Sivu 2/2

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 13:14
Kirjoittaja Fastback
Heitetääs tähän vielä boss tyylisten kansien virtauksia - lainaan nämä eräästä toisesta keskustelusta.
Fastback kirjoitti:Sitähän on olemassa neljän laista fordin BOSS kantta:

1) vakio 429 boss kansi näille mulla ei ole virtausarvoja - jos joku löytää niin hieno juttu

2) C&C (Carrol Carter motorsports) eli entinen Ford Racingin A441 (mitä minä mainostan) "low hemi" kannet, jotka virtaavat n. 530 imu/380 pako cfm.

3) B441 kannet, Robertsin suunnittelmat "tall hemi" 4,900" borespacingille. Nämä ovat aivat tajuttomat rännit. Venttiilit samoissa asennoissa kuin moparin hemissä, pakopuoli on rajusti nostettu ja näillä päästään hyvällä porttauksella ~600/500 cfm lukemiin.

4) C441 kannet eli täydet pro kannet IHRA luokkaan jossa käytetään custom lohkoja 5,000" borespacingilla. Jos B441 ovat kalliit niin ne tuntuvat kolikoilta näihin nähden, 5,000" BS tarkoittaa custom lohkoa, kustom kansia, imusarjaa jne... +1800 hv IHRA:n prostock sarjan 815 cid moottoreissa.
Toki näissäkin kansissa on useita variaatioita kuten A441:ssä ja B441:ssä, perusasiana noissa säilyy borespacing ja venttiilikulmat samoina. Vuosien mittaan on muutamia variaatioita nähnyt ja mm. Carrol Carter (valumuottien omistaja) tekee aina tarpeentullen muutoksia valuun eli virtauslukemat ovat suuntaa antavia.

Oversquare moottorista puheenollen, miten olisi 4,700" poraus ja 3,590" iskua?? sehän olisi prostockiin sopivat 498,3 cid. Tai jos haluaisi ajaa D-ryhmää niin 4,600" poraus ja sama akseli niin 477,3 cid. Lohkoja saa esim. motorsportin A460 tai IDT:n premier. 3,590" on 429:n std. isku ja akseleita saa takotavarana tai tilauksesta billettinä.

-----
edit:
Mexico65 kirjoitti:Tässä jonkinlainen linkki koottuihin virtausarvoihin eri kansista. Huomaa lähteet.
http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm
Tietenkin virtausarvot poikkeavat mittaus paikan, laitteiden ja olosuhteiden mukaan, mutta antavat jonkinlaisen suunnan rakenteluun.

Tosin teho minkä joku kansi voi tuottaa, muuttuu todeksi vasta kampiakselinpäästä tai vaikka takarenkaasta mitattuna.

500hp:n kannet mahdollistaa noin 500hp:n koneen rakentamisen jos muut koneen komponentit ovat kohdallaan ja rakentaminen on tehty huolella.
Totta joka sana. Kiitos linkistä tuli std. 429 bossin virtauslukematkin eli 379/225 0,600" nostolla.

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 13:26
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:Pitää kyllä vielä mainita, että olishan tuollainen isoporauksinen ja lyhytiskuinen moottori aika jännä kampe. 4,125" porausta esim. ja 3,500" isku tai jopa 3,000" iskuinen. Siitä se venttiilikoneisto tykkää! :juujuu: Parkua kyllä tulee!
Miten olisi poraus 4.125" ja isku 3.125"?

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 13:37
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:Miten olisi poraus 4.125" ja isku 3.125"?
Kuulostaa 8000-8500 rpm huipputehoalueelta vai minkälainen nokka-akseli mahtaisi olla ehdottamassasi kombinaatiossa?

Lähetetty: 07 Elo 2006, 13:42
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:Miten olisi poraus 4.125" ja isku 3.125"?
Kuulostaa 8000-8500 rpm huipputehoalueelta vai minkälainen nokka-akseli mahtaisi olla ehdottamassasi kombinaatiossa?
Se ei ole ehdotus vaan vankasti toteutumassa, paluuta ei enää ole.
Suurin osa koneeseen tarvittavista osista on jo kotona tallissa. Keväällä viimein sain kampiakselinkin. Sonny Bryant akseli on muuten hienoa tekoa. Nyt olisi kaikki alakerran osat kasassa samoin kannet, eli koneen niputtaminen koneistuksien jälkeen voi alkaa!

Comp Cams XR292R MECHANICAL ROLLER on tullut jo hankituksi ja sitä kokeillaan ensin.
XR292R 292 298 254 260 .621 .627 110°
Niin kuin huomaatte nokka on hyvin maltillinen, autolla tullaan ajamaan myös kadulla.

Lähetetty: 07 Elo 2006, 14:27
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:Se ei ole ehdotus vaan vankasti toteutumassa, paluuta ei enää ole.Suurin osa koneeseen tarvittavista osista on jo kotona tallissa. Keväällä viimein sain kampiakselinkin. Sonny Bryant akseli on muuten hienoa tekoa. Nyt olisi kaikki alakerran osat kasassa samoin kannet, eli koneen niputtaminen koneistuksien jälkeen voi alkaa!

Comp Cams XR292R MECHANICAL ROLLER on tullut jo hankituksi ja sitä kokeillaan ensin.
XR292R 292 298 254 260 .621 .627 110°
Niin kuin huomaatte nokka on hyvin maltillinen, autolla tullaan ajamaan myös kadulla.
Kyllä, olen tietoinen mexicon projektista siitä asti kun keskustelimme siitä puhelimessa. En halunnut naulata teesejä seinään moottorista, mutta nyt kun omistaja julkisesti sen kertoo niin nyt sitä voi pöyhiä oikein kunnolla :wink: Sanonpahan vaan että kohtuu jyrkkä keppi. Olen ajatellut asteiltaan täysin vastaavaa keppiä (XR292 R-10) huomattavasti pitemmän iskun omaavaan isolohkoon ja ajatellut siitä tulevan kohtuu hiperf katukoneen. Huipputeho asettuu 7000-8000 rpm maastoon? Billet vai takoakseli? Kuulostaa hienolta paketilta, alkaa esikuva Shelby vapisemaan rinnalla.

Lähetetty: 07 Elo 2006, 15:04
Kirjoittaja Mexico65
Billet Custom Special Order, Fordin runkolaakeri- ja Chevyn kiertokanki laakerikaulat ja iskuhan oli 3.125", valmistus ja toimitus kesti turhankin kauan.

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 04:06
Kirjoittaja Fastback
Tässä uudet Jon Kaasen 385-sarjan P-51 kannet out of the box virtausarvot verrattuna FRPP SCJ kansiin.

imu SCJ P-51
100 104 105
200 166 175
300 215 258
400 285 330
500 321 375
600 337 401
700 346 412

pak. SCJ P-51
100 98 103
200 126 137
300 158 170
400 186 199
500 210 223
600 224 242
700 234 254

Mielestäni pahuksen hyvät virtausarvot jo matalillakin nostoilla. Nämä kannet ovat imu ja pakokanavien sijoitteluiltaan alkuperäiset, eli mitään kanavia ei ole nostettu tms.

Eliminatorilta tulee ihan justiinsa kohtuu äijäkannet ns. 900-sarjalaiset. Eivät kykene matalilla nostoilla samalle tasolle kuin P-51:t, mutta ovat käyttötarkoitukseltaan hieman eri tyyliset kannetkin. Katukansiksi uudet P-51:t voisivat olla omiaan.

Stage I
Kuva

Stage II
Kuva

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 08:29
Kirjoittaja Tapsa
Nimen omaan...yhteen sopivuus osilla on kuitenkin aika oleellista. varsinkin katukäytöön..
kireeseen koneeseen kireet kilkkeet..
eni vei, tulee hauska pata silti :wink: