. Kaikki vaihdetaan mikä sitä vaatii nyt kun kerran koko touhu on purettuna.
Tosiaan huomenna vien kannet paikalliseen Niemensivun korjaamoon, jossa hän saa katsoa jos esim. venttiileitä tarvitsee uusia.
Tämän jälkeen vien kannet Kreulalle, jota moni on suositellut. Hän tehköön mitä parhaaksi näkee
Itselleni tämä oli ensimmäinen kannen avaus auton moottorille joten olen tässä vielä nöösipoika
Pss. Kiitokset kaikille viestiin vastaajille
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 25 Kesä 2012, 18:59
Kirjoittaja Jukka
Varmaan kannattaa vähän polttaa tupakkia ja miettiä mitä uudet kannet maksaisivat verrattuna vanhojen kunnostamiseen?

Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 26 Kesä 2012, 17:47
Kirjoittaja J.Valkama
Mulle tulee kannet takaisin koneistamolta varmaan perjantaina.Voin laittaa sitte hintoja näkyviin.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 26 Kesä 2012, 18:45
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:Mites muuten poijaat. Kun kansiin on koneistettu uudet seetikulmat ja uudet venttiilit. Ootteko kevyesti vielä hioneet ja varmistaneet tiivistyspinnan hienolla hiomatahnalla, vai lyöneet kasaan ilman viimeistelyhiontaa. Itse olen aina läpännyt ja tarkistanut seetin jäljen, joka läppäyksen jälkeen näyttää harmaalta koneistetuissa pinnoissa. Samoin olen numeroinut venttiilit, jotta ne ei tämän jälkeen mene varmasti sekaisin.
olen kyllä.
koneistamoilla on paha tapa näitten hommien jälkeen laittaa venttiilit samaan "pussiin" ilman mitään merkintöjä. jos ei erikseen toisin halua.
tai jopa kasaavat venttiilit takasin ihan mihin sattuu osumaan. ei hyvä.
parempi vaan ottaa kotiin merkattuina, tahnalla pyöritellä ja kasata ite.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 27 Kesä 2012, 14:06
Kirjoittaja Mexico65
kaara91 kirjoitti:Mites muuten poijaat. Kun kansiin on koneistettu uudet seetikulmat ja uudet venttiilit. Ootteko kevyesti vielä hioneet ja varmistaneet tiivistyspinnan hienolla hiomatahnalla, vai lyöneet kasaan ilman viimeistelyhiontaa. Itse olen aina läpännyt ja tarkistanut seetin jäljen, joka läppäyksen jälkeen näyttää harmaalta koneistetuissa pinnoissa. Samoin olen numeroinut venttiilit, jotta ne ei tämän jälkeen mene varmasti sekaisin.
Eipä ole minun venttiileitä paljoa läppäilty! Jos seetitöiden jälkeen pitää vielä venttiilit läpätä on työ tehty huonosti tai epäkelpoisilla työkaluilla.
Venttiilit pitää olla numeroitu, tämäkin kuuluu asian osaavan koneistamon tehtäviin.
Tusina moottorit ovat siten hieman eriasia.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 29 Kesä 2012, 16:16
Kirjoittaja Pete85
Projekti etenee!
Sain tänään kannet koneistuksesta, äijä väitti että hyvät tuli, eivätkä pahat olleet alkuunkaan.
Venttiilit siis hiottiin ja kannesta plaanattiin noin kymppi pois. Venttilien varsikumit ovat uudet ja niinikään nostajasarjan ostin uuden.
Tässä vähän lisäkuvia projektista kiinnostuneille:
-Pete
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 29 Kesä 2012, 16:17
Kirjoittaja Pete85
ja lisää kuvia:
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 29 Kesä 2012, 16:20
Kirjoittaja Pete85
ja vielä 3

Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 29 Kesä 2012, 16:24
Kirjoittaja Pete85
Kertokaapas muuten viisammat, miksi sekä vanhassa, että uudessa kansipahvissa on toisessa päässä kaksi "sokeeta" eli vesi ei kierrä kannen toisessa päässä koska tiivisteessä ei ole reikiä?
Myös muut reiät ihmetyttävät koska ovat lohkossa ja kansissa kolmion muotoisia mutta pahvissa vain pieni noin 8mm pyöreä reikä

eikös tämmöiset "jarrut" kerää paskaa ympärilleen?
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 29 Kesä 2012, 19:05
Kirjoittaja J.Valkama
J.Valkama kirjoitti:Mulle tulee kannet takaisin koneistamolta varmaan perjantaina.Voin laittaa sitte hintoja näkyviin.
Niimpä tietysti...koneistamolta soitettiin ja sanottiin että tulee kallis paukku jos lähtee koneistaan.
on kuulemma jo ylikoko venttiilit ja holkkeja ei saa sopivia.Hyllyn koristeeksi kannet ja alumiiniset luultavammin tilalle...