Kardaani, +400 hp Musseen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Täytyypä tässä pohtia vaihtoehtoja kunnon kardaaniksi, jottei sitä tarvitsisi keräillä radan varresta...

Mistä olette hommanneet. Pikaisella googlettamisella löytyi muutamia pajoja.

http://www.dennysdriveshaft.com Onko tästä kokemusta?

Alumiininen kiinnostaisi myös. Tiedossa on kerhon piristä ainakin yksi FRPP alu-kardaanin poikiminen, joten hieman arveluttaa.

Jegsin sivuilla myydään erästä alumiini kardaania disclaimerilla:"Not for dragracing od Street driving". Tuohon ei paljoa jää välimaastoon. Ostaisitko rata käyttöönkään kardaania jota ei suositella kadulle? ;)

Löytyykö Suomesta hyviä vaihtoehtoja? Tarkoitus olisi hommata 1350 ristikoilla oleva, vaikka itse ristikot eivät nyt niin suurest kuitenkaan lujuudeltaan eroa. 1310 saman paksuinen 1/2" tappi... Eräiden lähteiden mukaan 1350 on 30% lujempi. Kai sekin jotain on? Noiden pitäisi teoriassa kestää noin 2200Nm...

No niin sitten vaan kokemuksia peliin, hyviä ja huonoja...

a
Viimeksi muokannut Antti66HT, 02 Syys 2011, 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jos haluat jordaanin jonka voi asennuksen jälkeen unohtaa niin älä etsi pidemmältä.

http://www.markwilliams.com/

täällä heidän kardaanit:
http://markwilliams.com/driveshafts.aspx

FRPP kardaani on mennyt silmukalle kyllä, taisin itsekin nähdä sen jos kyseessä oli se Alastaron silmukointi. Mikäli sen pitää kumminkin olla alumiinia ettei vain early ht pääse läskistymään, niin MW:lta sellaisia saa mitkä kestävät Antti sun "+400" mussen tehot, kestää vähän tehokkaammankin ja painavammankin kotteron. Tuolla 4" alumiinikardaanilla pärjäät aivan varmasti, soita MW:lle ja kysele.

Ainoa negatiivinen on, että hintaa kertyy, kun sen tuolta ottaa ja lentoina kotimaahan =) Edullsempiakin rahtitapoja on. Minulle tuli MW kardaani, oli juuri sen mittainen kun määräsin, 3 1/2" mild steel 1350 nivelillä ja jyrsityllä toploader/c6/tremec joukilla valmiina to slide on & bolt on. Tosi kaunista työn jälkeä ja hienosti viimeistelty kalikka. Mikäli joskus tarvii päivittää kalikkaa kestävämpään niin paikan tiedän - MW.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
sininenIII
Hiljaisempi
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Touko 2007, 04:04
Auto: 1973 Ford Gran Torino Sport, 2d sportsroof
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja sininenIII »

Vaihtoehto Suomessa Jaffu Holm, 050-500 35 03. Yleensä on Tampereen swapissa tavattavissa. Mulle tuli hänen tekemä kardaani, Strangen yokeilla ja 1350 nivelillä.
Kuva
1973 Ford Gran Torino Sport, 2d sportsroof
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

8" perään ei löydy isompaa jokea, eli sen joutuu jättään pieneksi.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jaffulta saa myös sitä mitä tilaa, hyvä asia on että OSAA hitsata, asuu suomessa, puhuu suomea ja on kokenut ammattimies.

No tota. Melkoisia autoja on tulossa, jos ei 1330 tai 1350 ristinivelet riitä. Natikoissakin paukkui ristiniveliä ja oli ongelmia niiden kanssa, mutta mahtoikohan yhdessäkään olla oikeasti kysymyksessä ristinivelen heikkous - epäilen suuresti. Antti65Hardcoretopilla taisi olla joku muu syy mikä rikkoi nivelen? Stripille ristinivelen hajoittanut sporttikatto musse hajoitti ison 1350 nivelen, syy ei ollut nivelen vaan joku muu paikka petti ja muutti kardaanikulmaa todella rajusti. Jos 1350 nivelet ovat täyttä paskaa kuten tuosta nopeasti voi lukea, niin on se kumma ettei niitä enempää hajoa SM drag sarjassakaan :lol: Materiaaleissa on myös eroa, se että jos ostaa amerikan elloksen halvimman mahdollisen 1310 made in china rimpulan, niin ei siltä paljoa voi vaatia. Toisin jonkun merkkifirman solid non-greasable juu-zointti voi kestää huomattavasti paremmin johtuen paremmasta materiaalista, paremmasta desingista, paremmasta työnjäljestä jne.

Ennenkuin kaikki ryntäävät ostamaan 200 cid tai 289 moottoristen autojensa voimanlinjaan Super Heavy Duty 1350 niveliä ja joukkeja tai kuorma-auton niveliä (joita 1350:n alunperin on), niin lukekaahan vielä lisää. Jos kaikki osatekijät pysyvät oikeassa paikassa, kardaanikulmat eivät muutu rajusti niin nuo 1310 eli stanu niveletkin kestävät yllättävän pitkälle tai yllättävän lyhyen aikaa esim. 11s vartin vetoja. Väärällä käytöllä ja asennuksella kaikki hajoaa. Kaverin autossa on vakiot 1310 ristinivelet, kulmat kunnossa, painoa puolentoista mussen verran, manuaali, voemoo iha hianosti, saa paljon kilsoja ja mailejakin. Vakio nivelet kestivät spoolin ja manuaalin rytkytykset.

Jos alumiinikardaania tilaa, niin täytyy todellakin tietää mihin tarkoitukseen sitä hakee ja tämä täytyy kertoa kardaanin valmistajalle. He kyllä tietävät mitä heidän tuotteensa kestävät. Se että Ford Racingin tusina alukardaani meni korkkiruuville, niin ei tarkoita etteikö alumiinikardaaneja saa kestämään. Autossa toki oli +500hv, manuaali, slicksit ja ratissa ehta hot rod mies - eli jonkinnäköisiä tällejä se tarjoaa voimalinjalle. Tuollaista rääkkiä Ford Racingin jordaani ei siis kestänyt. Kaaran kanssa kyllä samaa mieltä, että kardaani pitää olla tehty siihen tarkoitukseen missä sitä aiotaan käyttää.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Tuossa vielä kuva eri juu-zointeista.

Vasemmalta lähtien 1310, 1330 HD, 1350 SHD

Kuva

Mikäli isompia tarvitaan,niin tuskin kannattaa kysyä neuvoa näiltä sivuilta. En ihan äkkiä usko, että tälläkään hetkellä kerhossa on yhtään Ford Mustangia mikä tarvitsi 1350 suurempaa ristiniveltä. Olen toki mielelläni väärässä, sillä sitten on megatehoinen auto keskuudessamme.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jep. Tuo 2200 on aika teoreettinen luku, kuten on myös käytännön vääntö piikit. Paljonko on vääntö sillä hetkellä kun kierroksia on koneessa 5000, ja kytkin nostetaan ylös, luisto aika ehkä puolen sekunnin luokkaa... Näitä on mahdoton arvioida.

MW:n katalogissa hyvää asiaa. Vaihteiston perässä onkin jo heidän tuote, joten siitähän on hyvä jatkaa. Hinnat vaikuttavat ihan kilpailu kykyisiltä. Tuolta löytyi myös hieman kehittyneemmät u-pultit perän yokeen, tukevat noita kuppeja hieman paremmin.

Onko tämä tosiaan niin että kaikissa 1350 sarjan ristikoissa on 1/2" akselit sisällä. Mitäs hyötyä on isoista kupeista jos sisuskalut on samat kuin 1310...
(Homer, tätä ei nyt sitten tarvi kommentoida ) ;)

Myös taakse tulee 1350 sarjalainen ristikko...

Tässä ehkä MW:lle vaihto ehto. Ei tosin hinta eroa tuntemattoman specialistin eduksi, joten ehkä MW:n referenssit painavat enemmän.

http://www.pstds.com/index.htm
Viimeksi muokannut Antti66HT, 02 Syys 2011, 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Fastback kirjoitti:Natikoissakin paukkui ristiniveliä ja oli ongelmia niiden kanssa, mutta mahtoikohan yhdessäkään olla oikeasti kysymyksessä ristinivelen heikkous - epäilen suuresti. .
Juu. Tämä on täysin totta. Oman, käytännössä uuden ristikon hajoaminen johtui, Pinioni kulmat täytyy pysyä kunnossa. Tästä systä ensi talven aikana takaripustuksiin tulee torque arm...
Tuo tosiaan ei ole murto lujuus tuo 2200 Nm. Kardaani valmistajan sivuilta muuten vertailu mielessä löytyi arvo 2800 FtLbs, joka li kardaanin jonkinlainen SFI testaus arvo. Aiemmin vaurioituneessa ristikossa mulla oli neulat menneet vinoon, ja alkaneet kulumaan. Tämän vaihdoin ennen leviämistä. Ulkoisesti ristikko oli hyvän oloinen. Ei ollut välyksiä ja liikkui ihan normaalisti. Kupin kun purki, niin näki että toiset neulat olivat lyhyempiä kuin toiset. Puhdistuksen jälkeen paljastui vinot kulumis jäljet kupin sisäkehällä.

Tuo kaaran laakeri ajatus minulla oli mielessä tuossa 1/2" tappi mietinnässä. Tosin 1350 halkaisija on isompi, mikä lisää momentin kesoa. Tappi noissa kuitenkin on se heikko lenkki.

En ole huolissani etteikiö kardaani kestäisi moottori tehoa. Minun kaluston pitää nimenomaan kestää tuota väärää käyttöä. Tähän asti tavoitteisiin ei ole päästy ;)

a
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

:suru: :suru: :huh1:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaara91 kirjoitti:Kattelin noita kolmen ristikon mittoja tuolta netistä ja tuossa 1350 tappi on n.22mm ja ulkohalkaisija n.93. 1310 vataavat arvot 19mm/81. Löytyykö noihin mustangiin käyvät joket. Noi kestää kyllä ahtamattomien windsorien alla vuosia vaihtamatta, jolloin ei tule rikkoontumisia
aivan varmasti kestää, 1350 varmaan ikuisesti. 1350:hin saa joukkeja vaihteistoille erilaisille ja ainakin ford 9:lle. 1350:t kestävät ahdetut isolohkot ja nopeat kisa-autot. Se jos alustan kulmat eivät pysy hallussa niin voi sinne laittaa vieläkin isommat nivelet mutta sitten ollaan suomen valtion hommissa eli puututaan lieveilmiöihin ei todelliseen ongelmaan.

Ei ole mitään syytä ristinivel hysteriaan normi kerhokäytössä mitä 95 % kerholaisista harrastaa. Kankare ajaa 12.5-12.7 aikoja pro et ryhmässä. Ajanut kohta useamman vuotta. Kukaan ei ole muistanut sanoa Harrille, että autossa on vakio ristikot, sillä ovat ehjät edelleen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

on ainakin epäilys että mun autossa olis tuo n, 400 hv. painoa reilu 2 tonnia, manuaali ja ajotyylikään ei välttämättä ole niitä kaikkein parhaita kestävyyttä ajatellen.
on katkennut vetoakseleita, kykimiä sulanut ja muuten hajonnut, mutta koskaan ei ole ristikko räjähtänyt. välillä on joutunu vaihtamaan kun menevät väljäksi.
nuo ristikot on niitä vissiin pienimpiä mitä fordiin on laitettu. :)
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Kattelin noita kolmen ristikon mittoja tuolta netistä ja tuossa 1350 tappi on n.22mm ja ulkohalkaisija n.93. 1310 vataavat arvot 19mm/81. Löytyykö noihin mustangiin käyvät joket. Noi kestää kyllä ahtamattomien windsorien alla vuosia vaihtamatta, jolloin ei tule rikkoontumisia
aivan varmasti kestää, 1350 varmaan ikuisesti. 1350:hin saa joukkeja vaihteistoille erilaisille ja ainakin ford 9:lle. 1350:t kestävät ahdetut isolohkot ja nopeat kisa-autot. Se jos alustan kulmat eivät pysy hallussa niin voi sinne laittaa vieläkin isommat nivelet mutta sitten ollaan suomen valtion hommissa eli puututaan lieveilmiöihin ei todelliseen ongelmaan.

Ei ole mitään syytä ristinivel hysteriaan normi kerhokäytössä mitä 95 % kerholaisista harrastaa. Kankare ajaa 12.5-12.7 aikoja pro et ryhmässä. Ajanut kohta useamman vuotta. Kukaan ei ole muistanut sanoa Harrille, että autossa on vakio ristikot, sillä ovat ehjät edelleen.
on sanonu. kalajoella kun kesällä laitoin rasvaa ristikoihin tuli todettua että ne on todella hyväkuntoset, vaikka ei niitä ole kukaan kauheesti muistanu tutkiakkaan. :idea:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Tässä vielä kun rauta on kuumaa, niin haastattelin tuossa ohimennen krääkreis kavereitani, niin eräs veikoista ajaa 1330 ristinivelillä 8.9-9.2 sekunnin kisa-autossa. Autolla on satoja lähtöjä takanaan ja aina ajettu samoilla ristinivelillä. Isot slicksit, transbrake ja ~ 750 hv isolohko sitroletti. Tälliä tulee ja lujaa.

Mitä tuossa tutkailin vielä, niin esim. 1350 ristiniveltä saa 11,95-65.00 USD hintahaitarilla. Ihan vaan mielenkiinnosta, että mahtaako tuo edullisin olla esim. samalla tasolla mitä kallein. Mä uskon, että jos tuo halvin olisi yhtä hyvä mitä esim. Mark Williamsin vastaava, niin ei Mark Williams olisi enää pystyssä. Osissa on eroa uskokaa pois.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Vakiokardaanilla minäkin ajelen, vielä. Silmukan rakentelin pohjaan että jos pettää niin ei tule (ehkä) jaloille.
Pitänee päivittää perän päivityksen yhteydesä.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Ymmärsinkö nyt tousta Kaaran selvityksestä, että 1350 sarjan ristikko on kuitenkin paksummalla tapilla kuin 1310? Saattaahan olla että markkinoiden perus kamassa tappi onkin sama, mutta onko näin kaikissa? Tästä olisi mukava saada faktaa pöytään. Onkos Jarilla MW:n ristikoita pöydän kulmalla?

On totta että nuo 1310 ja 1330 sarjan ristikot kestävät myös, mutta en keksi mitään perusteluja, jos uuden kardaanin laittaa, pitäytyä pienemmissä.
Vastaa Viestiin