Sivu 4/6
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 14 Maalis 2020, 12:51
Kirjoittaja Kankkis
Juu. Vähän varovasti noita venttiili taskuja ja istukan alueita otin kun jostain luin että varsinkin noissa 2.6 kansissa niissä kohtiin melko ohkaselti tavaraa ja kun en omista paksuus mittaria eikä ollut ylimääräisiä kansi niin en ottanut riskejä.
Tuosta kuvasta näkee hyvin kuinka matala ja ahdas tuo nielun alue on
Ei tullu otettua kunnon kuvia noista ja kuvia ennen porttausta
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 15 Maalis 2020, 20:36
Kirjoittaja Kankkis
Noin nyt olis toinen pakosarja hitsattuna ja toinen heppailtuna, tiistaina pitäisi tulla toisio putki ainekset, kollektori aihio, uusi keskivaimennin ja muita puuttuvia putkia
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 16 Maalis 2020, 10:43
Kirjoittaja Kankkis
Mikäs täällä on kanta noihin pakosarjan lämmöneristys kääreisiin, tuolta od:lta kun juttuja lukee niin ollaan vähän molempia mieltä.
Osa niiden kannalla ja osa että ei missään nimessä kannata pistää.
Joillain vissiin oikein syttynyt tuleenkin kääreet.
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 16 Maalis 2020, 22:27
Kirjoittaja Firebolt
Käyttöpelissä ei kannata, putket ruostuu helposti nauhan alta pilalle. Olen pitänyt keraamipinnoitusta parempana.
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 17 Maalis 2020, 20:43
Kirjoittaja Homer65
Harrasteautossa toimii kyllä vuosikaudet, ilman ruosteongelmaa, normi peltisarjoissa. Headmanin pitkissä oli pitkään, kunnes vaihtui pinnoitettuihin, eikä silloinkaan syynä ollut ruoste. Uudet vaan jää ylemmäs, eikä kolhuiltakaan oltu säästytty.
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 17 Maalis 2020, 21:26
Kirjoittaja Kankkis
Joo päädyin nyt että maalaan ne nyt aluksi vaan ja käärin sitten jos on tarvetta kääriä, maaleina käytän kohtuu hyvillä kokemuksilla alle 3M pistehitsaus väliväriä ja päälle wurth lämmönkesto mustaa. Tuolla setillä jokunen downpipe muummuassa tullut maalattua ja hyvin kestää, loppu putkistoon vaan hitsisaumoihin tuo zinkki maali ja pintaan kauttaalteen tuo wurthin lämpö musta.
Varmaan jotkut ihan pakosarjoille tarkoitetut keraamiset pinnotteen vht, por ym ym. Parempia viellä mutta noita nyt sattuu olemaan
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 18 Maalis 2020, 09:51
Kirjoittaja Kankkis
Nyt rupeis olemaan siinä mallissa että seuraavaksi tarttisi tehdä viimeiseen kollektoriin se lähtö kartio osa, tuossa nettiä koluten tuli vastaan muutama vaihtoehto siihen lyhyt ja pitkä.
Minkäköhän mittainen kartio tähän olisi hyvä tehdä?
Mitathan on että kapeinkohta 2"(51mm) päältä ja 10mm pitkä mistä lähtisi kartio kokoon 2.5"(63.5mm).
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 18 Maalis 2020, 20:34
Kirjoittaja Kankkis
Roger

enköhän mää siihen tee 50mm pitkän kartion.
Pakosarjat nyt kokoon hitsattuna pois lukien tuo kartio ja viimisen kollektorin pultti kiinnikkeet.
Kaikki primäärit 5-10mm sisällä ja puoliskot 10-20mm sisällä pituuksissa, eiköhän tuo riittävän tarkasti ole.
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 18 Maalis 2020, 21:40
Kirjoittaja Kankkis
Juu hauska nähdä paljonko vaikuttaa nuo ja sit kaasuttimen muokkaus ja säätö dynolappuun. Nyt saa pakosarjat maalailla ja sen jälkeen alkaa auton alla loppuputkiston mallailu ja hitsailu.
Kiitokset kaaralle ja porttarille avusta näiden kanssa
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 23 Maalis 2020, 20:15
Kirjoittaja Kankkis
Täytyy sanoo että tuli kyllä melko härskin kuulonen vekotin, pelkällä keskivaimentimella tuossa vähän käyttelin ja kaasuttelin. Eniten ihmetyttää että kuinka hiljanen se tosiaan on ja kuinka paljon kierros herkemmän tuntunen on heti. Melkosesti paukuttaa putkeenkin kun heivaa kaasusta
https://www.dropbox.com/s/r7kfoqvej5x53 ... 5.mp4?dl=0
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 13 Huhti 2020, 17:29
Kirjoittaja JOSPEED
Kankkis kirjoitti: ↑23 Maalis 2020, 20:15
Täytyy sanoo että tuli kyllä melko härskin kuulonen vekotin, pelkällä keskivaimentimella tuossa vähän käyttelin ja kaasuttelin. Eniten ihmetyttää että kuinka hiljanen se tosiaan on ja kuinka paljon kierros herkemmän tuntunen on heti. Melkosesti paukuttaa putkeenkin kun heivaa kaasusta
https://www.dropbox.com/s/r7kfoqvej5x53 ... 5.mp4?dl=0
Yleensä tuo putkeen paukutus johtuu laihasta tyhjäkäynti seoksesta, jota tuo uusi putkisto on varmaan edesauttanu. Eli isompaa tyhjäkäynti suutinta kehiin, vitonen tai kymppi isommaksi ja säätää uudestaan seosruuvista käynnin kohalleen.
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 16 Huhti 2020, 11:40
Kirjoittaja Kankkis
Vihdoista viimein paikoillaan, tuollainen siitä nyt sit tuli tälläkertaa.
Kaasutinta hieman säädelty myös. Pääsuuttimet vaihtu 142-->160 ja tyhjäkäynti suuttimet 50-->55 sekä tyhjäkäynti piirin ilmaholkit mittasin ja ovat luokkaa 190-195, kuinkas paljon noita sitten pitäisi pienentää? Onko jotain 180-185 sopivaa kokoo vai vielläkin pienempää?
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 16 Huhti 2020, 17:21
Kirjoittaja Kankkis
Juurikin näin.
Noita power jet suuttimia ei löydy kuin 130 kokoon että täytyy tehdä poraamalla joka tapauksessa, täytyy ajossa päästä viellä koittaan miten pelaa mutta pää suuttimen isonsin nyt tuon verran kun dynossa oli koko pääsuutin alueen laihalla ja tyhjäkäynnit vaihdoin nyt noihin isoimpiin mitä oli hyllyssä oli että sai korvakuulolla seos ruuvit paremmin alueelle, täytyy niitä sitten pienentää tarvittaessa kun saa ne ilmasuuttimet tehtyä ja näkee mihin säätöruuvit asettuu, tuon siirtymä alueen seoksen tarkistukseen tarvitsee kyllä jostain saada irto laajakaista mittari tai sitten penkissä säätää kohdilleen. Ilmasuutin aihioita nyt meinasin tilata 4kpl ja tehdä 2kpl 180 ja 2kpl 160 kokoisia ja koittaa niillä miltä näyttää.
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 16 Huhti 2020, 17:41
Kirjoittaja JOSPEED
Mielenkiintoista tekemistä. Raportoi millä setupilla alkoi pelaamaan.
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Lähetetty: 17 Huhti 2020, 15:04
Kirjoittaja JOSPEED
Ja seoksista kun puhuttiin, niin paljeraolla on myös suuri vaikutus siihen kuinka laihaa seosta kone suostuu polttaan nypyttämättä. Omakohtaista kokemusta Cossun nelosesta. Siinä menin vaiheittain niinkin tiukkaan quenssiin ku 0,4mm. Tasakaasulla pystyi laihentaan seosta jopa AFR 19.0 saakka nykimättä. Toki ruutapeli mutta kuitenki. Tämän säädön tein vain testatakseni ja säädin takas AFR 15. Moottorin käyntikin muuttuu melko jämäkäksi tiukalla paljeraolla. Ja onhan sillä oma osansa väännön ja tehon tuottoon.