Pinion snubber
Lähetetty: 01 Elo 2011, 22:38
Minkälaisia pinion snubbereita porukalla on, eli kumityynyjä tms. jotka rajoittavat taka-akselia nousemasta pystyyn, jolloin pinionin kulma säilyy edes välttävänä.
Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
https://www.mustangclub.fi/board/
Melko varmuudella olisi Natikoissa ollut yksi jordaaniperäinen äxxidentti ollut vähempi jos olisi ollut pinion snubberi. Ei sattunut minulle, mutta kun slickseillä ajetaan ja pito on hyvä niin seuraukset voivat olla arvaamattomia. Pitohan Alastarossa oli hyvä, siitä kertoo ajetut ajat. Jos oma auto vain sutii, niin sitten katsomaan alustaa & renkaita. Tottahan toki tuo tcp kalikka ajaa varmasti asian. Mutta jos pinion snubberilla eliminoin mahdollisen vikakohteen, niin on se vaan vaikeuskertoimeltaan 10 kertaa pienempi ja hinnaltaan 100 kertaa pienempi. Minullakaan ei ole sitä pommisuojaa pinionsupportin edessä & päällä, mutta ei tuo nyt ole amerikan keksintö rakentaa pinionsnubber esim. pinionin tukilaakeriin siten, että kumityyny tulee laakerin kuoreen kiinni. Mark Williamsin pinion studit ovat tavallista pidemmät ja sinne alle on varaa laittaa vaikka 2cm vahvuinen levy, josta rakentaa pinion snubber tavalla tai toisella. Eikun suunnittelupöydän ääreen (auton alle makaamaan).Antti66HT kirjoitti:Joo mulla on orgis paikallaan, eli turvallisella etäisyydellä, ei kontaktia. Ei noista oikeasti ole mitään hyötyä.
Sehän on katuajossa tosi hieno ominaisuus... on näistä meidän katiskoista 94 % pelkkiä katuautoja. Jos oikeain asiaa analysoidaan, niin renkaan nostamiseen kuluu energiaa ja aivan turhaan jos alusta toimisi ja vetävällä pyörällä pito riittäisi. Kun alusta ei toimi, eikä pito renkaalla riitä, niin jotenkin renkaalle täytyy pitoa tehdä ja painon siirtymä on vain yksi toimenpide. Samalla linjalla olen kanssasi. Loppunopeus on ainoastaan indikaattori auton voimavaroista, aika tehdään 60ft kontra 1. ja 2. vaihde. Loppu on ajelua.kaara91 kirjoitti:2l nelikoiden 10s ajat on tehty alustalla jossa etupyörät nousee ilmaan vielä 2 vaihteella. Tästä ette sitten vedä jätkät hernettä nenään, ettekä nosta äläkkää, ettekä aloita uutta toopikkia.Tuli vaan mieleen tuollainenkin asia, että se vartin aika tehdään ensimmäisen 60 jalan matkalla, eikä suurella loppunopeudella.
Näin on näreet.Fastback kirjoitti:Jos oikeain asiaa analysoidaan, niin renkaan nostamiseen kuluu energiaa ja aivan turhaan jos alusta toimisi ja vetävällä pyörällä pito riittäisi.
Tässä on yksi ratkaisu lehtjousi ongelmiin ja tämä suorastaan vaatii jäykkiä jousia tai kuvan mukaista jäykkää monoleaffia. Calvert Racingin tuotteilla taitaa olla maailman nopeimmat lehtijousiautot varustettuja. Tarkkaan jos tutkit kuvaa ja hahmottelet toimintaperiaatetta, niin kyseessähän on "köyhän miähen nelilinkki". Tukipisteitä neljä, esijännitystä ja kulmapainoja saa säädeltyä tangon mittaa muuttamalla ja geometriaa voin tehdä muutoksia etupään osalta muuttamalla tanko ylempään reikään (kuvassa alemmassa). Kovimmat jätkät laskevat oikean sijoituspaikan ja tekevät uudet levyt etupäähän joissa on reikä oikealla kohdalla.kaara91 kirjoitti:Tuo homma vaan ei noilla lehtijousilla yksinkertaisesti onnistu kun pito kasvaa. Ja jos jäykistät pakkaa lisälehdillä vääntöä kompensoimaan, olet menossa väärään suuntaan ja autosi jää pahemmin paikalleen sutimaan sisään jouston vähentymisen seurauksena. Siksihän tohon nelilinkkiin on siirrytty tehojen noustessa uudemmissa, kun tuo homma ei toimi. Samoin lehtijousilla lähes poikkeuksetta vakaaja on tarpeeton, koska tuo poikittainen keinuminen on nihkeämpää. Ratahommissa taas tuolla lehtijousella voidaan hyvin toteutettuna ilman lisävarsia mennä tosi kovaa.