Sivu 1/1

-96 gt pyöränlaakerit

Lähetetty: 17 Touko 2012, 13:57
Kirjoittaja TeRoK
Alkoi ilmeisesti etupyörän laakeri pitämään häijyä jurinaa joten otin auton nosturille. Pölykupin alta ei löytynyt juurikaan rasvaa. Kuuluisiko olla?

Samalla huomasin että molemmissa takapyörissä oli hiukan klappia kun nitkuttaa ylös alas. (myös jarrulevy liikkuu mukana) Kuuluuko noissa olla jotain välystä vai onko molemmat takapyörän laakeritkin finaalissa ?

Re: -96 gt pyöränlaakerit

Lähetetty: 18 Touko 2012, 10:12
Kirjoittaja SamiM
Etupyöränlaakeri on suljettu ja kestovoideltu rakenne, joten en näe että rasvakuppiin rasvan lisääminen auttaisi asiaa. Toki Tee-Se-Itse-tyypit kuten Kaara tekee ilmeisesti niillekin tarvittaessa ennakkohuoltoa jo uutena. :)
Kuva

Kuten Kaara jo mainitsi, takapyöränlaakerit ovat vaihtokunnossa viimeistään silloin kun tiiviste vuotaa ja/tai laakeri ääntää. Jos akseliin on tullut vikaa laakerivian seurauksena, korjauksena on korjauslaakeri, jolla laakerointikohta siirretään terveeseen kohtaan akselilla.

Alkuperäinen laakerimalli:
Kuva

Korjauslaakeri, joka siirtää vierintäkohdan vanhan viereen pyörää kohti. US Partsilla hyllytavarana osanumero RP5707.
Välykseltään huomattavasti tiukempi kuin originaali rakenne. Neljä kesää takana tällaisella ja ei vieläkään tunnu välystä.
Isona plussana lisäksi mielestäni on, että laakeri on rasvavoideltu ja tiivistetty molemmin puolin, jolloin metallihiukkasia
sisältävä peräöljy ei pääse edesauttamaan ennenaikaista kulumista.
Kuva

Re: -96 gt pyöränlaakerit

Lähetetty: 18 Touko 2012, 15:38
Kirjoittaja TeRoK
Kiitokset varsin valaisevista vastauksista.

Joo takapäässä ei mielestäni vielä laakeri pidä ääntä perä kyllä ulvoo kun on veto päällä. Taitaa olla helpoin kiikuttaa koko taka-akseli rempattavaksi jossain vaiheessa niin jos saisi peränkin hiljaiseksi samalla.

Onko noissa etupyörän navoissa absin hammaskehä jotenkin irroitettavissa. Tyhmä kysymys joka johtaa juurensa siitä että tulin ostaneeksi parin varaosiksi auton oston yhteydessä sen enempää kattomatta kun myyjä puhui niitten tätä varten olevan mutta kyt huomasin että eihän näissä ole edes absin hammaskehää. Meinasin vaan jos olisi muuten samanlaiset vai lieneekö apinaa koijattu taas.

Re: -96 gt pyöränlaakerit

Lähetetty: 18 Touko 2012, 16:33
Kirjoittaja hannu
TeRoK kirjoitti:Kiitokset varsin valaisevista vastauksista.
Onko noissa etupyörän navoissa absin hammaskehä jotenkin irroitettavissa. Tyhmä kysymys joka johtaa juurensa siitä että tulin ostaneeksi parin varaosiksi auton oston yhteydessä sen enempää kattomatta kun myyjä puhui niitten tätä varten olevan mutta kyt huomasin että eihän näissä ole edes absin hammaskehää. Meinasin vaan jos olisi muuten samanlaiset vai lieneekö apinaa koijattu taas.
Ainakin mitä omaani olen vaihtanut ( 2kpl) ,niin on mukana kiinteästi ollut abs-kehä kiinni...eli juurikin Samin linkittämän kuvan mukaisia, on kyllä joissakin irrotettava "peltinen" kehä mikä suht helposti irtoaa ja saa myös takaisin uuteenkin, ellei sellaista uudessa ole, suht tiukka kiinnitys, laitat vaikka laakerikiinnitettä, niin pysyy kyllä kiinni...

Re: -96 gt pyöränlaakerit

Lähetetty: 18 Touko 2012, 19:59
Kirjoittaja hannu
kaara91 kirjoitti:En tiedä minkälaisia noita on eri valmistajilla,
En minäkään tiedä kuin kahdenlaisia, tuo Samin kuvan mukainen ja sitten se "peltinen" irroitettava kehä....

Re: -96 gt pyöränlaakerit

Lähetetty: 22 Touko 2012, 20:38
Kirjoittaja hannu
hannu kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:En tiedä minkälaisia noita on eri valmistajilla,
En minäkään tiedä kuin kahdenlaisia, tuo Samin kuvan mukainen ja sitten se "peltinen" irroitettava kehä....
Tänään napsaisin kuvan yhdestä Sn:nän pyörännavasta, siinä näytti olevan tuollainen irroitettava ABS-kehä, ja eiköhän ole vielä alkuperäinen, kun autollakaan ei oo ajettu kuin n.30tml....