Sivu 13/15
Lähetetty: 31 Heinä 2006, 19:36
Kirjoittaja Fastback
Kyllä siinä alkaa olemaan käyttöautolle melkoisia tehoja - perkkelis.
Lähetetty: 31 Heinä 2006, 21:22
Kirjoittaja Mussemaan
petska kirjoitti:
paljonkohan sillä cumminssin pumpulla saa annettua ruokaa ja paljonko lieneen maksimi teho eikös se ole nelivena kansilla...? minkäs verran suomi pojat ovat niitä viritelleet...

Aika paljon, yhdenkin tuttavan pumppu on prepattavana parasta aikaa ohjeistuksella "niin paljon soppaa kun siitä saa"
Cummarit -98 -alkaen on 24V koneella. Muistaakseni 98.5 tuli erottinen Boschin VP44 pumppu, siihen asti rivi-versio.
Suomessa on yks tuplaturbo-24V jossa tehoa 520HP -vai olikohan 540HP.
Olen ollut kyydissä ja aika haipakkaa se antaa 3000kg kasallekin 4bar ahdoilla. Kone on tietty ihan vakio kannentiivisteitä myöten, uudemmissa koneissa kun on jo vaikiona tuo lamellitiiviste joka kestää aikamoista löylyä.
Vanhempien paffi-tiivarin kipuraja menee jossain 2bar hujakoilla.
Allisonin jotain 700kg painava vasikankokoinen vaihteisto ei kuitenkaan mahdottomia kestä, siksi auton omistajan mukaan väännöt on
rajoitettu 1500Nm lukemaan...tiedä sitten paljonko sieltä tulis ilman rajoituksia. Eikä ole ruo allison maailman paskin loota alkujakaan, samaa vaihteistoa käytetään mm. busseissa.
Tuttavankin dodgessa oli jo kerran parkaissut pahasti, toimii vielä kuitenkin.
Cumminssi on periaatteessa aika helppo virittää, kone on luja.
Omaan on ainoastaan lisätty syöttöä ja sillä tuli takarenkaalta (lähes tukossa olevalla vakioputsarilla) muistaakseni 260HP ja 998Nm. Tiedä sitten mitä on kampiakselin päähän muutettuna, iso 47RE loota ja Dana70 perä kyllä hukkaavat aika paljon. Vakiona -96 12V koneessa on muistaakseni 200HP/670Nm.
Lähetetty: 01 Elo 2006, 08:42
Kirjoittaja Ahti
Ahti kirjoitti:Mulla on sen verran vanhempaa tekniikka tuo oma auto että joutuu ottamaan ecu pöydälle,
irrotetaan pari pientä epromia ja niistä luetaan softat, ne lähtee
e-maililla Saksaan ja sieltä parissa tunnissa tulee uudet. Ne
kirjoitetaan uusille epromeille jotka tinataan ecuun takas.
Muutos +29hv ja +58Nm.
Aika varattu parin viikon päähän, katsotaan pitääkö mainospuheet paikkansa

Kyllähän sitä kulkua tuli lisää, nyt pitäisi olla 179hv, mutta pitäisiköhän ahdinta suurentaa

Lähetetty: 01 Elo 2006, 11:49
Kirjoittaja ac5
[quote="petska"]
kiihtyvyydestä sen verran että lähtee kun astmanen lehmä pakkas aamuna polviltaan
Vähän asian sivusta,mutta mites toi pitäis ymmärtää?

Astmapiipun kanssa nopea?

Lähetetty: 01 Elo 2006, 15:33
Kirjoittaja petska
Ahti siihen sun autoosi voisi teettää siitä vakio turbosta aavistuksen isomman ja sitten kun se virtaa hieman paremmin läpi ahtamattomassa tilassa niin alaväännöt paranee jos vaan ruokaa saa....ja saa se niilä 6mm elementeillä mitkä siellä vakiona on.....kun teettää kunnon ohjelman..-
jostain syystä kiehtosi tuollainen cumminssin koneella oleva auto
hyvät on lukemat mussemaanin suhteellisen vakio autossa ja väännöistä huomaa et on koneessa kokoa...ja vieläpä takarenkaalta....paljonko lienee tehohäviöt varmaan paljon..
Lähetetty: 05 Elo 2006, 10:16
Kirjoittaja Aku_81
ac5 kirjoitti:petska kirjoitti:
kiihtyvyydestä sen verran että lähtee kun astmanen lehmä pakkas aamuna polviltaan
Vähän asian sivusta,mutta mites toi pitäis ymmärtää?

Astmapiipun kanssa nopea?

Eikös astmainen lehmä ole se joka viedään lopetettavaksi'?
Kyllä pohojanmaalla keksitään ja osataan.
Lähetetty: 28 Elo 2006, 09:28
Kirjoittaja janne260
Re: Kyllä pohojanmaalla keksitään ja osataan.
Lähetetty: 29 Elo 2006, 11:40
Kirjoittaja Ahti
Ai että on komea! Tosin bensakoneella mutta saundit on varmaan kohillaan.
Lähetetty: 11 Syys 2006, 07:49
Kirjoittaja TomiKoo
Viikon luontokuva! Toinen ahtimista helottaa komiasti!
Tomi
vautsi Valmet
Lähetetty: 11 Syys 2006, 08:02
Kirjoittaja Sulkava
johan löytyi meillekin sopiva puutarhatraktori

siis tollanen on het hankintalistalla

mut Voordin kasin ku vielö saisi niin eiköhän halot liikkuis liiteristä liukkaasti .- Mut komee on viritys

Lähetetty: 06 Marras 2006, 15:42
Kirjoittaja janne260
Kaivetaas taas legendaarinen dieselaihe esille kun tuli noitten vanhojen venäläistekeleitten lähtö Egyptiin käsille:
http://www.gn113.com/miinaveneet.php
Kattokaapas suunnitteluvuotta ja edistynyttä tekniikkaa aikanaan. Nuo vehkeet oli silloin vielä palveluksessa kun itsellänikin oli kunnia palvella puolisotilaallista pursiseuraa. Kertaalleen tuli yhdessä noista käytyä ja arvostus omaa palveluspaikkaa kohtaan nousi potenssiin kuusi, sen verran karu neuvostomeininki oli veneessä.
Näistä kertoiltiin paria tornilegendaa silloin, tiedä sitten, mutta kyllähän tuollaisen venttilinsäätö varmasti rangaistuksesta käy. Toinen stoori kertoi, että alkuaikoina olis ollut runsasta öljynvientiä ja kaikkia mahdollisia venttilikoneisto yms. ongelmia. Ratkesivat muistaakseni Puolaan tehdyn vierailun yhteydessä kun löytyikin länsiöljyjen tilalle ihka-aitoa soviet-tervaa.
Lainattua:
Tuima-luokan pääkone M504 B2
5000 hp nopea meridiesel.
Peruskonstruktio (M501, 6000 hp) on suunniteltu ilmailukäyttöön.
56 sylinteriä, iskutilavuus 200 l, 8 rivinen (7 lohkoa) nestejäähdytteinen tähtimoottori.
Max kierrosluku 2000 rpm. Yksi Compound ahdin (max. 11 000 rpm) viskokytkimellä. Jokaisessa sylinterissä neljä venttiiliä, 9 pisteruiskutus, oma erillisen nokan käyttämä korkeapainepumppu, säätyvä ruiskutus ja venttiiliennakko. Alumiinilohkot teräksisellä sylinteriputkella.
Suunnitteluvuosi 1946, Ominaiskulutus 154-164 g/hp/h,
Huoltoväli 25 h (100 h) max. 2500 h
Lähetetty: 06 Marras 2006, 17:20
Kirjoittaja ruostekasa
Lähetetty: 06 Marras 2006, 19:15
Kirjoittaja Fastback
Niin kertoo.

Lähetetty: 06 Marras 2006, 21:21
Kirjoittaja Mussemaan
Fastback kirjoitti:Niin kertoo.

Äläs nyt FB!

Pitääkö sulle soittaa

Lähetetty: 06 Marras 2006, 21:27
Kirjoittaja Aku_81
Pitäsköhän raijata t-topin viereen kaverin skylinen moottori niin saisitte lisää mietittävää
