Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Onpas mielenkiintoisia ratkaisuja Juke66:lla ja Kaara91:lla , koskaan kuullutkaan.
Tarvis vaan 2kpl noita Juke66:n systeemejä. Taidan antaa niiden motonettien olla siellä taka-akselin etupuolella, kun olen jo hirmu vaivan nähnyt taka-akselin ylitysten rakentamisen kanssa.
On siellä kuskinpuolella takana enempikin tilaa kun tuo putkea hieman alaspäin eikä yritäkkään tunkea koko putkea sinne väliin.
Mun mielestä on katuuskottavampi kun tulee isot putket takahelmapellin alta ulos
Helpoimmalla pääset laittamalla x-putken tuohon, nythän ääni sun autossa on kokolailla karmea veikkaan..x-putkella ääni muuttuu vaimeammaksi ja sivistyneeksi kaikilla kierrosalueilla ja säilyy täydelläkaasulla brutaalina. Tämä ehdotus jos pystyt itse hitsaamaan esim summitin tai hedmanin koottqvan x-putken kasaan toinen kalliimpi ja hyvä varmaan tuo kaaran ehdottama xforce.
Gunwold biginch 351
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 25 Marras 2014, 22:24
Kirjoittaja mussette
Gunwold kirjoitti:Helpoimmalla pääset laittamalla x-putken tuohon, nythän ääni sun autossa on kokolailla karmea veikkaan..x-putkella ääni muuttuu vaimeammaksi ja sivistyneeksi kaikilla kierrosalueilla ja säilyy täydelläkaasulla brutaalina. Tämä ehdotus jos pystyt itse hitsaamaan esim summitin tai hedmanin koottqvan x-putken kasaan toinen kalliimpi ja hyvä varmaan tuo kaaran ehdottama xforce.
Gunwold biginch 351
Aiémmin oli x-pipe tehtynä kahdestä 3" taka-akselin ylityksestä vastakkain hitsattuna, reikä tietysti välissä. Tehon lisäyksen takia sen aikoinaan laitoin, mutta kun tehoa on tarpeeksi ilman tuotakin.
Se miksi ajattelin poistaa oli se, että ajettelin suorilla putkilla tulevan enempi V8 saundia. Muistelen jonkun niin joskus väittäneen.
Eikös x ja h sotki hieman saundia ? Meteliä se tietysti pienentää ja lisää tehoa.
Henkisesti olen alkanut valmentautumaan siihen, että jo hankitut motonetit pois ja tilalle ei suorat pöntöt ja ehkä ulostulojen yhteyteen läpivirtaavat resonaattorit.
Kuvan mukaisella systeemillä aina mennyt katsastuksesta läpi, mutta meteli on hirveä kierroksilla sellainen woiman ääni.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 25 Marras 2014, 22:36
Kirjoittaja mussette
kaara91 kirjoitti:Tommoset sitten putken päihin.
Jos siellä koneessa on oikeesti +500hp, niin miiihin.... sillä katu-uskottavuudella pyritään, jos takana vielä pitää näkyä paksut putket. Mä luulen että kun takapäähän antaa kunnolla raippaa ja edestä ilmaa koneelle, niin hetken päästä takaapäin sitä koko autoa ei näy, saati jotain sisältä punaiseksi maalattuja putken päitä.
Koneen eka versiosta dynotettiin 470hv ja lohkon halkeamisen takia tehtyy uuteen versioon laitettiin uutta palikkaa. Olen oikeastaan samaa mieltä kaara91 kanssa noista putken päistä, mutta pitäähän sen katsurin saada ne pillinsä johonkin kiinni, alle se ei mahdu ryömimään.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 26 Marras 2014, 16:17
Kirjoittaja jls
Ei se X ääniä poista, saati paljoa pienennä. Saundi ehkä muuttuu, mutta ei kyllä hirveesti vaimenna. Mulla on samanlaisia ongelmia vastaavassa motissa. 3" putket X:llä. Ääntä on naapurien mielestä liikaa. Ite haluaisin sellasen, että pihasta vois lähtä hiljaa (aamulla), mutta sen jälkeen moottorin ääni saa kuulua, myöskin tyhjäkäynnillä. Kai se ei kulje tarpeeksi, kun pitää äänillä rehennellä, mutta mun mielestä earlysta pitää kuulua ääntä eika suhinaa.
Ainoa aihtoehto itellä taitaa olla se cut outin laittaminen, ja vaimentimena joku kunnolla vaimentava. Mutta vaatii cut outin osallekin vaimentimen, ja ahdasta on earlyn alla laittaa useampia vaimentimia rinnakkain. Summitin cut outit on aika edulliset, mutta ilmeisesti vuotavat helposti.
Jos tyhjäkäynnillä ei tartte melua, silloin tuo läpällä varustettu vaimennin on helpoin tie, esim Dynomax VT.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 31 Joulu 2014, 15:38
Kirjoittaja mussette
Amerikan bussi toi 2kpl jousikuormitteista Dynomax vaimenninta.
Kokeillaanpa nyt niitä. Korkeutta on n. 120mm jolla sai 10mm lisää maavaraa Motonetteihin verrattuna, joissa kokonaiskorkeus oli n. 140mm.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 00:00
Kirjoittaja mussette
Nyt on vaimentimet paikallaan.
Ei hiljentynyt tarpeeksi pelkillä Dynomaxeilla, laitoin pyöreät rst 3" Simonsin läpivirtaavat lisäksi ennen ulostuloja, hiljeni sen verran että nyt saa passata.
Putket laitoin taka-akselin alta jolloin lopputulos oli siistimpi ja yksinkertaisempi, kuin väkisten tehty ylitys.
3" putken vieminen taka-akselin yli madallettuun autoon ei ole aivan piece of cake jos hakee suht koht siistiä lopputulosta.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 10:53
Kirjoittaja jls
mussette kirjoitti:Amerikan bussi toi 2kpl jousikuormitteista Dynomax vaimenninta.
Rääkäseekö se yläkierroksilla kun läpät aukeaa? Ite oon kans ajatellu tuovan putket akselin ali, varsinkin kun Panhard on käytössä ja tilaa entistäkin vähemmän.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 14:54
Kirjoittaja mussette
Etu kannattimia vaille valmis, pitänee töissä tehdä kannattimet.
Taka-akselin alitus tehty valmiista takasillan ylityksestä, joka ei earlyyn passaa sitten mitenkään.
C3 Corvettessa menee orkkis putkisto samalla lailla taka-akselin alitse.
Jls:lle , kyllä möykkää löytyy kierroksilla ihan tarpeeksi.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 16:12
Kirjoittaja Antti66HT
Äänenvaimentajat näyttäisivät tulevan tosi alas. Ei liene ongelma, jos et tarvi esim trailerille ajaa...
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 16:34
Kirjoittaja mussette
Antti66HT kirjoitti:Äänenvaimentajat näyttäisivät tulevan tosi alas. Ei liene ongelma, jos et tarvi esim trailerille ajaa...
Niin tulee alas, muttei voi mitään tuolla alustan korkeudella ja 3" putkella. Putki kulkee 10mm etäisyydellä pohjasta.
Tuolle nosturille ajaessa on ongelmaa, pitää laittaa lankun pätkät korokkeeksi.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 21:31
Kirjoittaja Fastback
Taka-akselin ylitys tehdään siinä tilassa mitä on käytettävissä ja jos tilaa ei ole niin sitten alta tai sivusta ulos. Hienoin viritys mitä olen nähnyt oli 4 kpl 3" alituksia Ojalan Jarin rakentamassa '65 bloweri ht:ssa. Mun tanarissa on 89mm eli 3 1/2" putkisto alusta loppuun asti ja tuossa on tehty taka-akselin ylityksen ilman litistyksiä tms. kikkoja ja autoahan on madallettu 2" takapäästä. Tuossa kikka on ei kikkoja, toisaalta tilaa kun oli niin mikäs siinä. Tukirangallinen taka-akseli toi tukirangan lähelle ylitystä, joten pientä putkijumppaa on täälläkin tiedossa. Läpirvirtaus Dynomaxit 3 1/2" odottavat jonkun intoa.
Putkiston vs. peltisarjat vääntyilyä voi kompensoida joustoputkilla. Niitä saa mustasta raudasta esim. Biltemasta aina 76mm eli 3" asti. Rosterisia saa 4" asti KKD Motorsporstista.
Sitten jos virittelee sähköisiä pakoputken avaus systeemejä niin pitää aina muistaa että kaasarikoneilla jos putkisto vastustaa kaasun kulkua, niin äkillinen vastuksen poisto saattaa vetää koneen laihalle jos nokka-akseilssa on overlappiä kuten vaparinokissa yleensä on. Vaikutus lienee pieni, mutta sinnekin hevosia voi karata. Toisaalta jos on iso lauma mistä karata, nin paria konia tuskin edes huomaa.
---------
edit: niin joo, noi putkenpäät ovat kyllä isot... Meinasin viritellä 2 kpl takavaimentimia tanariini joissa oli 2x90mm ulostulot per vaimentaja. Onneksi eivät mahtuneet lehtijousien&putkiston&tankin väliin
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 07 Helmi 2015, 16:28
Kirjoittaja Thewildchild
Nyt ku noista vaimentimista on keskusteltu näinkin paljon, ni onko kellään kokemusta slp loudmouth vaimentimista?
Youtubesta kuuntelin noitten äänimaailmaa ni on aika repivä... Saako suomesta jostain??