Sivu 2/3
Re: Bump steer
Lähetetty: 06 Maalis 2008, 22:40
Kirjoittaja 2065
kiittää ja kumartaa. Menee tilaukseen...

Re: Bump steer
Lähetetty: 24 Huhti 2008, 19:34
Kirjoittaja 2065
moikka
etsiskelin noita suojakumeja summitin sivuilta... ei löytynyt. Lähetä Jani vaikka yv jos tiedät linkin tuotteeseen
Kiitti
Re: Bump steer
Lähetetty: 24 Huhti 2008, 19:59
Kirjoittaja musse67
2065 kirjoitti:moikka
etsiskelin noita suojakumeja summitin sivuilta... ei löytynyt. Lähetä Jani vaikka yv jos tiedät linkin tuotteeseen
Kiitti
tässä tulee:
http://store.summitracing.com/egnsearch ... =%2D209895
Re: Bump steer
Lähetetty: 25 Huhti 2008, 07:35
Kirjoittaja Pappacosworth
Onko tuollainen setti tarpeellinen 90 foxiin?
Re: Bump steer
Lähetetty: 25 Huhti 2008, 15:31
Kirjoittaja 2065
onko autosi alustaan tehty muutoksia?
Re: Bump steer
Lähetetty: 25 Huhti 2008, 17:18
Kirjoittaja Pappacosworth
Taitaa olla vakio vielä, ainakin se on korkea kuin maastoauto

Re: Bump steer
Lähetetty: 26 Huhti 2008, 00:31
Kirjoittaja 2065
Siinä tapauksessa et tarvitse. Muuta alustapalikkaa kyllä voit harkita. Auton ajo-ominaisuudet paranevat huomattavasti. Käytä hakutoimintoa
aiheesta on paljon tietoa täällä foorumilla.
Re: Bump steer
Lähetetty: 14 Touko 2008, 22:45
Kirjoittaja Petteri
Siis jos alustaa on paranneltu niin nämä palikat olisi syytä hankkia vai ymmärrsnkö oikein?
Re: Bump steer
Lähetetty: 15 Touko 2008, 00:12
Kirjoittaja 2065
Mun mielestä alustahan on osiensa summa varsinkin jos koko kori otetaan mukaan yhtälöön. Jos osat on valittu oikein ja toimivat sopivasti yhteen niin tuloksena on haluttu ajo-ominaisuksien muutos...
En itse tuota bumpsteer-kittiä ensimmäisenä hankintana suosittelisi. Jos etupään geometriaa on on muutettu niin radikaalisti että "raidetanko" alkaa olla "omalla metriluvulla" etupään linjojen (lähinnä tukivarsien) kanssa on bumpsteer-ilmiön tarkistus ja säätäminen jo varmasti paikallaan.Mitä autosi alustalle on tehty?
mm tuossa on rautaisannos aiheesta
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =11&t=6213
Re: Bump steer
Lähetetty: 15 Touko 2008, 07:21
Kirjoittaja Arto65FB
Petteri kirjoitti:Siis jos alustaa on paranneltu niin nämä palikat olisi syytä hankkia vai ymmärrsnkö oikein?
Voihan ne ostaa vaikka ensimmäiseksi. Vanhemmmissa on vaan niin paljon muutakin ajo-omituisuutta, ettei bump steeria ihan heti huomaa, kun se killistelee ja kallistelee joka puolelle ja pyöränkulmat on mitä on, että ajo on varovaisempaa muutenkin. Alustan muun parantelun jälkeen tuon bump steerin vain huomaa helpommin.
Re: Bump steer
Lähetetty: 04 Loka 2008, 15:19
Kirjoittaja harmi80
Onko kukaan harkinnut bump steerin vähentämistä pidentämällä raidetankoja ja siirtämällä niiden kiinnityspistettä keskemmäs autoa?
Re: Bump steer
Lähetetty: 04 Kesä 2009, 14:58
Kirjoittaja Mexico65
Nostetaan tämä taas ylös. Lisätään ajatteluun vielä cambr, caster, auraus, Ackerman muutos, .
Bump steer:
Kuinka paljon olette mitanneet noiden Bump steer kittien asentamisien jälkeen autoissanne esiintyvää bump steer ilmiötä?
Mikä olisi sopiva bump steer?
How Much Bump Steer?
Ideally you should run as little bump steer as possible. Most of the tracks we see today are old and bumpy. Bump steer on these rough surfaces causes the car to be unpredictable.
Some bump out can make the car more stable on corner entry. Bump in is almost always undesirable.
Some people use small amounts of bump out to create entry stability and an Ackerman type effect in the center of the turn where as the bump setting causes the LF to turn a bit farther than the RF as the RF compresses and the LF extends.
My recommendation is to run .005 to .015 thousands of bump out but never allow the tires to bump in.
If you want Ackerman in the center of the turn then add Ackerman while maintaining proper bump. If you use bump to obtain some Ackerman effect the car will be unsettled as it goes over each bump, which will break the contact patch from the racing surface.
If the design of your car does not allow for such precise bump adjustments then more bump out is better than any bump in. However, strive to get the best bump numbers even it if means replacing parts. Excessive bump over .050 can slow your car down.
Making Bump Steer Corrections
Now that you have measured your bump steer you will need to adjust, shim or relocate the suspension components to get the exact reading that you desire. Below are some tips that will quickly guide you through the corrective process for cars with front steer style suspension.
Symptom Cure
Symptom 1. Toes out in compression and in on rebound all in one direction.
Cure 1. Decrease shim on outer tie rod or lower the inner tie rod.
Symptom 2. Toes in on compression and out in rebound all in one direction.
Cure 2. More shim at outer tie rod or raise the inner tie rod.
Symptom 3. Always toes in both compression and rebound.
Cure 3. Lengthen the tie rod as it is too short.
Symptom 4. Always toes out on compression and rebound.
Cure 4. Shorten tie rod as it is too long.
Symptom 5. Toes out on compression, then in on rebound and then starts back towards out with more rebound travel.
Cure 5. Less shim at outer tie rod and shorten tie rod.
Symptom 6. Toes in on compression, then moves out on rebound and then starts back towards in with more rebound travel.
Cure 6. More shim at outer tie rod and lengthen tie rod.
No niin helppoa kuin heinänteko.
Tämähän on mitattu ja säädöt on tehty oikein. Hyvä näin, vai miten se meni.
OK.
Jätetään vielä väliin noi muut kulmat vaikkakin ne tulee aina säätää ennen aurausta.
Auraus kulmat, toe in, toe out.
Onko 2, 4, 6, 8, 10 mm hyvä?
Miten se on mitattu?
Vaikuttaako vanteen halkaisija mitenkään kyseisiin lukuihin?
Onko auraus kulmat samat jos mittaus tehdään 14" vanteella tai 17" vanteella?
Pitäisikö sitenkin käyttää jotain erilaista mittaus menetelmää?
Mutta jos aurauskulmat mitattaisiin asteina ei sekaannusta tulisi jos vanteet aina välillä vaihtuu.
Jos asteina niin paljonko 1, 2, 3, vai 0.2, 0.3, 0.4...?
Tästä on hyvä jatkaa...
Re: Bump steer
Lähetetty: 26 Kesä 2009, 12:44
Kirjoittaja Jukka
hannu kirjoitti:Antti66HT kirjoitti:Oliskos leimamies tyytyväinen josa laittais kumit...
Eipä ole meilläpäin ollut ongelmia katsastuksissa ko:n osien eikä muidenkaan asennettujen "HIPO-OSIEN" kanssa.
Maanantaina selviää mitä katsuri tuumaa Kangasalan suunnassa tuollaisista.
Sain kauniimman sukupuolen edustajan asentaan mulle tuollaiset kun ei itse pystynyt ruuvaamaan.
Säätö jää myöhemmäksi kun saa lyhyemmät jouset paikalleen.
Re: Bump steer
Lähetetty: 22 Helmi 2014, 22:03
Kirjoittaja Jukka
Nostetaas toinenkin vanha topikki ylös.
Hammastankoa vaihtaessa ruuvailin nuo raidetangon päät irti vanhasta hammastangosta.
Omien laskujen mukaan niillä on ajettu nyt 5 kesää ja ei mitään välystä havaittavissa vieläkään.
Niissä ei ole suojakumeja eikä missään nimessä tippaakaan rasvaa tai muutakaan liukastetta.
Mustanki on mulla kesäisin ihan käyttöautona ja sillä ajetaan kun tarvis vaatii, satoi tai paistoi.
Voisin siis väittää että kestää hyvin ilman suojakumejakin...
Tallilla tupakkia poltellessa mietiskelin mikä olisi ideaali asento raidetangon päille.
Lienee parempi jos jarrutuksessa, korin painuessa alas, aurauskulma menisi mielummin auraukselle kuin haritukselle?
Jousien jäykkyyshän vaikuttaa tähän hurjasti.
Jyri tuossa edellä jo esittikin aiheesta liudan hyviä kysymyksiä...
Töissäkin näitä joskus tulee mietittyä pyöränkulmia säätäessä.
Joissakin kulkineissa kun kulmat muuttuvat aika paljonkin korin tullessa alaspäin ja jousien painuessa kasaan.
Re: Bump steer
Lähetetty: 25 Helmi 2014, 19:05
Kirjoittaja Arto65FB
Jukka kirjoitti:Nostetaas toinenkin vanha topikki ylös.
Lienee parempi jos jarrutuksessa, korin painuessa alas, aurauskulma menisi mielummin auraukselle kuin haritukselle?
Niin, tai ainakin niin, ettei muutu auraukselta haritukselle. Jotkut säädöt kun on jo harituksella.