Sivu 2/3

Lähetetty: 14 Maalis 2006, 21:09
Kirjoittaja 65HT
Älkää pelätkö, akseli on vielä tukevasti jousien päällä. Eli ei roiku kirjaimellisesti vaijereiden varassa, on vaan niistä vielä irroitus kiinni.
No ei ne lähteny vieläkään irti. On niin mahottoman ahtaassa paikassa kiinni ne vaijerin päät siellä. Pitääkö siitä purkaa koko jarrusydeemi että saa tilaa työskennellä? Näyttäisi, että vaijerin pää on vain sellaisessa hahlossa, mutta kun se ei meinaa millään siitä irrota, ja kun on ahtaassa kolossa. Voi perk... :evil:

Lähetetty: 14 Maalis 2006, 22:45
Kirjoittaja GT-350
Siis tietysti kaikki jarrukamat pois, putsaat ne samalla kun on perä muutenkin levällään.

Jarruvaijerin kuoressa on muistaakseni 4 haittaa vähän niinkuin joka ilmansuuntaan. Kun vaijeri on aikanaan tuotu jarrukilvestä läpi, hiukan harallaan olevat haitat napsahtavat kilven ulkopuolelle ojoon. Paras olisi, kun pääsisi painamaan kaikki neljä haittaa vaijerin kuorta vasten yhtä aikaa mutta helposti loppuu kädet ja työkaluilta tilat. Ehkä paras olla kaveri mukana, onpahan sitten neljä kättä. Jotain haittaa taitaa päästä painamaan talttapäisellä ruuvarilla kilpeä vasten tukien, jotain jollain pihdeillä jne. Tsemiä, ei se nyt niin vaiketa ole...

Ahs, vaijerin pää on siinä hahlossa metallitangossa, joka kiinni toisessa jarrukengässä. Se tietty ensin irti, helpottuu kun purat jarrukamat tai vähintään löysäät käsijarrun vaijerit sieltä toisesta päästä, eli vaihdelaatikon vierestä.

Lähetetty: 15 Maalis 2006, 11:26
Kirjoittaja Arto65FB
Eilen katselin itekin niitä haittoja. Eikun keksimään käsijarruvaijerin haittojen kiristystyökalua tyyliin öljyfiltterin ketjuavain.

Mun pitää saada taas sitä vaijeria enemmän sen korin kiinnityksen jälkeen, jotta saan vaijerin tulon jarrukilpeen taittettua sisäänpäin, ettei se osu sisäänpäin levittävään vanteeseen. Kuinkahan paljon siinä voi olla kulmaa, että vielä toimii katsastuksessa.

Lähetetty: 19 Maalis 2006, 13:36
Kirjoittaja janne260
Arto65FB kirjoitti:Eilen katselin itekin niitä haittoja. Eikun keksimään käsijarruvaijerin haittojen kiristystyökalua tyyliin öljyfiltterin ketjuavain.
Levee nippuside??

Lähetetty: 19 Maalis 2006, 15:30
Kirjoittaja GT-350
Ei taida tila eikä voima riittää nippusiteellä leikkimiseen, ja sitten sen vielä pitäisi luistaa siinä päällä hieman....mene ja tiedä.

Lähetetty: 19 Maalis 2006, 16:20
Kirjoittaja SamiM
Hmm. Haittatyökalu: lenkkiavain.

Oikea työkalu

Lähetetty: 19 Maalis 2006, 22:16
Kirjoittaja ROKI
Samiilla on tietova, sellanen lenkkiavain joka on silmukasta auki. Sopivankokoinen siihen klipsujenpäälle painetuna, ja veto vaijerista ja samalla kiertää avainta, siitähän se irtovaapi helppova vai mitä.

Lähetetty: 21 Maalis 2006, 20:49
Kirjoittaja 65HT
Katsotaan kuinka se sieltä irtoaa ja millä työkalulla. Raportoin tuloksista...

Lähetetty: 22 Maalis 2006, 11:19
Kirjoittaja GTCyclone
Nippusidettä jossain aikoinaan kehuttiin, niitähän on metallisinakin saatavana joten ei pitäisi heti katketa ja kestää hieman reuhtovampaa kiristysmetodiakin.

Lähetetty: 31 Maalis 2006, 12:50
Kirjoittaja 65HT
Lähtihän se lopultakin. Paras työkalu oli letkulemmari. Kiristin lemmarin noin 1 mm päähän kilvestä ja klipsut painuivat nätisti sisään. Tämän jälkeen vedin vaijerista ulospäin ja löysäsin samalla lemmaria. Tuli nätisti ulos näillä keinoin.

Lähetetty: 31 Maalis 2006, 14:33
Kirjoittaja SamiM
65HT kirjoitti:Lähtihän se lopultakin. Paras työkalu oli letkulemmari. Kiristin lemmarin noin 1 mm päähän kilvestä ja klipsut painuivat nätisti sisään. Tämän jälkeen vedin vaijerista ulospäin ja löysäsin samalla lemmaria. Tuli nätisti ulos näillä keinoin.
Paras konsti oma keksintö. :)

Lähetetty: 03 Huhti 2006, 20:19
Kirjoittaja 65HT
Nyt kun tuo akseli on irti, tuli mieleen, että mitenkäs sitä samalla saisi kätevästi laskettua auton perää noin tuuman alaspäin? Nykyiset jouset säilyy, kun niillä on ajettu vasta yksi kesä. Muut vinkit otetaan innolla vastaan.

Lähetetty: 03 Huhti 2006, 20:32
Kirjoittaja musse67
65HT kirjoitti:Nyt kun tuo akseli on irti, tuli mieleen, että mitenkäs sitä samalla saisi kätevästi laskettua auton perää noin tuuman alaspäin? Nykyiset jouset säilyy, kun niillä on ajettu vasta yksi kesä. Muut vinkit otetaan innolla vastaan.
Tuuman madalluspalikat akselin ja jousen väliin.

Lähetetty: 04 Huhti 2006, 08:05
Kirjoittaja 65HT
Löytyykö tällaisia valmiina, vai meneekö tee se itse-sektorille?

Lähetetty: 04 Huhti 2006, 08:15
Kirjoittaja Jukka
65HT kirjoitti:Löytyykö tällaisia valmiina, vai meneekö tee se itse-sektorille?
Löytyy ihan valmiina varmasti kaikilta osatoimittajilta.