Pitkästä aikaa jotain kirjoittelua. Moottori on toiminut kaikin puolin hienosti!

Ei sivuääniä eikä lämpöongelmia tms. Kone herää heti matalilta kierroksilta ja reagoi herkästi kaasuun, kuten tavoitteena olikin.
Nokan sisäänajon jälkeen vaihtelin öljyt (VR1 20w50) ja avasin suodattimen, aika paljon öljyn seassa oli pientä hilettä mutta ei mitään hälyttävää. Ensimmäiset kilometrit ajoin puolella kaasulla ja täyskaasulla kiihdytellen ja pitkillä moottorijarrutuksilla, että männänrenkaat asettuisi mahdollisimman nopeasti.

- Öljyt (myös suodattimesta) ekan startin ja nokan sisäänajon jälkeen
Ensimmäisten kunnon kiihdytysten jälkeen lämmittimen sisäkenno antautui, joten luvassa oli lämmitysboksin remontointi kennon ja kaikkien muidenkin osien osalta. Jossain 50 mailin jälkeen vaihdoin taas öljyt ja sen jälkeen olen ajellut normaalisti ~500 mailia.
Innostuin käyttämään autoa kaverin uudessa dynossa, jossa haettiin sopiva kokonaisennakko ja testattiin 4-reikäisen 1" kaasarispacerin vaikutus. Uusi dyno on napadyno, jossa mittauslaitteet tulee suoraan renkaiden tilalle. Tehonmittaus ja säätö on paljon tarkempaa näillä laitteilla, mutta vanhanaikaisen automaattilaatikollisen auton mittauksessa on aina omia haasteitaan, sillä laatikko haluaisi vaihtaa pienillä kierroksilla kaasuttaessa pienemmälle, ja lisäksi turbiini luistaa pienillä kierroksilla ja isommillakin hieman. Ilmastoinnin hihnan irroitin mittauksia varten, mutta ohjaustehostimen hihna oli paikallaan.

- Napadyno
Dynolappu näyttää tältä. Kyseessä on siis pyöräteho ja -vääntö. Jos olettaa C4-laatikon ja muun voimansiirron häviöksi yhteensä 25%, max tehoksi tulee 211hp ja max. väännöksi 376 Nm. Ei mitkään rakettimaiset arvot, mutta hyvä nousu lähtökohtaan verrattuna ja kun aika mopoja osia kuitenkin rakentamisessa käytetty. TRI-Y -pakosarjojen vaihdolla toivoisin tulevan parikymmentä Nm ja hp lisää. Sininen käyrä on siis ilman spaceria ja punainen käyrä 4-reikäisellä spacerilla. Spaceri lisäsi muutaman hepan läpi koko kierrosalueen. Alle 2000 rpm tulokset on vähän mitä sattuu, kun turbiinissa oli luistoa eikä kaasua pystynyt vaihteenvaihdon vuoksi painamaan kunnolla.

- Pyörätehokäyrä
Vääntö alkaa tippumaan pikkuisen liian aikaisin, jo ennen 4000 rpm. Voiko se johtua valupakosarjojen ahdistamisesta? Vai liian löysistä venttiilinjousista? Ekalla vedolla kone kyllä kiersi n. 5300rpm, eikä erityisiä ääniä kuulunut, mutta mitään tehontuottoa ei enää 4000rpm jälkeen tullut.
Moottorin osista vielä.
-Nokka-akselina on Summitin hydraulinen laahuri SUM-1799, joka on Elginin valmistama. Asteet 204/204 (260/260), LSA 110, nosto .456/.456.
-Keinut vakio valurautaiset 1.6 suhde.
-C6OE 289 Rautakansien mitatut palotilat keskimäärin 57cc. Kanavat siistitty, seetit hiottu kolmella kulmalla, vakio venttiilit hiottu ja lisätty backcutit. Uudet vakiojouset Melling VS-350, shimmattu asennuskorkeudet samoiksi.
-289 alakerta, nolladekki, quench 0.041". Flat top männät H273CP, 8cc.
-Staattinen puristussuhde on 9.2 ja dynaaminen 7.8 tai 8.4 riippuen lasketaanko se mainosasteilla vai 0.050+15deg asteilla.
-Imusarja Weiand Street Warrior ja kaasarina Edelbrock 500cfm.
-Pakosarjat on vielä toistaiseksi vakio valurautaiset, mutta TRI-Y peltisarjat tulee pian paikalleen. Ne ovat ebaysta tilatut kiinalaiset ruostumattomat.
-Sytytys, perusennakko on 12 ja kokonaisennakko 35, joka tulee noin 3000rpm.