Sivu 3/4

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 25 Maalis 2010, 22:11
Kirjoittaja Fastback
PeteP kirjoitti:Älä ihmeessä ymppää sinne kauheita 275/60 pallorenkaita, loppuu nimittäin ne ajo-ominaisuudet siihen, ja kokonaisuus muuttuu varsin koomisen näköiseksi :? Auto on hyvä noin, älä muuta rengastusta!
Luulenpa että ajo-ominaisuudet 275/60-15 renkaalla on täsmälleen samalaiset tai paremmat mitä orggis vaappukumeilla ja kyseessähän on mr-auto. Koominen näkö on ihan katsojan silmässä. Mulla on kolme vaihtoehtoista rengastusta, joista yhdessä sarjassa on juuri tuo pallo kumi 7" magnum vanteella ja mä vilpittömästi tykkäsin muskelilookista joka tuolla kombinaatiolla tuli. Mikään autoslalom rengas se ei ole ja soutaa se rengas suomen uraisilla teillä, mutta ei se ole kertaakaan hyydyttänyt hymyä kasvoiltani.

Museoauton kohdalla jos halutaan 28" korkea rengas niin vaihtoehdot on aika vähissä. Mikäli kyseessä ei olisi mr-auto, niin 17" period correct vannesarja ja taakse 275/50-17 rengastus niin vot vot.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 26 Maalis 2010, 17:04
Kirjoittaja PeteP
Fastback kirjoitti:
PeteP kirjoitti:Älä ihmeessä ymppää sinne kauheita 275/60 pallorenkaita, loppuu nimittäin ne ajo-ominaisuudet siihen, ja kokonaisuus muuttuu varsin koomisen näköiseksi :? Auto on hyvä noin, älä muuta rengastusta!
Luulenpa että ajo-ominaisuudet 275/60-15 renkaalla on täsmälleen samalaiset tai paremmat mitä orggis vaappukumeilla ja kyseessähän on mr-auto. Koominen näkö on ihan katsojan silmässä. Mulla on kolme vaihtoehtoista rengastusta, joista yhdessä sarjassa on juuri tuo pallo kumi 7" magnum vanteella ja mä vilpittömästi tykkäsin muskelilookista joka tuolla kombinaatiolla tuli. Mikään autoslalom rengas se ei ole ja soutaa se rengas suomen uraisilla teillä, mutta ei se ole kertaakaan hyydyttänyt hymyä kasvoiltani.

Museoauton kohdalla jos halutaan 28" korkea rengas niin vaihtoehdot on aika vähissä. Mikäli kyseessä ei olisi mr-auto, niin 17" period correct vannesarja ja taakse 275/50-17 rengastus niin vot vot.
Taitaa orggiskumet vuodelta -73 ajettu loppuun :lol: Nykyisillä 235/60 renkailla auto menee suht tukevasti, mutta 275 renkailla muuttuu jo suht huonoksi, ja samalla se tyylikäs orkkisluukki katoaa, ja muuttuu 80-luvun perännostoluukiksi :shock:

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 26 Maalis 2010, 22:49
Kirjoittaja Fastback
PeteP kirjoitti: Taitaa orggiskumet vuodelta -73 ajettu loppuun :lol: Nykyisillä 235/60 renkailla auto menee suht tukevasti, mutta 275 renkailla muuttuu jo suht huonoksi, ja samalla se tyylikäs orkkisluukki katoaa, ja muuttuu 80-luvun perännostoluukiksi :shock:
:lol: ebayltä voisi löytyä orggis kumeksia vielä...

Juu, perän nousua voi onneksi kompensoida madallusjousilla, kuten mid-eye tai reversed-eye lehtijousilla. Museoauton kohdalla mikäli orggis jouset eivät ole vielä 40 vuoden aikana eltaantuneet madaltaviksi, niin takomo tekee niistä mallia madaltavat ja perä on matalalla nielaisten korkean kumin sisäänsä. Ei nää asiat niin vaikeita ole, pientä jumppaa ja keksiliäisyyttä se vaan tarvii. Onhan sitä sitten 265/50-15 rengasta olemassa, mutta se on matala rengas. Ei enää muskelilookki. Nooh, nää on makuasioita, kukin tekee miten ite haluaa. Niin mä oon ainakin aina tehnyt autoni kanssa ja teen vastaisuudessakin. Olkaat varoitettu.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 27 Maalis 2010, 08:31
Kirjoittaja Kaitsu65
Vieläkö sitä uskaltais kirjoitta jotakin :wink:

Taidankin tehdä kompromissin ja laittaa 255/60/15 kumit alle niin vaapunta puolittuu :roll-roll: .....täytyy tässä miettiä ja sulatella ajatuksia. Kyllähän se kuitenkin taitaa olla myös niin että jousten ja iskarien ollessa kunnossa, myös ajo-ominaisuudet ovat ok normaalia ajoa ajatellen. Se, onko rengas 235, 255, 275 tietenkin vaikuttaa joltain osin + vanteen leveys / nähden rengas. Kun mennään suoraan ilman suurempia kurvailuja, niiin ajamismukavuuteen varmaan vaikuttaa eniten kuitenkin ohjaus. Löysää, niin kyllä on namua ajella :lol:

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 27 Maalis 2010, 19:27
Kirjoittaja Fastback
Kaitsu65 kirjoitti:Vieläkö sitä uskaltais kirjoitta jotakin :wink:

Taidankin tehdä kompromissin ja laittaa 255/60/15 kumit alle niin vaapunta puolittuu :roll-roll: .....täytyy tässä miettiä ja sulatella ajatuksia. Kyllähän se kuitenkin taitaa olla myös niin että jousten ja iskarien ollessa kunnossa, myös ajo-ominaisuudet ovat ok normaalia ajoa ajatellen. Se, onko rengas 235, 255, 275 tietenkin vaikuttaa joltain osin + vanteen leveys / nähden rengas. Kun mennään suoraan ilman suurempia kurvailuja, niiin ajamismukavuuteen varmaan vaikuttaa eniten kuitenkin ohjaus. Löysää, niin kyllä on namua ajella :lol:
Jep, monta vaikuttavaa seikkaa. Vanteen leveys suhteessa renkaan leveyteen ratkaisee paljon. 7" leveällä vanteella 275/60-15 tuppaa vaappumaan motarilla urissa. Sama rengas on vakaampi (mun mielestä) leveämmällä vanteella. Mullahan on tollaiset magnumit em. renkailla kakkosvanteina.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 21:56
Kirjoittaja ROKI
Täällä ei monikaan tunnu tietävän renkaan ja vanteen keskinäistä sopivuutta. Miksikähän, minulle opasti muuan rengasfirman jo eläkkeelle jäänyt rengasmestari, että vanne ja rengas pitää olla toisiinsa nähden sopusoinnussa, niin että renkaan kulutuspinnan ulkoreuna ei saisi olla vanteen ulkoreunanyli kovinkaanpaljon. Koska siitä tule hutera sivusuunnassa, tämänhän trvejärkisenki pitäisi ymmärtää, vaan eipä tuunnu porukat ymmärtävän. Miksi laittaa 7tuumalle vanteelle 265 renkaat, eikö samalla voi laitta 10tuuma vanteet, on makeemman näkönen kun ei ole sellase pallokumit, on ne niin s......n rumat, ehkäpä kannattais hiukan fundeeratat. Tiätty jokaisen oma asia mimmoset pomiskot kotteroonsa värkkää.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 29 Maalis 2010, 02:31
Kirjoittaja Antti66HT
Katos. Ollaan Rokin anssa kerrankin koko lailla samaa mieltä :)

225:kin on aika lailla ylä raja 7" vanteelle. Vanteen mitta reunasta reunaan lienee noin 200mm.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 29 Maalis 2010, 22:10
Kirjoittaja Fastback
Vanteen leveydellä on vissi vaikutus renkaan käytökseen. Eritoten matalaprofiilirenkaat vaativat todella tarkkaa mitoitusta. Mitä korkeampi profiili sitä vähempi väliä vanteen leveydellä, mitä tulee renkaan soveltuvuuteen vanteelle. Ajettavuus siinä kärsii, mutta odottaako joku V70 R mallin, Porschen alustaa vanhasta MR mossesta???? Mun mielestä taas noi tasamitoitus vanne@rengas sarja näyttää niin eurooppalais&japsi touhulta, että meinaa yrjö tulla kylään. Tässä tullaan näihin makuasioihin, jotka eivät koiran tai omia palleja nuolemalla miksikään muutu. Minä katselin aikani Fastbackissani 205 rengastusta 7" vanteella ja kyllä nyt tuntuu sielussa hyvältä katsella noita 275:a läskejä 7" vanteella ja kyllä muuten soutaa urissa. Tasaisella asfaltilla menee hienosti ja rengas suojaa vannetakin jos sattuu lipsahtamaan kanttarelliin kuivalla asfaltilla renkaan höyrystyessä. Minulla oli 15x10 magnumeilla Mickey Thompsonin 325/50-15 kumit ja olivat todella näyttävät auton alla. Eräs harrastaja osti em. magnumit ja laittoi niille 275/60-15 renkaat ja kirosi että näyttää hölmöltä, lisäten että kaipaa lisää rengasta. Toisessa vannesarjassa on sitten mitoitus hieman tarkempi, vanteen mitattu leveys 267 mm ja rengas 290 mm , se on 1.15 cm yli per puoli. Aikas kapea rengas jo ja näyttää thyyningiltä. Seuraavaksi täytyy katsella 315 sarjalainen nykyistä korkeammalla profiililla, jotta tulee ees vähän muskelilookkia. Euromasterilta Goodyeari takarengas 780e kaikki tinkaukset käytettynä ja sama nettiketju nordenrenkaalta 230e... että silleen.

Museoautoon voisi laittaa aina myös 15" peltivanteet pillerikapselilla ja kromirenkaalla. Tulee aika pornon näköinen, kuten Timantit ovat ikuisia leffan Mach 1:ssa. Wheel Vintiques tekee uusia tyylikkäitä peltivanteita aina 15x14 leveyksille asti... Klassinen torq thrust D on aina hieno vanne tai jos hankkisi Image Wheelsiltä 15" AC Cobra lookit ja sanoisi että näitä käytettiin jo '65 vuonna AC Cobrissa katsurille.

http://www.imagewheels.co.uk/large_whee ... assic.html

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 30 Maalis 2010, 19:31
Kirjoittaja Homer65
Antti66HT kirjoitti:Katos. Ollaan Rokin anssa kerrankin koko lailla samaa mieltä :)

225:kin on aika lailla ylä raja 7" vanteelle. Vanteen mitta reunasta reunaan lienee noin 200mm.
Tähän voin minäkin yhtyä. Itellä 7" vanteessa, 225 leveet ja mun mielestä maksimi, ainakin 50 korkeena.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 11 Huhti 2010, 01:01
Kirjoittaja raunoh
73-Mustangin tehtaan mukaiset originaalit vanteet oli 14x5,5" peltivanne, optiona 14x6" alumiinivanne, ns. slot-tyyppinen vanne. 70-72 Mustangissa oli 15x7" Magnum optiona, ja 14x6" peltivanne vakiona. MR-kilpisessä autossa tulee olla originaalityyppiset vanteet, ja kun rekisteröity, ei 17" käy ilman muutosrekisteröintiä ja siten mielestäni ei kelpaa MR-autoon. Kyllä ihmettelen MR-kilpisen auton tarvetta varustaa 17-18" vanteilla.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 13 Huhti 2010, 15:37
Kirjoittaja Keme
raunoh kirjoitti: MR-kilpisessä autossa tulee olla originaalityyppiset vanteet
Originaalityyppiset, no sanotaan ennemmin että aikakauden vanteet. Tuo kenties hieman lisää vaihtoehtoja valittavaksi?

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 13 Huhti 2010, 20:32
Kirjoittaja jyf-30
Antti66HT kirjoitti:Katos. Ollaan Rokin anssa kerrankin koko lailla samaa mieltä :)

225:kin on aika lailla ylä raja 7" vanteelle. Vanteen mitta reunasta reunaan lienee noin 200mm.

Meilläpäin 7"-vanne on 177,8mm leveä.

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 13 Huhti 2010, 22:50
Kirjoittaja Antti66HT
jyf-30 kirjoitti:
Antti66HT kirjoitti:Katos. Ollaan Rokin anssa kerrankin koko lailla samaa mieltä :)

225:kin on aika lailla ylä raja 7" vanteelle. Vanteen mitta reunasta reunaan lienee noin 200mm.

Meilläpäin 7"-vanne on 177,8mm leveä.
Teilläpäin viisasteellaan. :wink: 177,8 uran sisältä. ulkoa noin 200?

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 14 Huhti 2010, 13:04
Kirjoittaja Arto65FB
Keme kirjoitti:
raunoh kirjoitti: MR-kilpisessä autossa tulee olla originaalityyppiset vanteet
Originaalityyppiset, no sanotaan ennemmin että aikakauden vanteet. Tuo kenties hieman lisää vaihtoehtoja valittavaksi?
Pidätkö 14" vanteet katsastusvanteita?

Re: Museajoneuvon vanteet

Lähetetty: 14 Huhti 2010, 16:47
Kirjoittaja Keme
Arto65FB kirjoitti:
Keme kirjoitti:
raunoh kirjoitti: MR-kilpisessä autossa tulee olla originaalityyppiset vanteet
Originaalityyppiset, no sanotaan ennemmin että aikakauden vanteet. Tuo kenties hieman lisää vaihtoehtoja valittavaksi?
Pidätkö 14" vanteet katsastusvanteita?
Nyt en kyllä tajunnut. Eikö siihen aikaan ole sitten ollut muita kuin 14" vanteita?

Josko esimerkki valottaa pointtiani. Käyn ostamassa uuden Kian kaupasta ja 30-vuoden päästä haluan museoida sen. Silloinhan siinä nyt voi olla vaikka Bilsun myymät 17" vanteet alla, kun vain on ollut mahdollista saada sen aikakauden autoon. Ts. on olemassa muitakin hyväksyttyjä MR-vanteita kuin ne tasan-tarkkaan-auton-alla-tehtaalta-rullanneet-matching-numbers-yksityyppivanteet.