Sivu 2/3

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 07:45
Kirjoittaja JYK-90
Jos Veekoo saat patenttisi pelittämään niin siinä olis oiva jutun aihe Corralliin, sillä tuskin meidän autot on ainoat joissa kyseinen vika esiintyy.
Ratkaisin oman bensamittarin toimimattomuuden siten että takakontissa on täys 10l kanisteri, mutta ei sekään kauhean järkevältä tunnu!? Mielummin katselisin menoveden riittävyyttä mittarin kautta.

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 08:02
Kirjoittaja Homer65
Jees! Olen itse kuskannut 10l.n pönikkää muutaman vuoden, ei ole järkevää hommaa :bla: . Mulla tosin ongelmana oli viallinen anturi.

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 08:29
Kirjoittaja Jab
Syöttääkö se cvu sähköä usealle mittarille sinulla veekoo? Minulla 65:ssa on vain bensa- ja lämpömittari tuntuu kummalta jos ei 1A meinaa riittää.

No mutta täytyy mitata paljonko minun mittarit kuluttavat virtaa ja kehitellä siitä. Sellainen idea tuli, että taidan laittaa omaan autoon LM317 regulaattorin siinä on säädettävä ulostulojännite ja virtaa se kykenee antamaan 1.5A. Säätö tapahtuu trimmerilla ja tapahtuisi niin, että tankki täyteen bensaa ja trimmeristä säätö neula näyttämään täyttä tankkia. Sillä hiukan epäilyttää tuo 5 voltin regulaattorin käyttö, että sillä muka neulat osoittaisi oikeita lukemia voi se toki niin ollakin.

Komponentteja olisi hyvä käyttää säätökytkennässä enemmälti:
LM317 1.5A regulaattori
680ohm vastus
5kohm trimmeri
100nF polko
2.2uF elko

Noilla pärjää hinta siinä 2..3 euroa
Niin ja sellainen huomio ja muistutus, että LM317 regulaattorin runko on kytketty ulostulojännitteeseen eikä maahan. Eli siitä saa helposti savut pihalle.

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 08:37
Kirjoittaja voxagent
Jab kirjoitti: Sillä hiukan epäilyttää tuo 5 voltin regulaattorin käyttö, että sillä muka neulat osoittaisi oikeita lukemia voi se toki niin ollakin.
Ei esim. 66:n mittareissa mitään oikeaa lukema-asteikkoa ole. On tärkeämpää että jännite on mielummin about 5V kuin akkujännite niinkuin monella on.

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 08:47
Kirjoittaja veekoo
Jab kirjoitti:Syöttääkö se cvu sähköä usealle mittarille sinulla veekoo? Minulla 65:ssa on vain bensa- ja lämpömittari tuntuu kummalta jos ei 1A meinaa riittää.
Bensa, lampo, oljynpaine. Pari juttua loytyi, jossa pelkka 7805 ja pari konkkaa on kestanyt em. kuorman ongelmitta. Myos voi olla, etta 69-70 on "raskaammat" mittarit? :?
Jab kirjoitti: No mutta täytyy mitata paljonko minun mittarit kuluttavat virtaa ja kehitellä siitä. Sellainen idea tuli, että taidan laittaa omaan autoon LM317 regulaattorin siinä on säädettävä ulostulojännite ja virtaa se kykenee antamaan 1.5A. Säätö tapahtuu trimmerilla ja tapahtuisi niin, että tankki täyteen bensaa ja trimmeristä säätö neula näyttämään täyttä tankkia. Sillä hiukan epäilyttää tuo 5 voltin regulaattorin käyttö, että sillä muka neulat osoittaisi oikeita lukemia voi se toki niin ollakin.
Itse asiassa mittareissa on viritysruuvit takana. Toisella haetaan maksimi ja toisella oikea "nousunopeus". Yhden artikkelin mukaan ainoastaan maksimiruuvia kannattaa pidella ja sitakin bensamittarissa..? Jouset loystyy tjsp.
Jab kirjoitti: Komponentteja olisi hyvä käyttää säätökytkennässä enemmälti:
LM317 1.5A regulaattori
680ohm vastus
5kohm trimmeri
100nF polko
2.2uF elko

Noilla pärjää hinta siinä 2..3 euroa
Niin ja sellainen huomio ja muistutus, että LM317 regulaattorin runko on kytketty ulostulojännitteeseen eikä maahan. Eli siitä saa helposti savut pihalle.
Ittelle juurikin tuon kuoren takia 7805 suunnittelin, koska niita saa myos sisasella suojauksella. Tuohon amppeeriongelmaan loytyisi ratkaisu jostain kaliimmasta 5A regusta, varsinkin jos lahee tekemaan saadettavaa kytkentaa. Kuitenkin ideana olisi tehda sellainen huoltovapaa viritys, koska potikka voi hapettua ja sitten taas ruuvataan. Ittelle riittaisi, kun neulat nayttaisi taynna, viela paasee ja seuraavalle huoltikselle kiitos. Nykysin ne on enempi taynna, vahan jannittaa tai todella jannittaa, paaseeko perille.. :D

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 09:49
Kirjoittaja Jab
Mun mittareissa ei ole viritysruuveja, kun sinulla veekoo kerran on niin on selvää, että myös mittarit kuluttavat enemmän virtaa ja onhan mittareita myös sinulla yksi enemmän.
Alustavaa tutkimusta kun tein ja syötin mittareille 5v tasajännitettä niin neulojen käyttäytyminen oli ihan erilaista kuin toimivalla cvu-mokkulalla siitä keksin sen säätöregulaattorin käytön.
Ei mittareille kyllä akkujännitettä ole hyvä syöttää ja 5v regu on paljon parempi vaihtoehto siihen nähden.

Täytyy ihmetellä tilannetta, mutta on tämä vaan hieno harrastuskohde tämä Mustang :wink:

Lähetetty: 14 Kesä 2006, 18:37
Kirjoittaja veekoo
Jab kirjoitti:Mun mittareissa ei ole viritysruuveja, kun sinulla veekoo kerran on niin on selvää, että myös mittarit kuluttavat enemmän virtaa ja onhan mittareita myös sinulla yksi enemmän.
Alustavaa tutkimusta kun tein ja syötin mittareille 5v tasajännitettä niin neulojen käyttäytyminen oli ihan erilaista kuin toimivalla cvu-mokkulalla siitä keksin sen säätöregulaattorin käytön.
Ei mittareille kyllä akkujännitettä ole hyvä syöttää ja 5v regu on paljon parempi vaihtoehto siihen nähden.

Täytyy ihmetellä tilannetta, mutta on tämä vaan hieno harrastuskohde tämä Mustang :wink:
Ei taa nyt ihan kristallinselva juttu viela ole, oon vaan yrittanyt imea kaiken mahdollisen tiedon ennalta, etta saisi homman ns. kerralla kuntoon.. Periaatteessa cvu:n tehollisarvo on jotain 5-6V eli sinansa toi 5V regu ei valttamatta ole paras, mutta "aika lahelle", vaihtoehto.

Kylla tosta mustista riittaa iloa moneksi illaksi.. :roll: :lol: :lol:

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 18:20
Kirjoittaja veekoo
Selailin tuossa National Parts Depotin kataloogia VMOA:n autonayttelyssa, kun oli luppoaikaa. Naemma uutena osana loytyy elektroninen CVU! Hinta on kylla aika suolainen, $60 verrattuna $30 normaaliin, mutta laiskuus saattaa edelleen voittaa.. Kannattaa vilkaista, jos mittariston aukirepiminen on edessa..

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 18:43
Kirjoittaja voxagent

Lähetetty: 19 Kesä 2006, 19:57
Kirjoittaja FBFIN65
Ainut mittari mikä toimii, on nopeus mittari, ja bensa kanisteri aina mukana n 5 kertaa joutunut tänä kesänä käyttää vasta :D :D

Lähetetty: 11 Heinä 2006, 23:03
Kirjoittaja GT-350
Nyt vasta katsoin tuon Voxagentin linkin; tuohan on loistava stealth-mod!

Ostin huvikseni säädettävän, katsotaan tuleeko se joskus johonkin. Eli tälläinen:

http://www.partco.fi/card4.html

Halapa, ja muutaman hetken juotteluhomma. Vakiona antovirta on vain 1,5A mutta sarjan mukana tulevassa ohjeessa on lisätransistorin kytkentäohje ja valinnaisten transistorien tyypit, joilla saa lisää amppeereita peliin jopa 25A saakka. Trankku maksanee jonkun pikkurahan.

Lähetetty: 13 Heinä 2006, 03:39
Kirjoittaja veekoo
GT-350 kirjoitti: Halapa, ja muutaman hetken juotteluhomma. Vakiona antovirta on vain 1,5A mutta sarjan mukana tulevassa ohjeessa on lisätransistorin kytkentäohje ja valinnaisten transistorien tyypit, joilla saa lisää amppeereita peliin jopa 25A saakka. Trankku maksanee jonkun pikkurahan.
Ooppa tarkkana niiden transujen kanssa. Joissakin niista on kuoressa joku nastoista ja saattaa tulla savut ulos, jos koskee runkoon.. :shock: :(

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 13:20
Kirjoittaja kurppa
Periaatteessa noita 7805:sia (tai muitakaan puolijohderegulaattoreita) ei saisi laittaa suoraan rinnan, koska näiden lähtöjännitteessä on pieniä eroja.
Tämä taas aiheuttaa sen, että toinen regulaattori (7805) yrittää säätää sitä toisen antamaa jännitettä ja rupeaapi lämpenemään enemmän. Asia korjautuu pienellä sarjavastuksella, esim. 1ohm, mutta se myös heikentää sitä jännitteen säätöä, koska virran muuttuessa sen 1ohm yli oleva jännite muuttuu. Toimii siis pienillä virroilla paremmin.

Alla linkki Fairchildin valmistaman 7805:n datalehdelle, pinoutti elikkäs jalkajärjestys on eri valmistajilla tässä regulaattorissa sama.
http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM7805.pdf

Tuosta jalkajärjestyksestä vielä sen verran, että esmes tuolla 7805:lla tuo metallinen tabi, eli se yleensä jäähyyn kiinnitettävä reiällinen metallipohja on maahan kytketty, joten sen voi kiinnittää maahan (runkoon?) kiinni tulevaan isompaan metallipalaan melko huoletta. Muissa trankuissa ja rekkuloissa kannattaa kaivaa se datalehti ja kattoa sieltä.

Tehoista, eli noista ei kannata ottaa ilman asianmukaista jäähdytystä kovinkaan paljon tehoja irti. Hukkatehon saa laskettua näin:
(Vin - Vout) * virta = hukkateho, joka jää regulaattoriin lämmöksi

eli esim. puolella ampeerilla( 13.7V - 5V ) * 0.5A = 4.35W

nyt, jos em. kilkettä ei millään jäähdytä, eli se ei ole kiinni jäähdytyslevyssä vaan vapaasti ilmassa, sen lämpötila nousee:
teho * R(theta)J-A = 4.35W * 65 = 282oC Eli käry käy.

Tuo ei siis ole ongelma, jos sen laittaa jäähdytyslevyyn kiinni, tai jakaa kuormaa useammalle regulle. Voisi kokeilla esmes pienen hakkurin tekemistä tuohon, koska alkuperäinenkin tavallaan sellainen oli. Ei tulis noita lämpöongelmia.

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 18:00
Kirjoittaja veekoo
Meinasin kanssa laittaa noita suoraan rinnan, mutta isaukko sano suoraan, etta ala. Saattaa tulla toimintasavut ulos. Tohon jaahdytykseen aattelin kayttaa sita originaalin kuorta ripana ja vetaa siihen sopivaan kohtaan jotain hakkaraa kiinni. Pitaa ensin avata mittaristo ja tutkailla sopiva kohta ja koko rivalle. Paljonkohan noista saa ottaa irti, jos kavisi Tuuri ja jaahdytyksen voisi laittaa aarimmaiseen jaahdytysripaan eli suoraan runkoon..? :) Datalehti sanoo 1A tai 1.5A eli jotain 1.5A x 7V = n. 10W?

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 00:15
Kirjoittaja JaKki
7805 kestää 1A kuorman ja 78S05 2A:n kuorman.