Sivu 12/15

Lähetetty: 27 Heinä 2006, 16:20
Kirjoittaja 200cid
Mussemaan kirjoitti:
Arveletko että finndatsunia pystyy käyttämään vielä normaalina ympärivuotisena käyttiksenä 7-8l/100km normaaliajon kulutuksella sen jälkeen kun alkuperäiset tehot yli triplataan tai jopa nelinkertaistetaan ilman minkäänlaisia parannuksia tai muutoksia koneen sisuskaluihin?


Arveletko että noilla mersuilla ajetaan tosiaan jokapäiväistä ajoa töihin ja kauppaan jne? Kun puhut noiden tehojen triplaamisesta otitko huomioon että on vaihdettu 200 koneen tilalle 300? nehän triplautuu jo tuolla koneen vaihdolla :lol:


Mussemaan kirjoitti: Mutta miettikääpä hetkinen huviksenne ihan moottoriteknisenä visailuna sellaista asiaa että vanhan taksi-loson kalkattavasta kieselistä otetaan päivittäiseen käyttöautoon vääntöä ulos orggisosilla enemmän kuin on uudessa MB SLK McLarenissa. Ja se sentään on kompressoriahdettu 5.4 -litrainen moniventtiili V8 sekin. Kaikilla nykypäivän mausteilla.


Siis vertaat bensaa dieseliin väännössä? Eiköhän se nyt ole selvää että diesel voittaa. Ja tuo ei ole mikään kalkattava taksi-kone!
Mussemaan kirjoitti: Toisena esimerkkinä samalta valmistajalta uusi 55 AMG mallisto joita ei niitäkään ihan nuhapumppuina pidetä: 367HP/510Nm vastaan "kylänpoikien" nokiloso-mannelavetti: 430HP/+800Nm -vakioilla koneen sisukaluilla tottakai -mitä noita osia turhaan vaihtelemaan kun hyvin pelaa alkuperäisilläkin.
AMG vaan hörppää soppaa huomattavasti enemmän, joten sietääkin ihmetellä että onko se moottoreiden kehitys oikeasti niin mullistavaa viime aikoina ollutkaan.


Ja on tuossa uudessa muuten aikas laajalla alueella tuota voimaa.. ei oo lavetissa varmana kovinkaan laajalla alueella woimaa... ja kyllähän luulisikin vakio-sisusten kestävän kun on jo tehtaalla ahdettu ja dieseleissä aina vahva ala-kerta..
Mussemaan kirjoitti: En yhtään ihmettelisi jos huhu Mersun inssien vierailusta Herleveiden kotona olisi totta. kuulemma olivat käyneet ihmettelemässä oikeen saksasta asti 540HP 300TD meseä -sekin käyttis tottakai eikä mikään sunnuntaikilpuri.
Esson baarissako kuulit....
Mussemaan kirjoitti: Summa Summaarum ,
-ei mersun kiisseli-kutosta tarvi alkaa palvomaan, suorittaamaan sille uhrimenoja tai rakentamaan temppeleitä.
Mutta todella poikkeuksellinen kone se kestävyytensä ja potentiaalinsa puolesta silti on.
Jopa Fastbackin (tietty perustellustikin) hehkuttamat isolohkot(kin) kyllä kalpenevat: Jos vaikkapa 428CJ koneen kylkeen pätkäisee ison turbon ja antaa sille soppaa+painetta niin paljon että liikutaan jossain 1200HP-1400HP konetehon tuntumassa, niin kyllä taitaa jäädä talviajot/päivittäiset kauppareissut ajamatta.
Miksikäs siihen pitäis se 1200-1400 kaakkia saada? noilla samoilla tehoilla kun tuo kiisseli, kestää isolohko varmana pitempään.

Lähetetty: 27 Heinä 2006, 20:27
Kirjoittaja Mussemaan
200cid kirjoitti: Arveletko että noilla mersuilla ajetaan tosiaan jokapäiväistä ajoa töihin ja kauppaan jne? Kun puhut noiden tehojen triplaamisesta otitko huomioon että on vaihdettu 200 koneen tilalle 300? nehän triplautuu jo tuolla koneen vaihdolla :lol:

Siis vertaat bensaa dieseliin väännössä? Eiköhän se nyt ole selvää että diesel voittaa. Ja tuo ei ole mikään kalkattava taksi-kone!

Ja on tuossa uudessa muuten aikas laajalla alueella tuota voimaa.. ei oo lavetissa varmana kovinkaan laajalla alueella woimaa... ja kyllähän luulisikin vakio-sisusten kestävän kun on jo tehtaalla ahdettu ja dieseleissä aina vahva ala-kerta..

Esson baarissako kuulit....

Miksikäs siihen pitäis se 1200-1400 kaakkia saada? noilla samoilla tehoilla kun tuo kiisseli, kestää isolohko varmana pitempään.
Pahasti trollaukselta haskahtavasta vastineesta huolimatta yritetään vielä kerran ihan rautalanka-periaatteella:

a) En arvele vaan tiedän. Kalajoella on 3kpl +400hp käyttismeseä. Osa ollut talviajossakin.
Kaikki niistä liikkuvat kuitenkin "kylänraitilla" päivittäin, ja takuulla huomattavasti enemmän kuin oma harraste-musseni.
Jos muuten jokin asia menee yli käsityskykysi, ei se välttämättä tarkoita sitä että se ei pitäisi paikkaansa. Ei millään pahalla.
Vanha sanonta "mikään ei anna asioista niin suurta varmuutta kuin täydellinen tietämättömyys" tuntuu pitävän edelleen hyvin paikkansa.

b) 1Nm = 1Nm. Newtonmetrin määrittelyissä ei mainita diesel -ja bensakoneen newtonmetrejä erikseen vaan ne lasketaan tismalleen samalla tavalla. Eli ovat siis vertailukelpoisia suoraan vaikka nokipilvi ei sattuisi jotakuta miellyttämäänkään.
Nähtävästi et myöskään ole kuullut viriteltyä 300D konetta luonnossa, tyhjäkäynti on tismalleen sama kuin vakioissakin, eli tasaisen rauhallinen "kalkattava" vanhan dieselmesen saundi.

Vääntöalueesta: Vääntökäyrää en osaa kirjallisesti sinulle selittää, mutta sanotaanko nyt niin että heti kun paineet nousee niin lystiä riittää aina 6000rpm tienoville asti. Tää on näitä turbojen ihmeellisyyksiä jotka vaan pitää hyväksyä, bensat ja dieselit periaatteessa sama homma.
Milloin sitten paineet nousevat, se on vain mitoituskysymys.
"luulisi kestävän kun tehtaalla ahdettu ja dieseleissä on aina vahva alakerta"
Koetapas huviksesi ottaa jokin muu saman aikakauden tai vaikka uudempikin turbo(bensa tai diesel) ja triplata tai nelinkertaistaa tehot ilman muita muutoksia. Kerro sitten miten kävi.

Vaikea tuntuu olevan myös ymmärtää esimerkki tehojen triplaamisesta.
Toki koneenvaihdolla saadaan auton moottoritehot moninkertaistettua helposti, mutta nyt olikin kysymys moottorin alkuperäisten tehojen kasvattamisesta. Mutta ei se mitään, sattuuhan noita väärinkäsityksiä paremmissakin piireissä.


c)
Maininta mersun insseistä ei perustu essonbaariin. Sanotaanko näin että kuulin asian "Vetotraktoriurheilua kilpailumielessä harrastavalta tavallisesti luotettavalta henkilöltä".

d)Jaa että miksikö pitäisi ottaa 428 koneesta 1200hp?
No ei tietysti miksikään, esimerkin heitin vain verrokkina tehojen moninkertaistamisesta sekä käytännön hankaluuksista mitä sen mukana tuppaa aina tulemaan.
Ekana vaan sattui tulemaan mieleen 428FE, joka oli kuitenkin omana aikanaan(kin) luja, tehokas ja siltikin erittäin potentiaalisena virittelymoottorina tunnettu. Että siksi vaan.
Yhtä lailla tavalla voisi noista tehojen moninkertaistamisesta ottaa esimerkkinä vaikka perus-vakio 302cid pikkulohkon, josta kirnuttaisiin 600-700HP pelkällä föönillä ja soppa-lisäyksellä.
Ja silti ajeltaisiin huolettomia reissukilometrejä kulutuksen käytännössä yhtään kasvamatta normaalilikenteen tahtiin ajellessa.
Tai Fjordin 200cid joka on sinullekin ilmeisesti tuttu. Paljonkos siitä tulisi kaakkeja jos orggikset konit triplattaisiin tai nelinkertaistettaisiin?


Itseäni en pidä minään diesel-friikkinä, mutta silti osaan kyllä kunnioittaa kunnon moottoria kun sellaisen näen. Sama mikä polttoaine.

Lähetetty: 27 Heinä 2006, 22:16
Kirjoittaja petska
Hyvän vastineen kirjoitit... mussemaan... ei kaikki ymmärrä kun eivät ole nähneet/istuneet kyytissä....olit muuten särkillä abc:llä tankkaamassa mussea kun kaasuttelin ohi tuolla omalla Vajaa sylinterisellä mersulla joka ei ole etes nopee... mut on siinä suurin piirtein 2.5 kertaa enempi pänninkiä "kisa säädössä" kun vakiona...ja ajettu on koko ajan nyt noin 50tkm "täysitehoisena ja vetoraktoreita harrastelva näkyi ajelevan mustalla ohi kun olin abc:llä kahaveella.... :lol:

Siinä suunniteltiin uudemman mallin "Turbo datsunin" omistajan kanssa... lauantain ohjelmaa kun olis tarkoitus mennä kokeileen lentokentälle ja hakusessa olisi parempi kun 14.375s aika ja datsunilla 12.5s aika tavoitteena....

käyttiksenä tuollainen mersu on ihan kiva kun polttoaineen kulutus putos verrattuna vakioon.... :wink:

Automaatilla vielä mukavampi....ja eihän tuossa ole kun sen verran pyörillä kun 1.6 Caddyssä :lol: :lol: :lol:

eikä sitäkään moni ymmärrä.... :lol:

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 20:41
Kirjoittaja Mussemaan
Itse en tästä ainakaan halua "minä olen oikeassa -kilpailua", mutta asiat asioina. Vaikeaa käydä antoisaa keskustelua ja/tai väittelyä jos tosiasioitakin pidetään huru-ukkojen höyrypäisinä höpötyksinä.

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 22:41
Kirjoittaja mussette
Mielestäni vanhoissa jenkeissä ja erityisesti early musseissa :lol: on sitä jotain. V8 lehteä olen ostellut v -78 lähtien, jotenkin se vaan kiinnostaa. Jos vanhojen taksi mersujen, bemareiden jne.. ympärille yritettäisiin rakennettaa samanlaista businesta/viihdettä kuin vanhojen jenkkien ympärillä on, niin enpä usko että yhtä suuret massat lähtisivät keväisin eri näyttelyihin niitä katsomaan ja kesäisin eri kiihdytys tapahtumiin. Kyllä hieno saundiset ja näyttävät V8 jenkit vetää ihmiset puoleensa ja samalla ne dieseli mersutkin saavat estraadin tulla esille.
Mutta, vielä tulee se päivä (vai tuleeko) jolloin paraskaan 60 luvun V8 koneen virittäjä ei enään saa loihdittua samoja tehoja kuin 2000 luvun mesen tai jonkun muun koneesta voi saada pienemmällä vaivalla ja rahalla. Oma vaaka kääntyy vielä V8 jenkki puolelle tyyli kokonaisuuden vuoksi.
:kitara2:

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 23:41
Kirjoittaja Aku_81
Mussemaan kirjoitti: a) En arvele vaan tiedän. Kalajoella on 3kpl +400hp käyttismeseä. Osa ollut talviajossakin..
Ihan kiinnostaisi tietää millä ahdoilla ja syötöillä sitä talvella ajetaan, vai tehdäänkö kuin monet bensaturbomiehetkin eli kesällä ahdot ylös ja talvella alas. Siltikään ei monen dieselmersun litratehot ole vielä kummemmat kuin mitä saadaan uudemmista parilitraisista bensaturboista perus muutoksilla, eli isompi ahdin, cuuleri, suuttimet,lastu.

Lähetetty: 29 Heinä 2006, 10:08
Kirjoittaja Fastback
Tässä onkin ideana, että pelkällä ahdon ja syötön lisäyksellä saadaan ei vain tuplattua, vaan jopa triplattua ja jos oikein yrittää niin jopa nelinkertaistettua eikä siinä vielä kaikki jos taas oikein ruuvaa niin jopa viisinkertaistettua ja eikä siinä vielä kaikki... :hattuwhee:

JXK-85 osuu asian ytimeen puhuessaan tyylistä, mutta ei tässä dieselpulinassa ole kysymys tyylistä vaan virittämisen helppoudesta. Aivan kuten '03-'04 Cobrissa, eli suurempaa hihnapyörää ja pontiaalia vakioahtimella 600 hv lukemiin. Hauska topici tämä on ja kertoo jotain nokilekojen potentilaalista. Onneksi maailmassa on valinnan vapaus ja saa itse päättää millä haluaa ajaa.

Lähetetty: 29 Heinä 2006, 13:13
Kirjoittaja Lauri
Niin nyt kuunnellaan ja nautitaan V8:n äänistä, mutta ehkä parinkymmenen vuoden päästä muistellaan kaiholla sitä mesen ronksotusta, ennenkuin jatketaan sähköautolla matkaa... Eikös kummelissakin todettu että "Diesel, siinä on kiva ääni". Mä en koskaan oikeen ole erityisemmin ollut kiinnostunut diisseleistä, mutta kyllä mun mielestä niitäkin sopii laitella, harrastushan se pääasia. Ja kyllä sitä on itekkin tullut pulailtua kaverin naftaprojektien kimpussa, yhdestä autosta saatiin vääntö kaksinkertaistettua, ja tehokin melkein. Vähän vaisu silti näihin johtotähtiin verrattuna :lol:


Koska eka diesel Mustang? Uusi tai tekniikanvaihto.

Fastback kirjoitti:Aivan kuten '03-'04 Cobrissa, eli suurempaa hihnapyörää ja pontiaalia vakioahtimella 600 hv lukemiin.
P.N, pienempi hihnapyörä :wink:

Lähetetty: 29 Heinä 2006, 14:30
Kirjoittaja Fastback
Lauri kirjoitti:Koska eka diesel Mustang? Uusi tai tekniikanvaihto.

Fastback kirjoitti:Aivan kuten '03-'04 Cobrissa, eli suurempaa hihnapyörää ja pontiaalia vakioahtimella 600 hv lukemiin.
P.N, pienempi hihnapyörä :wink:
Heh, katos joo tuli hehkutettua ja kaikki on suurta ja vaan isolohkot mielessä niin... :vihellys: Jos serpentiini ei menisi kuin kampuran & ahtimen välillä mitä suuresti Cobrassa epäilen, niin voishan sen kampuran pyörän vaihtaa silloin suurempaan ja saataisiin ahtoja korkeammalle...

Eikö joku meinannut tehdäkin diesel mustakankin? Siihen kyllä MUSTA-kanki sopisi tosi hyvin kuvaan sitä usvaa putkesta. Mun mielestä on hyvä että jätkät rakentaa näitä mannelavetteja eivätkä tosissaan ala soveltaan niitä mihinkään jenkkiautoihin. En jaksa ymmärtää sitä että ensin ostetaan joku klassikko jenkki ja kun bensa on kallista ja viritys kallista niin suunnitellaan jotain dieseliä joka on halpa swappi ja menovesi halpaa. Ei tällöin pidä edes ostaa mitään jenkkiä, ostakoot leppäkylki piilovarmarin ja fiilistelkööt sillä.

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 13:21
Kirjoittaja petska
Mussemaan kirjoitti:Itse en tästä ainakaan halua "minä olen oikeassa -kilpailua", mutta asiat asioina. Vaikeaa käydä antoisaa keskustelua ja/tai väittelyä jos tosiasioitakin pidetään huru-ukkojen höyrypäisinä höpötyksinä.
En minäkään turhasta väittelystä perusta...ja eikä paljoa "ylänappi" kiristä...

meni eilen sx nismosta kardaanin takaristikko kiihdytys kisoissa slikseillä rikki ja voimaa on ja aika oli jotain 12.39s loppunopeus 186km/h... ja grilli jonossa tuli joku gosfoortin mies tohkeissaan selittää kun oli joku mustangi poistunut edestä... :lol: kuka lieneekään :lol:

ja dyynissä samoten... :lol:
ja tuosta minunkin käyttiksestä tultiin viisasteleen mut kun se on "tyttöjen" vaihteilla oleva käyttöauto.... :lol:

Akulle sen verran et samat paineet kesät talvet.... :lol:

Tehoista en viitti kommentoida ja masentaa ketään mut oli simo aamu yöstä kyytissä kun lähdin dyynistä ja se vähän ketoili penkitys juttuja ja ei voi kun nauraa :lol: ....ja todeta et on mersussakin voimaa... :lol:

saattaisi alkaa jollain napit kiristään ja mun puolesta saisitte vaikka pistää koko jutun lukkoon....pitää taas viikon päästä käydä kattoon mitä tänne on tullut lisää... :lol:

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 15:33
Kirjoittaja Fastback
petska kirjoitti:Tehoista en viitti kommentoida ja masentaa ketään mut oli simo aamu yöstä kyytissä kun lähdin dyynistä ja se vähän ketoili penkitys juttuja ja ei voi kun nauraa :lol: ....ja todeta et on mersussakin voimaa... :lol:
No hei! Ilman muuta lukuja vaan tauluun! Saadaanhan taas vähän säpinää aikaiseksi, joten dynotusjuttuja vaan tulemaan! Minä en kyllä masennu jos jossain dieselissä on enemmän hevosvoimia, pitää vaan ihmetellä tai panostaa lisää omiin vehkeisiin :roll:

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 17:27
Kirjoittaja janne260
Lisää syöttöä eikä mihinkään lukkoon, varsinkin kun johtotähtimiehillekin tuli F1:stä tänään saavutuksia.

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 20:45
Kirjoittaja Mussemaan
petska kirjoitti:
Mussemaan kirjoitti:Itse en tästä ainakaan halua "minä olen oikeassa -kilpailua", mutta asiat asioina. Vaikeaa käydä antoisaa keskustelua ja/tai väittelyä jos tosiasioitakin pidetään huru-ukkojen höyrypäisinä höpötyksinä.
En minäkään turhasta väittelystä perusta...ja eikä paljoa "ylänappi" kiristä...
... ja grilli jonossa tuli joku gosfoortin mies tohkeissaan selittää kun oli joku mustangi poistunut edestä... :lol: kuka lieneekään :lol:
Jaa, minkälainen musse oli kiivaillut? Oliko puhetta?
Ainakin yks 351Bossi oli liikkeellä, mutta muitakin musseja vilahteli pitkin viikonloppua.

Änyväy, kaikki autorakentaminen on mun mielestä positiivistä. Vaikka tuskinpa tulis omaankaan musseen dieseliä laitettua.
Eli ymmärrän kyllä "bensamiehiäkin".
Aku_81 kirjoitti: Ihan kiinnostaisi tietää millä ahdoilla ja syötöillä sitä talvella ajetaan, vai tehdäänkö kuin monet bensaturbomiehetkin eli kesällä ahdot ylös ja talvella alas. Siltikään ei monen dieselmersun litratehot ole vielä kummemmat kuin mitä saadaan uudemmista parilitraisista bensaturboista perus muutoksilla, eli isompi ahdin, cuuleri, suuttimet,lastu.
Joo, kyllä bensoistakin voimaa saadaan, ei siinä mitään.
TD:hän on siitä hassuja että soppaa+ahtoa työnnetään myllyyn periaatteessa suoraan kuormituksen mukaan.
Eli liukkaalla alustalla syötön+ahtojen rajoitus pelaa ikäänkuin "automaattisesti".
Eräällä tutulla on Dodge Ram Diesel, ongelmana tehorullilla oli saada ahtopaineet nousemaan ylös mittauksia varten. Rullat eivät yksinkertaisesti kuormita konetta tarpeeksi.
Eikä auttanut vaikka seisoi jarrun päällä, ei vaan ahdot nouseet tappiin, niin paljon kevympää koneelle se kuitenkin dynorullilla on.
Mutta tienpäällä tosipaikassa sitten nousee ahdot tappiin aina 4bar asti.
Ihan kivaa kyytiä Cumminssistä siinä vaiheessa. 8)

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 21:22
Kirjoittaja 200cid
Mussemaan kirjoitti: Eräällä tutulla on Dodge Ram Diesel, ongelmana tehorullilla oli saada ahtopaineet nousemaan ylös mittauksia varten. Rullat eivät yksinkertaisesti kuormita konetta tarpeeksi.
Eikä auttanut vaikka seisoi jarrun päällä, ei vaan ahdot nouseet tappiin, niin paljon kevympää koneelle se kuitenkin dynorullilla on.
Mutta tienpäällä tosipaikassa sitten nousee ahdot tappiin aina 4bar asti.
Ihan kivaa kyytiä Cumminssistä siinä vaiheessa. 8)
Asiaa! Cummins 5,9 on raaka pata. :haba:

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 17:09
Kirjoittaja petska
tuohon ahtojen nousemiseen rullilla on tärmätty useastikkin kerran oltiin jäälissä jäälin autosäädössä bmw 525tds bemaria penkittämässä ja eipä saatu ahtoja nouseen kiloa ylemmäs vaikka oli tarkoitus 1.5 bar nousta kun ei vastustanut tarpeeksi...

Miksi niitä suotta vierasmoottoreita konepeliin alle tunkis paitsi jos ei muuten saa pelaan...

Tehoista sen verran että jännä hommeli kun dieselissä voi määrittää tehoja sillä että minkä verran saa ruokaa palaan ettei savua...esim 2.5 mersun dieselissä 7mm elementeillä olevalla mynä-dieselin pumpulla säädöt pienemmillään eli noin 100 kuutiomilliä soppaa per sylinteri tehot 260hp-280hp ja vaatii 1.5 bar ahdot..sopivalla turbolla että palaa...ja pumppu syöttää maksimissaan 120 kuutioo ja jollain 1.6 bar paineilla antaa 320hp kone tehoksi mut savuakin tulee...en oikein tiedä miten se lasketaan tuo polttoaine määrä mut olisikohan 1000 iskulla ja elementti kohtainen....lappu tuli suoraa mynältä ja lunttasin siitä...

testailin viime syksynä että 244hp oli pyärillä pumppu minimissä noin 100 kuutioo...1.6bar ahdoilla ja pikkuisen lisäsin niin 254.5hp ja alkoi turbo ahdistaan lisää kun laittoi niin huononi ja teho häviötä ei oikein tarkkaan pysty tietään kun on automaatti joten arvio oli tehoista 280- 306hp riippuen ruuvin asennosta :lol:

kun vapaalle vaihdoin lennosta ja testaattiin häviötä saatiin 17% tiedä sitten...

hurjimmat ovat päässeet 340-370hp lukemille vitos koneella mut tiedä sitten paljonko penkit huijaa... etelässä tuntuu tulevan enempi tehoja mitä täällä pohjanmaalla ainakin jokkis autoista..

kiihtyvyydestä sen verran että lähtee kun astmanen lehmä pakkas aamuna polviltaan :lol:

eli jotain 6,5s 0-100km/h mut jonkun ajan kestää... katteli aika korteista kun 330 jalan kohdalla vauhtia tasan 100km/h on homehduttu sen verran aikaa....paras vartti aika 14.375....ja puhtaasti käyttöautolla...samoilla säädöillä koko talvi ajettiin läpi

paljonkohan sillä cumminssin pumpulla saa annettua ruokaa ja paljonko lieneen maksimi teho eikös se ole nelivena kansilla...? minkäs verran suomi pojat ovat niitä viritelleet... :?: