Sivu 2/2

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 07:36
Kirjoittaja starsky
Becker kirjoitti:Mua nyt jäi vähän kiinnostamaan nuo Maierin takajouset. Onko väitteillä perää, että ei tarvitse traction bareja.
Mainostekstissä näyttää lukevan:

Buy these and a pair of the Bilstein rear shocks and you will likely eliminate 90% of any wheel hop you may have from hard acceleration to hard braking.

Eli tarvitsee edelleen traction barit tms. lehtijousten s-mutkalle vääntymisen eston joissain ajotilanteissa.

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 08:45
Kirjoittaja Antti66HT
Kuten mainitsin, ei voi tietää. Itsellä toimi hyvin 225/60-15 katukumeilla, mutta kun siirtyi pitävämpään kumiin, eipä lehtijouset enään toimineet...

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 09:21
Kirjoittaja Mexico65
Becker kirjoitti: Maantieajoa ehdottomasti :) Radalle ei ole rahaa, enkä halua riskeerata hyvin tehtyä autoa (sitten joskus) fender bendereihin.
Suurin riski lienee että setti lähtee kuivumaan :pamputtaa:
Paljon pienempi riski on testata auto radalla kuin maantiellä. Enemmän noita rakennettuja mustangeja on maantiellä tuhottu kuin radalla!
Radalla saattaa väärin rakennetun auton tekniikka pettää, mutta se tapahtuu myös maantiellä.

Ehdottomasti radalle ulosmittaamaan auton ja kuskin potentiaali, ei koskaan maanteillä.

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 09:31
Kirjoittaja Mexico65
starsky kirjoitti: Juu, eli omakohtainen kokemus on se, että uudet jouset "notkahtivat" ajossa (ensimmöiset noin 200 km, autossa 4 hlö) siten, että perä putosi noin 3-4 cm alkuperäisestä uintikorkeudesta. Tätä kun ihmettelin kerholaisten kanssa Botniaringillä, niin kuulin olevan normaali ilmiö.
Saattaa olla normi ilmiö jos asennus on tehty tyyliin pulttaa kiinni. Mutta jos voitelee jousilehtien välit ja herkistää etukiinnikkeen ja takasakkelin niin ei ajo korkeus juurikaan muutu. Lehtijousien ja kiinnikkeiden voitelu kuuluu minulla vuosihuolto-ohjelmaan. Ainoa tapa saada takajousitus toimimaan herkästi ja oletetulla tavalla, jousi ja iskunvaimentaja tekee työn ei erilaiset kitkat.

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 14:21
Kirjoittaja Mexico65
Tuollainen yksilehtinen joko teräs tai komposiitti jousi olisi aika optimi. (koska säännöt kieltää niin minulla ei kyseistä komposiitti jousta ole käytössä, yksilehtinen harkinnan alla).

Sopivan voi vaikka teettää Punkalla, jotain lähtötietoja pitäisi olla ainakin jousi jäykkyys. Noita on joissakin Mustangeissa / Falkoneissa käytössä.

Tuossa olisi yksi ratkaisu jousen ja traction barin osalta.
https://www.calvertracing.com/index.php

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 18:42
Kirjoittaja Homer65
Becker kirjoitti:Niin tuolla ylempänä starsky oli sitä mieltä, että vasta kun takapään lehtijouset ovat hakeneet paikkansa, niin vasta sitten apurunkojen yhdistäjät asennetaan paikalleen. Mun mielestäni tuossa on kyllä vissiä logiikkaa. Mutta yhdistäjät ilman muuta
tullaan asentamaan, niistä on hyötyä.
Tuossa yhdistäjien asennuksessa on tärkeintä katsoa, että runko on suorassa asennuksen aikana, eli ei retkota. Katsottava siis mistä kohdasta nostaa, jos ei ole pyörillään.

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 18:57
Kirjoittaja Becker
Homer65 kirjoitti: Tuossa yhdistäjien asennuksessa on tärkeintä
katsoa, että runko on suorassa asennuksen aikana, eli ei retkota. Katsottava siis mistä kohdasta nostaa, jos ei ole pyörillään.
Totta, varminta on asentaa huoltonosturissa, jossa on pyörillään.

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 19:06
Kirjoittaja Homer65
Becker kirjoitti:
Homer65 kirjoitti: Tuossa yhdistäjien asennuksessa on tärkeintä
katsoa, että runko on suorassa asennuksen aikana, eli ei retkota. Katsottava siis mistä kohdasta nostaa, jos ei ole pyörillään.
Totta, varminta on asentaa huoltonosturissa, jossa on pyörillään.
:peukku:

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 19:08
Kirjoittaja Becker
Antti66HT kirjoitti:Kuten mainitsin, ei voi tietää. Itsellä toimi hyvin 225/60-15 katukumeilla, mutta kun siirtyi pitävämpään kumiin, eipä lehtijouset enään toimineet...
Autolla tullaan ajamaan ihan normaaleilla hyvälaatuisilla katukumeilla. Juuri jotain tullaista kokoa, edessä ehkä kapeammat.
Mexico65 kirjoitti:
Paljon pienempi riski on testata auto radalla kuin maantiellä. Enemmän noita rakennettuja mustangeja on maantiellä tuhottu kuin radalla!
Radalla saattaa väärin rakennetun auton tekniikka pettää, mutta se tapahtuu myös maantiellä.

Ehdottomasti radalle ulosmittaamaan auton ja kuskin potentiaali, ei koskaan maanteillä.
Toki testaaminen tapahtuu radalla jos siihen on tarvetta. Lähinnä tarkoitin tuolla sitä että erityisesti Suomessa ei tarvitse auton voimavaroja paljoa kokeilla kun on massiiviset sakot tiedossa ja huonolla tuurilla kortin menetys.

Re: 1965 Fstbk taka-akselin säätöpalat

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 19:16
Kirjoittaja Becker
Mexico65 kirjoitti:Tuollainen yksilehtinen joko teräs tai komposiitti jousi olisi aika optimi. (koska säännöt kieltää niin minulla ei kyseistä komposiitti jousta ole käytössä, yksilehtinen harkinnan alla).

Sopivan voi vaikka teettää Punkalla, jotain lähtötietoja pitäisi olla ainakin jousi jäykkyys. Noita on joissakin Mustangeissa / Falkoneissa käytössä.

Tuossa olisi yksi ratkaisu jousen ja traction barin osalta.
https://www.calvertracing.com/index.php
Aika mielenkiintoisia ratkaisuja takajousien suhteen. Itselläni on tarkoitus kuitenkin pyrkiä ihan perusratskaisuun ilman sen suurempia haitekkiä, kun kyseessä on kuitenkin katuauto.
kaara91 kirjoitti:Näissä lehtijousituksissa olen joskus nähnyt kangasnauhalla päällystettyjä jousipaketteja, jolloin hiekkapöly ei pääse huonontamaan rasvauksia kisakauden aikana. Escorttiin muistaakseen sai lasikuituista 1 lehtistä jousiparia ratakäyttöön. Näppärä kaveri tekee Transitin etulehdestä sopivan jäykkyisen takajousen rälläköimällä pitkittäisiä uria jousen alapintaan.
50-luvun Jaguareissa oli takalehtijouset päällystetty nahkaisella pussilla, jonne nippojen kautta laitettiin rasvaa.