429-460 kansien virtauksista

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
stanu429
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Marras 2004, 01:50
Paikkakunta: Americarvia

429-460 kansien virtauksista

Viesti Kirjoittaja stanu429 »

Ehkäpä tuttua kauraa, mutta varsin kiinnostava linkki 385-sarjalaisille.
http://www.reincarnation-automotive.com ... dex-1.html
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Laitetaas vielä vähän rajummat race kannet näkyviin eli C460 kannet ja parina eri versiona.

0.200=160.3
0.300=251.5
0.400=332.1
0.500=397.3
0.600=442.5
0.700=456.6
0.800=453,4

0.200=154.8
0.300=235.6
0.400=312.5
0.500=390.0
0.600=451.3
0.700=483.6
0.800=496.4

Pitää kyllä hehkuttaa Fordin vakio hlöauto kansia eli D0VE-C kansia, std. valulla päästään 0.600" nostolla 279/135cfm. Pakopuoli on kohtuu onneton. Vastaavat portatut lukemat 322cfm/212cfm. Melkoinen parannus pakopuolelle.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Tässähän oli nyt isolohkosta kyse, mutta vertailun vuoksi pitää vetää nää vakion 4V cleven virtaukset:

nosto 0.1" 0.2" 0.3" 0.4" 0.5" 0.6"

imu 64,3 115,8 163,5 210 246 273,6
pako 66,7 103,7 133,8 154,4 169 178,4

Nämä jaksaa aina lämmittää, kun vertailee mielessään iso-ja pikkulohkon painoeroja :wink:

http://www.mustangandfords.com/techarticles/5288/

Tosin tuolta kun vertailee esim 2- ja 4V:n eroja, niin huomaa miten pyllystä tuo 4V:n imu-pako suhde vakiona on.
-71 HT 351C 4v
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Numeroita näkyy olevan, mutta mitä nuo tarkoittaa selkokielellä, ja mikä imu pakosuhteessa huonoa?? imupuoli ilmeisesti riittää, mutta pakopuoliko suhteesa hoonompi?? miten tuo on käytännössä korjattu, venttiili muutoksilla? vaikka uskon että 4V:kin toimii vakiona normaalikäytössä enemmän kuin riittävästi.
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Speedy kirjoitti: miten tuo on käytännössä korjattu

Esimerkiksi nokka-akselin "isommalla" pakopuolella (eli onko se nyt sitten se dual pattern-akseli)
Speedy kirjoitti:vaikka uskon että 4V:kin toimii vakiona normaalikäytössä enemmän kuin riittävästi.
Riittävästi...riittävästi.. tutun oloinen sana, mutta en saa nyt merkitystä mieleeni :wink:
-71 HT 351C 4v
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Cleveland on varsin potentiaalinen moottori ja kunnioitan kyllä sitä. Sen 4V sylinterikannet ovat todellakin isolohkokaliberia, ehkä turhan suuret pienelle moottorille. Pieni isku ja valtavat kanavat tarkoittavat kierrosluonnetta yleisesti ottaen. 4V Cleveland on se isopyssy kansi, vertasin D0VE-C 429 moottorien peruskantta ja se virtaa jo perusmuodossaan enempi mitä 4V Clevelandin kannet. Tämä peruskannesta, toki ison moottorin kansien onkin hyvä toimia. Ei sen puoleen Cleveland on hyvin läheistä sukua 385-sarjan moottorien kanssa ja hyvä kannet taitavat kulkea ”suvussa”...

En jaksa enää muistaa mitä portatut 4V Cleveland kannet virtasivat (ilman radikaaleja pakokanavamuutoksia), niin perus 429 D0VE-C kansi virtaa parhaillaan 360 cfm lukemia portattuina. Mahtavaa todeta että Fordin pannuissa & kansissa piilee potentiaalia joka suorastaan huutaa että joku vapauttaa sen piilevän mahdin!

Hmmm, sanan riittävä olen minäkin kuullut joskus, mutta aina kun sen hetkellisesti muistaa niin se menettää nopeaa merkityksensä. Myydään palstalla olisi riittävä katuauto myynnissä... riittää ainakin vähäksi aikaa!

Pitää kyllä vielä mainita, että olishan tuollainen isoporauksinen ja lyhytiskuinen moottori aika jännä kampe. 4,125" porausta esim. ja 3,500" isku tai jopa 3,000" iskuinen. Siitä se venttiilikoneisto tykkää! :juujuu: Parkua kyllä tulee!
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Fastback kirjoitti: Pitää kyllä vielä mainita, että olishan tuollainen isoporauksinen ja lyhytiskuinen moottori aika jännä kampe. 4,125" porausta esim. ja 3,500" isku tai jopa 3,000" iskuinen. Siitä se venttiilikoneisto tykkää! :juujuu: Parkua kyllä tulee!
Juuri haaveilin itsekin -formuloita kats...kuunnellessa- että kun olisi rahaa niin tekisin lopputyön vertailemalla kahta samasta lähtökohdasta rakennettu moottoria; toinen stroukattu "vääntökone" ja toinen destroukattu "valtavilla" kanavilla 10000 pintaan kiertävä, vertailis niiden luonnetta ja pohtis kumpi on "parempi". Meikäläinen kyllä kallistuis ton jenkakoneen puolelle; säästäis vähän voimansiirtoa ja nekin rahat vois käyttää koneen nipussa pysymiseen :roll: .
-71 HT 351C 4v
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

harmi80 kirjoitti:kun olisi rahaa niin tekisin lopputyön vertailemalla kahta samasta lähtökohdasta rakennettu moottoria; toinen stroukattu "vääntökone" ja toinen destroukattu "valtavilla" kanavilla 10000 pintaan kiertävä, vertailis niiden luonnetta ja pohtis kumpi on "parempi". Meikäläinen kyllä kallistuis ton jenkakoneen puolelle; säästäis vähän voimansiirtoa ja nekin rahat vois käyttää koneen nipussa pysymiseen :roll: .
Elähän heitä kirvestä kaivoon, oletko edes kysynyt täältä palstalta, että minkämoisia motteja kenties on autoissa kiinni tai rakenteilla? Uskon että kumpaankin kategoriaan saattaisi löytyä moottori jos vain omistajilla on halua. Eivät ehkä täysin samoilla palikoilla mutta suuntaa antaisi.

Oversquare moottori on varmasti kovaa ja korkealla kiertävä paketti, mutta kuinka käytännöllinen se on kadulla? Huoltoväli olisi varmasti kohtuu lyhyt ja huollettavia kohteita vastaavaa strokeria enemmän. Alavääntöä ei välttämättä ole nimeksikään, mutta jos auto on kevyt ja manuaalilla varustettu niin miksei sillä pärjäisi. Heteikköön koko käytännöllisyys!!! :wink: Kisakäytössä moinen varmasti menestyy ja jos tavoitteena on korkeat kierrokset niin sillon ollaan oikeilla jäljillä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Niin joku 800 hv:n katumotti, on vain katumotti eipä sillä käytännön ajossa tee mitn, kolmensadan pinnassa jo ihan riittävä teho, neljäsataa tosi riittävä ja kun ajatellaan että mitä sillä valtavalla teholla käytännösä tekee, ei helvetti mitään jossei ajta kilparataa :twisted:
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Fastback kirjoitti: Heteikköön koko käytännöllisyys!!!
Eipä välttämättä; tuollaisen kierroskoneen perään kun laittaa vaikka CVT-vaihteiston, ollaan jo aika lähellä täydellisyyttä. Tälläpä ei nyt taida olla tämän topicin, eikä varsinkaan todellisuuden kanssa mitään tekemistä, mutta ainahan sitä voi suunnitella :wink: .
Mutta oikeasti kyllä uskon, että kun otetaan vanha kunnon ajotilapiirros apuun, niin kierroskoneellekin löydetään sopiva voimansiirtopaketti.
-71 HT 351C 4v
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

:roll:
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Speedy kirjoitti:Niin joku 800 hv:n katumotti, on vain katumotti eipä sillä käytännön ajossa tee mitn, kolmensadan pinnassa jo ihan riittävä teho, neljäsataa tosi riittävä ja kun ajatellaan että mitä sillä valtavalla teholla käytännösä tekee, ei helvetti mitään jossei ajta kilparataa :twisted:
Tuntui kolmellasadallakin pärjäävän radalla, mitä katteli botniaringillä joidenkin menoa. Mitä sitä suurilla tehoilla jos ei ole ajo-omituisuuksia senkään vertaa :roll:
Go tell Alice....
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Miten minussa elää pitkään muhinut käsitys että cvt on tehosyöppö ja tai kallis vaihtoehto. Ajotilapiirros antaa käsitystä kyllä, mullakin on excelille tehty ajotilapiirroksia joihin on mukava syöttää arvoja ja äimäillä tuloksia & kuvaajia.

Sitten tullaan näihin makuasioihin. Mitä on käytännön ajo? Onko se ympärivuoden ajoa, työajo kesäisin vai mitä? 800hv katumotti kuulostaa aidolta hörhöilyltä, kyllä siitäkin jossain ilmenismuodossaan olisi käytännön ajoon, mutta harvan perse kestää päivittäiset työmatka-ajot moisella. Venezuelassa ei olisi mitään väliä, siellähän bensalitra maksaa kokonaista 2 centtiä. Tankkaa täällä litra ja Venehuelan Jósella on tankki täysi samalla rahalla.

Mitä tulee tehojen riittävyyteen, niin siitä ei päästä ikinä yhteisymmärrykseen. Jollekin vakio 289 tuntuu kovalta, toisille vakio 351c 4V, sitten on sitä hiperf ryhmää jota täältäkin löytyy kiitettävästi. Saattaa olla ettei sillä 400hv teholla toinen tee mitään, mutta toiset suorastaan janoavat sitä lisää. Suurista tehoista ja ajo-ominaisuuksista voisi tälläkin forumilla parikin kaveria kertoilla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Nykyaikaiset CVT:t alkavat onneksi olla aika hyviä hyötysuhteeltaan, mm audin multitronic on varsin toimiva paketti; ainoana miinuspuolena 400 newtonin vääntöraja.
Myös toyotan hybrideissään käyttämä yksinkertainen planeetta on varsin nerokas: sähkömoottori pyörittää kehää, polttomoottori planeettapyöriä ja ulostulo auringosta (näin muistelisin). Tästähän tulisikin aika hurja vekotin; veekasi-sähkö hybridi ja CVT!!! Ai niin, se onkin jo keksitty: uusi 400:n Lexus :shock:
-71 HT 351C 4v
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tässä jonkinlainen linkki koottuihin virtausarvoihin eri kansista. Huomaa lähteet.
http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm
Tietenkin virtausarvot poikkeavat mittaus paikan, laitteiden ja olosuhteiden mukaan, mutta antavat jonkinlaisen suunnan rakenteluun.

Tosin teho minkä joku kansi voi tuottaa, muuttuu todeksi vasta kampiakselinpäästä tai vaikka takarenkaasta mitattuna.

500hp:n kannet mahdollistaa noin 500hp:n koneen rakentamisen jos muut koneen komponentit ovat kohdallaan ja rakentaminen on tehty huolella.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin