Sivu 2/2
Re: Kaasarin säädöt
Lähetetty: 16 Touko 2020, 14:43
Kirjoittaja ak72
Pientä testiajoa taas tänään, kaasari ei kyllä oo ihan kohillaan vieläkään. Kun toisiot alkaa avautua menee laihalle ja auto nyykähtää hetkeksi. Lambda näyttää että menis reilu 16:1 seokset tai vieläkin hiukan laihemmalle. Edelbrockin ohjeessa lukee että toisiopuolen läpän jousta voi yrittää kirrata kierroksen pari. Noh kirrasin muttakun alko tulemaan räntää taivaan täydeltä niin saa testiajo jäädä. Aina nuitten virikaasarien kans jotain säätöä...

Re: Kaasarin säädöt
Lähetetty: 17 Touko 2020, 12:36
Kirjoittaja ak72
Tuossa AVS2 kaasarissa on jousikuormitteinen ilmaläppä toisiokurkkujen päällä. Sitten on ruuvi jolla säädetään jousen jäykkyys eli miten nopeaa läppä aukeaa. Jos se aukeaa liian nopeasti seos menee laihalle. Ilma on tunnetusti nopeampaa virtaamaan kuin polttoaine. Pitää tänään testailla lisää.
Re: Kaasarin säädöt
Lähetetty: 17 Heinä 2020, 16:13
Kirjoittaja juhkal
Noniin nyt on tullut viime aikoina näpräiltyä auton säätöjen kanssa. Koitan tähän lyhyesti kirjata mitä on tehty, muistiinpanoksi itselle ja josko siitä olisi muillekin joskus hyötyä.
Aem seosmittari tuli hankittua, oli kyllä hyvä ostos seosten tutkailuun. Yhde hitsattiin kuskin puolelle pakosarjalta alaspäin menevään putkeen. Yhteen tulppa kylmähitsautui parissa viikossa jumiin, mutta irrotusöljyllä ja kitkuttamalla sain sen irti: kannattaa laittaa erotustahnaa...
Jakajan ennakkokäyrän mittaus: perusennakkoa oli 9ast, ja 2500 eteenpäin vain 23ast. Sisällä oli löysä jousi ja toinen todella jäykkä, joka ei juuri joustanut. Noh, korvasin sen jäykän mr gasketin 925d jousi-sarjan toisella jousella. Nyt perusennakko 11ast ja maksimit 37ast tulee jossain 2800rpm. Vähän ehkä liiankin nopeasti mutta nakutusta ei ole esiintynyt.
Alipainetta kone tekee tyhjäkäynnillä vapaalla 21-22 inhg ja vaihde silmässä n.18 inhg.
Sitten seosmittarin kanssa ajelemaan. Alkuperäisillä suuttimilla ja neuloilla tasakaasu cruise 80kmh ja afr oli noin 13.5. Powermode eli neulat ylhäällä ja täyskaasulla afr jotain 9-10 ja tukehtui bensaan.
Tämänhetkinen tilanne suutinjumpan ja koeajojen jälkeen:
-Primaarisuuttimet 0.086 (vakio). Neulat kaverilta löytyneet carterin 0.068x0.0555 eli cruise ja power pari pykälää laihemmat. Toisiosuuttimet 0.086 kun vakiot on 0.095, eli kolme pykälää laihemmat. Voimakkaan alipaineen vuoksi vaihdoin säätösarjasta jäykimmät, hopeiset, 8 inhg jouset, jotta neulat nousee rikkaammalle ennen toisioiden aukeamista.
-80 ja 100 kmh cruise, afr välillä 14.5-15.1.
-Power-mode eli neulat ylhäällä hieman rikas, afr 11-12.
-Täyskaasulla alle 2000rpm afr 13-14, yli 2000rpm 12.5-12.7.
-Kaupunkinopeuksissa afr nousee 15-16.5 paikkeille, vähän ehkä liian laihalla ja aavistus pientä nykimistä, mutta ei minusta huolestuttavaa (kai).
-Tyhjäkäynnin afr 12.5-12.6, mikä helpottaa matalien nopeuksien afr:ää ja lievää nykimistä. Laihempi tyhjäkäynti afr 14.7 tienoilla aiheutti pientä yskähtelyä.
Itsellä ei ole ennestään vastaavista sytytysten ja seosten kartoituksesta ja säätämisestä kokemusta. Toistaiseksi olen tyytyväinen säätöihin, täyskaasulla tuntuu olevan enemmän voimaa ja cruisen seokset pitäis olla optimit matka-ajon kannalta. Seosmittarilla näkee kyllä hienosti säätöosien vaikutukset ja löytää kaasarin eri toimintojen vaikutukset.
Miltä nuo säätöarvot foorumilaisten korvaan kuulostaa?
Re: Kaasarin säädöt
Lähetetty: 17 Heinä 2020, 18:00
Kirjoittaja juhkal
Kone on `66 289-2V, jossa nyt 4-reikäiset imusarja ja kaasari. Sisuskalut, nokka, kannet on tietääkseni 2V:n vakiot. Alipainejakaja on käytössä ja se tekee jotain 15-17ast ennakkoa max.alipaineilla. Niin ja se on kytketty ported vacuumiin eli tyhjäkäynnillä se ei lisää ennakkoa.
Sitä kanssa mietin, että saisko matalien nopeuksien nykimistä pois lisäämällä ennakkoa.
Jakajan jousien ja rajoitinvipujen kanssa vois ehkä vielä koittaa pelata, kun taas innostuu. Perusennakoa ehkä aste kaks lisää ja max ennakkoa sinne 34-35 paikkeille. Tällä hetkellä 1200rpm:ssä perus+mekaanista ennakkoa on 11+4=15.