
Vesipumpun letku, idler pulley, kiristin ja hihna. SN95
Re: Vesipumpun letku? SN95
Kitinä ja kirskunta on muuttunut jatkuvaksi ja nyt myös tyhjäkäynnillä
En uskalla ajaa sillä huomista yli 200km keikkaa tuollaisena vaan haluan ensin varmistaa, että metakka todella kuuluu idleristä. Nykäisin siis omastani tuon pyörän veks (Torx 45) ja koitan huomenna käydä ostamassa uuden + hihnan.

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Jos metallinen hihnapyörä niin siihen voi laittaa uuden laakerin. Maksoi tarvikeliikkeessä 6 euroa 2 kpl. Laadusta en tiedä, mutta toimii.
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Toi Gatesin malli on speksien mukaan metallia.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Tässä ei ollut nyt aikaa tilailla ebaystä, kun auto olisi pitänyt olla ajossa jo aamusta (oli Riksussa asennusaika varattuna muulle). Hain siis osaputkasta Gatesin idler-pyörän (38022), kiristimen (38182) sekä uuden hihnan. Kummassakin on metallirulla.
Vanha rulla vrt. uusi rulla (vaikka näyttävätkin erikokoisilta niin kontaktipinnasta mitaten kumpikin on 90mm halk.):

Vanha rulla vrt. uusi rulla (vaikka näyttävätkin erikokoisilta niin kontaktipinnasta mitaten kumpikin on 90mm halk.):

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Nyt vähän riepoo. Asennus oli helppo, puoli tuntia työkalujen etsimisten kanssa. Tosin, uusi hihna oli liian lyhyt, joten pistin vanhan takaisin. Mutta, diagnoosi oli väärä - ääni ei lähtenyt mihinkään. 

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Oli vielä pakko mennä takaisin ja ottaa hihna pois, jotta saan varmistettua vian olevan ennemmin apulaitteissa kuin itse myllyssä. Ääntä ei kuulu ilman hihnaa.
Olen nyt kuunnellut ja koittanut paikallistaa kitinää kaikenmoisilla "stetoskooppi" -virityksillä mutta en saa sen varmempaa paikannusta kuin tähänkään asti. Nyt epäilys kohdistuu ohjaustehostimen pumppuun. Sen hihnapyörässä on myös klappi ja ääni paikallistuu ennemmin keskelle tai kuskinpuolelle kuin vasemmalle. Ohjaustehostimen alla oleva hihnapyörä pyörii iloisesti kierrostolkulla kun sitä sormella tökkää eikä oikein vesipumppukaan vaikuta siltä, että ääni voisi kuulua sieltä.
Tommonen metakka: juutuubilinkki
Ajatuksia?

Olen nyt kuunnellut ja koittanut paikallistaa kitinää kaikenmoisilla "stetoskooppi" -virityksillä mutta en saa sen varmempaa paikannusta kuin tähänkään asti. Nyt epäilys kohdistuu ohjaustehostimen pumppuun. Sen hihnapyörässä on myös klappi ja ääni paikallistuu ennemmin keskelle tai kuskinpuolelle kuin vasemmalle. Ohjaustehostimen alla oleva hihnapyörä pyörii iloisesti kierrostolkulla kun sitä sormella tökkää eikä oikein vesipumppukaan vaikuta siltä, että ääni voisi kuulua sieltä.
Tommonen metakka: juutuubilinkki
Ajatuksia?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
-
- Webmaster
- Viestit: 593
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
- Auto: HT '65
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Kuuluuko kitinä kun ilmastoinnin kompura pyörii? Vois olla sen vapaakytkin. Ei välttämättä melua ilman hihnaa.
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Testaan huomenna, kun heitän hihnan takas paikalleen.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Ihan korvin tuo on aika selkeästi joku laakeriääni enkä näe minkään vipottavan. Olen koittanut letkulla sekä pitkällä breaker barilla enkä silti saa varmuutta mikä noista saakelin vehkeistä pitää tuota ääntä. Ykkösepäilys tällä hetkellä ohjaustehostimen pumppu, siinä ainakin kuuluu jokin ääni samassa tahdissa ja klappikin löytyy.
No, kai se siitä selviää. En tykkää siitä, kun korjataan näin osia vaihtamalla, kunnes ongelma katoaa, ja olinkin ihan varma, että probleema oli idlerissä mutta ei. Onneksi aika harvoi näitä mistä ei meinaa saada selvää tulee vastaan.
Niitä normi ohjaustehostinjurinoita olen minäkin kuullut monesti, tämä ei ole sellainen alkuunkaan vaan tosiaankin laakeri tms. ääni.
No, kai se siitä selviää. En tykkää siitä, kun korjataan näin osia vaihtamalla, kunnes ongelma katoaa, ja olinkin ihan varma, että probleema oli idlerissä mutta ei. Onneksi aika harvoi näitä mistä ei meinaa saada selvää tulee vastaan.
Niitä normi ohjaustehostinjurinoita olen minäkin kuullut monesti, tämä ei ole sellainen alkuunkaan vaan tosiaankin laakeri tms. ääni.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Kirjoitit että uusi remmi oli liian lyhyt.
Siis paikallaan noiden kokeilujen ja tuon filmatisoinnin aikana on ollut vanha hihna?
Vika voi olla pelkästään tuossa hihnassa joten sehän kyllä kannattaa uusia kun oli muutenkin menossa vaihtoon.
Siis paikallaan noiden kokeilujen ja tuon filmatisoinnin aikana on ollut vanha hihna?
Vika voi olla pelkästään tuossa hihnassa joten sehän kyllä kannattaa uusia kun oli muutenkin menossa vaihtoon.
Mustang -67HT
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Jep, käyn tänään vaihtamassa uuden hihnan oikeanmittaiseen. Pidetään peukkuja, että se olisi imenyt jäähdytysnestettä niin, ettei pesemällä lähtenyt ja syyllinen koko hoitoon. 

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Vesipumpun letku ja idler pulley? SN95
Noniin, vielä kerran hihnapyörien pesu bräkcleanerila ja sitten uusi hihna paikalleen ja kokeilemaan. Tadaa!
Se oli se saakelin hihna! Se oli kiillottunut tai imenyt itseensä jäähdytysnestettä niin, ettei liuottimilla enää tokeentunut. Nyt se toimii ja kaikki pörrää ilman ylimääräisiä ääniefektejä! Ei ole ennen mennyt serpentiinihihna piloille enkä osannut tunnistaa ääntä - se kuulosti todella erehdyttävästi mekaaniselta (laakerilta). Toinen mahis tietty, että jossain hihnapyörässä oli jäähdytysnestejäämiä, jotka aiheuttivat osittaista luistoa ja vasta nyt tokalla pesulla lähtivät kokonaan pois. Aina sitä oppii jotain uutta.
Idleriin ja kiristimeen paloi vähän rahaa mutta ei harmita yhtään, ainakin ne ovat nyt asioita, joita tuskin tarttee pitkään aikaan funtsia. Ja olihan se vanha idler jo ehtoopuolella oikeastikin, joten meni ennakoivana huoltona. Täytyy vielä uusia loputkin vesiletkut, jotta tämä episodi ei uusiutuisi - ehkä yli 20 vuotta osin talvikäyttöäkin on riittävä elinikä kumiletkuille.
Kiitos kaikille osallistumisesta, stressi meikäläisellä väheni kertaheitolla takaisin kesälomatasolle!
Ja tässä jälkipolville oikea tuotenro '95 GT:n hihnalle (no, Gatesin kirja tarjosi 3 eri vaihtoehtoa mutta tämä oli oikea minun autooni):

Motorcraftin vastaava: F4ZZ8620A, tunnetaan myös koodilla JK61063
Ja kerrataan vielä myös nämä:
- Idler pulley: Gates 38022
- hihnankiristin: Gates: 38182

Se oli se saakelin hihna! Se oli kiillottunut tai imenyt itseensä jäähdytysnestettä niin, ettei liuottimilla enää tokeentunut. Nyt se toimii ja kaikki pörrää ilman ylimääräisiä ääniefektejä! Ei ole ennen mennyt serpentiinihihna piloille enkä osannut tunnistaa ääntä - se kuulosti todella erehdyttävästi mekaaniselta (laakerilta). Toinen mahis tietty, että jossain hihnapyörässä oli jäähdytysnestejäämiä, jotka aiheuttivat osittaista luistoa ja vasta nyt tokalla pesulla lähtivät kokonaan pois. Aina sitä oppii jotain uutta.
Idleriin ja kiristimeen paloi vähän rahaa mutta ei harmita yhtään, ainakin ne ovat nyt asioita, joita tuskin tarttee pitkään aikaan funtsia. Ja olihan se vanha idler jo ehtoopuolella oikeastikin, joten meni ennakoivana huoltona. Täytyy vielä uusia loputkin vesiletkut, jotta tämä episodi ei uusiutuisi - ehkä yli 20 vuotta osin talvikäyttöäkin on riittävä elinikä kumiletkuille.
Kiitos kaikille osallistumisesta, stressi meikäläisellä väheni kertaheitolla takaisin kesälomatasolle!


Ja tässä jälkipolville oikea tuotenro '95 GT:n hihnalle (no, Gatesin kirja tarjosi 3 eri vaihtoehtoa mutta tämä oli oikea minun autooni):

Motorcraftin vastaava: F4ZZ8620A, tunnetaan myös koodilla JK61063
Ja kerrataan vielä myös nämä:
- Idler pulley: Gates 38022
- hihnankiristin: Gates: 38182
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73