Sivu 2/2

Re: virranjakaja

Lähetetty: 06 Syys 2017, 13:29
Kirjoittaja ToniH
Palataas tähän jakajan rattaan irrottamiseen. Naputtelin rattaasta ja adapterista sokat irti. Adapteri liikkuu vapaasti mutta ratashan on tosiaan kunnolla kiinni. Ei näin kotikonsteilla mihinkään. Mites se kantsii ottaa, että jakaja säilyy ehjänä? Toi akselihan on ontto, joten se vähän rajoittaa keinoja.

Onko se vaan keikka kimppatallille ja prässillä painamaan?

Re: virranjakaja

Lähetetty: 06 Syys 2017, 14:20
Kirjoittaja Fake
Lämpö, prässi ja liukkari lieneen se helpoin ja turvallisin. En kävis ainekaan millään naputtelemaan, on muuten pää lytyssä ja akseli solmussa!

Re: virranjakaja

Lähetetty: 06 Syys 2017, 16:04
Kirjoittaja ToniH
Kiitti. Yritin tossa kiireellä löytää tuota ohjettasi mutta ei osunut silmään.

Jossain videossa käyttivät sopivan kokoista kiintolenkin avopäätä siinä takana tukena.

Re: virranjakaja

Lähetetty: 06 Syys 2017, 16:52
Kirjoittaja ToniH
Joo, toi. En pannut kovasti painoa muuten ko. videolle mutta ainakin sopivia tukia löytyy hyllystä roppakaupalla ;)

EDIT: tuli mieleeni, että mullahan on tallilla bearing splitter -sarja. Se on varmaan paras vaihtoehto.

Tommonen siis (mallikuva googlesta):
Kuva

Re: virranjakaja

Lähetetty: 08 Syys 2017, 15:29
Kirjoittaja ToniH
Ratas lähti prässissä ihan helposti irti. Vähän kitka natisi mutta vain muutaman sekan otti senjälkeen, kun olin saanut romppeet aseteltua ylläolevan kuvan mukaisesti ja suojattua akselinpään.

Täytynee vkl aikana jumpata se uuteen uskoon. Rattaan takaslaitosta tulee varmaan mielenkiintoista ;)

Re: virranjakaja

Lähetetty: 08 Syys 2017, 17:43
Kirjoittaja ToniH
Mulla oli vähän mielessä semmonen, että kasausvaiheessa ratas uunissa ja akseli pakastimessa vaikka pari tuntia ja sitten yhteen ja koittaa saada se reikä kohdalleen sillä sun poranteräkikalla. ;) Ei tarttis huolehtia päästölämmöistä jne.

Fordin rattaan asennusohjeissa neuvotaan itseasiassa laittamaan se ratas 90° eri asentoon kuin alunperin ja poraamaan ristiin ihan uusi 0.125" reikä sokalle vanhan reiän ylä tai alapuolelle (asennuskorkeudessa pieni pelivara). Mutta, tämä tuntui vielä todennäköisemmältä reseptiltä sössiä akseli ja/tai ratas piloille kuin tuo vanhan reiän uudelleenkäyttö. Siinä voi sentään ottaa uusiksi jos ei kerralla onnaa.

Re: virranjakaja

Lähetetty: 08 Syys 2017, 18:42
Kirjoittaja ToniH
Hah, ok täytyy kokeilla. Ehkä kuitenkin pistän kylmäspraytä akseliin (-50°) niin saan venytettyä turausajan 5 sekuntiin ;)

Luin jostain, että se on porattu niin, että pitää pistää samoin päin kuin otettiin pois. Tätä silmällä pitäen merkkasin kyllä korkeuden lisäksi asennon kumpaankin.

Re: virranjakaja

Lähetetty: 10 Syys 2017, 18:37
Kirjoittaja ToniH
No nyt olisi enää ratasta vailla valmis. Kyllä se oli se vanhan pickupin kiinnitys haljennut. Uuden kanssa pyörii ilman kontakteja. Otin tästäkin sen voitelutulpan irti ja pistin jenkan tulppaa varten ja sitten havaitsin, ettei reikä ollut läpiporattu eli sitä kautta ei mennyt mitään akselille. Porasin sen sitten läpi asti.

Re: virranjakaja

Lähetetty: 11 Syys 2017, 17:49
Kirjoittaja ToniH
Siinä on ja meni onneksi ekalla yrittämällä (ei ole sitä prässiä himassa). Oli kyllä hetkellinen paniikki, kun se jäi noin millin vajaaksi mutta 21mm:n pitkällä hylsyllä + vasaralla sain koputeltua senverran lähelle, että sain ajettua 3mm poranterän koputtelemalla läpi. :peukku:

Lämmitin sitten kuitenkin uunissa (150° ja tunti), kun en jaksanut ruveta päästövärejä arvioimaan. Olis voinut vetää vähän kuumemmaksikin niin olis ollut vähän enempi peliaikaa.

Re: virranjakaja

Lähetetty: 20 Heinä 2018, 19:38
Kirjoittaja ToniH
Asiallista! 8)

Re: Mustang Fox

Lähetetty: 18 Syys 2019, 09:44
Kirjoittaja ranger
Mistä toi jäähdytyslevy on?

Re: Mustang Fox

Lähetetty: 19 Syys 2019, 09:37
Kirjoittaja Late
Noita jäähdytyslevyjä löytyy muistakin Fordeista. Ainakin 3,8 V6 MN12 Thunderbirdista eli 89 eteenpäin, muistaakseni myös V6 Tauruksista, mahdollisesti muistakin 80-luvun lopun 90- luvun alun autoista. Niitä saattaisi Suomestakin löytyä purkuautoista.

Fordilla oli 90-luvulla ihan oikeusjuttu tämän tiimoilta kun kuumissa osavaltioissa autoja sammui kesken ajon juurikin tuon sytytysyksikön kypsymiseen. Pahin ongelma taisi olla 3,8 koneisissa Tbirdessä ja Tauruksissa, joissa ahtaat konehuoneet, niitä kun oli siihen aikaan paljon. Takuuna noita jäähdytyslevyjä asenneltiin Fordin piikkiin vanhempiinkin.

Valmiitakin sarjoja saa:
http://www.mccullyracingmotors.com/inde ... fikits.htm
http://fatfoxx.com/products.php

Re: virranjakaja

Lähetetty: 29 Syys 2019, 10:52
Kirjoittaja ranger
Wikipedia piitahna.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Piitahna

Itsekin tuon merkitystä ihmetelleenä. Ehkäpä se on paras ratkaisu jos kosketuspinnat eivät täysin matchaa.

Kesällä auto pelittänyt täysin normaalisti, paitsi kuumana käynnistyksessä, jossa aina lähtee käyntiin mutta ei niin nätisti kuin kylmänä. Johtuneeko TFI n lämmöistä?
Sisälokarin kylkeen ajattelin kuitenkin estetiikan takia siirtää. On sekin parempi paikka kuin koneen päällä virranjakajassa kiinni.

Re: virranjakaja

Lähetetty: 29 Syys 2019, 17:36
Kirjoittaja ranger
Mun talli taas tuntuu joskus taidetakomolta, ainakin sillon kun mikään ei onnistu. :D

Juu johdot joutuu jatkamaan. Akku menee talvella takakonttiin ja siihen tulee hyvää tilaa TFI:lle ja MSD 6 Al sytkäboxille kun tuli sellanenki hommattuu.