Sivu 3/3
Lähetetty: 08 Touko 2006, 13:52
Kirjoittaja 65HT
Mitenkäs tuo kardaanikulman muuttuminen tuuman laskupaloilla. Onko miten huolestuttava asia?
Lähetetty: 08 Touko 2006, 14:44
Kirjoittaja Mexico65
65HT kirjoitti:Mitenkäs tuo kardaanikulman muuttuminen tuuman laskupaloilla. Onko miten huolestuttava asia?
Jos tuo voimalinjan kulma-asia sattuisi jotain kiinnostamaan niin nämä linkit voivat olla hyviä.
http://www.vibratesoftware.com/html_hel ... Angles.htm
tai
http://www.markwilliams.com/Catalog/pg70.pdf
Lähetetty: 08 Touko 2006, 21:54
Kirjoittaja ROKI
Mitä nuo ristikkojen astekulmat pitäis olla tälläsessä katukinnerissä. Esimerkiksi minun peruna laatikossani, kun on madallus satsit , kun tuosta engelmannista ei meikä saa tolkkuva

.
Lähetetty: 09 Touko 2006, 08:37
Kirjoittaja Mexico65
Pinion Angle Recommendations:
Suspension Recommended Angle
Full Wolfe Race Craft Suspension - all solid mounting points. -1 to -1.5
Half Solid & Half Poly Mounting points -1.5- to -2.5
All Poly mounting points -2.5 to -3.5
All Rubber mounting points -3 to -4.5
http://clubs.hemmings.com/clubsites/cow ... inion.html
Lähetetty: 09 Touko 2006, 09:37
Kirjoittaja 65HT
Hienot on linkit ja komeat on kuvat, mutta ei ole oikein mahdollisuuksia mittailla eri kulmia, joten kiinnostaisi käytännön vaikutukset? Jos siis laitan ne tuuman madalluspalat muuttuuko montakin astetta ja enemmänkin se käytännön vaikutus - tai ennemminkin onko jotain vaikutusta tai onko syytä huolestua kardaanikulman muutoksesta?
Olipas oikein äidinkielen kukkanen tuo viimeinen lause! Kyllä olisi opettaja ylpeä jos näkisi miten entinen oppilas kirjoittaa...

Lähetetty: 09 Touko 2006, 10:45
Kirjoittaja Mexico65
65HT kirjoitti:Jos siis laitan ne tuuman madalluspalat muuttuuko montakin astetta ja enemmänkin se käytännön vaikutus - tai ennemminkin onko jotain vaikutusta tai onko syytä huolestua kardaanikulman muutoksesta?
Kulmamuutoksen voi todeta vain mittaamalla. Joka tapauksessa jos laitat 1" madalluspalat kulma muuttuu. Käytännön vaikutuksen voi todeta vain ajamalla ja ajan kanssa. Jos ei ilmene kardaanivärinöitä enempää kuin aikaisemmin (voi myös johtua kardaanin epätasapainosta) niin kaikki hyvin ja jos kardaanin ristikot eivät kulu nopeammin kuin aikaisemmin niin kaikki hyvin. Mutta jos edellä mainitut ongelmat tulee esille on syytä huolestua ja säätää kulmat kohdalleen (tai tasapainottaa kardaani uusilla ristinivelillä).
Lähetetty: 09 Touko 2006, 11:42
Kirjoittaja Tapsa
Jep, akselikorkeuden muutoksella on joko vaikutusta karkeasti.
positiivisesti = toimii oireetta tai negatiivisesti =värinöitä kovemmissa
nopeuksissa vedättettäessä ja sitäkautta osien nopeaan
kulumiseen /hajoamiseen
silmämääräisesti voi tarkastaa vaikka pienellä vatupassilla tai
suorakulmalla että onko ihan poskellaan tai sinnepäin auton paino
päällä . jos pinioni on yli pystyssä kardaanin keskilinjasta
pystyssä , voi olla säädön paikka koska lehtijouset ainakin ( löysät)
kiertyvät pinionia nostaen vedätettäessä ja moottorijarrutuksessa
laskien .
Nämä kuvat kyllä tästä asiasta kertoo kaiken oleellisen
tai jos saat auton montulle, mene alle ja pistä vaihde tai parkki päälle
ja liikutat autoa edestakaisin niin silloin näet paljonko pinionin liike
kulma muuttuu ylös ja alas

Lähetetty: 09 Touko 2006, 12:03
Kirjoittaja Mussemaan
Arvelisin että 1" suorakaan madalluspalikka ei vaadi pinionkulman uudelleensäätöä.
Toisekseen mikäli värinöitä ei ilmene, ei kannata turhaan säädellä.
Esimerkiksi omassa kulma on hieman pielessä, ja värinä +130km/h jälkeen meinaa käytännössä sitä että maisema sumenee ja amalgaamit putoilee hampaista. Kun nostaa kaasun.
"Ladder bar and torque arm systems create unique operating angles as the suspension moves since they move from a single point. In any case, the pinion angle should be set to match the engine/trans angle with the car at its ride height by placing a digital level on a machined surface of the engine then on the pinion yoke. Adjust bars or shim accordingly. U-joint operating angles should be kept at a minimum. In general operating angles should be 2° or less for racing applications and should be within 1/2° of each other."
Lähetetty: 09 Touko 2006, 13:15
Kirjoittaja KooKoo
Taitaa olla ihan tapauskohtainen asia. Mulla tuo tuuman pudotus taas vaati sen korotuspalan vetämisen kiilamaiseksi. Väärästä kulmasta aiheutui jaksottainen värinä, joka pahiten tuntui, yllättävää kyllä, kun veto ei ollut päällä, tietyssä nopeudessa. 1,5 asteen korjaus poisti onkkelman kokonaan ja samallahan tuossa tuli uusittua ristikotkin......
Lähetetty: 09 Touko 2006, 14:50
Kirjoittaja Tapsa
Dodii.. tulihan se sieltä... värinöitä... myös kannattaa tarkistaa
U-Pulttien kireys kun on hiukan ajellut niin ainakaan se ei muuta
kulmia

Lähetetty: 09 Touko 2006, 15:13
Kirjoittaja Mexico65
Tapsa kirjoitti:Dodii.. tulihan se sieltä... värinöitä... myös kannattaa tarkistaa
U-Pulttien kireys kun on hiukan ajellut niin ainakaan se ei muuta
kulmia

Niin ja paljoko se momentti olikaan 15 - 17 ft. lbs.
eli ei paljon pa#kaakaan. Varokaa ettei kupit mene soikeiksi.
Lähetetty: 09 Touko 2006, 19:22
Kirjoittaja 65HT
Eli toisilla vaikutusta on ollut ja toisilla ei. No pitää pistää harkintaa kuinka sen toteuttaa.
Kiitos jälleen vastanneille.
Edelleen saa kertoa aiheesta kokemuksia.
Lähetetty: 10 Heinä 2006, 23:09
Kirjoittaja janne260
Kaivetaanpas vielä vanhaa aihetta esille.
Vuosi sitten keväällä tuli vaihdettua takajouset. Eilisiltana tuli käytyä auton alla toistamiseen tutkimassa jousien etupulttien ja akselin u-pulttien kireys ja olivat perkuleet vieläkin löystyneet, vaikka viime kesänä tuli kertaalleen kiristettyä.
Joten kannattaa näköjään tarkkailla.
Lähetetty: 11 Heinä 2006, 10:47
Kirjoittaja 65HT
Itse olen huomannut saman. Kolmasti olen tarkistanut perän kiinnilaiton jälkeen ja joka kerta on ollut kiristettävää u-pulteissa. Tosin viimeisellä kerralla vain parissa mutterissa.