Sivu 2/4
Lähetetty: 05 Helmi 2006, 11:03
Kirjoittaja ROKI
Näytti olevan potkua kohtalaisesti, oikeenpuoleinen turbo tais polttaa vain öljyä hiukan, kun tuli sankat savut. Se kun ei tarvii paljon tihuta akselinkaulalta, niin tulee mahtavat savut, tuli joskus saabin turpojen kanssa vehdattuun, tuon savuttelun johdosta.
Lähetetty: 05 Helmi 2006, 11:39
Kirjoittaja ROKI
Ei tuo musti viellä mitään, mut se 740 volvo 530hp 714vääntöä meni kyllä liukkaasti kahvaa edellä, siihen on musteilla pyrkimistä

.
Lähetetty: 05 Helmi 2006, 11:41
Kirjoittaja Mexico65
ac5 kirjoitti:457 kirjoitti:Miksi remmi ahdin?
Turbo olisi jollainlailla ymmärrettävämpi ja ehkä jopa helpompi asentaa ja säätää. Tehojakin saisi huomattavasti enemmän.
Jos nyt yleensä kone tarvitsee tekohengitystä.
Hiukka asian sivusta,mutta miten ahtimen malli vaikuttaa säätöjen helppouteen?
Eikös ahtimen tuotto/koko vaikuta, paljonko sen puolesta tehoja saadaan?
Jos noi hihna puhaltimet olisvat selkeesti turboja paremia niin noita turbo autoja olisi ilmeisesti hieman vähemmän. Montako tehdasvalmisteist autoa on remmi puhaltimella? Tai tuleeko mieleen yhtään tehdastekoista turbo mootoria. Taitaa noihin pakokaasu turboihin löytyä tietämystä ja osaamista lähes jokaisesta pajasta suomesta. Se tekee pakokaasu turbon säätämisen ja asentamisen helpommaksi kun tietoa on saatavilla.
Kyllä koko ja tuotto vaikuttaa lopputulokseen.
Kysyjä on ilmeisesti harkitsemassa 200 cid L6 moottorin piristämistä. Arvioisin tavoitteen olevan jossain 200 hv paikeilla huomioiden auton muut osat. Ja ilmeisesti koentta ei tulla kierrättämään kovin korkealle ja alaväännön merkitys on tärkeä. Näillä arkumenteilla pitäisin parhaana ratkaisuna pakokaasu turboa. Solmu pakosarjaan ja putki kaasariin ja menoksi. Ei hihnapyöriä ei telineitä puhaltiomelle ei ihmeelisiä pakosarjoja tosi helpoa.
Lähetetty: 05 Helmi 2006, 13:15
Kirjoittaja 200cid
457 kirjoitti:
Jos noi hihna puhaltimet olisvat selkeesti turboja paremia niin noita turbo autoja olisi ilmeisesti hieman vähemmän. Montako tehdasvalmisteist autoa on remmi puhaltimella? Tai tuleeko mieleen yhtään tehdastekoista turbo mootoria. Taitaa noihin pakokaasu turboihin löytyä tietämystä ja osaamista lähes jokaisesta pajasta suomesta. Se tekee pakokaasu turbon säätämisen ja asentamisen helpommaksi kun tietoa on saatavilla.
Kyllä koko ja tuotto vaikuttaa lopputulokseen.
Kysyjä on ilmeisesti harkitsemassa 200 cid L6 moottorin piristämistä. Arvioisin tavoitteen olevan jossain 200 hv paikeilla huomioiden auton muut osat. Ja ilmeisesti koentta ei tulla kierrättämään kovin korkealle ja alaväännön merkitys on tärkeä. Näillä arkumenteilla pitäisin parhaana ratkaisuna pakokaasu turboa. Solmu pakosarjaan ja putki kaasariin ja
menoksi. Ei hihnapyöriä ei telineitä puhaltiomelle ei ihmeelisiä pakosarjoja tosi helpoa.
200+hv koneelta on tähtäimessä joka siirretään T-5:n ja 8":n kautta tiehen. Ei tarvi telineitä kun löytyy jo! Ja peltipakosarjakin löytyy joka jäisi turhaksi jos mutkan laittaa.. Ja nyt taitaa olla jo halpa ahdinkin tiedossa...

Lähetetty: 05 Helmi 2006, 18:35
Kirjoittaja GT-350
Juu, remmin hyötysuhde pakokaasuahtimeen verrattuna on perinteisesti heikompi, mutta käsittääkseni 2000-luvulla jo aika samaa luokkaa. Remmejä löytyy äkkiä mietittynä Thunderbird SC, Buick GS, Volkkarilla eikös G60:ssä ole jne.
Jaa niin, eihän noita remmiahtimia ole ollut kiihdytysautoissakaan muuten koskaan, turbothan ne nokkapellistä läpi kököttää...
Mulle ainakin kelpaisi kumpi vaan, tosin remmi minun mielestä seksikkäämpi. Puhallin on jo joka riisikupissa.
Lähetetty: 05 Helmi 2006, 19:26
Kirjoittaja veekoo
Samaa mielta Ponyn kanssa. Jos voi valita, niin remmia kehiin. Vaikkakin se on huonompi hyotysuhteeltaan niin se reagoi vikkelammin ja mika tarkeinta, siina on Munaa, Asennetta ja Katu-uskottavuutta vaikka muille jakaa.

Tietty melkein milla tahansa propellaattorilla saa lisaa polleja...
Lähetetty: 05 Helmi 2006, 20:43
Kirjoittaja Fastback
ROKI kirjoitti:Ei tuo musti viellä mitään, mut se 740 volvo 530hp 714vääntöä meni kyllä liukkaasti kahvaa edellä, siihen on musteilla pyrkimistä

.
Höh, mitäs ihmeellistä tuossa on? 429/460cid koneesta repii moiset tehot ilman mitään ropeleita ja vielä pystyy melkein tauno tavis sillä ajeleen. Vakiohkolla 429/460 johdannaisella 514 cid (4,300" akseli 6,800" veivit) isollapannulla saadaan moinen teho mennen tullen ja voit vielä ajaa sillä pannulla maailman ympäri jos siltä tuntuu.
Ahtimista noin yleensä, niin remmissä on kyllä kyrpää ja '03'-'04 Cobrissa on tehdasasenteina eatonin remmiahdin. Roots tyylinen ahdin pellistä läpi tuo kylmiä väristyksiä selkäpiihin, vai mitäs sanotte tästä?
klikkaa suuremmaksi
En mä kyllä turboa silti ryttää, vallan veikeitä vehkeitä kun isoa voimaa haetaan. Tuplaturbotettu V8 vaatii vaan melkoisen putkihässäkän. Mä en ole ikinä mitään ahtantu, mutta kyllä mun mielestä edellä mainittujen seikkojen valossa 200cid:in on järkevämpää remmiahtaa moottorinsa.
------
edit:
haluan vielä sanoa, että on itsetunto kohdillaan 200cid:llä. Nii-in, 200cid kutonen ja rinta rottingilla että "alavääntöä on jo tarpeeksi". "Luu kurkkuun" sanoisi kummelin urologi Tom of Finland.

Lähetetty: 05 Helmi 2006, 20:55
Kirjoittaja Mussemaan
Ei ahtimia voi nykyään oikein jakaa kylmästi kahteen kastiin, kun remmillä tai muuten mekaanisesti pyöritettäviä on niin monenlaisia.
Eka mieleentulevia mekaanisista olisi vaikka roots, ruuvi ja tietty nämä uudet keskipakoahtimet jotka oikeastaan onkin remmillä pyöritettäviä turboja.
Omaan -69:iin olisi ehkä tullut laitettua jokin powerdynen "remmi-turbo", mutta sekin vain siitä syystä kun pakosarjoille oli niin hintsusti tilaa.
Ilman muuta turbo peliin jos kerran tilaa on, etenkin nykyään kun niitä on saatavilla suomessakin joka nakkikioskilla. Uusia ja käytettyjä.
Kustannus/hyötysuhde on niissä varmasti parhaiten kohdillaan.
Lähetetty: 05 Helmi 2006, 20:57
Kirjoittaja HighPsi5O
Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä... Pakokaasupuhallin menee ehkä siihen tytärsarjaan sitten ainakin historian puolesta
Tuo reagointinopeus jne. on aika vanhaa myyttiä. Mulla ainakin reagoi kyllä kaasuun aikalailla "lagittomasti".
Turboon saa myös vaihdettua turbiinipuolelle vaikka minkä kokoista koteloa ja sillä voidaan hyvin säädellä ahtopaineen nousua. Omassani on .68 A/R suhteella ja 7psi (max.paine tällä hetkellä) on jo 2500rpm kohdalla. 10-12psi on mahdollista jo noilla kierroksilla pelkkää hukkaportin jousta vaihtamalla. Eikä se ahtimen 100000rpm vinkuna niin kauhean munattoman kuuloista ole varsinkaan sekotettuna 3" putken läpi (1kpl Dynomax Race Bullet välissä) jauhavaan V8:sin murinaan

... Onhan myös osa Mustang kiihdytyshemmoista USA:ssakin siirtynyt käyttämään turboja eikä todellakaan huonolla menestyksellä.
Lähetetty: 06 Helmi 2006, 00:27
Kirjoittaja 200cid
Fastback kirjoitti:
------
edit:
haluan vielä sanoa, että on itsetunto kohdillaan 200cid:llä. Nii-in, 200cid kutonen ja rinta rottingilla että "alavääntöä on jo tarpeeksi". "Luu kurkkuun" sanoisi kummelin urologi Tom of Finland.


Niin tarkotin että remmin kanssa on vääntöä kun ahtaa koko-ajan. LUU KURKKUUN!!!
Lähetetty: 06 Helmi 2006, 01:03
Kirjoittaja ROKI
Pony kirjoitti:Juu, remmin hyötysuhde pakokaasuahtimeen verrattuna on perinteisesti heikompi, mutta käsittääkseni 2000-luvulla jo aika samaa luokkaa. Remmejä löytyy äkkiä mietittynä Thunderbird SC, Buick GS, Volkkarilla eikös G60:ssä ole jne.
Jaa niin, eihän noita remmiahtimia ole ollut kiihdytysautoissakaan muuten koskaan, turbothan ne nokkapellistä läpi kököttää...
Mulle ainakin kelpaisi kumpi vaan, tosin remmi minun mielestä seksikkäämpi. Puhallin on jo joka riisikupissa.
Juu mersu on ollut remmiahtimien käyttäjä jo pitkät ajat, ja löytyypä sen verran tehokkaita patoja tehdas versioista, että siihen on monella valmistajalla tekeminen, ennen kuin samaan pääsee.
Lähetetty: 06 Helmi 2006, 11:25
Kirjoittaja Mussemaan
Kiukkuisimpien AMG -ahtimen tyyppi on ruuvi-Lysholm tefloneilla ym mausteilla. Aika kaukana siis ollaan tyypillisistä jenkki-Rootseista joilla alunperin vain vatkattiin imuilmaa.
Eivätkä halvimmat summitin bolt-in kitit ole tästä juuri mihinkään muuttuneet. Jokainen voi miettiä kuinka hyvä hyötysuhde niissä mahtaa olla.
Lysholm :
Muuten, mersun uudessa ahdetussa CLS AMG 55:ssä on kaakkeja 469 ja vääntöjä 699Nm.
Verrokkina meidän kylän toisiksi kiukkuisimpaan 300TD nokilekaan, siitä penkitetty todistajien läsnäollessa 428HP/780Nm
renkaalta.
Ahtimena Holset 40 pakokaasu.
Kyydissä istuneena voin muuten sanoa että vääntöä tai tehoa ei puutu miltään kierrosalueelta.
Mese on arkikäytössä, ja omistajan mukaan kulutus liikkuu 7.5-9l/100km välillä, ym AMG:ssä ilmoitettu kulutus on 10.5-20l/100km.
Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä sitten siitä että kuinka ylivoimaisen kehittyneitä nuo nykymoottorit sitten loppujen lopuksi ovatkaan vanhempiin verrattuna.
Lähetetty: 06 Helmi 2006, 11:58
Kirjoittaja Fastback
Mussemaan kirjoitti:Kiukkuisimpien AMG -ahtimen tyyppi on ruuvi-Lysholm tefloneilla ym mausteilla. Aika kaukana siis ollaan tyypillisistä jenkki-Rootseista joilla alunperin vain vatkattiin imuilmaa.
Eivätkä halvimmat summitin bolt-in kitit ole tästä juuri mihinkään muuttuneet. Jokainen voi miettiä kuinka hyvä hyötysuhde niissä mahtaa olla.
Kyllä se roots muutakin tekee kuin vatkaa ilmaa. Osa siitä päätyy aina sylintereille asti. Tuskin se dynometri vaan sekoilee, kun esim. bds:n 8/71:llä vapari mopen 440 cid 380 hv takapyörä teho nousi samassa penkissä 700 hv:aan. On se kumma jos turbo on ylivoimainen niin miksei nitrodragsterit aja turboilla?
Mussemaan kirjoitti:
Muuten, mersun uudessa ahdetussa CLS AMG 55:ssä on kaakkeja 469 ja vääntöjä 699Nm.
Verrokkina meidän kylän toisiksi kiukkuisimpaan 300TD nokilekaan, siitä penkitetty todistajien läsnäollessa 428HP/780Nm renkaalta.
Ahtimena Holset 40 pakokaasu.
Kyydissä istuneena voin muuten sanoa että vääntöä tai tehoa ei puutu miltään kierrosalueelta.
Mese on arkikäytössä, ja omistajan mukaan kulutus liikkuu 7.5-9l/100km välillä, ym AMG:ssä ilmoitettu kulutus on 10.5-20l/100km.
Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä sitten siitä että kuinka ylivoimaisen kehittyneitä nuo nykymoottorit sitten loppujen lopuksi ovatkaan vanhempiin verrattuna.
Hei mussemaan, nyt vertaat dieselia bensamoottoriin. Onpa yllätys kun bensan ja dieselin välillä syntyy moisia eroja. Mitenköhän on, läpäiseekö se nokileka nykypäivän päästötesteistä?
Lähetetty: 06 Helmi 2006, 12:07
Kirjoittaja Antti66HT
... onhan noi MB:n pienemmät bensakoneet pitkältikin kompressorilla varustettuja...
Lähetetty: 06 Helmi 2006, 12:56
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:
Kyllä se roots muutakin tekee kuin vatkaa ilmaa. Osa siitä päätyy aina sylintereille asti. Tuskin se dynometri vaan sekoilee, kun esim. bds:n 8/71:llä vapari mopen 440 cid 380 hv takapyörä teho nousi samassa penkissä 700 hv:aan. On se kumma jos turbo on ylivoimainen niin miksei nitrodragsterit aja turboilla?
Niin tai miksi F1 autoissa käytettiin ja ralli ja rata-autoissa käytetään pääsänöisesti pakokaasu turboa? Jos mekaaninen ahdin on kerran paras vaihtoehto. Toisaalta remmi föönejä ei oikein oteta vakavasti tuolla kilpapuolella. MIKSI näin?
Mutta, koska kysyjä on suunnittelemassa tekohengitys pakettia 200 cid L6 moottoriin, niin pidän parhaana ja helpoimpana ratkaisuna pakokaasu turboa juuri kyseiselle konetyyppille.