Kardaani, +400 hp Musseen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaara91 kirjoitti:Niinhän tuo oikeesti onkin. On se hyvä, että joku korjaa hölmön virheitä. Mutta nyt on Faktaa. 1350 tappi tönärillä mitattuna on 19,65mm. kuppi päältä 30,2 ja tuo ristikon leveys 92mm. Tossa kuva tosta rakennussarjasta. Pyydän tuhannesti anteeksi hutilointiani. Toi perä joukki ja henkselit on MW ja putki 2,4 mm seinällä 3in saumatonta moly putkea muut osat Strangen. Noi laatikon ja perän joukit on ympäri koneistettuja ja lämpökäsiteltyjä, josta varmaan johtuu tuo rasvainen hintakin. Nyt vielä kun sais ton 1310 ja 1330 tapin mitat jostain, niin pääsee vertaileen. Ainakin tapin juuri on porrastettu tosta tiivisteen kohdalta runkoon, jolloin ristikon heikoimman kohdan rasitusjännitykset jää pienemmiksi ja tapin taivutuslujuus kasvaa. T Kaara.
Tarkastahan Kaara, että miten tuo MW perän joukki suhteutuu pinion supporttiisi. Ford 9" akselin kohdalla, jos käytetään MW joukkia, niin joukin alle pinionille tarvitaan jatkeeksi n. 10 mm vahva spacer tai holkkirengas jota löytyy mm. MW valikoimista. MW joukki on tehty heidän väkivahvalla pinion supportille ja joukki on siitä syystä hieman normaalia lyhyempi. Eli jos yrität laittaa MW joukin vakio pinionsupporttia (stanu tai daytona) käyttäen paikalleen, niin huomaat joukin menevän niin syvälle että pinionsta loppuu jengat. Minulla on tallissa yksi tuollainen käytetty spacer by MW. Käytin sitä tuossa orggis perä & orggis pinionsupport keksinnössä MW joukin kanssa. Se ei kyllä kummoinen keksintö ole, tarpeeksi kovaa tavaraa vaan ja koneistaa pienen kaulan. Voin ottaa mittoja jos tarvitaan, mutta se on Ford 9" kalikka.

Ihan vaan ajatuksena, että kannattaa tuokin tarkastaa, ettei tule kasaamisvaiheessa yllätyksenä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaara91 kirjoitti:Saattaa olla, että sen perän stefankin joutuu ottaan vielä irti, jos se rymppi prikka siellä välissä on kulahtanut ja murikan mutteriin ei saa tarpeeksi momenttia ennen oikeeta pinjonin laakereiden esijännitystä. Mun kohdalla tuo on jo tuttua, että vaikka osa maksais mitä hyvänsä, niin se ei mene paikalleen ennen kun sen käyttää sorvin kautta. :lol:
Mä olen ajanut tämän nykyisen machin aikana aina periksi antamattomalla holkilla krympin sijaan. Vanha orggis oli täsmälleen oikean mittaisella holkilla ja MW isoissa pinionsupporteissa tulee mukana MW:n valmiiksi sovittama teräs holkki. Ei tartte arpoa krympin kuntoa ja saa oikean momentin pinionin mutterille ilman huolta että krymppi menee liiaksi kurttuun.

Taitaa Kaara suunnitella ahtamista, koska voimalinja on kohtuu jälyä ja Magnum T56. Et kai sää turhaan tartte +700 lbs väännön kestoja?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Arvon herrat,

Minkälaista liikevaraa suositellaan vaihteiston liuku yokelle?

Onko tuuma liikaa? Jossain suositellaan 2/3" tai jopa 1,5".

Autossa lehti jouset. ( Ja ehkä jotain muuta viritystä...)

a
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kardaanivalmistajan mukaan max 1". Tämä ohje tuli kardaanin mukana.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jep. 3/4" on kuulemma MW:n suositus. Voihan tuota akselia muutaman millin tuoda eteenpäin muokkaamalla madallus palojen reikiä tai tappia, jos siltä tuntuu.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mä olen joskus jostain lukenut, että 2" on vieläl täysin rajoissa. Riippuu kai kalikoista ja kaikista muistakin. Muistaakseni mulla on jotain 1 1/2" - 1 3/4" luokkaa - ei notku tai keiku. Mulla on MW pitkä youkki vaihteiston akselilla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

FBn tapauksessa pidempi liikevara on varmaan OK! Helvetinkone rykäsee sen verran, että korikin notkahtaa, pelkästä kauhusta, sen tuuman! :roll:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaara91 kirjoitti:Kävin tossa tallissa kattomassa noitten joken pituudet, kun tuo kardaanikin on irti. T5 joken pituus on 5in hiotulta osalta ja toi T56M joke on 4,5in ja Strangen valmistamana sama 4,5in. Jos tuo pitkämalli on 6in pitkä, mikä Fastbackin lootassa on kiinni, voi tuo pelivara olla silloin hyvinkin tuo 2in eikä ongelmia vielä esiinny. Tolla 4,5in jokella kyllä 2in on liikaa.
Joo, aikoinaan kun kardaani tuli ja sita mittailin, niin vaihteiston akselin suojakuminkin huomioi, niin kaikesta huolimatta joukki oli 10 cm vielä akselilla, vaikka tuli ulos sen lähemmäks 2" silloin. Nyttemmin joukki on syvemmällä syystä, että MW pinion support & peränyoke yms. ovatten hieman pidemmät ja siten kardaani siirtyi hieman edemmäksi. Pitempää en kumminkaan teettäisi, mielestäni se on nyt hyvä. Mulla on tuolla teräksestä jyrsitty MW joukki 1350-nivelillä. Joukki on tosi pitkä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Veikko
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Maalis 2013, 17:07

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Veikko »

Kysyn nyt tähän samaan, etei tarvii uutta keskustelua tehdä... mitä kestää -94 GT kardaani ja perä? Leipooko jo ilokaasuilla?
Avatar
Veikko
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Maalis 2013, 17:07

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Veikko »

Veikko kirjoitti:Kysyn nyt tähän samaan, etei tarvii uutta keskustelua tehdä... mitä kestää -94 GT kardaani ja perä? Leipooko jo ilokaasuilla?
+100 hevosta olisi tavoite
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

kaara91 kirjoitti:Tämmösen löysin, kun on asia taas ollut mielessä. Ei mikään kiva yllätys jos se sattuu seisovan mailin aikana. Tässä tapauksessa on ilmeisesti poistettu nopeuden rajoitin, jolloin kardaani pääsee kriittiselle alueelle.

Kaveri on kyllä sellanen Fingerporifani!! aisa on ollut Mielessä, taas :lol: :lol: :asking02: :backtotopic:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Tosta juutuubi pätkästä täytyy sen verran sanoa että onpahan tavallisen paska auto jos kardaani ei kunnossa ollessaan kestä sitä mitä vakiokone koppaa vie. ja joku säälittävä 130mph.

Ennemmin ostan vanhan nissanin, vakiokardaani kestää sentäs ainakin 260km/h. Tai vanhan bemarin.. sen kardaani kestää ainakin saman. Ajo meinaan edellä.

...laadukkaat 1310 ristikot kestää anakin 750nm katuslikseillä.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Joo mut hei 130mph...

..vaikka olis mikä kardaani niin on se nyt tavallisen surkeeta että vakioautolla ei voi ajaa sitä minkä se kulkee. oikeesti. Jos mun täytyis millä tahansa vehkeellä himmailla sen takia että pelkästä nopeudesta tulee vehkeet silmille niin se laite olisi kyllä jäänyt jo alkujaan ostamatta.

Ajoin joku vuosi siten 4d sedan käyttikselläkin kovempaa kun tolla "urheilumussella", siinäkin oli pirun pitkä kaksiosainen kardaani(tai oikeestaan kaksi..) ja 250 todellista nopeutta, tosin loivaan alamäkeen.

joo onhan tää ihan bs offtopiccia.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Selailin tuota keskustelun, niin V6 ecoboost tanari on rajoitettu 117 mph??? Sillähän tuo kädetön kardaaniongelma on lakaistu maton alle. Järjetön keksintö tosiaan, mutta lienee osa kustannustehokkuutta V6 ecomallin osalta. Anyway, kardaanin kriittinen nopeus harvoin on vakioautoissa ongelma mitä nyt tossa uudessa tanarissa näemmä. Yleensä hommahan on niin, että vitosen välitys on harva ja kone ei jaksa jengata enää isoimmalla ylivaihteella tappiin asti. Esimerkiksi R.Z. tyyliin, että jos sulla on vaikka 3,36 perävälitys, 0,62 vitosen välitys ja 4270 rpm taulussa, niin auto kulkee sen 253 kmh - tuolloin kardaanin nopeus on 6887 rpm. Samaan kippoon vaihdetaan 4,11 rattaat, niin on muuten kone paremmin alueella, joten 4,11 perävälitys, 0,62 vitonen, niin 250 kmh saavutetaan nyt 5200 rpm kierroksilla ja tuolloin kardaani ottaa jenkaa jo 8387 rpm. Ei se tartte muuta, niin kardaani alkaa hajoittamaan jotain kuten edelle esitelty jos ollaan oltu jo aiemminkin lähellä kriittistä nopeutta. Ei sitä kriittistä nopeutta ajattele ennenkuin törmää ongelmiin.

Autoa rakentaessa huippunopeutta silmälläpitäen niin mitä harvempi on vaihteiston ylivaihde niin sitä suuremmissa ongelmissa ollaan kardaanin kanssa. Esim. TKO600 0,84 välityksellä pitää kriittiisen kardaanin jengat kurissa ja sitten vaan perävälitystä harvemmaksi niin alkaa kulkua löytyä jos koneessa on vääntöä jota käyttää.

Kaikesta huolimatta tuo uuden tanarin kardaani on surkea esitys jos asia on noin todellisuudessa että alkaa kavitoimaan 130 mph nopeuksissa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Voi voi, ostetaan alkaen mallin taunus, ja kun se ei kestäkään kaasu pohjassa ajoa niin voi itku ;)

Kaksi osaisessa kardaanissa ei ole mitään vikaa, kun se on oikein suunniteltu. Käyttiksestä löytyy semmonen, ja voin sanoa että kestää 230 km/h piemmänkin siivun ajaa... (Ei ajettu SUomessa)

GT:ssä taitaa olla jo kestävämpi. Kaksi osaisen ideana on värinättömämpi toiminta, eli mukavuutta halvalla.
Vastaa Viestiin