Sivu 4/5
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 18 Touko 2014, 21:57
Kirjoittaja Bruthal
Koneen jäähdyttyä kävin tänään tekemässä hieman tutkimuksia. Avasin venttiilikopat molemmalta puolen, käytin tulpat irti ja kiristelin pultteja hieman. Koppien alla näytti kaikki olevan OK. Öljyä oli kaikkien keinujen päällä. Tulpat olivat jonkin verran harmaita kärjistä:
Käyköhän hieman laihalla?
Lopuksi jatkoin sisäänajoa. Mylly kävi varsin tasaisesti ja pidin jälleen kierrokset 2000-2500 RPM alueella. Pakokaasujen vuodotkin vähenivät kun kiristelin pakosarjan pultit uusiksi

Valitettavasti jälleen noin 7 minuutin pyörityksen jälkeen nousi lämmöt sen verran, että sammutin koneen. Onkohan tuo ihan normaalia? Onko muilla sisäänajossa lämmöt kohonneet vai pitäisikö pelkkä veden kierto syylärissä riittää pitämään koneen viileänä noilla kierroksilla? En toki vieläkään ole varma onko kaikki ilma saatu koneesta ulos tai että onko termostaatti hyytynyt talven aikana. Ehdotuksia mitä kannattaisi säätää ennen kuin jatkan sisäänajoa?
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 18 Touko 2014, 22:36
Kirjoittaja Bruthal
On koneen keulilla tietysti kiinni tuollainen kiinteälapainen ropeli mutta tuulitunnelia ei ole ympärillä. Pitää huomenna mennä taas jatkamaan sisäänajoa niin kolmen noin 7 minuutin käytön jälkeen pitäisi varmaankin alkaa olla sisäänajo suoritettu. Taidan kaiken varalta tehdä tuon neljästi niin tulee 25-30 minuuttia käyttöä. Sitten öljynvaihto ja odotellaan kardaani koneistamosta jotta voisi alkaa koeajoakin miettimään.

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 18 Touko 2014, 23:15
Kirjoittaja Fastback
jättää korkin pois paikaltaan yöksi, siinä tulee jo isommat pois. Voihan sitä käytön aikanakin pitää korkkia auki, niin tulee ilmat pois, tämä on tehtävä sitten heti starttauksen yhteydessä niin ei ala punkeamaan vesi VOIMALLA pois korkin reiästä - eli kuumasta koneesta ei kannata korkkia aukaista

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 18 Touko 2014, 23:34
Kirjoittaja starsky
Lämmöt nousivat varmaan mittarin mukaan?
Kun oli kuuma mittarin mukaan, niin kokeilitko kädellä syylärin yläosaa/alaosaa? Jos termostaatti ei aukea, niin syyläri jää viileämmäksi. Käden kipukynnys taitaa olla jossain 55 asteen tietämillä (jos et ole kokki). Jos mittarin mukaan kone keittolämmöissä ja pystyt pitämään kättä syylärin alaosassa, niin jotain vikaa vesikierrossa (termari jumissa).
Muista jousi alavesiletkun sisään.
Tarkista varmuuden vuoksi vielä dampperin ajoitusmerkin paikkansapitävyys, jos et ole sitä tehnyt. Saa varmuuden ajoituksen asteista.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 19 Touko 2014, 08:52
Kirjoittaja Bruthal
Mittarista katsoin lämmöt. Tosiaan eilisen käytön aikana jätin syylärin korkin löysälle jotta ilmakuplat pääsevät ulos. Puski litran verran vettä ulos korkista sitten

Korkki ja yläletku olivat kuumat ja odottelin jonkin aikaa ennen kuin hanskat kädessä avasin korkin ja kaadoin taas täyteen vettä.
Kurkistelin alaletkun sisään ennen asennusta mutta en huomannut tuota tukijousta. Olivat vain niin tyylikkäät FOMOCO leimoilla varustetut letkut että pistin paikalleen

Pitää seurailla vetäiseekö sen ruttuun.
Dampperin merkki oli kohdallaan. Varmistin sen kun kannet oli vielä irti.
Starsky, sulla tais olla kans sisäänajo vasta? Kuinka hoidit koneen jäähdytyksen sen aikana? Kierrätitkö letkusta kylmää vettä syyläriin tai oliko joku puhallin auton keulalla? Mulla olisi pari ylimääräistä sähköflektiä niin nehän tietysti voisi säätää puhaltamaan ilmaa syylärille tai sitten vain tekee sisäänajon useassa osassa. Noin 15 min on kone nyt käynyt ja jos vielä pari kertaa antaa sen 5+ minuuttia huutaa niin ehkä se alkaa riittämään.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 19 Touko 2014, 10:20
Kirjoittaja starsky
Tein kanssa sisäänajon kolmella ajokerralla, kun lämmöt nousivat kanssa melko rajusti. Keskeytin sisäänajon aina kun jäähdytysnesteen lämmöt olivat saavuttaneet 120 astetta.
Laitoin itselle Evans-nesteet, jotta ei tarvitse huolehtia lohkon ruostumisesta talvisäilytysten aikana. Kiehumispiste jotain 180 astetta, joten samalla tavalla ei tullut kokemuksia tuosta veden tulvimisesta tms. jota sinulla.
Termostaattiin porasin 2 mm:n reiän ja asemoin siten, että reikä on mahdollisimman ylhäällä.
Lämpöjen nousu itsellä johtui varmaan täysin pielessä olevista ajoituksista ja siitä kun en heti säätänyt flektiä käynnistymään tarpeeksi alhaisessa lämpötilassa. Olin tarkistanut ajoitusmerkin moneen kertaan (vielä lopuksi tulpanreiän kautta stopparityökalulla) ja dampperin asteikko heitti 2 astetta. Säädin virranjakajan kohdilleen ja laittelin tulpanjohdot. Kone lähti tulille laakista ja sytty pikaisesti jotain 20 astetta ennakkoon sisäänajokierroksilla. Lämmöt nousivat ja kolme kymmenen minuutin sisäänajoa. (etukäteen praimailin kanssa porakoneella ja öljy tuli ok nostajista + öljypaine vakaa 4 bar).
Kone ei käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan ja selvisi seuraavana päivänä. Dampperissa on kahdet ajoitusmerkit ja valo vilkkui siinä väärässä. Oli lisäksi tulpanjohdot virranjakajan kannessa yhden pykälän liikaa vastapäivään. Väärät ajoitusmerkit piiloon dampperista teipillä ja tulpanjohdot oikeisiin reikiin -> homma ok. Eli sytty oli itselläni ties missa sisäänajon ajan. Triviaalimoka, joka sattuu vain vasta-alkajille (väärät ajoitusmerkit poistettava/piilotettava dampperista).
Muuten noista omista lämmöistä kokemuksia kun kone vielä pelasi, että kyllä paikallaan seistessä lämmöt nousi aika nopeasti jäähdytysnesteessä termostaatin avauslämpötilaan (3-4 minuuttia ja lämmöt 80 astetta, flektin säädin käynnistymään noin 95 asteen lämmössä, anturi syylärin läpi painettu tikku. (Sähköflektissä oleellista saada säädettyä siten, että ei turhaan pyöri cruisinkiajossa, jossa ajoviima huolehtii jäähdytyksestä), mutta pysyi hyvin kurissa flektillä. Ajossa (80-100 km/h) lämmöt tasaiset 80 astetta ja ei tarvetta sähköflektille. Taajama-ajossa lämmöt myös ok ilman flektiä (oli kyllä vielä +10 astetta ulkolämpötilat tuolloin). Öljyjen lämpeäminen kestikin jäähdytysnesteiden lämmettyä noin 5-10 km ajoa tai 7-10 min tyhjäkäyntiä (erillinen moottoriöljyn lämpötilamittaus) ja jäi arvoon 10 astetta yli jäähdytysveden lämpötilan paikallaan ollessa ja cruisingissa suunnilleen samassa lämmössä kuin jäähdytysneste (jäähtyi öljypohjan läpi ajoviimasta).
Itsellä samanlainen syyläri kuin sinulla, paitsi alumiinisena (eli samalla puolella syyläriä tulo ja meno). Laita tuo jousi vaan heti nyt sinne alavesiletkuun. Jos jätät laittamatta, niin justiin moottoritienopeuksilla imee letkun littuun ja heittää vedet koneesta tai jos ei mene tukkoon, niin ainakin kuristuu vedenkierto ja lämmöt karkaa, ei kiva.
Kokeile vielä seuraavaksi nimenomaan se syylärin alaosan lämpötila kun koneen lämmöt taas nousseet. Voihan syylärikin olla tukkeentunut. Lisäksi jos termostaatti aukeaa vain osittain, niin lämpenee vain tuo syylärin yläosa ja alaosa viileämpänä -> näyttää toimivan, mutta veden kierto ei riitä jäähdytykselle.
Tuulitunneli taitaa olla erittäin oleellinen osa tuota potkurijäähdytinsysteemiä. Asenna tunneli paikoilleen.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 19 Touko 2014, 19:09
Kirjoittaja Arto65FB
kaara91 kirjoitti:Vaikka ihan hyvä ratkaisu siltikin vieterijäykisteinen on imupuolella.
Niin olisi mutta kun ei esim. noissa Gatesissa niitä tunnu olevan. Vanhasta vieteri oli jo ruostunut.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 19 Touko 2014, 21:20
Kirjoittaja Late
Arto65FB kirjoitti:kaara91 kirjoitti:Vaikka ihan hyvä ratkaisu siltikin vieterijäykisteinen on imupuolella.
Niin olisi mutta kun ei esim. noissa Gatesissa niitä tunnu olevan. Vanhasta vieteri oli jo ruostunut.
Samaa kummastelin kun alavesuletkua ostin omaan. Väittävät gatesin ja daycon tiedoissa että vahvistettua materiaalia, ei olisi tarvetta jouselle. No sen näkee sitten. Toistaiseksi ei lämpövaivoja
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 19 Touko 2014, 21:28
Kirjoittaja Bruthal
Tulikin vieraita niin tänään ei kerennyt jatkamaan sisäänajoa. Kiitokset Starskylle perusteellisesta sisäänajoraportista

Mulla on tällä hetkellä pelkkää vettä koneessa jotta ei haittaa vaikka vähän lorahtaisikin lattialle tai että joutuu laskemaan vielä vedet ulos. Vaihdan oikeat jäähdytysnesteet kun sisäänajo on suoritettu.
Mustangia edeltäneeseen harrasteautoon (-76 Corvette) rakentelin samanlaisen sähköflektisysteemin kuin sulla mutta tuo syylärin läpi työnnetty anturi (Hayden 3647) hajosi vuodessa. Sitten katkaisin jäähdyttäjän letkun ja asensin anturin sinne sovitinpalikan kanssa. Mustangin ajattelin säilyttää tuolta osin orkkiksena mutta tuo tuulitunneli pitää hommata. On ollutkin ostolistalla auton hankinnasta lähtien mutta tuli tuo moottorin rakennusprojekti tähän väliin niin tuo jäänyt tilaamatta
Pitää tutkia vanha alaletku jos siellä ollut vahvikelanka olisi vielä käyttökelpoinen. Jos on ruostunut palasiksi niin pitää taivutella sitten vaikka vanhasta hengarista tai hitsauslangasta kuten vihjeitä tuli

Mitä aiheesta googlailin niin modernit letkut ilmeisesti ovat jo lähtökohtaisesti jäykemmät eivätkä vaadi tuota vahviketta mutta oma tuntui kyllä sen verran löysältä ettei tuo lanka ainakaan huononna tilannetta.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 19 Touko 2014, 22:08
Kirjoittaja Fastback
http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... T1=RH52+01
en muista maksoiko kympin vai vitosen kun tommoise vastaavan 429 version ostin kotimaasta, tämmöinen löytyy hyllystä keneltä vain itseään kunnoittavalta osamyyjältä.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 21 Touko 2014, 12:58
Kirjoittaja Bruthal
Eilen kävin jälleen jonkin aikaa konetta huudattamassa. Tällä kertaa virittelin sähköflektin roikkumaan keulalle puhaltamaan ilmaa syylärille ja ehkä tuo hieman hitaammin nostikin lämmöt. Ei keittänyt ainakaan. Jos tänään kerkeäisi vielä viimeisen kerran käyttämään myllyä ja lopuksi laskisi öljyt ulos ihmeteltäväksi. Vielä uudet öljyt ja suodatin paikalleen niin eiköhän tuo sisäänajo ole suoritettu. Taidan nakata sisäänajolisäaineen mukaan vielä ainakin parin seuraavan öljynvaihdon aikana niin ei toivottavasti tule ongelmia senkään kanssa. Sittenhän tuota voi alkaa hakemaan tyhjäkäyntiä ja ajotuksia kohdalleen valmiiksi koeajoa varten.
EDIT: Ainiin, kokeilin käytön jälkeen syyläriä ja oli kaikkialta kuuma.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 22 Touko 2014, 13:10
Kirjoittaja Bruthal
Nyt olisi sisäänajo suoritettu loppuun ja kevyt tutkimus tehty koneelle. Venttiilikoppien alta ei löytynyt ylläreitä ja tulpat näyttivät samalta kuin aikaisemminkin. Heti sisäänajon lopuksi laskin öljyt pois koneesta ja tämän näköistä soppaa sieltä tuli:
Jännä kiiltävä kerros oli öljyn päällä mutta oletettavasti oli sitä sisäänajolisäainetta. Se on melkoista tervaa normiöljyyn verrattuna. Suodattimen sisältä tullut öljy sisälsi jonkin verran kimalletta mutta toivottavasti on vain normaalia sisäänajon jälkeen. Lopuksi kaadoin uudet öljyt ja lisäaineet sisään ja tästä pitänee jatkaa tyhjäkäynnin hakemisella ja ajoituksen säädöllä.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 29 Touko 2014, 22:54
Kirjoittaja Bruthal
Käytin sitten kardaanin Kometilla ja viikossa sain takaisin kohtuuhintaan. Kyljestä löytyi pari painoa joten oli tasapainotettu ja lyhennetty. Itse kotona puhdistin ja suihkuttelin vähän maalia pintaan niin näytti kivemmalta.
Tänään lopulta sain ennakon säädettyä 8 asteteen tienoille ja kaikki loput hilppeet kiinni autoon.
Ja koeajolle! Varovaisesti ajelin kymmenisen kilometria eikä mitään koneeseen liittyvää ongelmaa tullut. Kytkintä joutuu ehkä hieman säätämään, oikein etujarrun korjauksen jälkeen alkoi nyt vasen laahaamaan ja pakosarjan ja pakoputken liitos taitaa hieman vuotaa. Muuten auto tuntui pelaavan. Ajellaan nyt muutama sata kilometriä ja juhlitaan vasta sitten mutta tällä hetkellä näyttää vielä hyvältä

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 31 Touko 2014, 00:23
Kirjoittaja Bruthal
Hieman pidempi 25 minuutin lenkki tuli heitettyä äsken. Hyvin pelasi kone ja laatikko pienten säätöjen jälkeen. Hetken kokeilin motarillakin ajoa ja 120 km/h vauhdissa ylivaihteella mylly pyöri 2000 RPM. Kiva matka-auto tulee tuosta

Lämmöt ja öljynpaineet pysyivät normaalina keskustassa ja motarilla. Voitto-oluen paikka
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 02 Kesä 2014, 21:54
Kirjoittaja starsky
Väheksymättä valmiin koneen ostajia, niin kyllä itse rakennetulla koneella ajelu on palkitsevaa.
Onnittelut Bruthalille ja nyt eikun kovaa ajoa.
