Sivu 3/3

Lähetetty: 13 Marras 2005, 23:27
Kirjoittaja veekoo
raunoh kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa, mihin "uuteen" autoon Mustangia verrataan (esim. BMW 630-sarja ?), vai onko vertailu tapauskohtainen eli lähinnä moottorin mukaan ?!? Olisi helpompaa arvioida verojen osuutta, jos jo etukäteen tietää, mikä on verrokki, jolloin voisi käyttää yksinkertaista matematiikkaa eikä kristallipalloa tms. arvailua.

Vai ottaisikohan Tulli uuden 2005 Mustangin hinnan verrokiksi arvioituna todennäköisenä hintana 2005 Mustangille sen mukaan mitä maksaa USA:ssa (esim myös verrattuna Saksaan ja/tai Ruotsiin) kerrottuna jollakin sopivalla kertoimella ? Tosin tuollaisessa tilanteessa voisi olla varmaankin joidenkin arvioimana vaara, että Tulli tällä tavalla ottaa myyjän roolin, jos hinnasta jotakin sanoo ?!?
Eikos tuolla toisessa keskustelussa juuri todettu, etta oikeaa hintaa ei voi missaan tapauksessa ottaa lahtokohdaksi nykyisella lainsaadannolla, vaan on loydettava joku verrokki. Mihin sitten tuollaista halvalla tehtya minimivarusteltua isomoottorista vehjetta verrataan.. Paras verrokki olisi joku edullisesti tehty riisari eika luksusauton statuksella kulkevat bemari. Istuisi tullimies joskus kyytiin ja vertaisi esim. jalopuujaljitelman maaraa mustissa ja bemareissa. Sitten musti ja kaukoidan tuotos rinnakkain. Lahempana se sisalta on jotain korealaista karvalakkia sisustan hienouksiltaan.. :wink:

Musti:
Kromi - vahan
Jalopuu - ei
Automaatti ilmastointi - ei
Luistonesto - ehka
Ajotietokone - ehka, vahan toimintoja
Nahka - ehka
Moottoriteho - on
Huoltovali - 5000km

Bemari:
Kromi - kylla
Jalopuu - ehka
Automaatti ilmastointi - ehka
Luistonesto - ehka
Ajotietokone - ehka, paljon toimintoja
Nahka - ehka
Moottoriteho - ehka
Huoltovali - 20000km (?)

Riisari:
Kromi - vahan
Jalopuu - ehka
Automaatti ilmastointi - ehka
Luistonesto - ehka
Ajotietokone - ehka
Nahka - ehka
Moottoriteho - ei
Huoltovali - 20000km

Pohjimmiltaan mustissa aika moni ominaisuus, joka on vakio eurooppalaisissa, on optio. Sama patee japanialaisiin ym autoihin.

Lähetetty: 26 Marras 2005, 17:42
Kirjoittaja raunoh
Olen mietiskellyt Mustangin verrokkiautoa, ja USA:ssahan on käsittääkseni kuten Suomessakin Chevrolet Camaro ollut "sisar-kilpailija", joten verrokkina voisi Camaro olla hyvä. Kuitenkin Camaroa ei taideta nyt valmistaa enää. Corvette taasen on vanhoista Tekniikan Maailma-lehdistä hintatietojen perusteella (esim. 1999 ja 2001) Camaroon verraten n. 1.71-2.02-kertainen siis keskimäärin 1.86-kertainen. Täten verrokiksi olisi Corvette tuolla 1:1.86-kertoimella kerrottuna.

Kuitenkin 60-70-lukujen autot ovat tekniikaltaan vaatimattomammat, eli ei ole mm. seuraavia: AIR-BAG, moottorin ruiskutussysteemi + katalysaattotit, erilaiset tietokoneet, ABS-jarrut. Joten näiden teknisten lisäysten aiheuttama auton arvon nousu on merkittävä, lienee 25% ainakin ???

Joten tällaisesta ajattelumallista uuden Mustangin hinta-arvio ? Eli päästään 55.000 euron luokkaan:
uusi corvette Coupe man 97.150 --> 52.230 euroa Mustangina (ja 2001 tason mukaisesti 48.094 euroa)
uusi Corvette avo man 110.550 --> 59.435 euroa Mustangina (ja 2001 tason mukaisesti 54.728 euroa)


Ja kun tämä olisi "uuden" Mustangin hintataso, niin tästä laskemaan klassikon hinnat.

Mutta jos verrataan PT-Cruiseriin, niin tämän hinta Suomessa 36.950 euroa ja avona 39.950 euroa, ja tietääkseni Mustang on USA:ssa n. 7% kalliimpi kuin PT-Cruiser ja siten samassa suhteessa myös Suomessa ???

Lähetetty: 06 Kesä 2006, 21:15
Kirjoittaja janne260
Nostetaanpas verot esille, ja yllättävää kyllä valtiovallalta kuuluu harrastajien kannalta kohtuullisen positiivisia uutisia.
APU prosenttityöryhmä on saanut työnsä päätökseen ja lausunto lähtee hallinnon syövereihin.

http://www.mintc.fi/oliver/upl168-Julka ... 9_2006.pdf

Erittäin positiivista luettavaa, toivottavasti ei vaan vesity hallintokierroksella.
Asiaa tehneille suurKIITOS ja hatunnosto.

Kommentointia mm. http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=83405

http://www.hdcf.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13884

ja nopein tiivistemä tuolla:
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9971

Mielenkiintoinen luettava myöskin:
http://www.mmaf.fi/documents/APU-Identi ... uistio.pdf

Lähetetty: 07 Kesä 2006, 17:26
Kirjoittaja Fastback
On sitä aikoja eletty. Suomi voittaa Euroviisut ja autojen rakentelua helpotetaan, harrasteautoille tulossa oma luokka ja tuontiautojen verotusta aiotaan keventää tai jopa vallan poistaa?!?!? Jokohan helvetti jäätyy seuraavaksi?

Lähetetty: 08 Kesä 2006, 09:16
Kirjoittaja janne260
Fastback kirjoitti:On sitä aikoja eletty. Suomi voittaa Euroviisut ja autojen rakentelua helpotetaan, harrasteautoille tulossa oma luokka ja tuontiautojen verotusta aiotaan keventää tai jopa vallan poistaa?!?!? Jokohan helvetti jäätyy seuraavaksi?
Kyllä jäätyy, ja sehän tarkoittaa talviolympialaisten pitoa Suomessa.

Lähetetty: 08 Kesä 2006, 11:45
Kirjoittaja mach1
janne260 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:On sitä aikoja eletty. Suomi voittaa Euroviisut ja autojen rakentelua helpotetaan, harrasteautoille tulossa oma luokka ja tuontiautojen verotusta aiotaan keventää tai jopa vallan poistaa?!?!? Jokohan helvetti jäätyy seuraavaksi?
Kyllä jäätyy, ja sehän tarkoittaa talviolympialaisten pitoa Suomessa.
Nimenomaan - ainakin järki on jäätynyt, jos savolaiset pättää korottaa Tahkovuorta 600 m. :shock: Ja kyllä siinä vaiheesa hyytyy veronmaksajan hymykin :twisted:

Lähetetty: 08 Kesä 2006, 23:33
Kirjoittaja ROKI
mach1 kirjoitti:
janne260 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:On sitä aikoja eletty. Suomi voittaa Euroviisut ja autojen rakentelua helpotetaan, harrasteautoille tulossa oma luokka ja tuontiautojen verotusta aiotaan keventää tai jopa vallan poistaa?!?!? Jokohan helvetti jäätyy seuraavaksi?
Kyllä jäätyy, ja sehän tarkoittaa talviolympialaisten pitoa Suomessa.
Nimenomaan - ainakin järki on jäätynyt, jos savolaiset pättää korottaa Tahkovuorta 600 m. :shock: Ja kyllä siinä vaiheesa hyytyy veronmaksajan hymykin :twisted:
Eläs mitää pitäähän korkeutta saada jos kerran lentomäki pitää saada, ja siitähän tulee kipsivuori.