Lähetetty: 06 Helmi 2006, 13:08
Perhana laitan kohta sekä remmin, että föönin niin ovat kaikki tyytyväisiä!






Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
https://www.mustangclub.fi/board/
Tämä on nyt lukijan omaa päätelmää että mekaaninen ahdin on paras vaihtoehto. En missään sano, että mekaaninen on paras vaihtoehto kaikista ahtimista. Kaikkein kovinta faarttia mekaanisesti ahdetut nitrodragsterit kulkevat määrätyllä matkallansa, ei siinä turbottu rallinelari pärjää. Nyt kun lopetan provosoitumisen niin voin sanoa turbon omaavan monta hyvää seikkaa jotka ovat saaneet minut miettimään isolohkon turbotusta. Mulla ei vaan vielä ole siihen sopivaa alakertaa / kansia.457 kirjoitti:Niin tai miksi F1 autoissa käytettiin ja ralli ja rata-autoissa käytetään pääsänöisesti pakokaasu turboa? Jos mekaaninen ahdin on kerran paras vaihtoehto. Toisaalta remmi föönejä ei oikein oteta vakavasti tuolla kilpapuolella. MIKSI näin?
200 cid:llä on uusi peltisarja (joka ei sovellu turbolle), edullinen bloweri tiedossa jne. Niiden valossa olisin samalla linjalla - eli mekaaninen ahdin. 200 cid, puuttuu hihnapyörät, entäs mistä se mekaaninen ahdin on - pitääkö rempata? Teit niin tai näin turbolla tai mekaanisella ahtimella niin kustannuksia tulee - en usko turbon olevan yhtään halvempi tai toisinpäin. En mä kyllä vierastaisi yhtään ajatusta paxtonista ja läpipuhallettavasta kaasarista/läppärungosta.457 kirjoitti:Mutta, koska kysyjä on suunnittelemassa tekohengitys pakettia 200 cid L6 moottoriin, niin pidän parhaana ja helpoimpana ratkaisuna pakokaasu turboa juuri kyseiselle konetyyppille.
Olipa ahtimet mitä hyviään, niin pitäis puhua tehdas viritteisistä, ahdin moottoreista eikä verrata em jälki viritteisiin, kuten AMG 55 vastaan 300 nokivasara, paljonkos se potkiikaan vakiokuosissaanMussemaan kirjoitti:Kiukkuisimpien AMG -ahtimen tyyppi on ruuvi-Lysholm tefloneilla ym mausteilla. Aika kaukana siis ollaan tyypillisistä jenkki-Rootseista joilla alunperin vain vatkattiin imuilmaa.
Eivätkä halvimmat summitin bolt-in kitit ole tästä juuri mihinkään muuttuneet. Jokainen voi miettiä kuinka hyvä hyötysuhde niissä mahtaa olla.
Lysholm :
Muuten, mersun uudessa ahdetussa CLS AMG 55:ssä on kaakkeja 469 ja vääntöjä 699Nm.
Verrokkina meidän kylän toisiksi kiukkuisimpaan 300TD nokilekaan, siitä penkitetty todistajien läsnäollessa 428HP/780Nm renkaalta.
Ahtimena Holset 40 pakokaasu.
Kyydissä istuneena voin muuten sanoa että vääntöä tai tehoa ei puutu miltään kierrosalueelta.
Mese on arkikäytössä, ja omistajan mukaan kulutus liikkuu 7.5-9l/100km välillä, ym AMG:ssä ilmoitettu kulutus on 10.5-20l/100km.
Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä sitten siitä että kuinka ylivoimaisen kehittyneitä nuo nykymoottorit sitten loppujen lopuksi ovatkaan vanhempiin verrattuna.
Niin. Ymmärtääkseni tavalliset ihmiset niitä vakiomersuja AMG:n pajallakin virittävät. Eikä siitä nyt niin kauaa ole kun mersu osti AMG:n, siihen asti paja oli täysin yksityinen. Eli siis periaatteessa jälkiviritteinen sekin, jos sillä jollekin tosiaan on merkitystä.ROKI kirjoitti: Olipa ahtimet mitä hyviään, niin pitäis puhua tehdas viritteisistä, ahdin moottoreista eikä verrata em jälki viritteisiin, kuten AMG 55 vastaan 300 nokivasara, paljonkos se potkiikaan vakiokuosissaan.
Noh, tekee toki. Huomaa alleviivaukset lainauksessa.Fastback kirjoitti:Kyllä se roots muutakin tekee kuin vatkaa ilmaa. Osa siitä päätyy aina sylintereille asti. Tuskin se dynometri vaan sekoilee, kun esim. bds:n 8/71:llä vapari mopen 440 cid 380 hv takapyörä teho nousi samassa penkissä 700 hv:aan. On se kumma jos turbo on ylivoimainen niin miksei nitrodragsterit aja turboilla?Mussemaan kirjoitti:Kiukkuisimpien AMG -ahtimen tyyppi on ruuvi-Lysholm tefloneilla ym mausteilla. Aika kaukana siis ollaan tyypillisistä jenkki-Rootseista joilla alunperin vain vatkattiin imuilmaa.
Eivätkä halvimmat summitin bolt-in kitit ole tästä juuri mihinkään muuttuneet. Jokainen voi miettiä kuinka hyvä hyötysuhde niissä mahtaa olla.
Hei mussemaan, nyt vertaat dieselia bensamoottoriin. Onpa yllätys kun bensan ja dieselin välillä syntyy moisia eroja. Mitenköhän on, läpäiseekö se nokileka nykypäivän päästötesteistä?
Voisikohan se liittyä jotenkin siihen että pakosarjoissa palava nitro ja kovat paineiskut ei tee hyvää turbiinisiiville?Fastback kirjoitti: On se kumma jos turbo on ylivoimainen niin miksei nitrodragsterit aja turboilla?
Tiedä sitten mikä oli germanisti-insinöörien vierailun syynä, "ei perkele millä se kestää tota rääkkiä?" vai mikäMussemaan kirjoitti:Ilmeisesti 560HP vanhassa nokileka-taksimoottorissa herätti mielenkiinnon.![]()
Ehkä jenkkien päätyminen roots huuhtelupumppuihin oli se että niitä oli paljon saatavilla vanhoista diesel koneista kuten junavetureista, kauhakuormaajista jne. Silloin ei pahemmin tainnut turboja olla. Minäkin hieroin kauppaa Varkaudessa erään VR romujobbarin kanssa, mutta ukko halusi 6/71 huuhtelupumpusta 10.000 silloista markkaa niin jätin jostain syystä väliin. Kyseessä oli pelkkä pumppu, ei vetopäätä, ei mitään, std. pinta, kunto ??? eli jokatapauksessa ahtimeen olisi mennyt rahaa vielä n. 5-7tmk laakerointien, vetopään, hihnan, kaasarien laipan jne rakentamisen jälkeen.Mussemaan kirjoitti:Mutta se että tehoa tulee reilusti ei tietystikään tarkoita sitä että hyötysuhdekin olisi automaattisesti hyvä.
Toki näitäkin on paranneltu teflonitiivisteillä ym optimoinneilla aikojen saatossa, mutta Rootsin hyötysuhde ei voi ikinä olla niin hyvä kuin keskipakoahtimella. Näin se vaan on.
Noniin, eli jossain se mekaaninen ahdin on parempi?!?Mussemaan kirjoitti: Voisikohan se liittyä jotenkin siihen että pakosarjoissa palava nitro ja kovat paineiskut ei tee hyvää turbiinisiiville?
Jos kone tuottaa 5500 hv niin missä tuntuu 700 hv? Jäljelle jää vielä yli 4500 hv. Heti kyllä kun joku kehittää paremman ahtimen tai turbon joka sietää nitrokäyttöä, niin eiköhän mennä taas uusille sekuntiluvuille jos vaan kytkimen saa säädettyä.Mussemaan kirjoitti: P.S.
Muistelen muuten TM:stä joskus lukeneeni että TopFuel nitrokoneen ahdin tarvitsisi 700 hevosvoimaa jos sitä pyöritettäisiin "pöydällä" samalla nopeudella kuin se nitrokoneessa parhaillaan pyörii.
eikös noille keskipakoremmiahtille lupaile 70-75%hyötysuhdetta?paljonkos pakokaasuahtimilla on?Pony kirjoitti:Juu, remmin hyötysuhde pakokaasuahtimeen verrattuna on perinteisesti heikompi, mutta käsittääkseni 2000-luvulla jo aika samaa luokkaa. Remmejä löytyy äkkiä mietittynä Thunderbird SC, Buick GS, Volkkarilla eikös G60:ssä ole jne.
Puhallin on jo joka riisikupissa.
jep,samaa vähän itsekkin mietin.Jos tyhjältä pöydältä lähetään,aika vääntäminen on molemmissa.jos valmis kitti,silloinkin mielestäni aika sama kumman laittaa,riipuen paketin laadukkuudesta.Pony kirjoitti:BTW, tyhmä kysyy: millä perusteella turbo helpompi laittaa? Tämä EI ole flame vaan ihan tyhymän kysymys...
200cid kirjoitti:Joo olen kyllä tutkinut remmi- ja turbo-ahtamisen ihanuuksia aika tasapuolisesti ja se että turbo on parempihelpompiihanampi ei vaikuta päätökseeni ja tiedän että turbolla on parempi hyötysuhde ja sen varmaan tietää kaikki mutta silti vaan remmejä laitellaan...niissä on sitä meininkiä!
Ja sanon jo nyt nokivasaraväelle että en laita nakua nokille
Mitäs jos siihen laittais vain V8:n kutosen tilalle !200cid kirjoitti:Perhana laitan kohta sekä remmin, että föönin niin ovat kaikki tyytyväisiä!![]()
![]()
![]()
![]()