Sain kaverilta lainaan 15-20v vanhan amerikkalaisen Ford V8 -virikirjan.
Opuksessä käsitellään kaikki koneet läpi virityksineen ym ja paljon kuvia.
Oli meinaan PIKKAISEN eksoottisia clevelandeja rakennettu...huh huh.
Tyyliin imusarja venakopan läpi ja pakosarja lohkon välissä "imusarjan paikalla" Ja tietenkin DOHC -kansia...
Eniten kuitenkin hämmästytti että 70-luvulla kun ajoivat pro stockkia 351 -koneilla niin kierrättivät clevejä 10000rpm asti -ja valurautaosilla!!! Siis kanget ja kampura valurautaa. Vieläpä kirjassa mainittiin erään pro -miehen lausumana että "kertaakaan ei ole kampiakseli pettänyt" huh huh.
Kävi myös ilmi että 2-bolt lohkoa pidettiin yhtä lujana kuin 4-bolttiakin...eli ylläolevasta voi päätellä kuinka lujia ne sitten olivat.
Voin kirjoitella tänne lisää vaikka lainauksia, on meinaan sen verran hurjia juttuja senaikaisten virivelhojen kertomana.
Cleveland vai Windsor 351
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Ne imusarja&pakosarja hässäkät ovat todennäköisimmin Indy koneita. 255 cid vaiko todellakin Clevelandeja?!?Mussemaan kirjoitti:Sain kaverilta lainaan 15-20v vanhan amerikkalaisen Ford V8 -virikirjan.
Opuksessä käsitellään kaikki koneet läpi virityksineen ym ja paljon kuvia.
Oli meinaan PIKKAISEN eksoottisia clevelandeja rakennettu...huh huh.
Tyyliin imusarja venakopan läpi ja pakosarja lohkon välissä "imusarjan paikalla" Ja tietenkin DOHC -kansia...
Eniten kuitenkin hämmästytti että 70-luvulla kun ajoivat pro stockkia 351 -koneilla niin kierrättivät clevejä 10000rpm asti -ja valurautaosilla!!! Siis kanget ja kampura valurautaa. Vieläpä kirjassa mainittiin erään pro -miehen lausumana että "kertaakaan ei ole kampiakseli pettänyt" huh huh.
Kävi myös ilmi että 2-bolt lohkoa pidettiin yhtä lujana kuin 4-bolttiakin...eli ylläolevasta voi päätellä kuinka lujia ne sitten olivat.
Voin kirjoitella tänne lisää vaikka lainauksia, on meinaan sen verran hurjia juttuja senaikaisten virivelhojen kertomana.
4-pulttisen alakerran hyödyt ovat Clevelandeissa verrattain pienet, ratavelhojen mukaan äärikovilla kierroksilla mutkaratakisoissa ylimääräiset pultit auttavat runkolaakeripukkia pysyämään linjassa rasitusten alla (ei lähde vääntymään). Käytännön katuhotroddarilla ei pulttien lukumäärällä ole juurikaan mitään merkitystystä, paitsi voihan sillä brassailla että täs on nelipulttinen alakerta... Ainakin se kuulostaa hienolta

Futurage ei ole vieläkään liian myöhäistä siirtyä Clevelandien ihmeelliseen maailmaan... tuolla myyntiosiossa...

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vielä W kansista: 69-74 (muistaakseni ) kansissa on "iso" imukanava.Se on tilavuudeltaan 302 kansien imúkanavaaa suurempi.Tosin 302 W 4-kurkkuisella kaasarilla käytti näitä "isoja" 351W kansia.Eli early 302 W moottoreiden suhteen pätee sama 2V/4V ideologia kuin Cleevuihinkin!
Asiasta löytyy muuten ihan kirjallista faktaa esim. Ford Interchange Manualista omien havaintojen lisäksi.
Asiasta löytyy muuten ihan kirjallista faktaa esim. Ford Interchange Manualista omien havaintojen lisäksi.