kaara91 kirjoitti:Jos lähdetään liikkeelle lohkosta ja valittavanani olisi tehdasuusi tai käytetty, ottaisin ehdottomasti vanhan. Syy siihen miksi näin on, lähtee siitä, että mitä vanhempi sen parempi
Tuolla filosofialla ja jos seisot sen takana 100 %:sti niin vastannet hyväksyvästi seuraavaan. Tuon sinulle ruosteen raiskaaman miljoona ajetun 289 cid moottorin, vanhat miljoona ajetut veivit, vanhat männät, vanhan akselin ja 300 € rahaa. Samalla otan mukaani teiltä uuden Boss 302 lohkosi, uuden akselisi, uudet veivisi, uudet mäntäsi ja kutsutaan sitä fair playksi.
Metallitekniikkakin lukeneena ymmärrän termin ja käytännön, mutta johonkin on raja vedettävä. Asioiden ymmärtäminen toki auttaa tajuamaan mikä vaikuttaa mihinkin. Hevosvoimatunteina mitataan moottorien osien käyttöikää, jos koneella on ajettu 500.000 mailia, niin on se kanki vatkannut siellä miljardeja kertoja ylös alas. Minä en sellaisesta tekisi mitään edes vakiomoottoria, mutta ongelma on omani. Mitä tulee mäntien toleranssiin 2000-luvulla, niin esim. Diamondin uusien mäntien toleranssit ovat sitä luokkaa, että sylinterikohtainen hoonaminen on turhaa alle prostock tason.
Kuuleehan sitä hurjia juttuja, jossa kisapajan uudet lohkot poistetaan paketeista ja ne ajetaan ensimmäiseksi pariksi vuotta ”hankeen” pötköttämään. Onneksi mulla ei ole kisakoneita, ei ole tollaisia ongelmiakaan.
Takaisin aiheeseen.
Tuota tuota, jos moottori vaihtuu toisenlaiseen lähes samanlaiseen ja auto ei ole MR-leimassa, niin siitä vaan kone paikoilleen ja vetoja. Ei tartte mitään muutoskatsastella välttämättä eikä murehtia prosenteista. 289-302 eroa ei kovinkaan moni huomaa jos ei pääse koodeja kattemaan & oikeasti tunne koneita ja merkintöjä. Päällepäin eroa ei huomaa, ainoastaan kulua jos 302 tarttee saada papereihin.