Bensapumppu
- jls
- Addikti
- Auto: 1965 Fastback 351
Bensapumppu
Tarttisin vinkkejä bensapumpun suhteen.
393w tarttis polttoainetta. Ostin Summitin muistaakseni 110gph -mekaanisen pumpun, mutta koneessa ei ollut pumpun pyörittäjää (epäkesko rulla) nokan päässä. Sen ostin Tepolta. Nyt tarttis pitemmän kiilan ja seuraavaksi huomaan että pitää vaihtaa jakopään koppa, koska pumpun pyöritin ei mahdu elämään kopan alla (tuplarulla -jakopää). Ei iso ongelma, jos jollakin sattuis olemaan koppa joutilaana, saa muuten tarjota jos on joutilaana, mutta jos ei löydy, mietin pitäiskö sittenkin laittaa sähköinen pumppu. En haluais rakennella paluulinjaa, joten mitä järkeviä vaihtoehtoja olis tarjolla?
351W:n early mallinen öljypohja, pick up ja mittatikkukin kelpais, postaan vielä erillisen ilmoituksen ostopalstalle.
393w tarttis polttoainetta. Ostin Summitin muistaakseni 110gph -mekaanisen pumpun, mutta koneessa ei ollut pumpun pyörittäjää (epäkesko rulla) nokan päässä. Sen ostin Tepolta. Nyt tarttis pitemmän kiilan ja seuraavaksi huomaan että pitää vaihtaa jakopään koppa, koska pumpun pyöritin ei mahdu elämään kopan alla (tuplarulla -jakopää). Ei iso ongelma, jos jollakin sattuis olemaan koppa joutilaana, saa muuten tarjota jos on joutilaana, mutta jos ei löydy, mietin pitäiskö sittenkin laittaa sähköinen pumppu. En haluais rakennella paluulinjaa, joten mitä järkeviä vaihtoehtoja olis tarjolla?
351W:n early mallinen öljypohja, pick up ja mittatikkukin kelpais, postaan vielä erillisen ilmoituksen ostopalstalle.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
- Fastback
- Over The Top
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Bensapumppu
Katsot pumpun joka on no return style eli ei paluulinjainen malli. Kato sitten sellainen, missä tulee regulaattori mukana. Malloryt ovat hiljaisia, holleyt äänekkäitä, magnaflow&aeromotive kalliita ja muihin en luota. Mulla on Mallory toiminut hienosti, ohjauksen voi tehdä virtalukolta tai erillisellä kytkimellä. Pumppu tankin viereen, linja regulaattorille, regulta kaasarille. Bensansuodatin myös linjaan pumpun ohjeiden mukaisesti.
Kaverin neuvo:
Ajan ite tuollaisella no return mallisella pumpulla, mutta jos nyt teet jotain, niin tee paluulinja myös ja ota return style pumppu®u. Silloin b-pumpun vaste säilyy vakiona ja se soppa mikä ei kaasarille kelpaa kiertää takaisin polttoainesäiliöön. Tämä on säästeliäin viritys bensapumpulle, silloin vastuksen noustessa regulaattorilla ei pumppu hakkaa seinää vasten ja kierrätä bensaa pumpun pienessä roottorissa. Joo tähän tarvii tehdä paluureikä tankkiin - kaverin neuvo, älä tee pohjaan reikää sen ollessa täynnä kakkua
Sitten kun sulla on sopiva linja valmiina, niin on taas helppo siirtyä johonkin eksoottisempaa järjestelmään esim ahtimen myötä tai jos haluat ruiskun myöhemmin tms. Minullakin on return style regu jo valmiina ja palikat pumpun modausta varten olemassa return style pumpuksi - tämä on listalla sitten joskus mikäli ei mitään muuta tekemistä enää keksi tai jos on pakko.
Kaverin neuvo:
Ajan ite tuollaisella no return mallisella pumpulla, mutta jos nyt teet jotain, niin tee paluulinja myös ja ota return style pumppu®u. Silloin b-pumpun vaste säilyy vakiona ja se soppa mikä ei kaasarille kelpaa kiertää takaisin polttoainesäiliöön. Tämä on säästeliäin viritys bensapumpulle, silloin vastuksen noustessa regulaattorilla ei pumppu hakkaa seinää vasten ja kierrätä bensaa pumpun pienessä roottorissa. Joo tähän tarvii tehdä paluureikä tankkiin - kaverin neuvo, älä tee pohjaan reikää sen ollessa täynnä kakkua
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
Galaxie61
- Mega-addikti
- Auto: Galaxie -61
mikäs helevatin pumppu se mulla oli kun paluulinjan sai tökätä suoraan kylkeen. taisit tutkia sitä enemmän kun minä ite.Fastback kirjoitti:Katsot pumpun joka on no return style eli ei paluulinjainen malli. Kato sitten sellainen, missä tulee regulaattori mukana. Malloryt ovat hiljaisia, holleyt äänekkäitä, magnaflow&aeromotive kalliita ja muihin en luota. Mulla on Mallory toiminut hienosti, ohjauksen voi tehdä virtalukolta tai erillisellä kytkimellä. Pumppu tankin viereen, linja regulaattorille, regulta kaasarille. Bensansuodatin myös linjaan pumpun ohjeiden mukaisesti.
Kaverin neuvo:
Ajan ite tuollaisella no return mallisella pumpulla, mutta jos nyt teet jotain, niin tee paluulinja myös ja ota return style pumppu®u. Silloin b-pumpun vaste säilyy vakiona ja se soppa mikä ei kaasarille kelpaa kiertää takaisin polttoainesäiliöön. Tämä on säästeliäin viritys bensapumpulle, silloin vastuksen noustessa regulaattorilla ei pumppu hakkaa seinää vasten ja kierrätä bensaa pumpun pienessä roottorissa. Joo tähän tarvii tehdä paluureikä tankkiin - kaverin neuvo, älä tee pohjaan reikää sen ollessa täynnä kakkuaSitten kun sulla on sopiva linja valmiina, niin on taas helppo siirtyä johonkin eksoottisempaa järjestelmään esim ahtimen myötä tai jos haluat ruiskun myöhemmin tms. Minullakin on return style regu jo valmiina ja palikat pumpun modausta varten olemassa return style pumpuksi - tämä on listalla sitten joskus mikäli ei mitään muuta tekemistä enää keksi tai jos on pakko.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Fastback
- Over The Top
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Jaa joo, siinä on mielenkiintoinen ominaisuus ettei se kierrätä bensaa roottorissa jos on vastusta liikaa. Se työntää liian gason suoraan return lähtöön - eli se takaisin tankille siis. Se on vaan muuten sellainen megapumppu Mallorylta sulla etten usko jls:n sellaista heti tarvitsevan.Galaxie61 kirjoitti:mikäs helevatin pumppu se mulla oli kun paluulinjan sai tökätä suoraan kylkeen. taisit tutkia sitä enemmän kun minä ite.
Jls, sun tarvii sitten vaan tehdä ns. block of plate mekaaniselle pumpulle. Sulta sen pitäisi sujua käyttämällä vaikka tiivistettä sabluunana.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
- jls
- Addikti
Mulla on oikeen hieno Ford Racing -merkkinen block off plate, mutta harkitsen edelleen käyttäväni mekaanista. Ei millään oo intoa alkaa rakentamaan paluulinjaa. Ja virrat konttiin, pääsis paljon helpommalla tuon mekaanisen kans. Tehtävälista olis pitkä, mutta rakentamisaikaa vähän.
Mustang FB -65
1. Sama vaiva taisi olla, onks sulla sellainen Racingin paksua terästä oleva epäkesko? Peruskaksosainen on muistaakseni matalampi tai lyhyempi miten vaan haluaa sanoa.jls kirjoitti:
1. Nyt tarttis pitemmän kiilan ja seuraavaksi huomaan että pitää vaihtaa jakopään koppa, koska pumpun pyöritin ei mahdu elämään kopan alla (tuplarulla -jakopää).
2. Ja virrat konttiin, pääsis paljon helpommalla tuon mekaanisen kans.
2. Akku konttiin samalla vaivalla.
Ja tikkuhommakin oli tuttu, kahdesta valitsin pidemmän, mutta sekin oli liian lyhyt. Tein sitten siitä lyhyemmästä vielä lyhyemmän ja laitoin sen nokan pohjille ja pidempi päälle.
- jls
- Addikti
Joo, en tiedä onko Racingin vai minkä, mutta paksu yksiosainen. Ajattelin hilpasta siitä siivun pois, kun olen tarkistanut, että muutoin kaikki ok, eli pumppu ei hankaa ketjuun ym. Pakkohan siitä epäkeskosta on pystyä ottamaan pois, kun yksiosaisia on kahta "korkeutta" ja kaksiosainen vielä matalampi.
Akku varmaan täytyy tunkea konttiin, että saa tilaa syylärille. Mutta ei se vaikuta bensapumppuun, virta pitää kuitenkin tulla hytin kautta.
Se kiila. Noin 4mm liian lyhyt. Olen kuullut, että muutkin on tunkenu nokan sisään jatkopätkän ja pitempi perään, mutta meneekö pitkä tikku tarpeeksi sisään, että kestää. Toinen vaihtoehto olis 8mm 12.9 pultti, siitä kun hivasee tarvittaessa muutaman satikan pois. Tai voishan Muuramen moottoripajalla olla valmiita kun kehtais kysellä.
Akku varmaan täytyy tunkea konttiin, että saa tilaa syylärille. Mutta ei se vaikuta bensapumppuun, virta pitää kuitenkin tulla hytin kautta.
Se kiila. Noin 4mm liian lyhyt. Olen kuullut, että muutkin on tunkenu nokan sisään jatkopätkän ja pitempi perään, mutta meneekö pitkä tikku tarpeeksi sisään, että kestää. Toinen vaihtoehto olis 8mm 12.9 pultti, siitä kun hivasee tarvittaessa muutaman satikan pois. Tai voishan Muuramen moottoripajalla olla valmiita kun kehtais kysellä.
Mustang FB -65
Tais jäädä yksi tappi ylimääräiseksi jostakin projektista. Sen löytäminen on kuitenkin sitten eri asia, mutta voihan tuota yrittää vaikka viikonloppuna, tai aiemminkin jos on kiire.jls kirjoitti:Se kiila. Noin 4mm liian lyhyt. Olen kuullut, että muutkin on tunkenu nokan sisään jatkopätkän ja pitempi perään, mutta meneekö pitkä tikku tarpeeksi sisään, että kestää. Toinen vaihtoehto olis 8mm 12.9 pultti, siitä kun hivasee tarvittaessa muutaman satikan pois. Tai voishan Muuramen moottoripajalla olla valmiita kun kehtais kysellä.
Mielestäni tuolla kiilan tai sokan lujuudella ei sinänsä ole merkitystä voiman välittäjänä, koska siinä ei kestäisi oikein mikään tuon kokoinen sokka jos sen pitäisi yksinään välittää rattaalta akselille voima. Pohjimmiltaan rattaan kiinnitys akseliin on kitkaliitos, jossa rattaan keskipultilla tehdään rattaan ja akselin välille kitkavoima, joka välittää pyöritysvoiman eteenpäin. Sokka on täten vain ajoituksen takia ohjaamassa rattaan oikeaan asentoon suhteessa akseliin. Tärkeää on varmistaa keskipultin pysyminen kiinni puhdistamalla kierteet molemmista rasvattomiksi vaikka jarrukliinerillä ja kiristämällä pultti oikeaan kireyteen keskikovaa lukitetta kierteessä.
- jls
- Addikti
Ei tartte kaivaa Sami. Enköhän mä tuohon jotain keksi.
Siitä oon kyllä erimieltä, etteikö tuollainen kova tappi välittäis aikamoisen voiman, sehän kestää leikkausta ihan tuhottomasti. Ja sen tarttee "vaan" pyörittää nokkaa ja venttiilikoneistoa. Mutta ei kiistellä tästä, yhdessä ison ruuvin kanssa se kestää ainakin.
Puhdistan kunnolla, lukitetta oli edellisen turaajan puolesta ainakin riittävästi, lukitteessahan enemmän ei ole parempi. Britney Spearsia lainatakseni vähemmän on enemmän
Siitä oon kyllä erimieltä, etteikö tuollainen kova tappi välittäis aikamoisen voiman, sehän kestää leikkausta ihan tuhottomasti. Ja sen tarttee "vaan" pyörittää nokkaa ja venttiilikoneistoa. Mutta ei kiistellä tästä, yhdessä ison ruuvin kanssa se kestää ainakin.
Puhdistan kunnolla, lukitetta oli edellisen turaajan puolesta ainakin riittävästi, lukitteessahan enemmän ei ole parempi. Britney Spearsia lainatakseni vähemmän on enemmän
Mustang FB -65
Oletteko törmänneet katkenneeseen nokka-akselin tappiin?
Minä olen, pultti oli kiinni jne. Jako sekaisin, meni jonkin aikaa, että ongelma selvisi.
Tuumacid Oy kyllä toimittaa tarvittavan pituisia tappeja.
Tai voisikohan tuollaisesta olla apua.
http://www.jegs.com/i/Comp-Cams/249/235 ... Id=1061698
It's easy to overlook the small details. For engine builders focused on the larger components like camshafts, cylinder heads and pistons, small parts are often forgotten unil the final stages of engine assembly. COMP Cams Engine Finishing Kits include those often missing parts like Woodruff keys, cylinder head alignment dowels, cam bolts, cam eccentrics and timing cover & oil pump dowel pins that are so crucial to properly assembling your engine. This Engine Finishing Kits fit Ford small-block 289, 302 and 351 carbureted engines.
OK, hinta on hirveä $19.99
Minä olen, pultti oli kiinni jne. Jako sekaisin, meni jonkin aikaa, että ongelma selvisi.
Tuumacid Oy kyllä toimittaa tarvittavan pituisia tappeja.
Tai voisikohan tuollaisesta olla apua.
http://www.jegs.com/i/Comp-Cams/249/235 ... Id=1061698
It's easy to overlook the small details. For engine builders focused on the larger components like camshafts, cylinder heads and pistons, small parts are often forgotten unil the final stages of engine assembly. COMP Cams Engine Finishing Kits include those often missing parts like Woodruff keys, cylinder head alignment dowels, cam bolts, cam eccentrics and timing cover & oil pump dowel pins that are so crucial to properly assembling your engine. This Engine Finishing Kits fit Ford small-block 289, 302 and 351 carbureted engines.
OK, hinta on hirveä $19.99
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- jls
- Addikti
Samaa mieltä Jyri, mieluummin pelaan varman päälle. Tuossa kitissä oleva epäkesko on kaksiosainen -> tappi liian lyhyt. En tiedä olisko haittaa vaikka käyttäis kaksiosaista, mutta ko.jakopään rattailla valmistaja suositteli käyttämään yksioisaista. Yllättävän vaikea löytää tappia, minkä pituus olis määritelty. Tuossahan vaikuttaa myös nokan porauksen syvyys, nokkavalmistajat on kuuleman mukaan lähetelleet erimittaisa tappeja jälkeenpäin, kun poraukset on ollu liian syviä (tämä luettu "luotettavasta interwebistä"...).
Oliko muuten "jakosekaisin" koneessa rattaan ja akselin välissä oleva pultti päässyt löystymään, minkä seurauksena tappi poikki?
Oliko muuten "jakosekaisin" koneessa rattaan ja akselin välissä oleva pultti päässyt löystymään, minkä seurauksena tappi poikki?
Mustang FB -65
Ok, kaivelen muita paikkoja.jls kirjoitti:Ei tartte kaivaa Sami. Enköhän mä tuohon jotain keksi.
Ei kiistellä, enkä kiistä etteikö pienikin tappi välittäisi melkoisesti voimaa. Tarkoitin että tuossa tapauksessa sillä ei ole sinänsä merkitystä, koska näkisin että kyseessä on pohjimmiltaan kitkaliitos, mutta yhdessähän ne siirtävät sitten enemmän voimaa läpi. Ja toisaalta vahvinkaan/kovinkaan tappi ei auta jos se on pehmeässä aineessa, jolloin liitoksen löystyessä tekee reiän väljäksi. (Homer ym. ei tarvi tarttua tähän ilmiselvään vitsikohtaan.
Katkennut tappi on tullut nähtyä, en vaan muista että oliko se ruuvi kiinni purkaessani, vai oliko sen jo joku aukaissut.
- jls
- Addikti
Soittelin Tepolle. Foordilta ei löydy riittävän pitkää tappia, täytyy rakennella.
Mustang FB -65
- Homer65
- Over The Top
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Viesti:
SamiM kirjoitti:Ok, kaivelen muita paikkoja.jls kirjoitti:Ei tartte kaivaa Sami. Enköhän mä tuohon jotain keksi.
Ei kiistellä, enkä kiistä etteikö pienikin tappi välittäisi melkoisesti voimaa. Tarkoitin että tuossa tapauksessa sillä ei ole sinänsä merkitystä, koska näkisin että kyseessä on pohjimmiltaan kitkaliitos, mutta yhdessähän ne siirtävät sitten enemmän voimaa läpi. Ja toisaalta vahvinkaan/kovinkaan tappi ei auta jos se on pehmeässä aineessa, jolloin liitoksen löystyessä tekee reiän väljäksi. (Homer ym. ei tarvi tarttua tähän ilmiselvään vitsikohtaan.)
Katkennut tappi on tullut nähtyä, en vaan muista että oliko se ruuvi kiinni purkaessani, vai oliko sen jo joku aukaissut.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Tahavo
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang HT 64½
Pitäisikö mekaaninen bensapumppu irrallaan akselista nitkuttaen ruikkia kunnolla bensaa vai onko bensan nouseminen putkea pitkin hiljalleen normaalia?? Pumppu ei pumppaa kiinni olleena mitään ainakaan kun putki on irti ylöspäin. Pumppu irti nitkuttaen tulee bensaa edellä kuvatulla tavalla. En saanut purettua pumppua eli kannattaisko suosiolla vain hakea uusi pumppu? Voisiko nokka-akselin epäkesko olla niin kulunut, ettei toimi? Mainittakoon, että auto on seissyt kolme vuotta jolloin ajo lopetettiin kun kaikki oli kunnossa bensan syötön suhteen.