Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Pitäisi vaihtaa startti tuohon 68 / 302 / automaattiin, alkuperäisen tilalle. Moottori on suht vakio, peltisarjat on ja nyt startti aika kuumassa rakosessa... Muutama asia on epäselvä kaikesta etsimisestä huolimatta, eli:
- mikä merkki / malli kannattaisi hankkia kun tarjolla on kaikenlaista mini-, teho- yms versiota?
- tarvitaanko asennuksessa shimmauksia tmv. välyksien kanssa pelaamista vai meneekö heittämällä paikalleen?
- kannattaako tehdä itse tallin lattialla maaten vai teettää suosiolla jollain pajalla (Helsingin seudulla)?
Mitä muuta huomioon otettavaa? Löytyykö US Partsista, Niemensivulta tai jostain muualta, kaikki neuvot kelpaa
vakiolla pärjää täysin, ei ole välttämätöntä laittaa rahaa hifistelyyn.
homma onnistuu kyllä vaikka tallinlattialla, ei tarvii muuta kun laittaa piuhat kiinni ja ruuvata startti paikalleen. tietysti vanha ensin pois tieltä.
löytyy varmaan joka firmasta suoraan hyllystä.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Kyllä minäkin suosittelen vakiostarttia. Kylläkin kun on peltisarjat niin hieman mukavammin voi sopia pykälää tuoreempi malli eli Foxin 79-91 startti.
Tähän early 302-automaattiin käy sama startti kuin tuohon Foxiin 302 automaatilla tai 5-v, laatikolla.
Ja Helsingissä kannattaa myös kysyä esim. Adita Oy:stä. Orig. 4,5" möhkö no:lla 5200-8940, Foxin 4" startti 5200-8943. Ja muista vaihtaa myös solenoidi
sieltä lokasuojan kupeesta. Ihan varmuuden vuoksi. Aditaan voit lähettää terveisiä Tampereen Mustang-Vesalta, useimmat siellä kyllä tietää kuka.
OT-HT68 kirjoitti:Pitäisi vaihtaa startti tuohon 68 / 302 / automaattiin, alkuperäisen tilalle. Moottori on suht vakio, peltisarjat on ja nyt startti aika kuumassa rakosessa... Muutama asia on epäselvä kaikesta etsimisestä huolimatta, eli:
- mikä merkki / malli kannattaisi hankkia kun tarjolla on kaikenlaista mini-, teho- yms versiota?
- tarvitaanko asennuksessa shimmauksia tmv. välyksien kanssa pelaamista vai meneekö heittämällä paikalleen?
- kannattaako tehdä itse tallin lattialla maaten vai teettää suosiolla jollain pajalla (Helsingin seudulla)?
Mitä muuta huomioon otettavaa? Löytyykö US Partsista, Niemensivulta tai jostain muualta, kaikki neuvot kelpaa
Malliksi kelvanne automaattiin tuommoinen foksin startti. Välyksiä tai shimmauksia ei tarvita, ne on Kenraali Mistaken tuotoksia. (Paitsi tietty mä olen shimmannut, kun on manuaalin kanssa automaatin startin nokkakappale.)
Tallin lattialla maaten menee, kunhan auton saat pukeille, ylempi pultti on vähän hankala muttei mikään vaikea. Tri-Y:n kanssa sellainen takaperin-ylös-eteen-taakse pujottelu eikä tarvitse ottaa peltisarjaa pois. Taisi mennä myös 4-1 sarjoillakin, jotka saattoivat olla Hookerin Compit. Piuhojahan ei mene kuin yksi sinne päätyyn.
4/1 peltisarjojen kanssa on hiukan niin ja näin, hiukan löysäämällä helpompaa. Tulee pois kohtuullisen helposti, suorastaan tipahtaa kun osuu oikeaan asentoon. Takaisin laitto on haasteellisempi, pitää löytää juuri oikea asento, että lopsahtaa sarjojen välistä.
No niin, nyt on tuokin sitten vaihdettu ja hyvin pyörittää - tai sitten on puristukset kadonneet talven aikana
Päädyin sitten kuitenkin puolihifistelemään ja ostin tuolta Aditasta tehostartin (tuotenro 5200-8949). Vanha lähti hyvin irti, se yläpultti oli tosiaan vähän hankala mutta kun irrotti laturin ja laittoi hylsyyn 60cm jatkovartta niin pääsi hyvin vääntämään. Alakautta lähti pujottamalla pois ja uusi startti vähän pienempänä meni helposti paikalleen.
Johdotus vaati vähän googlettamista kun tähän uuteen starttiin meni kaksi piuhaa yhden sijasta. Löysin sitten Fordin ohjeet (M-11000-A50/A75/B50/B75
Ford Racing Starter INSTALLATION INSTRUCTIONS) joiden avulla vedin piuhat uudelleen.
OT-HT68 kirjoitti:No niin, nyt on tuokin sitten vaihdettu ja hyvin pyörittää - tai sitten on puristukset kadonneet talven aikana
Päädyin sitten kuitenkin puolihifistelemään ja ostin tuolta Aditasta tehostartin (tuotenro 5200-8949). Vanha lähti hyvin irti, se yläpultti oli tosiaan vähän hankala mutta kun irrotti laturin ja laittoi hylsyyn 60cm jatkovartta niin pääsi hyvin vääntämään. Alakautta lähti pujottamalla pois ja uusi startti vähän pienempänä meni helposti paikalleen.
Johdotus vaati vähän googlettamista kun tähän uuteen starttiin meni kaksi piuhaa yhden sijasta. Löysin sitten Fordin ohjeet (M-11000-A50/A75/B50/B75
Ford Racing Starter INSTALLATION INSTRUCTIONS) joiden avulla vedin piuhat uudelleen.
Kiitokset vielä kerran kaikille vinkeistä.
Hyvä että apu löytyi. Tehostarttia en viitsinyt ehdottaa mutta se kyllä jaksaa viedä myös tiukempaa konetta jos tarvetta on tulevaisuudessa.
Minäkin aloin hifistelemään. Samasta paikasta ostin vastaavan startin. Tai itse asiassa korvaava 5200-8106. Minäkin yritin googlettaa piuhojen asennuspaikkaa mutta tumpelona en mitään löytänyt. Onko topicin aloittaja kuulolla, niin kysyisin vinkkiä mikä johto tulee mihinkin? Vai riittääkö pelkkä starttikaapelin kytkentä solenoidilta? Joku keltainen piuhakin tuossa on jossa lukee "Crimp and heat shrink to existing switch lead".
http://www.adita.fi/tuoteluettelo/index.html En ossaa linkittää omaa kuvaa mutta tuossa suoraan myyjän sivuilta. Se keltainen pikkujohto lähtee tuosta solenoidista. Vanha on semmoinen mihin tulee vain starttireleeltä yksi paksu kaapeli. Äh eihän tuo linkki avaa kuin tuotehaun etusivulle, mutta tuotenumerolla 5200-8106 pitäisi aueta oikea kuva.
Siitä saa jättää sen oman erillisen solenoidin välistä pois.
Akulta kaapeli siihen tyhjään isoon ruuviin ja se orkkiksen erillisen solenoidin herätysjohto siihen keltaiseen johtoon.
Herätys on se kumitutilla päällystetty, joka ei mene runkoon.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Huomasin vasta viestiketjun ja kävin tarkistamassa että miten tuo uusi startti oikein tuli laitettua. Tuon linkitetyn ohjeen mukaan se on laitettu, eli vanhalta startilta tullut johto siirrettiin releellä puolelta toiselle (samaan napaan kuin akulta tuleva piuha). Siihen vapautuneeseen napaan sitten kytkettiin uudelta startilta tuleva ohuempi piuha. Rele poikkeaa tuosta ohjeen kuvasta, eli on ainakin minulla tämännäköinen:
Vasemmassa navassa akun ja startin paksut piuhat ja oikeassa navassa uuden startin ohut piuha.