Sivu 2/3
Lähetetty: 29 Joulu 2005, 21:02
Kirjoittaja ROKI
Päävirtakatkaisin on siellä missä akkukin eli peräkontissa, ja sehän on miinuskaapelin välissä kuin sen pitääkin. Konttiin pääsee nopiasti kun se aukeaa mekaanisesti pienestä vivusta ohjaamosta käsin, ja päävirtakin on tarkoitus laittaa päällee ja pois myös ohjaamosta käsin pientä askartelua vaan.
Lähetetty: 30 Joulu 2005, 14:11
Kirjoittaja Mika M
Kiitokset Rokille kuvasta!
Mika
Lähetetty: 06 Loka 2006, 13:37
Kirjoittaja Arto65FB
GT-350 kirjoitti:Erään pirssin tiedän, jossa menee 16mm2 kaapeli haitariputkessa oikeasta takakulmasta oikean puolen kynnyskoteloon, sieltä nousee lämppärin viereen kabiininpuolelle josta taas sujahtaa oikean etulokarin sisään ja tulee nätisti ulos oikean puolen konepellin saranan alta, mihin kohtaan haitariputki loppuu.
Siis että 16mm2 (hitsaus?)kaapeli riittää?
Lähetetty: 06 Loka 2006, 13:48
Kirjoittaja Tapsa
hitasukaapeli ihan toimiva 16-20 neliön kokoinen

Lähetetty: 06 Loka 2006, 13:52
Kirjoittaja Tapsa
hitasukaapeli ihan toimiva 16-20 neliön kokoinen

Lähetetty: 06 Loka 2006, 13:56
Kirjoittaja GT-350
Aiemmin referoimassani HT:ssa oli BiliBaliteeman el cheapo -kaapeli, sellainen 5m kerä punaisella läpinäkyvällä eristeellä varustettua piuhaa. 16mm2 riitti siihen komboon ihan hyvin. Korkeemmat puristukset/isommat koneet ja sitä kautta tehostartit sitten saattavat oikeasti vaatia lisää neliöitä kaapeleihin.
Lähetetty: 08 Loka 2006, 12:51
Kirjoittaja bootsi
ROKI kirjoitti:Päävirtakatkaisin on siellä missä akkukin eli peräkontissa, ja sehän on miinuskaapelin välissä kuin sen pitääkin. Konttiin pääsee nopiasti kun se aukeaa mekaanisesti pienestä vivusta ohjaamosta käsin, ja päävirtakin on tarkoitus laittaa päällee ja pois myös ohjaamosta käsin pientä askartelua vaan.
Mutta auto ei sammu... Laturi pukkaa virtaa kokoajan koneelle.
Itse laitoin katkaisijan keskikonsoliin (+ kaapeliin) ja laturin syötön, katkaisijan ja akun väliseen kaapeliin.
Lähetetty: 08 Loka 2006, 18:37
Kirjoittaja Antti66HT
Juu, ei pä ole ensimmäinen riski, että muovisuojan sisällä oleva kaapeli lyö oikkariin, eli pää kytkin kabiinissa. Tulee jopa irroteltua sitä, jos olisi takaluukussa niin ei varmaan viitsisi.

Lähetetty: 08 Loka 2006, 18:41
Kirjoittaja petska
No kyllä sen pitäisi sammua jos maa katkeaa tai maadottaa jostain muualta... ettei kipinä häivy....kaikki maa sen katkasian kautta ja maa piuhassahan se pääkytkin on iät ajat ollut niin kuin Roki tuumaili ja kannattaa välttää niitä muovi rimpuloita niillä ei mitään tee jos ne sattuu vaikka sulaan...ei ainakaan kisoissa voi näytellä...ja akut jollain muilla kiinni kun liinoilla ne ei pidä katkeaa ompeluksesta poikki jos vaikka tulee äkki pysähdys....
Lähetetty: 08 Loka 2006, 20:21
Kirjoittaja bootsi
petska kirjoitti:No kyllä sen pitäisi sammua jos maa katkeaa tai maadottaa jostain muualta... ettei kipinä häivy....kaikki maa sen katkasian kautta ja maa piuhassahan se pääkytkin on iät ajat ollut niin kuin Roki tuumaili ja kannattaa välttää niitä muovi rimpuloita niillä ei mitään tee jos ne sattuu vaikka sulaan...ei ainakaan kisoissa voi näytellä...ja akut jollain muilla kiinni kun liinoilla ne ei pidä katkeaa ompeluksesta poikki jos vaikka tulee äkki pysähdys....
Siis kyllähän auto jää käyntiin, vaikka repisit koko akun irti sieltä kontista/keulilta.
Vai miten teillä toimii noi lataus vehkeet?

Lähetetty: 08 Loka 2006, 20:55
Kirjoittaja Tahavo
bootsi kirjoitti:petska kirjoitti:No kyllä sen pitäisi sammua jos maa katkeaa tai maadottaa jostain muualta... ettei kipinä häivy....kaikki maa sen katkasian kautta ja maa piuhassahan se pääkytkin on iät ajat ollut niin kuin Roki tuumaili ja kannattaa välttää niitä muovi rimpuloita niillä ei mitään tee jos ne sattuu vaikka sulaan...ei ainakaan kisoissa voi näytellä...ja akut jollain muilla kiinni kun liinoilla ne ei pidä katkeaa ompeluksesta poikki jos vaikka tulee äkki pysähdys....
Siis kyllähän auto jää käyntiin, vaikka repisit koko akun irti sieltä kontista/keulilta.
Vai miten teillä toimii noi lataus vehkeet?

Tuo on mielenkiintoinen kysymys jota kerran mietin(täytenä amatöörinä) Siis eikö moottori tosiaan sammu jos akun irroittaa? Entä jos akku tyhjenee? Eikös silloin moottorikin sammu?

Lähetetty: 09 Loka 2006, 06:36
Kirjoittaja JXA-26
BW-364 kirjoitti:Siis eikö moottori tosiaan sammu jos akun irroittaa?
EIpä sammu ei. Laturi tuuppaa virtaa (toimiessaan) normaalisti sähkölaitteille. Höpömarketeista saa muutamalla eurolla 2-napaisen päävirtakatkaisijan, jolla saa myös auton sammuun kun liittää laturin vahvan + johdon akulle menevän päävirtakaapelin puolelle. Virallisista vauhtikaupoista saa 6-napaisia päävirtakatkaisijoita, joissa on oma piiri sytytysvirralle. Näitä ei saa enää muutamalla eurolla...
Lähetetty: 09 Loka 2006, 22:34
Kirjoittaja ROKI
JXA-26 kirjoitti:BW-364 kirjoitti:Siis eikö moottori tosiaan sammu jos akun irroittaa?
EIpä sammu ei. Laturi tuuppaa virtaa (toimiessaan) normaalisti sähkölaitteille. Höpömarketeista saa muutamalla eurolla 2-napaisen päävirtakatkaisijan, jolla saa myös auton sammuun kun liittää laturin vahvan + johdon akulle menevän päävirtakaapelin puolelle. Virallisista vauhtikaupoista saa 6-napaisia päävirtakatkaisijoita, joissa on oma piiri sytytysvirralle. Näitä ei saa enää muutamalla eurolla...
Aivan soikee juttu, kun sähköistä hiukan on perillä, kyllä minun pirssi sammuu kun kääntää päävirrat poies. Pitää ensteks hiukan miettiä ja sit toteuttaa, vain niin tehtynä tulee hyvä lopputulos

.
Lähetetty: 14 Loka 2006, 14:46
Kirjoittaja bootsi
ROKI kirjoitti:Aivan soikee juttu, kun sähköistä hiukan on perillä, kyllä minun pirssi sammuu kun kääntää päävirrat poies. Pitää ensteks hiukan miettiä ja sit toteuttaa, vain niin tehtynä tulee hyvä lopputulos

.
Älä enää pidä meitä jännityksessä.. vaan kerro miten olet tuon systeemin toteuttanut, niin ei ole ihan turha tämäkään topic.
Päävirtakatkaisinhan sulla on - kaapelissa ja kontissa, se me jo tiedetään... mutta mitä muuta?

Lähetetty: 14 Loka 2006, 15:34
Kirjoittaja JXA-26
bootsi kirjoitti:Päävirtakatkaisinhan sulla on - kaapelissa ja kontissa, se me jo tiedetään... mutta mitä muuta?

Haluatko auton sammuvan päävirtakatkaisijasta vaiko nou ? Jollei tarvi sammua, riittää kun riittää kun katkaisija on jomman kumman päävirtakaapelin välissä. Jos haluat auton sammuvan päävirrasta, vedät laturilta paksun kaapelin päävirran AKUN puoleiseen napaan.
Näin toimitaan kilpa-autoissa. Jos haluat jutella aiheesta, saa soittaa 0400-747974