Takapää vinossa

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Hemi77
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
Auto: -Mustang HT -69 302
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja Hemi77 »

No niin, nyt on uudet 1" madaltavat jouset sekä Kybin Gas A Justit edessä.

Lähtötilannehan oli että kuskin puoli roikkui takana 25mm ja edessä n.10-15mm. Runkoa mittailin, hieman hankalaa mutta ei mitään isoja heittoja. Laitoin kuskin puolelle jousen yläpäähän 12mm: standardia korkeamman insulaattorin, nyt on kori kokolailla suorassa, kuskin puolen perä roikkuu enää 5-7mm ja keula on täysin vaaterissa. Camberi meni persiillen mutta onneksi säätö riitti oikaisuun. Jotain kieroutta rungossa siis saattaa olla.

Ongelmana kuitenkin on että auto keulii koska vakiojouset oli jo niin sägged että nuo tuumaa madaltavat uudet jouset melkeinpä nosti keulaa tuumalla. Onko noista järkeä lähteä pätkäsemään, on kuitenkin 620lbs jouset??? Arning muutosta ei ole tehty enkä tiedä kannattaako kun madallusta se ei tee kuitenkaan kuin 1/3".
-Mustang -69 HT 302
Avatar
Hemi77
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
Auto: -Mustang HT -69 302
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja Hemi77 »

kaara91 kirjoitti:Jos se jousen pää ei vaadi muuta muokkaamista, kannatan lyhennystä. Kannattaa kuitenkin ottaa vaan 1/4 kierrosta kerrallaan. Rälläkällä poikki, mutta kannattaa laittaa seuraavan kiekan väliin parin millin peltilevy jotta lyhennyksessä ei laikka osu seuraavaan jousikierteeseen, jolloin piiteräksinen jousi katkeaa helposti haavakohdasta jossain tulevaisuuden vaiheessa. Samoin lyhentää kannattaa mieluummin liian vähän kuin liikaa. Kokemusta on, menee helposti liikaa. Ei tuo vielä kovin jäykkä ole, joten et huomaa sitä ajossa muuten kuin asennon muuttumisena jos et 1 kierrosta enempää ota pois. Tarkoitat varmaankin joustogeometrian muutosta tukivarsissa. Se kannattaa aina jos vähänkin enemmän haluaa kurvitella ja autoa madalletaan ajoominaisuuksien parannus mielessä.

Jousen pää on tehtaan jäljiltä suora, eikä tilanne käsittääkseni muutu jos rällän ottaa kätösiin. Jousitus on nyt ihan hyvän tuntuinen, eli uskaltanee lyhentää. Pudotus varmaankin on enemmän kuin katkaistun osan mitta syystä että jousta on vähemmän.
-Mustang -69 HT 302
Avatar
Hemi77
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
Auto: -Mustang HT -69 302
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja Hemi77 »

kaara91 kirjoitti:Tarkoitat varmaankin jousen pätkän nuosun verran.
No juurikin tätä.. :roll:
kaara91 kirjoitti: Kyllä kun jousi on renkaan ja alavarren sisäkiinnityksen välissä, jolloin renkaan liike on suurempi kuin jousen. Foxissa tuo suhde on noin 1:2 eli jos jousi madaltuu 1cm kuormitettuna, alusta putoaa 2cm. Lähde liikkeelle 1/4 kierroksesta, silloin pystyt vielä jousen ja rungon välisillä kumeilla kikkailemaan hienosäädön ja näet paljonko tuo lyhennys todellisuudessa vaikuttaa. Myös uudet jouset painuvat jonkun verran 1cm alusta putoaa ensimmäisen 10t km aikana ja hakevat paikkansa sekä pehmenevät teoriassa hiukan. Sullahan oli auto kallellaan. Tuossa on myös mahdollisuus jättää toinen jousi pitemmäksi, jolloin korin kieroudet saa eliminoitua.
Kori kun on nyt saatu vaateriin noilla kumeilla, niin olisi ehkä helpompi pätkäistä molemmista saman verran niin ei mene taas hakemiseksi, pitää miettiä.

Edittiä:

Niin täällä taas pähkäiltiin tuon jousen pään istuvuuttaa, mitenköhän on, taitaa mennä vaikeeksi..

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... nen#p41415
-Mustang -69 HT 302
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

Katkaisemalla kierrejousesta tulee jäykempi. Jousen jäykkyys riippuu jousilangan paksuudesta, jousen halkaisijasta mitattuna jousilangan keskeltä ja jousen "vapaana" olevista kierteistä eli jousilangan aktiivisesta pituudesta. Katkomalla kierteitä pois vähenee kierteet ja jousesta tulee jäykempi. Laskureita löytyy paljon netistä googlettamalla esim. "spring rate calculator".

Eikös n. tuuman erot kaarista-maahan-mitoissa mahdu jenkkien sallittuihin toleransseihin...
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

kaara91 kirjoitti:Ikävä kyllä jousta ei lyhentämällä saa jäykemmäksi. Jos jousi puristetaan kasaan tietyllä voimalla, jousen lyhentämisen jälkeen se edelleen menee kasaan samalla voimalla. Tuon voi jokainen kokeilla jos ei usko.
Poikkeuksen taitaa tehdä progressiivinen jousi, jolloin lienee syytä lyhentää saman verran molempia.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

kaara91 kirjoitti:Näin on. Jos langan paksuus ja kierteiden väli on sama. Jousen ohuempi kartio pää on jäykempi. Silloin jousen jousivakio muuttuu seuraavalla jousilenkillä. Onkos homeri ruvennut lukemaan tekniikkaa?
Tekniikkaa?? :shock: Teknik!! Mulla oli progressiiviset jouset ja muutenkin tykkään progesta!! :kitara2:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

Kyllä se jousi vaan jäykistyy lyhennettäessä. Siihenhän perustuu progressiivisen jousen, jossa halkaisija ja langan paksuus on vakio, toiminta. Kun tiheämmät kierteet pohjaavat aktiivisia kierteitä on vähemmän ja tarvitaan enemmän voimaa jousen puristamiseen. Kierrejousi on kierteelle väännetty rautatanko ja hieman kärjistäen: helpompi vääntää mutkalle kaksimetristä tankoa kuin puolimetristä.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Viimeset lauseet ilmeisestikkään ei tarkoittanu progressiivista jousta?
Progressiivisessa jousessahan voiman lisääntyessä jousen liike vaan ei ole lineaarinen voiman lisääntyessä. Samoin progressivisessa jousessa...
Ei muuten mutta menin sekaasin... :?:
Viimeksi muokannut Firebolt, 06 Touko 2012, 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

Jousen jäykkyyttä mitataan tai jousia vertaillaan arvoilla N/mm tai lbs/inch eli kuinka paljon voimaa tarvitaan, että jousi joustaa tietyn matkan. Tämä arvo muuttuu kun joustaa lyhennetään. Jousen kuormankantokyky ei tietenkään parane ja samalla maksimikuormalla jousi pohjaa oli se lyhennetty tai ei. Hiacen jousesta ei kuorma-auton jousta saa lyhentämällä siitä lienemme samaa mieltä. Jos vakio jousi joustaa töyssyyn ajettaessa tuuman niin lyhennetyllä jousella se ei joustakaan enää tuumaa vaan vähemmän. Tämän joustomatkan eron samalla kuormalla ainakin allekirjoittanut ymmärtää jousien jäykkyydesstä johtuvasta erosta.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Kuinka käy kun jousta, jossa on esim. 10 kierrosta ja siitä poistetaan 5 kierrosta? Lyhennyksen jälkeen jousi on tietenkin puolta lyhempi alkuperäisestä.
Oletetaan, että lähtötilanne on 10 kierroksen jousella se, että tarvitaan 100 kg että jousi painuu kasaan 10 mm.
Onko niin, että lyhennyksen jälkeenkin tarvitaan 100 kg, että jousta voidaan painaa 10 mm kasaan?

Lyhennetyä jousta pitää painaa 200 kg voimalla, että se painuisi kasaan tuon 10 mm verran.

Mutta jos meillä olisi kaksi samanlaista jousta joiden jousivakio olisi sama ja vapaa pituus sama, mutta toisessa jousessa olisi 10 kierrosta ja toisessa 5. Miten käy voiman jolla kyseiset jouset saadaan puristumaan esim. tuo 10 mm?

5 kierroksista jousta joudutaan puristamaan kaksinkertaisella voimalla verrattuna 10 kierroksiseen jouseen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
sakke
Aktiivi
Viestit: 135
Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
Auto: Mustang HT -68 351 C4
Paikkakunta: Orimattila

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja sakke »

Mun Mustissa on vieläkin takapää vinossa. Hyllyssä oottaa uudet ylätukivarret, alatukivarret, jouset, iskarit, kallistuksenvakaajan kilkkeet ja lisäksi eturunko oiottu. Tulispa joku menninkäinen pimeän aikaan laittamaan nuo paikalleen.
Thunderbirdin kaasarin yms. säädöt sain viimeinkin kohdalleen joten sillä on nyt nautinto ajella. Ei pätsi eikä pötsi, ei sammu valoissa, kestää painaa kaasua kiihdyttäessä ja kikkari toimii. Kyllä lähtee.
Kyllä mä ton Mustinkin vielä kasaan.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Avatar
Hemi77
Aktiivi
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Joulu 2008, 09:30
Auto: -Mustang HT -69 302
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Takapää vinossa

Viesti Kirjoittaja Hemi77 »

Vielä tuohon katkaisuun, ei tosiaan onnistu rälläkällä, se jousen pää mikä menee jousilautasta vasten on taivutettu tehtaalla n.2-3cm suoraksi. No, onneksi keula on jo nyt asettunut selkeästi alemmaksi kuin asennustilanteessa.
-Mustang -69 HT 302
Vastaa Viestiin