Sivu 1/2
1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 25 Tammi 2012, 19:06
Kirjoittaja OT-HT68
Pitäisi vaihtaa startti tuohon 68 / 302 / automaattiin, alkuperäisen tilalle. Moottori on suht vakio, peltisarjat on ja nyt startti aika kuumassa rakosessa... Muutama asia on epäselvä kaikesta etsimisestä huolimatta, eli:
- mikä merkki / malli kannattaisi hankkia kun tarjolla on kaikenlaista mini-, teho- yms versiota?
- tarvitaanko asennuksessa shimmauksia tmv. välyksien kanssa pelaamista vai meneekö heittämällä paikalleen?
- kannattaako tehdä itse tallin lattialla maaten vai teettää suosiolla jollain pajalla (Helsingin seudulla)?
Mitä muuta huomioon otettavaa? Löytyykö US Partsista, Niemensivulta tai jostain muualta, kaikki neuvot kelpaa

Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 25 Tammi 2012, 20:15
Kirjoittaja Galaxie61
vakiolla pärjää täysin, ei ole välttämätöntä laittaa rahaa hifistelyyn.
homma onnistuu kyllä vaikka tallinlattialla, ei tarvii muuta kun laittaa piuhat kiinni ja ruuvata startti paikalleen. tietysti vanha ensin pois tieltä.
löytyy varmaan joka firmasta suoraan hyllystä.
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 25 Tammi 2012, 20:31
Kirjoittaja CFR-759
Kyllä minäkin suosittelen vakiostarttia. Kylläkin kun on peltisarjat niin hieman mukavammin voi sopia pykälää tuoreempi malli eli Foxin 79-91 startti.
Tähän early 302-automaattiin käy sama startti kuin tuohon Foxiin 302 automaatilla tai 5-v, laatikolla.
Ja Helsingissä kannattaa myös kysyä esim. Adita Oy:stä. Orig. 4,5" möhkö no:lla 5200-8940, Foxin 4" startti 5200-8943. Ja muista vaihtaa myös solenoidi
sieltä lokasuojan kupeesta. Ihan varmuuden vuoksi. Aditaan voit lähettää terveisiä Tampereen Mustang-Vesalta, useimmat siellä kyllä tietää kuka.
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 26 Tammi 2012, 00:06
Kirjoittaja Arto65FB
OT-HT68 kirjoitti:Pitäisi vaihtaa startti tuohon 68 / 302 / automaattiin, alkuperäisen tilalle. Moottori on suht vakio, peltisarjat on ja nyt startti aika kuumassa rakosessa... Muutama asia on epäselvä kaikesta etsimisestä huolimatta, eli:
- mikä merkki / malli kannattaisi hankkia kun tarjolla on kaikenlaista mini-, teho- yms versiota?
- tarvitaanko asennuksessa shimmauksia tmv. välyksien kanssa pelaamista vai meneekö heittämällä paikalleen?
- kannattaako tehdä itse tallin lattialla maaten vai teettää suosiolla jollain pajalla (Helsingin seudulla)?
Mitä muuta huomioon otettavaa? Löytyykö US Partsista, Niemensivulta tai jostain muualta, kaikki neuvot kelpaa

Malliksi kelvanne automaattiin tuommoinen foksin startti. Välyksiä tai shimmauksia ei tarvita, ne on Kenraali Mistaken tuotoksia. (Paitsi tietty mä olen shimmannut, kun on manuaalin kanssa automaatin startin nokkakappale.)
Tallin lattialla maaten menee, kunhan auton saat pukeille, ylempi pultti on vähän hankala muttei mikään vaikea. Tri-Y:n kanssa sellainen takaperin-ylös-eteen-taakse pujottelu eikä tarvitse ottaa peltisarjaa pois. Taisi mennä myös 4-1 sarjoillakin, jotka saattoivat olla Hookerin Compit. Piuhojahan ei mene kuin yksi sinne päätyyn.
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 26 Tammi 2012, 17:32
Kirjoittaja Homer65
4/1 peltisarjojen kanssa on hiukan niin ja näin, hiukan löysäämällä helpompaa. Tulee pois kohtuullisen helposti, suorastaan tipahtaa kun osuu oikeaan asentoon. Takaisin laitto on haasteellisempi, pitää löytää juuri oikea asento, että lopsahtaa sarjojen välistä.
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 26 Tammi 2012, 18:42
Kirjoittaja OT-HT68
Kiitoksia paljon, eiköhän tällä pääse eteenpäin

Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 12 Huhti 2012, 20:56
Kirjoittaja OT-HT68
No niin, nyt on tuokin sitten vaihdettu ja hyvin pyörittää - tai sitten on puristukset kadonneet talven aikana
Päädyin sitten kuitenkin puolihifistelemään ja ostin tuolta Aditasta tehostartin (tuotenro 5200-8949). Vanha lähti hyvin irti, se yläpultti oli tosiaan vähän hankala mutta kun irrotti laturin ja laittoi hylsyyn 60cm jatkovartta niin pääsi hyvin vääntämään. Alakautta lähti pujottamalla pois ja uusi startti vähän pienempänä meni helposti paikalleen.
Johdotus vaati vähän googlettamista kun tähän uuteen starttiin meni kaksi piuhaa yhden sijasta. Löysin sitten Fordin ohjeet (M-11000-A50/A75/B50/B75
Ford Racing Starter INSTALLATION INSTRUCTIONS) joiden avulla vedin piuhat uudelleen.
Kiitokset vielä kerran kaikille vinkeistä.
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 12 Huhti 2012, 23:24
Kirjoittaja CFR-759
OT-HT68 kirjoitti:No niin, nyt on tuokin sitten vaihdettu ja hyvin pyörittää - tai sitten on puristukset kadonneet talven aikana
Päädyin sitten kuitenkin puolihifistelemään ja ostin tuolta Aditasta tehostartin (tuotenro 5200-8949). Vanha lähti hyvin irti, se yläpultti oli tosiaan vähän hankala mutta kun irrotti laturin ja laittoi hylsyyn 60cm jatkovartta niin pääsi hyvin vääntämään. Alakautta lähti pujottamalla pois ja uusi startti vähän pienempänä meni helposti paikalleen.
Johdotus vaati vähän googlettamista kun tähän uuteen starttiin meni kaksi piuhaa yhden sijasta. Löysin sitten Fordin ohjeet (M-11000-A50/A75/B50/B75
Ford Racing Starter INSTALLATION INSTRUCTIONS) joiden avulla vedin piuhat uudelleen.
Kiitokset vielä kerran kaikille vinkeistä.
Hyvä että apu löytyi. Tehostarttia en viitsinyt ehdottaa mutta se kyllä jaksaa viedä myös tiukempaa konetta jos tarvetta on tulevaisuudessa.
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 19:16
Kirjoittaja Tahavo
Minäkin aloin hifistelemään. Samasta paikasta ostin vastaavan startin. Tai itse asiassa korvaava 5200-8106. Minäkin yritin googlettaa piuhojen asennuspaikkaa mutta tumpelona en mitään löytänyt. Onko topicin aloittaja kuulolla, niin kysyisin vinkkiä mikä johto tulee mihinkin? Vai riittääkö pelkkä starttikaapelin kytkentä solenoidilta? Joku keltainen piuhakin tuossa on jossa lukee "Crimp and heat shrink to existing switch lead".
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 21:15
Kirjoittaja Tahavo
Tuollainen on. Solenoidilla. Solenoidista lähtee vielä yksi keltainen piuhanpätkä. Tuleeko kytkentä ihan tuon antamasi linkin mukaan?
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 21:51
Kirjoittaja Tahavo
http://www.adita.fi/tuoteluettelo/index.html En ossaa linkittää omaa kuvaa mutta tuossa suoraan myyjän sivuilta. Se keltainen pikkujohto lähtee tuosta solenoidista. Vanha on semmoinen mihin tulee vain starttireleeltä yksi paksu kaapeli. Äh eihän tuo linkki avaa kuin tuotehaun etusivulle, mutta tuotenumerolla 5200-8106 pitäisi aueta oikea kuva.
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 22:37
Kirjoittaja Tahavo
Eli keltaisella johdolla jatkuva jännite releeltä bendixille ja releen toiselta puolelta paksu kaapeli bendixin toiseen liittimeen kuvan mukaan?
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 23:21
Kirjoittaja Pertti
Siitä saa jättää sen oman erillisen solenoidin välistä pois.
Akulta kaapeli siihen tyhjään isoon ruuviin ja se orkkiksen erillisen solenoidin herätysjohto siihen keltaiseen johtoon.
Herätys on se kumitutilla päällystetty, joka ei mene runkoon.
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 23:55
Kirjoittaja Tahavo
Kiitos!
Re: 1968 302 startin vaihto
Lähetetty: 25 Kesä 2014, 17:51
Kirjoittaja OT-HT68
Huomasin vasta viestiketjun ja kävin tarkistamassa että miten tuo uusi startti oikein tuli laitettua. Tuon linkitetyn ohjeen mukaan se on laitettu, eli vanhalta startilta tullut johto siirrettiin releellä puolelta toiselle (samaan napaan kuin akulta tuleva piuha). Siihen vapautuneeseen napaan sitten kytkettiin uudelta startilta tuleva ohuempi piuha. Rele poikkeaa tuosta ohjeen kuvasta, eli on ainakin minulla tämännäköinen:
Vasemmassa navassa akun ja startin paksut piuhat ja oikeassa navassa uuden startin ohut piuha.
t. Olli