Sivu 6/6

Re: 289:n piristystä

Lähetetty: 15 Maalis 2022, 23:55
Kirjoittaja Arto65FB
juhkal kirjoitti: 04 Tammi 2022, 13:13 Kohta pääsee säätämään venttiileitä. Meinasin käyttää sellaista tekniikkaa, että haetaan sylinteri 1 puristustahdin TDC-asentoon ja säädetään imu ja pako kerralla. Sitten käännetään kampea 90ast ja säädetään sytytysjärjestyksessä seuraavan sylinterin imu&pako. Näin tehden moottoria ei tarvisi paljoa pyöritellä ylimääräistä, mikä kaapii aina asennusrasvaa pois nokasta.
Jos asennusrasvan poistoa pelkää, niin venttiilien säädöt voi tehdä vain kolmella kampuran käännöksellä. Ohje löytyy Monroen kirjasta, jonka laittaisin tähän mutta kirja on edelleen remppa-asunnossa.

Re: 289:n piristystä

Lähetetty: 16 Maalis 2022, 16:22
Kirjoittaja juhkal
Arto65FB kirjoitti: 15 Maalis 2022, 23:55
juhkal kirjoitti: 04 Tammi 2022, 13:13 Kohta pääsee säätämään venttiileitä. Meinasin käyttää sellaista tekniikkaa, että haetaan sylinteri 1 puristustahdin TDC-asentoon ja säädetään imu ja pako kerralla. Sitten käännetään kampea 90ast ja säädetään sytytysjärjestyksessä seuraavan sylinterin imu&pako. Näin tehden moottoria ei tarvisi paljoa pyöritellä ylimääräistä, mikä kaapii aina asennusrasvaa pois nokasta.
Jos asennusrasvan poistoa pelkää, niin venttiilien säädöt voi tehdä vain kolmella kampuran käännöksellä. Ohje löytyy Monroen kirjasta, jonka laittaisin tähän mutta kirja on edelleen remppa-asunnossa.
Lopulta tulikin justiin tuon Monroen kirjan mukaan säätö tehtyä. Kirjassa on selkeä ohjeistus hommaan, ja tosiaan vain kolme kertaa täytyi kampi hakea oikeaan asentoon.

Re: 289:n piristystä

Lähetetty: 16 Maalis 2022, 22:05
Kirjoittaja Arto65FB
Se on hyvä, jos sen tekee oikein. Ite katsoin uudella koneella nollakohdan pisteeen väärin ja säädin venat 12 astetta pielessä. Ilmeisesti mekaniikka kesti sen ja mitään ei hajonnut. :oops:

Re: 289:n piristystä

Lähetetty: 18 Maalis 2022, 13:17
Kirjoittaja Mexico65
Jos todella haluat olla tarkka välyksen tai prelodin kanssa niin.

https://performanceparts.ford.com/downl ... reLoad.pdf

For example:
• Bring cylinder #1 to TDC (FIRING)
• Rotate engine clockwise until the exhaust
lifter (or push rod tip) begins to open
• Set the lash or pre-load on the INTAKE valve
for cylinder #1
• Rotate the engine clockwise until the intake
valve opens and just closes
• Set the lash or pre-load on the EXHAUST
valve for cylinder #1
• Repeat for the rest of the engine

When setting or checking lash and pre-load, don’t be
in a hurry; for initial engine builds, put one rocker on
at a time. If you are checking lash, do one cylinder
at a time and mark each valve checked on the
corresponding rocker arm with a marker.

Re: 289:n piristystä

Lähetetty: 26 Maalis 2022, 22:52
Kirjoittaja juhkal
Tänään vihdoin sain savut koneesta!
Sisäänajoa
Sisäänajoa
Öljynpaineiden pyöritys porakoneella, samalla noin kierros kampuran pyöritystä, painetta tuli vajaa 60 psi. Kaasarin kammioihin kumpaaankin 0.5dl bensaa jotta kaasari saa heti ainetta. Kone noin 10btdc asentoon ja jakaja osoittamaan kohti ykkösen johtoa.

Kone starttasi kaksi kertaa samantien, mutta sammahti heti. Kolmannella pysyi jo käynnissä ja kierrokset heti 2500rpm. Ennakko säädettiin noilla kierroksilla 25 asteeseen. Käytettiin yhteensä puoli tuntia nopeuden vaihdellen välillä 2300-2600.

Öljynpaine aluksi 60psi ja koneen lämmetessä paine tippui noin 50psi:hin 2500rpm kierroksilla. Alipainetta sisäänajokierroksilla tuli 23 in-hg ja seokset seilasi välillä 13.5-14.5 AFR. Lämmöt pysyi sopivalla alueella, alle H:n.

Kaiken kaikkiaan pitkään stressannut sisäänajovaihe sujui hyvin. 8) Ainoa erikoisuus oli noin 15minuutin kohdalla kuulunut nostajanaputus joka kesti varmaan noin 5 sekuntia..? Muita lisä ääniä ei kuulunut, ehkä jotain likaa käväisi yhdessä nostajassa tms. Huomenna poisvalutettujen öljyjen ja suodattimen tutkimista.

Re: 289:n piristystä

Lähetetty: 12 Elo 2022, 17:20
Kirjoittaja juhkal
Pitkästä aikaa jotain kirjoittelua. Moottori on toiminut kaikin puolin hienosti! 8) Ei sivuääniä eikä lämpöongelmia tms. Kone herää heti matalilta kierroksilta ja reagoi herkästi kaasuun, kuten tavoitteena olikin.

Nokan sisäänajon jälkeen vaihtelin öljyt (VR1 20w50) ja avasin suodattimen, aika paljon öljyn seassa oli pientä hilettä mutta ei mitään hälyttävää. Ensimmäiset kilometrit ajoin puolella kaasulla ja täyskaasulla kiihdytellen ja pitkillä moottorijarrutuksilla, että männänrenkaat asettuisi mahdollisimman nopeasti.
Öljyt (myös suodattimesta) ekan startin ja nokan sisäänajon jälkeen
Öljyt (myös suodattimesta) ekan startin ja nokan sisäänajon jälkeen
Ensimmäisten kunnon kiihdytysten jälkeen lämmittimen sisäkenno antautui, joten luvassa oli lämmitysboksin remontointi kennon ja kaikkien muidenkin osien osalta. Jossain 50 mailin jälkeen vaihdoin taas öljyt ja sen jälkeen olen ajellut normaalisti ~500 mailia.

Innostuin käyttämään autoa kaverin uudessa dynossa, jossa haettiin sopiva kokonaisennakko ja testattiin 4-reikäisen 1" kaasarispacerin vaikutus. Uusi dyno on napadyno, jossa mittauslaitteet tulee suoraan renkaiden tilalle. Tehonmittaus ja säätö on paljon tarkempaa näillä laitteilla, mutta vanhanaikaisen automaattilaatikollisen auton mittauksessa on aina omia haasteitaan, sillä laatikko haluaisi vaihtaa pienillä kierroksilla kaasuttaessa pienemmälle, ja lisäksi turbiini luistaa pienillä kierroksilla ja isommillakin hieman. Ilmastoinnin hihnan irroitin mittauksia varten, mutta ohjaustehostimen hihna oli paikallaan.
Napadyno
Napadyno

Dynolappu näyttää tältä. Kyseessä on siis pyöräteho ja -vääntö. Jos olettaa C4-laatikon ja muun voimansiirron häviöksi yhteensä 25%, max tehoksi tulee 211hp ja max. väännöksi 376 Nm. Ei mitkään rakettimaiset arvot, mutta hyvä nousu lähtökohtaan verrattuna ja kun aika mopoja osia kuitenkin rakentamisessa käytetty. TRI-Y -pakosarjojen vaihdolla toivoisin tulevan parikymmentä Nm ja hp lisää. Sininen käyrä on siis ilman spaceria ja punainen käyrä 4-reikäisellä spacerilla. Spaceri lisäsi muutaman hepan läpi koko kierrosalueen. Alle 2000 rpm tulokset on vähän mitä sattuu, kun turbiinissa oli luistoa eikä kaasua pystynyt vaihteenvaihdon vuoksi painamaan kunnolla.
Pyörätehokäyrä
Pyörätehokäyrä

Vääntö alkaa tippumaan pikkuisen liian aikaisin, jo ennen 4000 rpm. Voiko se johtua valupakosarjojen ahdistamisesta? Vai liian löysistä venttiilinjousista? Ekalla vedolla kone kyllä kiersi n. 5300rpm, eikä erityisiä ääniä kuulunut, mutta mitään tehontuottoa ei enää 4000rpm jälkeen tullut.

Moottorin osista vielä.
-Nokka-akselina on Summitin hydraulinen laahuri SUM-1799, joka on Elginin valmistama. Asteet 204/204 (260/260), LSA 110, nosto .456/.456.
-Keinut vakio valurautaiset 1.6 suhde.
-C6OE 289 Rautakansien mitatut palotilat keskimäärin 57cc. Kanavat siistitty, seetit hiottu kolmella kulmalla, vakio venttiilit hiottu ja lisätty backcutit. Uudet vakiojouset Melling VS-350, shimmattu asennuskorkeudet samoiksi.
-289 alakerta, nolladekki, quench 0.041". Flat top männät H273CP, 8cc.
-Staattinen puristussuhde on 9.2 ja dynaaminen 7.8 tai 8.4 riippuen lasketaanko se mainosasteilla vai 0.050+15deg asteilla.
-Imusarja Weiand Street Warrior ja kaasarina Edelbrock 500cfm.
-Pakosarjat on vielä toistaiseksi vakio valurautaiset, mutta TRI-Y peltisarjat tulee pian paikalleen. Ne ovat ebaysta tilatut kiinalaiset ruostumattomat.
-Sytytys, perusennakko on 12 ja kokonaisennakko 35, joka tulee noin 3000rpm.

Re: 289:n piristystä

Lähetetty: 30 Marras 2022, 19:24
Kirjoittaja juhkal
Pakosarjat tuli väkerrettyä paikalleen alkusyksystä. Ne on ruostumattomat tri-y malliset 1.5" primääreillä. Ebaysta tilattuna kokonaishinnaksi tuli kotiintuotuna 250 dollaria. Erittäin halvat joten myös sovittamisongelmia osasi jo odottaa. Muuten laadussa ei valittamista.
Ebay tri-y headers
Ebay tri-y headers

Sovittamisesta seuraavaksi. Primääriputkien lähdöille piti antaa paljon lekaa, jotta kiinnityspultit ja sytytystulpat saa paikalleen. Näihin siis piti hakata pieniä lommoja jotta saa tilaa. Onneksi oli yhdet ekstra irtokannet joihin pakosarjoja sai mallattua.
Kiinnityspulttien sovitusta
Kiinnityspulttien sovitusta

Apukuskin pakosarja meni helposti paikalleen, vain iskaritornin läheltä menevään putkeen piti lyödä pieni lommo. Kuskin puolella sen sijaan oli enemmän säätöä. Bell housingista piti leikata parin sentin kokoinen nappula irti, iskaritornin kohdalle taas putkeen pieni lommo ja primääriputkeen katkaisulaikan paksuinen viilto ja muutaman asteen taivutus, jottei se törmää pohjaan. :lol: Sitten tehostimen sylinterin kohdalle pientä lommoa.
Kuskin puolen modaukset
Kuskin puolen modaukset

Pakosarjojen jälkeen oli vuorossa sovitus pakoputkistoon. Päätin katkaista vanhan putkiston H-putken etupuolelta ja liittää peltisarjat lyhyillä mutkapaloilla ja pantakiristimillä vanhaan putkistoon. Jälkiviisaana olisi pitänyt katkaista reilusti taaempaa jolloin mutkat olisi ollut helpompi tehdä kun niihin olisi saanut pituutta. Tälläiset niistä tuli, kun tuttu teki lopulliset saumat tigillä.
Hitsatut putket
Hitsatut putket
Lopputulokseen olin ihan tyytyväinen vaikka sovitustyötä noissa oli paljon. No alkoiko nyt kumi palamaan? Ei dramaattista muutosta, ehkä 3000 eteenpäin saattoi jotain tehoa tulla lisää mutta täytynee käydä ens kesänä mittaamassa dynossa. Seokset pysyi suunnilleen samana eikä tarvetta säätää kaasaria. Äänet on ehkä aavistuksen matalammat mutta ei suurta muutosta.

Tän talven aikana ajattelin vaihtaa aavistuksen jäykemmät venttiilijouset, sillä epäilys on että vakiojouset on liian löysät tuolle nokalle, koska tehontuotto tipahti nopeasti 4000 jälkeen. Nykyiset jousipaineet ovat noin 65 lbs kiinni, 180 lbs auki. Löysin 2 vaihtoehtoista jousta mutta olen pähkäillyt kummatko laitan? Nämä on laskennallisia arvoja.
-1. Kiinni paine 75 lbs, auki 195 lbs. Melling VS-580.
-2. Kiinni paine 95 lbs, auki 225 lbs. Melling VS-170.
Riittääkö tuo löysempi jousi 5000rpm? Entä onko jäykempi liikaa prässätyille studeille?