Sivu 1/4
Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 01 Syys 2011, 14:44
Kirjoittaja Antti66HT
Täytyypä tässä pohtia vaihtoehtoja kunnon kardaaniksi, jottei sitä tarvitsisi keräillä radan varresta...
Mistä olette hommanneet. Pikaisella googlettamisella löytyi muutamia pajoja.
http://www.dennysdriveshaft.com Onko tästä kokemusta?
Alumiininen kiinnostaisi myös. Tiedossa on kerhon piristä ainakin yksi FRPP alu-kardaanin poikiminen, joten hieman arveluttaa.
Jegsin sivuilla myydään erästä alumiini kardaania disclaimerilla:"Not for dragracing od Street driving". Tuohon ei paljoa jää välimaastoon. Ostaisitko rata käyttöönkään kardaania jota ei suositella kadulle?
Löytyykö Suomesta hyviä vaihtoehtoja? Tarkoitus olisi hommata 1350 ristikoilla oleva, vaikka itse ristikot eivät nyt niin suurest kuitenkaan lujuudeltaan eroa. 1310 saman paksuinen 1/2" tappi... Eräiden lähteiden mukaan 1350 on 30% lujempi. Kai sekin jotain on? Noiden pitäisi teoriassa kestää noin 2200Nm...
No niin sitten vaan kokemuksia peliin, hyviä ja huonoja...
a
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 01 Syys 2011, 15:56
Kirjoittaja Fastback
Jos haluat jordaanin jonka voi asennuksen jälkeen unohtaa niin älä etsi pidemmältä.
http://www.markwilliams.com/
täällä heidän kardaanit:
http://markwilliams.com/driveshafts.aspx
FRPP kardaani on mennyt silmukalle kyllä, taisin itsekin nähdä sen jos kyseessä oli se Alastaron silmukointi. Mikäli sen pitää kumminkin olla alumiinia ettei vain early ht pääse läskistymään, niin MW:lta sellaisia saa mitkä kestävät Antti sun "+400" mussen tehot, kestää vähän tehokkaammankin ja painavammankin kotteron. Tuolla 4" alumiinikardaanilla pärjäät aivan varmasti, soita MW:lle ja kysele.
Ainoa negatiivinen on, että hintaa kertyy, kun sen tuolta ottaa ja lentoina kotimaahan =) Edullsempiakin rahtitapoja on. Minulle tuli MW kardaani, oli juuri sen mittainen kun määräsin, 3 1/2" mild steel 1350 nivelillä ja jyrsityllä toploader/c6/tremec joukilla valmiina to slide on & bolt on. Tosi kaunista työn jälkeä ja hienosti viimeistelty kalikka. Mikäli joskus tarvii päivittää kalikkaa kestävämpään niin paikan tiedän - MW.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 01 Syys 2011, 16:14
Kirjoittaja sininenIII
Vaihtoehto Suomessa Jaffu Holm, 050-500 35 03. Yleensä on Tampereen swapissa tavattavissa. Mulle tuli hänen tekemä kardaani, Strangen yokeilla ja 1350 nivelillä.

Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 01 Syys 2011, 18:57
Kirjoittaja Homer65
8" perään ei löydy isompaa jokea, eli sen joutuu jättään pieneksi.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 02 Syys 2011, 09:26
Kirjoittaja Fastback
Jaffulta saa myös sitä mitä tilaa, hyvä asia on että OSAA hitsata, asuu suomessa, puhuu suomea ja on kokenut ammattimies.
No tota. Melkoisia autoja on tulossa, jos ei 1330 tai 1350 ristinivelet riitä. Natikoissakin paukkui ristiniveliä ja oli ongelmia niiden kanssa, mutta mahtoikohan yhdessäkään olla oikeasti kysymyksessä ristinivelen heikkous - epäilen suuresti. Antti65Hardcoretopilla taisi olla joku muu syy mikä rikkoi nivelen? Stripille ristinivelen hajoittanut sporttikatto musse hajoitti ison 1350 nivelen, syy ei ollut nivelen vaan joku muu paikka petti ja muutti kardaanikulmaa todella rajusti. Jos 1350 nivelet ovat täyttä paskaa kuten tuosta nopeasti voi lukea, niin on se kumma ettei niitä enempää hajoa SM drag sarjassakaan

Materiaaleissa on myös eroa, se että jos ostaa amerikan elloksen halvimman mahdollisen 1310 made in china rimpulan, niin ei siltä paljoa voi vaatia. Toisin jonkun merkkifirman solid non-greasable juu-zointti voi kestää huomattavasti paremmin johtuen paremmasta materiaalista, paremmasta desingista, paremmasta työnjäljestä jne.
Ennenkuin kaikki ryntäävät ostamaan 200 cid tai 289 moottoristen autojensa voimanlinjaan Super Heavy Duty 1350 niveliä ja joukkeja tai kuorma-auton niveliä (joita 1350:n alunperin on), niin lukekaahan vielä lisää. Jos kaikki osatekijät pysyvät oikeassa paikassa, kardaanikulmat eivät muutu rajusti niin nuo 1310 eli stanu niveletkin kestävät yllättävän pitkälle tai yllättävän lyhyen aikaa esim. 11s vartin vetoja. Väärällä käytöllä ja asennuksella kaikki hajoaa. Kaverin autossa on vakiot 1310 ristinivelet, kulmat kunnossa, painoa puolentoista mussen verran, manuaali, voemoo iha hianosti, saa paljon kilsoja ja mailejakin. Vakio nivelet kestivät spoolin ja manuaalin rytkytykset.
Jos alumiinikardaania tilaa, niin täytyy todellakin tietää mihin tarkoitukseen sitä hakee ja tämä täytyy kertoa kardaanin valmistajalle. He kyllä tietävät mitä heidän tuotteensa kestävät. Se että Ford Racingin tusina alukardaani meni korkkiruuville, niin ei tarkoita etteikö alumiinikardaaneja saa kestämään. Autossa toki oli +500hv, manuaali, slicksit ja ratissa ehta hot rod mies - eli jonkinnäköisiä tällejä se tarjoaa voimalinjalle. Tuollaista rääkkiä Ford Racingin jordaani ei siis kestänyt. Kaaran kanssa kyllä samaa mieltä, että kardaani pitää olla tehty siihen tarkoitukseen missä sitä aiotaan käyttää.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 02 Syys 2011, 09:37
Kirjoittaja Fastback
Tuossa vielä kuva eri juu-zointeista.
Vasemmalta lähtien 1310, 1330 HD, 1350 SHD
Mikäli isompia tarvitaan,niin tuskin kannattaa kysyä neuvoa näiltä sivuilta. En ihan äkkiä usko, että tälläkään hetkellä kerhossa on yhtään Ford Mustangia mikä tarvitsi 1350 suurempaa ristiniveltä. Olen toki mielelläni väärässä, sillä sitten on megatehoinen auto keskuudessamme.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 02 Syys 2011, 13:39
Kirjoittaja Antti66HT
Jep. Tuo 2200 on aika teoreettinen luku, kuten on myös käytännön vääntö piikit. Paljonko on vääntö sillä hetkellä kun kierroksia on koneessa 5000, ja kytkin nostetaan ylös, luisto aika ehkä puolen sekunnin luokkaa... Näitä on mahdoton arvioida.
MW:n katalogissa hyvää asiaa. Vaihteiston perässä onkin jo heidän tuote, joten siitähän on hyvä jatkaa. Hinnat vaikuttavat ihan kilpailu kykyisiltä. Tuolta löytyi myös hieman kehittyneemmät u-pultit perän yokeen, tukevat noita kuppeja hieman paremmin.
Onko tämä tosiaan niin että kaikissa 1350 sarjan ristikoissa on 1/2" akselit sisällä. Mitäs hyötyä on isoista kupeista jos sisuskalut on samat kuin 1310...
(Homer, tätä ei nyt sitten tarvi kommentoida )
Myös taakse tulee 1350 sarjalainen ristikko...
Tässä ehkä MW:lle vaihto ehto. Ei tosin hinta eroa tuntemattoman specialistin eduksi, joten ehkä MW:n referenssit painavat enemmän.
http://www.pstds.com/index.htm
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 02 Syys 2011, 16:33
Kirjoittaja Antti66HT
Fastback kirjoitti:Natikoissakin paukkui ristiniveliä ja oli ongelmia niiden kanssa, mutta mahtoikohan yhdessäkään olla oikeasti kysymyksessä ristinivelen heikkous - epäilen suuresti. .
Juu. Tämä on täysin totta. Oman, käytännössä uuden ristikon hajoaminen johtui, Pinioni kulmat täytyy pysyä kunnossa. Tästä systä ensi talven aikana takaripustuksiin tulee torque arm...
Tuo tosiaan ei ole murto lujuus tuo 2200 Nm. Kardaani valmistajan sivuilta muuten vertailu mielessä löytyi arvo 2800 FtLbs, joka li kardaanin jonkinlainen SFI testaus arvo. Aiemmin vaurioituneessa ristikossa mulla oli neulat menneet vinoon, ja alkaneet kulumaan. Tämän vaihdoin ennen leviämistä. Ulkoisesti ristikko oli hyvän oloinen. Ei ollut välyksiä ja liikkui ihan normaalisti. Kupin kun purki, niin näki että toiset neulat olivat lyhyempiä kuin toiset. Puhdistuksen jälkeen paljastui vinot kulumis jäljet kupin sisäkehällä.
Tuo kaaran laakeri ajatus minulla oli mielessä tuossa 1/2" tappi mietinnässä. Tosin 1350 halkaisija on isompi, mikä lisää momentin kesoa. Tappi noissa kuitenkin on se heikko lenkki.
En ole huolissani etteikiö kardaani kestäisi moottori tehoa. Minun kaluston pitää nimenomaan kestää tuota väärää käyttöä. Tähän asti tavoitteisiin ei ole päästy
a
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 02 Syys 2011, 18:41
Kirjoittaja Homer65
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 02 Syys 2011, 22:54
Kirjoittaja Fastback
kaara91 kirjoitti:Kattelin noita kolmen ristikon mittoja tuolta netistä ja tuossa 1350 tappi on n.22mm ja ulkohalkaisija n.93. 1310 vataavat arvot 19mm/81. Löytyykö noihin mustangiin käyvät joket. Noi kestää kyllä ahtamattomien windsorien alla vuosia vaihtamatta, jolloin ei tule rikkoontumisia
aivan varmasti kestää, 1350 varmaan ikuisesti. 1350:hin saa joukkeja vaihteistoille erilaisille ja ainakin ford 9:lle. 1350:t kestävät ahdetut isolohkot ja nopeat kisa-autot. Se jos alustan kulmat eivät pysy hallussa niin voi sinne laittaa vieläkin isommat nivelet mutta sitten ollaan suomen valtion hommissa eli puututaan lieveilmiöihin ei todelliseen ongelmaan.
Ei ole mitään syytä ristinivel hysteriaan normi kerhokäytössä mitä 95 % kerholaisista harrastaa. Kankare ajaa 12.5-12.7 aikoja pro et ryhmässä. Ajanut kohta useamman vuotta. Kukaan ei ole muistanut sanoa Harrille, että autossa on vakio ristikot, sillä ovat ehjät edelleen.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 03 Syys 2011, 03:08
Kirjoittaja Galaxie61
on ainakin epäilys että mun autossa olis tuo n, 400 hv. painoa reilu 2 tonnia, manuaali ja ajotyylikään ei välttämättä ole niitä kaikkein parhaita kestävyyttä ajatellen.
on katkennut vetoakseleita, kykimiä sulanut ja muuten hajonnut, mutta koskaan ei ole ristikko räjähtänyt. välillä on joutunu vaihtamaan kun menevät väljäksi.
nuo ristikot on niitä vissiin pienimpiä mitä fordiin on laitettu.

Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 03 Syys 2011, 03:11
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:kaara91 kirjoitti:Kattelin noita kolmen ristikon mittoja tuolta netistä ja tuossa 1350 tappi on n.22mm ja ulkohalkaisija n.93. 1310 vataavat arvot 19mm/81. Löytyykö noihin mustangiin käyvät joket. Noi kestää kyllä ahtamattomien windsorien alla vuosia vaihtamatta, jolloin ei tule rikkoontumisia
aivan varmasti kestää, 1350 varmaan ikuisesti. 1350:hin saa joukkeja vaihteistoille erilaisille ja ainakin ford 9:lle. 1350:t kestävät ahdetut isolohkot ja nopeat kisa-autot. Se jos alustan kulmat eivät pysy hallussa niin voi sinne laittaa vieläkin isommat nivelet mutta sitten ollaan suomen valtion hommissa eli puututaan lieveilmiöihin ei todelliseen ongelmaan.
Ei ole mitään syytä ristinivel hysteriaan normi kerhokäytössä mitä 95 % kerholaisista harrastaa. Kankare ajaa 12.5-12.7 aikoja pro et ryhmässä. Ajanut kohta useamman vuotta.
Kukaan ei ole muistanut sanoa Harrille, että autossa on vakio ristikot, sillä ovat ehjät edelleen.
on sanonu. kalajoella kun kesällä laitoin rasvaa ristikoihin tuli todettua että ne on todella hyväkuntoset, vaikka ei niitä ole kukaan kauheesti muistanu tutkiakkaan.

Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 04 Syys 2011, 22:37
Kirjoittaja Fastback
Tässä vielä kun rauta on kuumaa, niin haastattelin tuossa ohimennen krääkreis kavereitani, niin eräs veikoista ajaa 1330 ristinivelillä 8.9-9.2 sekunnin kisa-autossa. Autolla on satoja lähtöjä takanaan ja aina ajettu samoilla ristinivelillä. Isot slicksit, transbrake ja ~ 750 hv isolohko sitroletti. Tälliä tulee ja lujaa.
Mitä tuossa tutkailin vielä, niin esim. 1350 ristiniveltä saa 11,95-65.00 USD hintahaitarilla. Ihan vaan mielenkiinnosta, että mahtaako tuo edullisin olla esim. samalla tasolla mitä kallein. Mä uskon, että jos tuo halvin olisi yhtä hyvä mitä esim. Mark Williamsin vastaava, niin ei Mark Williams olisi enää pystyssä. Osissa on eroa uskokaa pois.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 05 Syys 2011, 11:14
Kirjoittaja Ahti
Vakiokardaanilla minäkin ajelen, vielä. Silmukan rakentelin pohjaan että jos pettää niin ei tule (ehkä) jaloille.
Pitänee päivittää perän päivityksen yhteydesä.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 05 Syys 2011, 12:09
Kirjoittaja Antti66HT
Ymmärsinkö nyt tousta Kaaran selvityksestä, että 1350 sarjan ristikko on kuitenkin paksummalla tapilla kuin 1310? Saattaahan olla että markkinoiden perus kamassa tappi onkin sama, mutta onko näin kaikissa? Tästä olisi mukava saada faktaa pöytään. Onkos Jarilla MW:n ristikoita pöydän kulmalla?
On totta että nuo 1310 ja 1330 sarjan ristikot kestävät myös, mutta en keksi mitään perusteluja, jos uuden kardaanin laittaa, pitäytyä pienemmissä.